Recenze: SeaFall – příběh opravdového námořníka

seafall-22

Vždycky, když jsem se procházel na pláži a ucítil vítr na tváři, moje mysl odletěla na moře. Už rodiče o mně říkali, že mám srdce námořníka a objevitele. A tak, když se naskytla příležitost, neváhal jsem ani na okamžik. Vydal jsem se vstříc bouřím, vlnám a bytostem, které mají víc chapadel než by se mi líbilo. Ale všechen ten strach byl zastíněný nadšením. Touhou po objevování.

A právě takovou touhu pocítíte i vy jako hráči ihned, když se vám dostane do rukou hra SeaFall. I její náplní je objevování a to přímo díky příběhu, tak nepřímo v podobě obsahu krabice. Tahle novinka patří totiž do rodiny Legacy her, které si nevratně měníte k obrazu svému. A jejím autorem nemůže být nikdo jiný než Rob Daviau (Pandemic Legacy), který stál u zrodu celého žánru. Tuhle svoji novinku pro konec roku 2016 představil pod hlavičkou společností Ironwall Games a PlaidHat Games. Distribuce pro evropský kontinent byla svěřena do zkušených rukou Esdevium Games.

Pokud si tuhle hru vyhlédnete, do ruky se vám dostane krabice o váze jednoho pořádného oceánu. Na hráče v protáhlé krabici se zátokou nečeká nic menšího než obrovský rozkládací herní plán, který čeká na zaplnění. Šedesát procent celé plochy zabírá šestiúhelníky pokrytý oceán, ve kterém smutně stojí jedna bójka. Vše ostatní čeká na zabydlení. Po okrajích jsou ale očíslovaná místa pro ostrovy a na straně pak pozice pro karty, domovské přístavy pro každou provincii (hráče) a bodovací stupnice. Právě sem hráči rozloží karty startovních milníků, balíčky pokladů a poškození a také svoje lodě.

seafall-06

To ale už trochu předbíháme, protože to si musí hráči nejdříve vybrat barvu. K tomu dostanou také svoji vlastní desku provincie a kartonovou truhlu náležící k jejich znaku. Tím poprvé zažijí pocit objevování tajů krabice. Naštěstí další spousta krabic na ně čeká. A to je jen první část tajemství, která se v krabici ukrývají. Dostanou tak kartu svého vůdce, kterou do začátku vybaví žetony reputace a štěstí. Kromě toho ještě získají ve své barvě žetony nevraživosti a položí je na svoji desku. Na přídavnou společnou desku rozloží destičky vylepšení a budov a hned vedle také balíček poradců.

Před první partií hráči ale musí také provést něco, co je vlastní pouze legacy hrám. Měli by si totiž pojmenovat svoji provincii a také svého vůdce. Tím vykročí vstříc prvnímu dobrodružství na vodě. Každá partie se dělí na takzvané roky, které se skládají ze zimy a poté šesti kol (každé začíná právě zimou).

Tato úvodní procedura zahrnuje poskytnutí otočného astrolabu nejslabšímu hráči, vytvoření nabídky poradců, zisk zlaťáků z kontrolovaných polí, přesunutí žetonů nevraživosti (vyhlášení války) a vyprodukování zdrojů na objevených ostrovech. Všichni vyčerpaní poradci a budovy se stanou znovu dostupnými.

seafall-10

Poté už se hráči pohybují jedním kolem za druhým, dokud neuplyne čas a nenastane znovu zima. Každé takové kolo je orámované událostí – její kartu hráči odhalí na začátku a vyhodnotí poté, co všichni měli šanci projít svojí akční fází. Aktivita hráče vždy začíná šancí najmout jednoho poradce z nabídky a to za úplatu ve zlatě nebo pověsti. Opět si mohou svého nového kamaráda v boji pojmenovat, pokud to neudělal někdo před nimi. Místo postavy si hráč může pořídit jeden z pokladů. Hned nato může daného poradce pro jeho efekt aktivovat, položit na odpovídající pole desky a získat tak nějakou výhodu nebo bonus.

Tou nejdůležitější částí tahu je ale výběr jedné z gild – obchodníků, stavitelů, průzkumníků či vojáků. No a podle toho se budou také odlišovat další kroky hráče. Ve všech případech gildy nabídnou hráči šanci plout. Vzdálenost, kterou je schopné plavidlo urazit, je určeno jeho schopností plavby (na hráčově desce, kde si schraňuje i případná vylepšení). Pak už je to ale všechno jiné. Zatímco volbou obchodníků získá hráč šanci nakoupit zboží na ostrově. K tomu potřebuje hráč mít u ostrova zakotvenou loď a získané kostky jsou ihned přesunuty do nákladního prostoru lodi na desce. S využitím stejné gildy je možné zboží také prodávat za dvojnásobnou cenu, ale pouze na správných místech mapy.

