Recenze: Rialto – Benátky jsou plné gondol a mostů

Rialto - balení

Gondoly jsou prý nejromantičtějším dopravním prostředkem na zemi. Kdesi jsem to četl, ale nesouhlasím s tím. Jsem jedním z gondoliérů, kteří se po hladině v Benátkách prohání, míjí všechny ty překrásné mosty, ale něco tomu chybí. Atmosféra. Město je přeplněné lidmi, kteří všude postávají, a z jinak láskyplné projížďky se stane nakonec zase jen turistická atrakce.

Čekám, že by se to mohlo změnit, ale nevěřím tomu. Zrovna v těchto chvílích vrcholí boj o nadvládu v našem městě mezi novými zájemci o křeslo starosty. Někdy je také vezu na schůzku a zaslechnu některý z telefonických hovorů. Nasazují všude svoje lidi, přesvědčují obyvatele i vlivné funkcionáře. Třeba jeden z nich udělá z Benátek zase to romantické, tiché město, kde si člověk projížďku na loďce může opravdu užít..

Právě zušlechtění slavného italského města může být jedním z vašich cílů, když se pustíte do hry Rialto. Není sice součástí samotné partie, ale jako vítěz si můžete dělat, co chcete. Autorem hry je vynikající designér Stefan Feld, který má za sebou velkou spoustu zajímavých her, stačí jmenovat například The Castles of Burgundy (recenze) nebo Notre Dame (recenze). Jeho novinka pak nemůže mít snad klasičtější zasazení, než jsou Benátky.

Rialto - připravená hra

Rialto vychází pod záštitou společnosti Pegasus Spiele v Německu, v češtině ji vydává MindOK. V obou případech se jedná o novinku pro rok 2013 a tedy zbrusu novou strategickou hru. Ilustrace pro herní plán i karty zpracoval Andreas Resch.

Hra vás na první pohled svým tmavě vínovým obalem na poličce zaujme. Víko pokrývá kresba jednoho z krásných visutých mostů a pod ním plavou gondoly s touhou uvidět celé Benátky. Alespoň na rozkládacím herním plánu, který má jejich mapu nakreslenou v pravých třech čtvrtinách. Vlevo zůstává prostor pro zásoby dílků a žetonů, nahoře se vine jako had stupnice vlivu dóžete a dokola celou mapu obíhá (jak jinak) stupnice vítězných bodů.

Pod mapou najdete devadesát figurek radních v barvách hráčů a také deset kulatých žetonů. Poslední figurkou je kámen čtvrti, který označuje aktivní čtvrť. Nechybí ale ani karty, kterých je po jedenácti od každého ze sedmi druhů, jejichž kombinace vám vydláždí cestu k vítězství.

Rialto - připravená hra

Zbývají nám kartonové součástky, které jsou na začátku schované ve společném archu. Z něj vycvakáte především šedesátku různých budov, které je možné ovládnout a využívat pak jejich schopnosti. V základu je můžete rozdělit na zelené, žluté a modré – každé z nich slouží k vylepšení jiné fáze vašeho tahu.

Kartičky nejsou ale jediné předměty z kartonu, které vám budou dělat při hraní společnost. V krabici nesmí chybět ani žetony již zmiňovaných mostů a gondol, které jsou jediným způsobem, jak propojit jednotlivé čtvrti na plánu. Třicítka zlatých mincí nepředstavuje nějakou hlavní měnu ve hře, ale určitě je využijete k aktivování efektů budov. Poslední větší žetony s číslicemi budou rozložené na čtvrti a určí pořadí, ve kterém je budete hrát.

Samotné město je na mapě barevně rozdělené na šest čtvrtí, které propojují kanály. Každá má svůj název a také pozici pro umístění žetonu s pořadím, ve kterém bude hra přes město postupovat. Na první pohled si určitě také všimnete chybějících mostů, které zatím nahrazují jen jejich šedivé siluety. Právě jejich postavení je jedním z vašich důležitých úkolů.

Rialto - rozehraná hra

Každý hráč dostane z krabice jeden svůj malý hráčský plán s pozicemi pro sedm budov, hotovost a figurky pěti radních. Těchto postaviček, které budete vysílat do ulic města, dostane každý hráč osmnáct ve svojí barvě. K barvě dostanou hráči také dva označovací kameny ve svojí barvě: jeden na stupnici vlivu a druhý na počítadlo bodů. V obou místech se postaví do komínku, ale pouze u vlivu je toto pořadí důležité. Podle předem daného vzorečku pro každý počet hráčů si do začátku rozdělí soupeři startovní počet mincí.

