Recenze: Rytíři – jeden za sebe, všichni za jednoho!

rytiri-02

Jmenuju se Bonifác. Když ráno vstanu, jdu nejdřív nakrmit slepice, ale to už na mě bučí kráva, že chce podojit. Pod nohama se mi motají kočka se psem, škemrají o něco k snědku. Připadám si, jako bych válčil s obrovskou armádou zvířat. A občas i předstírám, že jsem udatný bojovník, který je přišel ulovit. Jenže jsem jen obyčejný farmářský syn. Můj sen o kariéře slavného válečníka je nedosažitelný.

Jenže to všechno se změní ve chvíli, kdy král vyhlásí, že přijímá do učení nové rytíře! Ve stejnojmenné dobrodružné knize Rytíři se můžete jedním takovým odvážným hrdinou stát i vy v komiksové hře pro jednoho! Kniha původně vznikla ve firmě Makaka Editions, ale pod svoje křídla si ji vzala u nás daleko známější společnost Blue Orange. Myšlenka se urodila v hlavě autora Shuky a dostala do kolébky ilustrace dua Waltch a Novy. Jedinečné spojení komiksu a gamebooku zaujalo firmu REXhry, která ji zařadila do svého jinak čistě deskového portfolia.

A po několika hodinách strávených s knihou je třeba říct, že rozhodně neudělala chybu! Kniha s tvrdými deskami hráče přivítá několika stránkami, které je zasvětí do úvodního příběhu. Teprve poté na ně čeká rozhodnutí, za kterého ze tří bratrů budou hrát. To ovlivní číselné statistiky. V tu chvíli si hráč musí vzít také tužku a záznamový list papíru. Ten je sice oboustranně připraven na posledním listu knihy, ale asi si nebudete chtít čmárat rovnou dovnitř. Proto je možné listy stáhnout přímo na webových stránkách vydavatele.

rytiri-08

Do začátku mu dají pouze jméno. Všechno ostatní přijde s časem a postupem výpravy. Hráč následuje číselné pokyny a neustále přelistovává tam a zpět v knize. Někdy je na jedné straně i několik okének, ale nemusíte mít strach, že byste narazili na nějaké spoilery. To proto, že obrázky spolu obvykle vůbec nesouvisí.

Svět Rytířů je rozdělený na několik částí, které mohou hráči navštěvovat samostatně při hledání náramků. Mne první cesta zavedla do bažin, kde jsem neslavně svoji cestu také skončil. Velmi často před hráčem stojí totiž číselné volby. Někdy má k dispozici nějaká vodítka, kterou cestou se vydat, jindy musí věřit svému instinktu. Těch větvení je opravdu hodně.

Právě tady je snad jediný existující zápor – protože vás na cestách doprovází jen obrázky, budete listovat daleko více, než v psaných gameboocích. Naštěstí všechno vynahrazuje atmosféra, která z procházení ilustrací čiší. Pocit dobrodružství a volby je daleko silnější než u textu, kde nevidíte reálně následky svých voleb.

rytiri-04

Grafika knihy je hodně uvolněná a vtipná. Na řadě obrázků najdete zábavné momenty nebo vizuální vtípky. Při tom je ale stále dostatečně fantasy tak, jak se na knihu sluší a patří. A protože mají hrdinové různé statistiky, dříve nebo později dojde na jejich využití. Určitě vám nechceme kazit objevování na vlastní kůži, proto nebudeme dále zacházet do detailů.

Díky svojí jednoduchosti a malému obsahu textu (až na popis pravidel), ale i tématu, je kniha fantasticky vhodná pro děti. Ty budou z existence takovéto dobrodružné možnosti naprosto u vytržení. Kniha všechny děti úžasně baví.

Navíc vůbec není jednoduché uspět. Najít dostatečný počet náramků k vítězství za omezený čas (na některých obrázcích knihy plyne čas a po pěti nocích se musíte vrátit) prostě není vůbec jednoduché a kromě paměti to chce pořádnou dávku štěstí.

rytiri-06

Protože není cíl hráče pevně daný na jedné stránce, skvěle je tím vyřešená také znovuhratelnost. Nikdo si nedokáže zapamatovat všechny své volby na rozcestích, která vypadají jedno jako druhé, takže i při několikátém průchodu budete objevovat stále nové možnosti a zákoutí. S komiksem tak strávíte překvapivě hodně času a po nějaké době se k němu můžete znovu s radostí vracet.

Kromě následování cest se po hráčích chce i jedna další věc – pozornost. Řada čísel nebo prvků je dobře ukrytých a bez nich se nehnete. Proto je potřeba pečlivě zkoumat každý obrázek, aby vám nic neuniklo.

A v originále se nejedná o poslední příležitost, jak se s Rytíři potkat. Autor na úspěšnou knihu navázal a stejně tak společnost REXhry potvrdila, že se můžeme v roce 2019 těšit na další přírůstky do této jedinečné rodiny. Nemůžeme se dočkat dalších knih z této řady, ale vy nezoufejte! S Rytíři na pulty obchodů zamířil také druhý komiks Unesená zaměřený na dospělé publikum.

rytiri-07

Rytíři jsou fantastickým počinem pro všechny hravé zájemce. A dnes je úplně jedno, jestli se jedná o hráče deskových her nebo čtenáře knih. V tomhle komiksu se ukrývají hodiny zábavy, kterou si budete po celou dobu užívat a objevovat spoustu nečekaných tajemství. Podle posledních zpráv Rytíři na pultech obchodů slaví obrovský úspěch a to je dobře! Jsou totiž skvělí a bude z nich zcela zasloužený hit.

Rytíři jsou zážitková kniha, ve které vy sami rozhodujete, co se s postavou stane. Následujete číselná vodítka ve snaze hledat ukryté náramky. Hráči musí prokázat důvtip, ale především dávku štěstí. Hra je skvělá i při opakovaných průchodech, protože je neustále co objevovat. Díky tomu všemu je kniha Rytíři skvělou zábavou pro každého, kdo si chce zkusit dobrodružný život.

+ výtečná znovuhratelnost
+ tři postavy
+ vhodné pro děti