Stavitelé nabízí šanci opravit loď, vylepšit ji v docích, ale také šanci postavit jednu z budov (z nabídky) na pozici na hráčské desce. A pak už nastává čas průzkumu. Stačí, aby loď zakotvila u některého z objevených ostrovů a vybrat si místo s grafickým symbolem. Nyní vstupuje do hry příručka, která je také obsahem krabice. Na mapě si průzkumník zvolí jedno z číslic náležících k jeho symbolu, nalistuje odpovídající text, přečte jej a označí dané místo na mapě samolepkou. Hráči tak mohou objevit naleziště surovin, důl, ale také kobky, sochy nebo tržiště. Místo objevování ostrova si hráč jako druhou akci průzkumnické gildy může vybrat výzkum a dobrat si jednu kartu objevu za tři zlaťáky.

seafall-12

Poslední najímatelnou silou jsou vojáci. Ti nabízí kromě plachtění buď výběr daní (tři zlaťáky) nebo nájezd. Hráči si tak mohou něco vzít násilím zpět nebo srovnat postavenou budovu se zemí. Mohou na to mít naprosto zištné důvody poškození soupeře. K takovému útoku budou hráči muset využít kostky. Určí loď ze své flotily, která celé snažení zaštítí. Právě podle ní se určí počet kostek k hodu, jejichž počet se poníží vše o případné obranné budovy na ostrově. Výsledek hodu porovnají s obranou ostrova a hráč získá lup v závislosti na výsledku. Lze tak získat suroviny či zlato z doků, ale hráči mohou úspěšně útočit i na provincii soupeře a vyrabovat tak například pokladnu nebo skladiště.

Hod a štěstí budou ale hráči potřebovat i u jiných činností. V případě neúspěchu pak body zranění dostane ta loď, která celé snažení zaštítila – hráč si ji vybral. V důsledku toho se může loď i potopit a přijde tak o všechna svá vylepšení. K tomu hráč ztratí také bod slávy a začne se zbrusu novou, ale nevylepšenou lodí.

Teprve nyní končí výhoda, kterou hráč získal z poradce. Je třeba to naznačit otočením karty obrázkem dolů. Tak probíhají jednotlivé části roku až do momentu, kdy zase dorazí hráči do období zimy. Ovšem v kterémkoliv ročním období může navíc nastat konec daného příběhu, pokud některý z účastníků dosáhnul předem stanovený počet bodů slávy. Ty lze střádat například za stavbu nebo jakékoliv úspěšné snažení (nájezd nebo průzkum) nebo dokončení milníků (ty skýtají i jiné odměny).

seafall-02

Tady normálně končíme popis pravidel, ale výsledky jedné hry v SeaFall nejsou výsledkem celkovým. Hráči si totiž svoje úspěchy a situaci z velké části přenáší do další partie. Hráči dostanou šanci vytrénovat své poradce, ale nechat si mohou pouze jednoho, a také vylepšit svoji loď. Vítěz si navíc může vylepšit svoji provincii. Do tabulky si také poznačí svoji cílovou hodnotu slávy, která bude důležitá později. Hráči nyní mají také jedinečnou šanci zbavit se symbolů nevraživosti. Vše prozkoumané a pojmenované už zůstane navěky stejné. Hráči si mohou nechat také nepoužité karty výzkumu. Teprve po řadě

SeaFall je ohromný zážitek. O tom vůbec nepochybujte. Ovšem není vůbec jednoduché napsat recenzi na hru, o jejímž průběhu můžete říct pouze omezené informace. Nelze vám vyprávět o našich zážitcích, ale musíme vše popsat jen obecně, abychom vám nezkazili překvapení. Právě pocit z objevování je tím hlavním, co opět v této hře zažijete.

Pocit z celé hry i jejího průběhu se hodně liší od nejznámějšího zástupce žánru, Pandemic Legacy. To proto, že SeaFall samozřejmě není kooperativní. Pokud chcete bojovat v legacy hře spolu, musíte si počkat na druhou sezónu lékařského dobrodružství. Tenhle námořnický svět výrazně povzbuzuje souboje a konflikty. Mapa je tak akorát velká na to, aby se lodě hráčů na ní potkaly, ale aby to nebylo příliš často.

seafall-14

Velkou část hry tvoří objevování, které je jedním z klíčových prvků. První fází je opravdový průzkum na mapě a možnost objevit nové ostrovy. Jenže na nich hráči zažívají dobrodružství ve stylu starých dobrých gamebooků. Prostě si vyberou číslo a dozví se, co právě na tom místě ostrova našli.

