Recenze: Schrödinger’s Cats – tajný život koček

schrodingers-cats-01

Páníček není doma, takže kočky konečně mohou dělat to, co mají nejradši. Lelkovat a válet se po sedačce. Nebo se pleteme? Koukněte, dveře do laboratoře jsou otevřené. A co se to děje uvnitř? Jeden pokus za druhým a všechno v režii vrnících stvoření.

Slavného vědce si za svůj vzor vzali autoři Heather Wilson, Heather O’Neill a Chris O’Neill, kteří vymysleli a společnými silami i dotáhli do konce karetní hru Schrödinger’s Cats. Hru navíc ozdobily ilustrace James Stowe a hra vyšla pod záštitou společnosti 9th Level Games jako výsledek společného snažení fanoušků na serveru Kickstarter. Ta díky svému jedinečnému tématu získala podporu od téměř 2000 fanoušků.

A výsledek tu teď leží před námi v malé karetní krabičce. Na víku vidíme spoustu krabic, většinu z nich otevřených, takže žádná záhada se stavem koček se nekoná. Zatím. My otevřeme tu jedinou krabici, kterou máme po ruce a vypadne na nás jeden bodovací herní plán a příručka s pravidly. Velký formát ale mají také samolepky, které tu jsou jen tak pro ozdobu.

schrodingers-cats-06

No a pak jsou tu samozřejmě karty. Těch je celkem 52 a dalších deset představuje samotné kočky vědátory. Zbývající sada karet už lze rozdělit pouze podle toho, v jakém stavu je konkrétní krabice. Kočka v ní nemusí být vůbec, ale také může být živá nebo mrtvá. A pak je tu Heisenbergův princip nejistoty.

Partie začíná tím, že každý z hráčů dostane tolik karet, kolik má souboj účastníků. Do středu stolu pak hráči společně položí přihazovací desku a k ní také jedinou dřevěnou kostičku. Hráči dostanou každý také jednu kartu osobnosti, jejíž schopnost mohou jedenkrát za hru využít. Tím partie může být oficiálně zahájena, takže všechny kočky do krabic schovat teď!

Hráči se každý podívá na své karty, neukazuje je ostatním a podle sad v ruce provede příhoz, kolik si myslí, že je ve hře krabic s jedním druhem kočky. Záleží pouze na něm, jaký stav krabice si zvolí. Může blafovat nebo nemusí, ale vždy se snaží na základě svých karet odhadnout obsah rukou všech účastníků. Svůj tip poznačí kostičkou na ukazateli, přičemž na přihazovací desce jsou čísla seřazená podle hodnoty. Mrtvá kočka je cennější než živá, ale všechny jasně přebíjí prázdná krabice – tu stačí mít jednu, aby přebila i dvě kočky v libovolném stavu.

schrodingers-cats-10

Když hráč svoji hypotézu přednese, může také vyložit nějaké karty z ruky na stůl, aby svoje tvrzení podpořil. Další hráč na tahu se totiž jinak může rozhodnout, že jeho tvrzení vyvrátí. Ovšem vyložení karet s sebou přináší ještě další výhodu – hráč může odhodit další karty z ruky a dobrat si místo nich náhradu z balíčku.

Soupeři se navzájem přehazují až do chvíle, kdy to jeden nevydrží a pokusí se hypotézu předchozího hráče vyvrátit. Tím končí kolo a ze hry bude vyřazen ten z hráčů, který prohraje v souboji – může to být autor špatné hypotézy nebo jeho neúspěšný vyzyvatel. Partie pak pokračuje dalším kolem, dokud nezbývá v partii pouze jeden vítěz.

