Recenze: River Dragons – draci se schovávají v jezeře

River Dragons - balení

Na hladině se mihnula ploutev. Zahlédnul jsem jen na chvíli její odlesk, ale nebylo o tom žádných pochyb. Tak přece jsem se nemýlil. Jenže teď už je pozdě vracet se. Stojím uprostřed velkého jezera a kladu před sebe jednu lávku za druhou. Moje milá stojí na břehu druhé vesnice a netrpělivě mě vyhlíží. Zdá se mi, že už vidím její zlaté vlasy vířit ve větru, ale je to jen iluze. Zatím jsem tu sám. Jen já a tajemné stvoření pod hladinou. Nesmím váhat a vydávám se vpřed.

Takové napětí se ukrývá uvnitř krabice s názvem River Dragons, která pochází z rodinné kolekce společnosti Matagot. Hru vytvořil Roberto Fraga, na náš stůl se ale dostává v distribuci firmy REXhry, kteří k ní dodávají také český překlad pravidel. A to i s barevnými ilustracemi od skvělého Piera (Ghost Stories, Völuspá – recenze nebo zbrusu nové Rampage).

Krásný obrázek draka a vesničana, který před jeho zlobou utíká, vás uvítá také na víku krabice orientované na šířku. Uvnitř na nás čekají krátká obrázková pravidla v angličtině, ale především herní plán s jezerem ležícím mezi šesti barevnými vesnicemi. Na jedné straně pak je hladina ostrova narušena hromadou malých kamenných ostrůvků, zatímco druhá strana ukazuje jen prázdnou vodní plochu. Tím se obě strany odlišují obtížností. U každé vesnice najdete také kroužky, které určují, v kterých počtech hráčů ji můžete použít.

River Dragons - připravená hra

Pod herním plánem najdete jednoduchý a účelný pořadač, který nám připomíná Tokaido (recenze). Po straně odpočívají figurky vesničanů. Od každé hráčské barvy je tu jedna nakreslená postavička s kloboukem na hlavě. Dvě větší přihrádky jsou věnované kartám (sady 13 kusů v každé barvě), šedivým kamenům (vyrobeným ze dřeva) a také plastovým lávkám v barvách jednotlivých hráčů. Mezi komponentami se toulá také malý lísteček s jedním erratem, které upřesňuje sestavu hráčů pro partii ve třech.

Na začátku partie si hráči vyberou stranu plánu podle zvolené obtížnosti a podle počtu soupeřů zjistí, které barvy vesnic jsou k dispozici. Pouze toto rozestavení zaručuje vyrovnaný průběh v daném množství protivníků. Každý z účastníků si teď může z barevné nabídky vybrat jednu a od ní si vzít figurku vesničana, šestici lávek různých délek a sadu karet. Z té současně odstraní dračí karty barev, které se boje neúčastní. Všechny kameny začínají partii vedle plánu, zatímco figurky postaví hráči do vesnice svojí barvy. Jeho cílem je vesnice přímo naproti.

Aby se tam dostal, může využívat akcí na kartách. Všichni hráči mají k dispozici své karty a mohou si z nich vybrat libovolné činnosti, které zrovna nejlépe odpovídají jejich plánům. Ovšem tady nastupuje nejdůležitější záludnost celé partie. Místo aby hráči jednoduše zahráli jednu kartu, musí jich naplánovat rovnou pět a v pevně daném pořadí, které už není možné měnit.

River Dragons - rozehraná hra

Jakmile všichni co nejlépe naplánovali své úmysly, následuje postupné vyhodnocení karet po jedné kartě od začínajícího hráče ve směru hodinových ručiček. Figurky se tak mohou pohybovat o jedno či dvě prkna, které ale nejdříve musí položit. Ale ani to není tak jednoduché, protože samotné desky musí někde stát. Základním stavebním prvkem každého úspěšného mostu tak je kámen, který si vezmou hráči ze společné zásoby.

Každá z těchto činností má v balíčku hráčů dvě různě efektivní verze (jeden či dva kroky, jeden či dva kameny). Nejzáludnější je pokládání prken. Vzdálenost kamenů si nesmíte předem měřit a musíte tedy věřit svým očím a odhadu. Přitom využití delšího prkna je zbytečné, protože byste ho mohli potřebovat později jinde. Hráči ale nejsou omezení na pohyb po vlastních lávkách, ale mohou používat všechny bez ohledu na barvu.

Posledním zvratem v partii jsou karty draků. Ty má v ruce každý hráč v barvách, které odpovídají jeho soupeřům. Vodní příšeru je možné položit místo libovolné plánovací karty (ale nikdo kromě hráče to zatím neví). Hráč stejné barvy, jakou má mořský had, přijde o akci na stejné pozici, kde je drak naplánovaný.

River Dragons - rozehraná hra

Ovšem herní plán hráči nejen obohacují, ale čas od času mohou kámen nebo lávku vzít zpět. Všechny postavičky (a tedy i hráči) v partii mají jasně daný jeden jediný cíl. Chtějí být tím prvním, kdo dosáhne svoji cílovou vesnici. Ten se stává bez jakýchkoliv okolků vítězem partie.

River Dragons se odehrává na jezeře, které ukrývá rovnou šest pořádných lochnesek. Naštěstí poslouchají na slovo samotné hráče a škodu ostatním způsobí, jen pokud jim to někdo poručí. Ona samotná voda a lávky jsou dostatečně neposlušné na to, aby hráče pořádně potrápili.