Hra je solidně komplexní a dala by se označit v klidu za 4X hru. Jenže současně s novým přístupem přichází také nový zážitek. Středem celé partie tak není strategie hráčů, ale zážitek. A ten hra dokáže přenést velmi dobře, ačkoliv z velké části na úkor náhody. Hra totiž umí být opravdu o štěstí a to nejen v těch kostkách, ale i později v dalších partiích, třeba při prozkoumávání.

Největší problém ale máme s permanentními změnami. Ne proto, že by nám vadily, ale protože jich je málo! Hra vás nechá vylepšit spoustu věcí, postavit budovy a pak.. vám to vezme. Tenhle pocit opakovaného snažení známe z klasických her, ale tady jsme doufali v jeho odbourání. Bohužel naděje byly naplněny pouze částečně. Kromě číselných parametrů si nic víc nevylepšíte a tím vám neprozrazujeme nic tajného.

seafall-19

Do hry v průběhu času přibude řada nových mechanismů, které hru dále obohacují. Už na začátku můžete trochu tušit, o co se bude asi jednat, protože jsou pro ně připravena volná místa v příručce pravidel. Právě arch samolepek je klasika.

Hybným válečným motorem je nevraživost. Tyto stopy drápů jsou způsobem, jak vyjádřit negativní vztah dvou oblastí. Ve výsledku ale právě tyto drápy přinesou výhodu obránci, který se zatvrdí a zlepšuje obranu. Současně ale také zdražuje nákupy. Některé body jsou dočasné pro jednu partii, jindy je ale nevraživost trvalá (samolepky).

Námořnické partie jsou pořádně dlouhé a vám to nebude vadit. Příběh se neustále valí kupředu, pořád něco objevujete a něco se děje. Není čas přemýšlet nad ničím jiným než nad tím, co budete chtít v příštím kole dělat. Možností je opravdu dostatek, stejně jako drobných pravidel, díky kterým se hra na začátku učí hůř. Partie je výborná ve všech počtech a je možné se připojit do kampaně i později.

seafall-15

A jak je na tom SeaFall s celkovou herní dobou? Pro hráče je v pravidlech připraveno celkem dvacet partií. Ovšem oproti Pandemicu, SeaFall si zahrajete i poté. Jen nemůžete čekat další objevování nebo nečekaný děj. Stane se z ní taková obyčejná konfliktní hra, která se ale bude odehrávat ve světě, jenž se vám rodil před očima. Právě to je hlavní zbraní.

SeaFall předcházely ohromná očekávání. O to hůř se nám říká, že je hra nedokázala naplnit. Je to ale pouze o fous a několik nedostatků, které z krabice dělají pichlavý zážitek. To ovšem neznamená, že SeaFall je špatnou hrou. Právě naopak, pokud jste o ní nikdy neslyšeli, tak z ní budete asi nadšení. Ovšem jako pokračování série Legacy her se jedná přecejen o mírné zklamání.

AutorRob Daviau
IlustraceJared Blando, EJ Dela Cruz, Rob Daviau, Jen Santos, Brian Valeza
VydavatelIronWall Games, Cube Factory of Ideas, Devir, Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Heidelberger Spieleverlag, Plaid Hat Games
Počet hráčů3 - 5
Herní doba180
(10 voters)
KategorieCivilization, Exploration, Nautical
MechanismyCampaign / Battle Card Driven, Grid Movement, Hand Management, Legacy Game, Trading, Variable Player Powers
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Miniatures, Mechanism: 4X, Mechanism: Campaign Games, Mechanism: Legacy

SeaFall je krásnou námořnickou 4X hrou plnou prozkoumávání, bojů a vynalézání. Hráči mají pod svojí kontrolou každý jednu provincii a bojují o peníze i území s pomocí své flotily. Každá partie je solidně dlouhá, ale mezi nimi najdeme krásné můstky přenášení částí hry a vzpomínek do další partie. Hra nabízí fantastický pocit objevování. Vítěz bude ale výrazně ovlivněn štěstím. SeaFall nebudete muset odložit na poličku po odehrání předepsaného počtu partií. Jde hrát i nadále ve vašem jedinečném zálivu, který nikde nebude stejný. SeaFall je zábavný, i když trochu hřeší na očekávání hráčů.

+ přenášení prvků do dalších partií
+ je možné hrát i po dokončení kampaně
+ hromada možností