Náhodným způsobem rozložíte žetony číslic na čtvrti a tím určíte pořadí, ve kterém jimi ve hře projdete. Žetony mostů, gondol a budov položíte na vyznačená místa, zatímco mince budou odpočívat ve společné zásobě ještě se zbývajícími radními hráčů, které nedostali do začátku. Vedle plánu položíte také zamíchaný balíček karet, určíte začínajícího hráče. Ještě než začnete, dostane každý účastník do začátku jednu budovu pod svojí kontrolou. Může to být však pouze stavba hodnoty jedna, kterou si umístí před sebe na hráčskou desku.

Pro každou čtvrť si v partii užijete jedno kolo. Dohromady jich tedy je jednoduše šest, stejně jako obyvatelných oblastí v Benátkách, alespoň v této hře.Tato kola se dále dělí vždy na tři fáze, kterými hráči prochází společně a dělí se na dobrání karet, hraní karet a aktivaci modrých budov. K prvním dvěma částem tahu se také váže vždy jedna barva budov, kterými je možné vylepšit svoje šance.

Rialto - rozehraná hra

Na začátku každého kola je první fáze, v níž dostanou hráči do ruky osm karet. Jenže jejich rozdání je opravdu unikátní. Stůl zaplníte sloupečky šesti karet tak, aby jich bylo o jeden víc, než je hráčů. V pořadí od nejvíce vlivného dále si rozeberou karty a k tomu dolíznou ještě dvě náhodné z vrchu balíčku. Z této sady si mohou hráči ponechat sedm, tedy o jednu víc, než ve skutečnosti použijí. Ta jim zůstane i do dalšího kola, takže je možné s kartami plánovat a taktizovat.

V tuto chvíli je také správný čas na aktivaci zelených budov. Ty mají sílu změnit počty dobíraných karet a pomoci vám k lepšímu výběru v tahu. Nyní je ale také třeba zmínit pravidlo, že za každé použití budovy (bez rozdílu a ve všech fázích) musíte zaplatit jednu minci ze zásoby.

Tím se dostáváme do druhé fáze, kterou představuje hraní karet postupně procházející všechny druhy karet ve hře. Každý typ dává možnost všem účastníkům zahrát libovolný počet karet této barvy z ruky a pokusit se tak nejen využít akce, ale také získat bonus pro hráče s největším vyloženým počtem symbolů dané barvy. Je pouze na samotných soupeřích, kolik karet zahrají, nemusí hrát všechny a dokonce vůbec žádné.

Rialto - rozehraná hra

Využitím karet získávají hráči vliv za každého vyloženého dóžete nebo zlato. To jsou první dvě možnosti, ale teprve teď se dostáváme do zajímavých vod. Karta s cihlami na obrázku vám umožní postavit novou budovu v hodnotě odpovídající maximálně počtu zahraných karet. Podobně lze stavět mosty a najímat gondoly spojující čtvrti.

Loďky vám ale jako první dovolí pracovat s radními, kteří jsou nejdůležitějšími postavami celé hry. Zásluhou gondol je povoláte z domova do služby, takže si vezmete ze společné zásoby tolik válečků, kolik jste obětovali karet. V následující akci můžete tyto radní posílat na herní plán do čtvrti, která je právě aktivní. V každém kole to je tedy jiné místo ve městě. Do žádného z nich se už nevrátíte znovu.

Závěr kola vám zpříjemní aktivace modrých budov umožňující speciální akce. Na konci kola musíte posunout ukazatel aktivní čtvrti na další číslo v pořadí. Karty v ruce hráčům zůstávají a celý kolotoč začíná od začátku vyložením nových sad šesti karet do sloupečků. Tyto nové karty si hráči přidají do ruky až poté, co jednu z nich odhodí.

Rialto - karty

Partie končí poté, co jste prošli se svými radními celé město. K již získaným bodům dostanete ocenění nejen za vaše zbývající postavičky a budovy, ale především za kontrolu čtvrtí. Čím je ale určena hodnota těchto míst? No přece čísly z přiléhajících gondol a mostů! Tuto částku získá hráč s největším počtem radních, druhý dostane polovinu, třetí čtvrtinu. Vítězí hráč, který dohromady nastřádal nejvyšší počet bodů.