Schrödinger’s Cats jsou blafovací hrou kombinovanou s prvkem pokoušení štěstí. Hráči znají vždy pouze část karet, které jsou ve hře a musí riskovat s rozumem. Postupně se přehazují a všechno to je o množství karet. Situací umí pořádně zamíchat karty prázdné krabice, které mají jinou hodnotu a stačí jich ve hře méně (polovina), aby porazily mrtvé či živé kočky.

schrodingers-cats-08

V partii je možné také podvádět zásluhou speciálních karet identity. Kočky se stanou Marii Goeppertmeower nebo Sirem Isaacem Mewtonem. Je vidět, že autorům smysl pro humor nechybí a vlastnosti umožňují třeba dobírat karty nebo zvyšují hodnotu konkrétního kočičího stavu.

Vyřazování hráčů je něco, co asi mnozí z vás nepřivítají s radostí. Jediným štěstím tak zůstává, že samotná kola jsou opravdu velmi rychlá a díky tomu hra netrvá dlouho. Nekonečné čekání se tak nakonec nebude konat. Celá partie koček schovaných v krabicích nakonec trvá rozumných dvacet minut (ve čtyřech), pokud se nebudete příliš zdržovat. Samozřejmě čím víc hráčů (až šest), tím více kol je třeba odehrát a hráčů vyřadit. Na druhou stranu pozdější kola jsou rychlejší, takže to není zase tak hrozné. Co ale rozhodně má vliv na zážitek je počet účastníků – čím více, tím lépe.

Celý zážitek je rozhodně dost chaotický. A nemluvíme pouze o nečekaných použitích karet osobností, ale také samotných odhaleních. Hráči sice mohou hrát ve svých tazích karty jako důkazy, ale mnohé další trumfy zůstávají v jejich rukou až do závěru kola. A to jsme ještě nezmínili Heisenbergovy karty, které fungují jako žolíky a vezmou na sebe podobu toho, s čím jsou právě vyloženy.

schrodingers-cats-14

Ačkoliv samotné propojení s krabicemi je chytré, celá hratelnost připomíná jiné hry. Zachraňuje to především už zmiňovaná herní doba. Jinak ale hra nenabízí nic (kromě tématu), co byste nenašli jinde, takže záleží pouze na osobních preferencích.

Hra má opravdu jedinečné téma a tomu naštěstí odpovídá i zpracování. Kresby jsou opravdu výborné a karta hodnot pomáhá hráčům v orientaci. Bez ní by byla hra poloviční. Samolepky jsou příjemným bonusem, ale tím nejlepším na celé hře je všudypřítomný humor.

schrodingers-cats-15

Schrödinger’s Cats je spojení koček a velmi známého vědeckého prohlášení, což z ní dělá opravdového adepta na nákup. Alespoň pro všechny milovníky koček, blafování a chaotických rychlých her. Jen musíte počítat s vyřazováním hráčů a opravdovou nepředvídatelností partie. Schrödinger’s Cats jsou ale jinak fajn karetní zábavou, ačkoliv ne nějak extrémně unikátní.

AutorHeather O'Neill, Christopher O'Neill, Heather Wilson
IlustraceJames Stowe
Vydavatel999 Games, 9th Level Games, AMIGO
(4 voters)
KategorieAnimals, Bluffing, Card Game
MechanismyBetting and Bluffing, Once-Per-Game Abilities, Player Elimination
RodinaAnimals: Cats, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Tabletopia
Alternativní názvySchrödinger's Katten, Schrödingers Katzen

Schrödinger’s Cats jsou kočky, které by mohly najít místo na vaší poličce. Sice nejsou nějak unikátní, ale pořád nabízí fajn zábavu především jako odreagování. Na pořadu každého kola je blafování a snaha přečíst úmysly soupeře. Ti jsou ale také nuceni některé karty vykládat, takže nakonec mají hráči solidní šanci plánovat. Aby si hru ale užili, musí být alespoň čtyři a nesmí jim vadit bláznivý chaos. Schrödinger’s Cats zůstává věrný svému tématu a to je asi pro rozhodování tentokrát to hlavní.

+ téma
+ Heisenbergův princip nejistoty
+ rychlá kola