Recenze: Rush & Bash – bum, prásk a plný plyn

rush-and-bash-22

Každý může být pilotem. Nevadí, že se nevejdete do kokpitu klasické formule. Šikovní mechanici pro vás připraví jedinečnou závodní káru na míru. Tady už jsme dávno za úrovní jakékoliv opatrnosti. Tohle jsou závody jen pro ty nejlepší, kteří už svoje schopnosti museli mnohokrát potvrdit. Dnes je tu další takový den..

A tak ke všem závoduchtivým hráčům přichází nová nekompromisní závodní zábava. Jmenuje se Rush & Bash a vytvořil ji Erik Burigo pod logem italské společnosti Red Glove. Hra vyšla v roce 2015 a nám se do rukou dostala na výstavě Spiel 2015 v Essenu. Recenze kvůli technickým potížím vychází ale až dnes. To ale nemění nic na tom, že na nás čeká nezapomenutelný rukopis, který vytváří Guido Favaro.

A už nám přijíždí samotná krabice se závodníky na víku. Jakmile nakoukneme do nitra čtvercového balení, objevíme zde hromadu kartonových komponent. Těmi hlavními jsou samozřejmě samotné trati, respektive jejich části rozdělené na dvanáct oboustranných desek. Kroutí se po nich ve dvou i třech pruzích, rozdělené na podlouhlá políčka. K tomu hráči ale dostanou také kartonové součástky pro sestavení mostu, startovní čáry a sopky.

rush-and-bash-05

Nechybí ale ani drobnější žetony životů, hvězdiček, kamenů a bomb. Spolu s nimi na hráče ale čeká také jedno pravítko pro rozhodování vzdáleností, pak destičky pro monitorování pořadí a také dvanáct žetonů portálů. Pak jsou tu karty vozů pro jednotlivé závodníky, ale také kostky, pětapadesát karet pohybu a také šestice plastových autíček.

Na začátku tak hráči musí vytvořit trať z šesti desek tak, aby byla celá trasa uzavřená a zkompletovala okruh. Poté si každý vybere svoje vozítko a k němu dostane také kartu odpovídající barvy. Na dvě stupnice na nich položí po jednom žetonu – srdíčko na maximální počet životů a hvězdičku značící úroveň prozatím na nulu. Vylepšovat své schopnosti je možné až v průběhu závodu. Poté hráči náhodně určí svoje pořadí, označí jej na desce, rozloží svoje stroje na startovní pozice a rozmístí překážky na první úsek. Podle startovního pořadí dostane každý nějakou sadu karet.

A pak už hráči vyrazí na trať. Ve svém tahu (v prvním kole dle náhodného pořadí) si vyberou jednu kartu z ruky, ať už se jedná o kartu sprintu nebo spěchu (rush). Ty mají na sobě natištěnou číslici odpovídající vzdálenosti, kterou je schopné s její pomocí autíčko ujet. To je také první možností, jak kartu použít. Kromě toho je ale také před rozjetím (a pouze tehdy!) možné využít efektu karty a tím získat nějakou výhodu nad protivníky.

rush-and-bash-01

Jenže právě efekty jsou také jediným způsobem, jak je možné v závodě zatáčet, respektive měnit dráhy. To je legrace ve chvíli, kdy vůz hráče dorazí do míst, kde je hodně překážek. Ty se přidávají na trať vždy pro následující úsek na políčka k tomu určená, ale vždy za pomoci kostky, takže nikdy není jisté, kde kameny budou a kde ne.

A když už nějaké to autíčko narazí, tak samozřejmě utrpí poškození. Může se to týkat pouze něj nebo se jako v případě položené bomby (jiným hráčem) rozšíří i do okolí. V obou případech si dotčení závodníci posunou svůj ukazatel zdraví o jeden krok doleva. A to i v případě, že je zasáhne raketa vystřelená některým ze soupeřů. Výjimku z pravidla neustálého poškozování tvoří karta oprav a především hvězdička, která závodníkům zpřístupní silnější schopnosti jejich vozu.