Rialto je novinkou pro rok 2013 a jako na takovou jsou na ni kladeny zase o trochu větší nároky rozšiřujícího se trhu s deskovými hrami. Stefan Feld je ale jménem zaručujícím kvalitu a to platí i tentokrát, přitom ale zase není zas tak klasickou feldovkou, protože neobsahuje žádné kostky, kterými je jinak tento autor doslova fascinován.

A můžeme potvrdit, že jeho zatoulání do vod karetních her dopadlo na výbornou. Partie je napínavá, a přestože možností k realizaci přemýšlivých hráčů na první pohled příliš není, tento dojem klame. Bonusové akce za zahrání nejvíce karet konkrétního typu jsou velice lákavé a mohou vám přinést velkou výhodu oproti soupeřům. Proto je důležité se dobře rozhodovat, kdy jakou kartu zahrát.

Rialto - žetony

Čeho si na Rialtu ale ceníme nejvíc je variabilní bodování. Propojování čtvrtí je výsledkem dvou bonusových akcí, o něž se budou hráči přetahovat nejvíc. Každý se snaží zvýšit hodnotu čtvrti, která je právě jeho a v každém kole položíte jeden pár, dokud nejsou mosty zaplněné. Ale kdo z toho nakonec bude těžit, určí mnoho dalších rozhodnutí.

Převahových her je v poslední době v nabídce dost, třeba nedávno jste si mohli přečíst o Dominare (recenze). V češtině jich zase tolik není, ale stačí vzpomenout třeba zajímavou Veronu (recenze), která trochu doplatila na zpracování. Rialto tak má konkurenci, ale pomáhá mu fakt, že se řadí mezi kvalitně zpracované hry, s dobře vnímaným prostředím (lidé Benátky milují) a především, že je to veskrze dobrá hra.

Jako hráči jsme jen a jen rádi, že si společnost MindOK vybrala Rialto jako jednu ze svých novinek pro rok 2013. Ačkoliv s tím byly zpočátku spojené určité nepříjemnosti zaviněné v originálních pravidlech (hra vyšla česky společně s ostatními jazykovými mutacemi, proto se nepodařilo chybu odhalit ihned), nakonec mají čeští hráči zase o jednu vynikající taktickou hru víc. Jediné povzdechnutí tak platí ne na samotnou hru, ale na fakt, že v češtině chybí spousta dalších zásadních počinů tohoto autora – například Bruges, Bora Bora nebo Macao. Ale nikdy není pozdě to napravit.

Rialto - žetony

Rialto je výbornou přemýšlivou hrou, ve které se v důsledku snažíte vyslat co nejvíce zástupců do správných čtvrtí. Jejich bodovou hodnotu ale hráči určují společnými silami, takže se musíte neustále přizpůsobovat aktuálnímu stavu. A díky tomu vás Rialto jen tak neomrzí!

AutorStefan Feld
IlustraceAndreas Resch, Hans-Georg Schneider
VydavatelPegasus Spiele, Ludonova, Rebel Sp. z o.o., Tasty Minstrel Games
(23 voters)
KategoriePolitical, Renaissance
MechanismyArea Majority / Influence, Auction/Bidding, Open Drafting
RodinaCities: Venice (Veneto, Italy), Country: Italy

Rialto vás staví do čela volební kampaně ve vodním městě Benátky. Budete procházet se svým týmem jednotlivými městkými čtvtěmi ve snaze získat zde co největší zastoupení. Můžete na svoji stranu přetáhnout přímo budovy, včetně jejich činností, které vás budou na cestě za křeslem starosty podporovat. Váš nejdůležitější úkol je sbírat karty stejného druhu a zahrát je vždy v průběhu správné fáze. Za to získáte akce a navíc ten, kdo jich zahraje v danou chvíli nejvíce, získá speciální možnost. Hráči sami si určují pokládáním mostů a gondol, jakou hodnotu budou jednotlivé čtvrti mít. Z toho pramení zajímavé taktické možnosti. Celkem tedy Rialtu není co vytknout, jedná se o skvěle zpracovanou taktickou hru, která nadchne každého přemýšlivého hráče.

+ bodování jednotlivých čtvrtí ovlivňují sami hráči
+ pěkné zpracování
+ různé druhy budov