Recenze: Schnappt Hubi! – duch, karotky a sýr

Schnappt Hubi! - balení

Čas na hodinách nemilosrdně běží a půlnoc se blíží. I já koukám nervózně na hodinky, protože někde je tu duch a my ho musíme chytit. Naše skrýš byla prozrazena. Zásoby jídla najednou nejsou tam, kde by mohly být. Když odbije půlnoc a my průhledného darebáka nechytíme, odnese nám všechny naše mrkvičky a sýry a my budeme hlady!

Jak myšky, tak zajíci, kteří malý hrad obývají, jsou bezradní. Potřebují vaši pomoc! A ta může přijít právě ve hře od Steffena Bogena, která se jmenuje Schnappt Hubi! Jedná se o nenápadnou a malou hru od firmy Ravensburger, která se zatím nedostala na náš trh. Vyšla totiž až v roce 2013 a třeba právě naše recenze přispěje při rozhodování, jestli se dostane do češtiny nebo ne. Ilustrace ke hře zpracovali Rabbix VFX.

Malá krabička vás uvítá obrázkem prchajícího ducha, který drží v náručí svůj úlovek. Malé mrkvičky a pořádný díl sýra. A za ním běží myška a králíci, kteří si zatím myslí, že je to legrace. Že Hubi, jak se jmenuje tenhle duch, si z nich dělá jen legraci. Ale jejich jídlo je opravdu v ohrožení a je na vás, abyste jim pomohli. Společně! Ačkoliv tak hra nevypadá, je kooperativní!

Schnappt Hubi! - připravená hra

Proto se v hradu, jehož kartonové části si vycvakáte z archů, budete honit za duchem společně. Úplně nahoře si trůní brožurka s pravidly, která je černobílá, ale to vůbec nevadí. V současném výtisku najdete pouze německý, francouzský a italský návod. Každý z nich ale zabírá pouze několik stránek. Velký rozměr mají samozřejmě také archy, ve kterých objevíte čtyři díly hradu, které se náhodně pospojují a vytvoří devět malých místností. Do každé z nich pak vede vchod a to buď malá ulička, nebo velké okno vysoko nad zemí.

A pak tu máme ještě jednu destičku se dvěma ciferníky. První ukazuje hodiny a druhý akční terčík. K oběma z nich pak připojíte oranžové ručičky. Jedna vám bude odměřovat, zatímco druhou budete losovat akce. Úplně na dně krabičky pak jsou nejen kartičky závěsů, ale také tam propadnou žetony ukrývající Hubiho. Naštěstí se tam nebude nudit, protože mu budou dělat společnost figurky myšek a zajíců.

Na začátku hry společnými silami spojíte hrad. Na jednom ze čtyř průchodů ven jsou dveře, kterými se do pevnosti vstupuje. Všechny zdi pak překryjete za pomoci bílých záclon z tvrdého papíru. Najednou budou všechny zdi vypadat stejně. Abyste ale nemohli podvádět a pamatovat si pozice otvorů, musíte ještě před začátkem hry hradem několikrát zatočit.

Schnappt Hubi! - rozehraná hra

Poté rozložíte žetony do místností obrázkem duchů dolu. Někteří jsou zcela neškodní a pouze na jednom z nich je Hubi. Každý z hráčů si teď vybere jednu figurku. Ve hře ale vždy musí být alespoň jedna myška a jeden zajíc. Hodiny nastavte na poledne. Hráči mají přesně dvanáct hodin na to, aby Hubi chytili, než uprchne. Teď partie může začít.

Hráč, který je na tahu, roztočí ručičku na akčním ciferníku. Může padnout jedna z pěti výsečí, které obsahují především symbol s puntíky na kostce. Počet teček určuje body, které bude moci hráč utratit za činnosti své postavy. Za každý z nich se může přesunout do sousední místnosti nebo odstranit záclony z jedné zdi. Pokud ale na kolečku vytočíte tmavě modrou výseč s hodinami (jsou dvě), musíte okamžitě posunout ručičku o jednu hodinu vpřed.

Pohyb ale není tak jednoduchý. Zatímco myška se v pohodě protáhne malými dírami u země, vysoké překážky nepřeskočí. Naopak zajíček má moc velký zadek, aby proklouznul dírou, ale zdi hravě přeskočí. Každá postavička tak musí využívat jinou cestu k cíli, který představuje nalezení dveří. Jakmile odstraní některý z hrdinů závěs, pod kterým se nachází východ, musí jej společnými silami otevřít. Na každém straně dveří musí stát jedno zvířátko.