Na začátku každého nového kola je přehodnoceno pořadí. A podle něj znovu dostanou hráči karty. Závod pokračuje tak dlouho, dokud jeden z vozů neprotne cílovou pásku. Kolo ale ještě pokračuje a teprve poté, co i poslední stroj v pořadí měl možnost na svůj závěrečný pokus o dotažení se na špičku, je možno určit vítěze.

rush-and-bash-10

Rush & Bash je klasickou ukázkou odlehčené závodní hry. Hráči tu nemusí dokázat svoje umění projet nejlépe zatáčkou nebo sešlápnout pedál v ideální chvíli. Tohle je závodění, kde nastupují zbraně a pořádná závodní válka mezi protivníky.

Překážky a různé narážení je základním zdrojem zábavy. Hráči prostě s omezenými manévrovacími prostředky nemají možnost se vyhnout všemu, co na cestě potkají. Narážení tak je normální součástí každého tahu a je pouze na hráčích, jak se s tím poperou. Jejich vozy jsou křehké a vydrží pouze několik zásahů. A to jsme vám ještě neprozradili, že můžete do soupeřů narážet zezadu a ničit jim vůz ještě víc, zatímco vy zůstanete bez poškození!

Celá hra je tak opravdu velmi škodolibá a hráči nemohou chtít jen tak proplout od startu do cíle. Nepovede se jim to. A pokud byste tak chtěli Rush & Bash opravdu hrát, připravíte se o tu nejlepší náplň závodění. Ale o rychlosti vozu nerozhodují schopnosti závodníků. Místo toho vás bude mít na povel náhoda, která rozhodne, jaké karty dostanete.

rush-and-bash-16

Ačkoliv má každé autíčko svůj počet zranění, jejich vypotřebování neznamená konec v závodě. Místo toho se sporťák posune zpět na poslední checkpoint (obvykle na minulém úseku), kde se obnoví s plným počtem. To znamená, že i když máte smůlu a vyjedete z trati, stále máte šanci na dobré umístění v závodě. Budete totiž dostávat lepší karty. Navíc některé silnější je možné si schraňovat a pak provést mocný finiš.

Z celého popisu a průběhu hry je jasné, že pokud bude na trati méně vozů, nebude to taková zábava. Naštěstí překážky samotné zajistí, že i tak nebude cesta do cíle žádnou procházkou. A právě to je také důvod, proč hra nakonec funguje ve všech počtech. Pro soupeřivé je ale lepší hrát ve vyšších počtech, kde si těch konfliktů užijete prostě víc. Samotná herní doba ale může dosáhnout i na hodinu, což naruší celkový dojem.

rush-and-bash-21

Rush & Bash je výjimečně chaotická a bláznivá závodní hra pro všechny, kteří se rádi smějí, baví a navzájem se nešetří. Náhoda tu je hlavním motorem pod kapotou každého z vozů, ale pokud si dobře nastavíte délku závodu, pak si užijete spoustu zábavy. Rush & Bash je hra, která má pod kapotou ukrytou zábavu.

AutorErik Burigo
IlustraceGuido Favaro
VydavatelIntrafin Games, Quick Simple Fun Games, Red Glove, SD Games
Minimální věk7 and up
(6 voters)
KategorieFantasy, Humor, Racing
MechanismyHand Management, Modular Board, Race, Variable Player Powers
RozšířeníRush & Bash: Monster Chase, Rush & Bash: Winter Is Now
RodinaSports: Auto Racing

Rush & Bash je závodní hrou pro všechny, kteří nemají rádi ten seriózní styl pln-brzda, který potřebujete praktikovat v opravdových závodech. Tady je to všechno o tom, kdo koho sestřelí a jestli zrovna máte dostatek štěstí. Pouze dobré karty vedou do cíle, ale naštěstí ve hře není vyřazování a navíc nabízí variabilní tratě. Rush & Bash je lehký a nenáročný zákusek pro všechny, kdo se u závodění rádi baví a je přes tu převahu náhody opravdu chutný.

+ bláznivá zábava ve stylu Mario Kart
+ můžete si postavit různé tratě
+ žádné vyřazování