Hra má ohromně jednoduchá pravidla. Stačí vlastně jen ve svém tahu vybrat pětici karet, která přesně odpovídá tomu, co chcete se svojí figurkou provést. Někdy to sice není jednoduché, ale vždy lze karty dobře zkombinovat. Jenže musíte současně mít na paměti, že ostatní hráči (především ve dvou je toto zásadní) vám mohou chtít snažení překazit.

River Dragons - detail herního plánu

Ve hře je obvykle naprosto jasné, o co se soupeři snaží. Proto není obtížné ani vidět do jejich úmyslů a úspěšně jim škodit. To sice máme my osobně rádi, ale někomu může škodolibost v rodinné hře vadit. Přesto podle našeho mínění hra zůstává vhodnou pro hraní v rodinném kruhu, ale současně její soupeřivý nádech motivuje k pokročilému hraní.

K tomu slouží nejlépe druhá strana herního plánu, kde si o rozmístění kamenů rozhodují sami hráči. Tady je odhad délky prken ještě důležitější a hraje naprosto zásadní roli v rozhodnutí o vítězi partie. Ta trvá přitom krátkou dobu kolem třiceti minut, kterou jen mírně přesáhnete ve více protivnících.

Dojem z partie je výrazně odlišný napříč různými počty hráčů. Hra sice může fungovat dobře i ve dvou, ale oba protivníci se vlastně ani nemusí na plánu potkat. Navíc dračí karty tu jsou hodně silné, protože taková shozená lávka může způsobit pořádnou ztrátu. Naopak ve více soupeřích je na desce pořádný blázinec.

River Dragons - karty

Naštěstí totálnímu chaosu zabraňují podrobně popsaná pravidla pokládání. Je tedy jasně dané, že třeba na jednom kameni mohou stát maximálně tři prkna. Celkově zpracování pravidel zaslouží velkou pochvalu, protože je naprosto názorné a umožňuje se hru naučit za několik minut. Vysvětlení pravidel ostatním pak ani tak dlouhou dobu netrvá.

Plánování je dvousečná zbraň. River Dragons tuto myšlenku přebírají od klasického Robo Rally a zasazují hru do fantasy prostředí. Bez všech těch jezdících pásů a otáčení, takže pohyb figurky je jednodušší si představit. To dále hru přibližuje menším dětem, protože na kartách nenajdete ani čárku textu, bohatě k hraní stačí přeložená pravidla.

Na celé hře jsou nejvíce rozporuplné karty draků. Záleží na hráčích, jestli je použijí, protože hra už sama o sobě tajným plánováním akcí je zábavná. Draci tak do hry přináší větší nejistotu a především náhodu. Stačí položit draka na první pozici, vybrat správnou barvu soupeře a čekat, jak dobře mu uškodíte. Pokud s tím nepočítá, celá sada karet může přijít vniveč a to není zrovna příjemné zjištění. Naštěstí je pouze na hráčích, jestli draky do souboje zařadí, ačkoliv pravidla jim na výběr nedávají. Volba záleží na tom, co od hry očekáváte, protože zásahy soupeřů často umí pořádně naštvat. Nám se osvědčilo je vyřadit především v rodinných partiích.

River Dragons - figurky

Zpracování celé hry je výtečné. Je vidět, že vydavatelé mysleli na všechny detaily. Už jen fakt, že každá vesnice má svoje vytištěné počty hráčů hovoří za vše. Ovšem také ilustrace jednotlivých karet jsou výtečné a všechno dokončují dřevěné figurky či pevné plastové lávky.

River Dragons se nám líbí, protože berou plánování a zjednodušují ho na nejnižší úroveň. Tím se hra přiblížila širokému publiku, ale zůstává zábavná a vyniká především rychlostí. Takových her, které si lze zahrát jak s náročnějšími hráči, tak se začátečníky, aniž by se některý z nich cítil nepatřičně, není moc. A přestože tu jsou drobné nepříjemnosti s kartami draků, dvě obtížnosti zaručují dlouhou zábavu. River Dragons vám přináší domů nové, šupinaté dračí kamarády.

AutorRoberto Fraga
IlustracePierô, Guillaume Rohmer, Cyril Saint Blancat
VydavatelMatagot, Asmodee, Asterion Press, Bureau de Juegos, Descartes Editeur, Egmont Polska, Eurogames, Pegasus ToyKraft Pvt. Ltd., Redbox Editora (Redbox), Surfin' Meeple China, Swan Panasia Co., Ltd., Tower Tactic Games
Rok vydání2000
(16 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyAction Queue, Point to Point Movement, Simultaneous Action Selection
RodinaComic Books: Kajko i Kokosz, Country: Vietnam
Alternativní názvyDrachen Delta, Drachendelta, Dragon Delta, Les dragons du Mekong, Kajko i Kokosz: Wyprawa śmiałków, River Dragons Giant, SUNDERBANS, 过江龙, 過河拆橋

River Dragons jsou plánovací rodinnou hrou, ve které všichni pobíhají po společném jezeře a snaží se doběhnout na druhou stranu. Není to jednoduché, protože postavičky si navzájem překáží a k pohybu lze využívat všech mostů, které nad vodou vznikly v důsledku hry. Partie je rychlá a napínavá, ale dračí karty do ní přináší výrazný element náhody, který vynikne především v soubojích menšího počtu hráčů. Ve více pak nabírá na síle důraz na nedostatek prostoru a schopnost manévrovat. Nabídka karet je v každém kole stejná a záleží jen na hráčích, jak svoje možnosti využijí v plánování dopředu. River Dragons je povedenou rodinnou hrou, která ale překvapivě zaujme i náročnější hráče.

+ jednoduchý mechanismus
+ současné plánování pěti karet
+ výběr ze všech karet v každém kole