Schnappt Hubi! - rozehraná hra

Teprve když hráči otevřou vchod do hradu, Hubi ztratí hlavu a bude chtít s kořistí utéct. Současně se ale otevřou nové herní možnosti, které umožňují prozkoumat místnost hradu, kde se hrdina nachází a hledat Hubi.

Do hry ale vstupuje možnost, že Hubi bude utíkat a to ve chvíli, kdy padne na ciferníku světle modré (největší) políčko. V takové situaci se Hubi přesune do sousední místnosti. Aby ducha hrdinové chytili, musí se nacházet dva v místnosti společně s Hubi. V tu chvíli mohou začít slavit vítězství. Pokud ale ručička hodin dříve dorazí na dvanáctou, zvířátka prohrály a budou hladovět.

Schnappt Hubi! je roztomilá hra, která přináší kooperativní snažení do světa dětí. A ty si honbu za duchem velmi rychle oblíbí. Možností hrát takto rodinně proti hře moc není a tady vše vypadá ještě opravdu krásně, se všemi těmi figurkami a variabilním herním plánem.

Schnappt Hubi! - závěsy

Hra klade největší důraz právě na schopnost spolupracovat s ostatními hráči. Děti musí komunikovat a přitom ji jsou schopny hrát samostatně. A funguje nejlépe právě u předškoláků už od udávaných pěti let věku. Ale ciferník současně nabízí možnost nastavit vyšší obtížnosti a vyhrát hru třeba i ve chvíli, kdy začnete Hubi honit v šest odpoledne!

Dynamiku a neustávající zábavu zaručuje rozdělení hry na dvě fáze. Pokaždé musí hrdinové dokázat něco jiného, takže trochu působí jako dvě hry v jedné. Přitom ale obě sledují jasně společný cíl a doplňují se. Prostě jen zaručují, že se ani malé děti nezačnou u partie nudit.

Ono to ale vlastně není tak jednoduché, protože jednotlivé hry trvají deset až patnáct minut. A nezáleží na počtu hráčů, kteří se honby na ducha účastní, protože čím víc zvířátek, tím rychleji čas utíká. Jen se děti tak často nedostanou na tah, ale protože musí spolupracovat, tak si toho ani nevšimnou, jak se budou snažit pomoci svým kamarádům.

Schnappt Hubi! - žetony

Zpracování je pěkné. V Německu vyšla také velká elektronická verze, ale věříme, že tahle malá pro tak jednoduchou zábavu naprosto dostačuje. Co je ale zajímavé je fakt, že právě tato velká verze získala v Německu ocenění Kinderspiel des Jahres 2012. Ale zpět ke zpracování: při počátečním otáčení hradu se vám může stát, že záclony spadnou, protože sahají až na zem. Musíte si tak dávat dobrý pozor, ale to je také jediná výtka, kterou lze k zpracování mít.

Schnappta Hubi! je parádní ukázkou, jak vytvořit zábavnou hru, od které se děti jen těžko odtrhnou, protože napětí společného snažení jim nedovolí odejít, dokud Hubiho konečně nechytí. Pro dospělé je samozřejmě až příliš jednoduchá, ale se svými potomky si ji určitě rádi zahrají. Jednoduchá pravidla zaručují, že se ji naučí každý a proto bychom určitě ocenili, pokud by se hladový duch objevil i na poličkách českých obchodů (ať už v této nebo větší verzi).

Zásluhou Schnappt Hubi! vstupuje spolupráce do světa malých dětí. Spolu s myškou a králíkem se budou snažit najít dveře, které vedou z hradu. Teprve pak vylákají strašidlo z jeho skrýše a budou mít šanci jej chytit. Hra je tak rozdělená na dvě části, které se od sebe mírně liší. Zvířecí hrdinové musí celý svůj úkol stihnout v omezeném čase, které jim odměřuje náhodně roztáčený ciferník s akcemi. Figurky se mohou pohybovat vždy pouze některými cestičkami. Jedinou nevýhodou tak zůstává relativní jednoduchost hry, kterou si ale naštěstí můžete upravit startovní pozicí ručiček na ciferníku. Celé je to krásně provedené, v malé krabičce a s rychlou herní dobou je skvělým receptem, jak zabavit děti. Schnappt Hubi! je krásnou hrou, která si umí najít cestu k dětem.

+ děti si hru rychle oblíbí
+ krásné zpracování
+ hra rozdělená na dvě části