Recenze: Retro Loonacy – stará a bláznivá

retro-loonacy-01

Všichni rádi vzpomínáme na staré dobré věci z našeho dětství. Jsou to ještě moderní předměty nebo se staly zastaralými? V takovém případě už je to pořádné retro. Je na to jednoduchý test – používá tyto předměty ještě mladá generace nebo se na vás dívají podivnými pohledy, jako když držíte v ruce starý dobrý walkman.

A přesně takový pocit ohledně starých klasických věcí má Andrew Looney, a právě proto vytvořil novou verzi svojí karetní hry Loonacy v retro hávu. Když si tato dvě slova dáte dohromady, získáte název hry Retro Loonacy. Jedná se o novinku pro rok 2015 z dílny společnosti Looney Labs. A k této verzi vytvořil jedinečné ilustrace Andrew Heath.

Všechno to začíná u malé krabičky, která nabízí nepříliš výrazné barvy. Jsou tu zelená, šedá, tmavě oranžová i žlutá a dohromady vytváří dokonalý retro dojem. A uvnitř najdou hráči stovku karet a s nimi pouze přeložený list pravidel. Každá z karet je rozdělena na poloviny a tak vyobrazuje dva předměty. Ty jsou ještě znovu zopakované v malém provedení v rozích karty.

retro-loonacy-06

To proto, že do začátku každý ze soupeřů dostane ze zamíchaného balíčku sedm karet. Nesmí se na ně zatím dívat, ale až si je před sebou rozbalí do vějíře, miniatury poslouží k udržení dobrého přehledu. V rámci přípravy ale musí společnými silami hráči připravit také několik odkládacích hromádek (podle počtu) vyložením startovní karty pro každou z nich.

Hráči si pak společně odstartují partii v reálném čase. Mezi svými kartami se vždy snaží najít obrázek, který je právě viditelný i na stole. Karta se může shodovat jen z padesáti procent, protože se na nich nikdy stejná kombinace obrázků nenachází. Kartu s odpovídající ilustrací může hráč vyložit na stůl a to na hromádku, kde vytvoří ten zmiňovaný pár. Současně se ale s novou kartou také trochu změní nabídka, protože druhá polovina karty ukazuje zase jiný předmět.

Účastníci vykládají karty jeden přes druhého a rozhoduje pouze rychlost reakce. Kdo na hromádku propašuje svoji kartu jako první, ten uspěje. Správnost je vždy možné zpětně prověřit, ale na to obvykle není čas. Soupeři mají vždy na výběr řadu obrázků a také karet v ruce, ale i tak se brzy dostanou všichni do situace, že nemají žádnou vhodnou kartu.

retro-loonacy-03

Každý, kdo se dostane do takové situace, to naznačí natažením ruky směrem k dobírací hromádce. Současně ale musí také dobře sledovat hromádky, kam ostatní stále mohou přikládat karty a může kdykoliv znovu zareagovat. Jakmile se ale všichni hráči shodnou, že nemohou dále pokračovat, vezmou si každý do ruky novou kartu a teprve na společný pokyn ji otočí. Opět je tedy vše o rychlé reakci. Tímto způsobem se všichni přebíjí v hraní karet až do okamžiku, kdy se někomu podaří zbavit i poslední karty z ruky. Tento hráč se stává okamžitě vítězem partie.

Retro Loonacy je kouzelnou bláznivě rychlou karetní hrou. Ale to už jsme napsali u původního Loonacy a tady tedy tuto chválu můžeme pouze zopakovat. Pokud máte rádi lehkou zábavu o reflexech a hlasité komunikaci mezi hráči, pak si tenhle mechanismus opravdu užijete. A vlastně ani nezáleží na samotném tématu.

Nová krabička se totiž od původního Loonacy průběhem nijak neliší. A tak je to nakonec všechno pouze o samotné grafice. A tady je Retro novinka překvapivě náročnější. Hráči mají v těch vybledlých barvách velké problémy identifikovat předměty na první pohled a dochází tak k mnoha váháním. To je nejpatrnější na začátku partie, kdy máte v ruce sedm naprosto nových a neznámých karet a zorientovat se v té celé nabídce chvíli trvá. Tady se dá získat rozhodující náskok pro celou bitvu. Jenže k tomu potřebujete také štěstí.

retro-loonacy-08

Často se stane, že není problém se zbavit šesti karet, ale ta sedmá prostě nikam do kombinace nezapadne. No a pak stačí párkrát dobrat nový list a jste zase na začátku. Hráči si prostě občas připadají opravdu napospas náhodě. A to samozřejmě nebude vyhovovat zdaleka každému, kdo se do partie Loonacy pustí.

Samotný průběh je stejný tedy i do celkového dojmu. S počtem hráčů se mění i množství odkládacích balíčků na stole. To proto, že ve více hráčích je také větší šance, že někdo bude v ruce držet vhodnou kartu. Naopak ve dvou potřebují účastníci více karet na stole, aby měli z čeho vybírat.

Ale zpět ke grafice nové krabičky. Ta je totiž opravdu pěkná, podařená a potěší především hráče starších ročníků. Ti určitě ocení ilustrace starých televizí, aut či gramofonu. Celé to moc pěkně sedí a barevná škála je výborně zvolená (ačkoliv se tedy podepisuje na obtížnosti).

retro-loonacy-12

Retro Loonacy je pro nás stále spolehlivou zábavou, kterou si nikdy nezapomeneme vzít s sebou na cesty. Je to rychlá zábava na pět až deset minut (někdy bitva skončí i během minuty), která prověří hráče jen zlehka, ale o to více umí pobavit a navodit uvolněnou atmosféru. Retro Loonacy je super karetní hra pro všechny, kdo mají rádi tu svoji dávku chaosu a náhody v rychlých karetních soubojích.

AutorAndrew Looney
IlustraceAndrew Heath
VydavatelEdge Entertainment, Looney Labs
Herní doba10
KategorieCard Game, Real-time
MechanismyPattern Recognition, Real-Time
RodinaTheme: Retro
Alternativní názvyA lo Loco Retro

Retro Loonacy je karetní hra, ve které jde o hledání dvojic. Shoda v polovině karty umožní její vyložení a tím se neustále mění nabídka ilustrací. Tím vzniká také výborná příležitost na přípravu komb z ruky, ale ostatní vám je mohou také narušit. Všichni hrají současně a jde pouze o rychlost. Hráči ale potřebují také velké štěstí, aby dostali do ruky ty správné karty. Retro Loonacy je i přes velký vliv štěstí výtečnou karetní hrou, kterou ocení především ti, kdo hledají odreagování a nespoutanou zábavu.

+ stejná hratelnost
+ důležitá rychlost
+ více hromádek a obrázků na výběr