Recenze: Sherlock Kids – dětský detektiv s čapkou

Sherlock Kids - balení

Když jsem dnes ráno dával do okna bílý šátek, dělal jsem si velké naděje. Ale je odpoledne a ON nikde. Začínám mít strach, že nepřijde a moje záhada zůstane neobjasněná. Ztratilo se mi moje nejoblíbenější autíčko a přitom jsem si jistý, že jsem svůj pokoj zamykal. Když jsem odcházel, určitě leželo na poličce a teď tu není. Hledal jsem všude, ale marně. Tohle je případ pro Sherlocka Kids..

Možná to tak nevypadá, ale tohle jméno malého detektiva a následovníka úžasného detektiva je současně také názvem dětské deskové hry. Sherlock Kids vychází pod záštitou vydavatelství HABA jako hra podporující komunikaci. Jejím autorem je trochu překvapivě Reiner Knizia, který ji vytvořil v roce 2013. O ilustrace se postarali různí autoři, což pochopíme už za chvíli, když se začneme vrtat obsahem krabice.

Na jejím víku najdeme usmívajícího se Sherlocka a jednu ze záhad, která se děje za ním. Ale nám nemůže uniknout, kdo krade cenný obraz. Ale to už spěcháme podívat se pod víko, kde na nás čeká v první řadě velké překvapení v podobě obrovské A3 obálky. Je vyrobena z tvrého papíru, popsaná a potištěná různými nápisy a u otvoru má provázek, který slouží jako pečeť.

Sherlock Kids - rozehraná hra

Uvnitř této obálky je celkem deset listů tvrdého papíru, které mají na obou svých stranách nějaký obrázek se spoustou předmětů, barev a jsou vždy vyvedeny v odlišném grafickém stylu. Tyhle ilustrace budou sloužit jako základ celé zábavy, ale nejdříve se vydáme na cestu do jedné galerie, která se rozkládá na dně krabice.

Dno totiž současně slouží také jako bodovací stupnice. Dvěma přepážkami jej rozdělíte na tři místnosti, kterými od vstupu vede červený koberec až k vítězství. Pokud na to místo hráč dorazí jako první, odhalí zločin a stane se vítězem partie. Ale to už hodně předbíháme. Zatím před sebou máme ještě další komponenty, které nám zatím nedávají smysl – jsou tu barevné válečky sloužící jako bodovací ukazatele pro jednotlivé hráče.

Z kartonu jsou vyrobené a cvočky sepnuté dvě kolečka, které dohromady tvoří hlasovací kolečko. V horním je malý výsek a jak s ním točíte, narazíte na různé barvy (bílá, červená, fialová, modrá, zelená a žlutá), ale také na číslice od jedné do šesti a na písmeno X. Na hráče ale čekají také pravidla v řadě různých jazyků, mezi kterými ale chybí čeština.

Sherlock Kids - rozehraná hra

Na začátku první partie tedy hráči jednou a naposled složí muzeum. Na úvodní políčko postaví každý jednu svoji figurku ve zvolené barvě. Všichni pak dostanou po jednom hlasovacím kolečku a na dosah položí obálku se všemi obrazy uvnitř. Ty ale ještě před začátkem partie zamíchají tak, aby neznali jejich pořadí.

Hráči se pak postupně střídají v roli toho, kdo přinese Sherlockovi hádanku. Vezme obálku a vytáhne z ní jeden náhodný obraz, který položí mezi hráče. V tu chvíli současně začne měřit čas (odhadem), který všichni mají stejný na co nejlepší prohlédnutí všeho, co se na ilustraci nachází.

V této hře jsou ale detektivové všichni a ve chvíli, kdy zadavatel hádanky obraz schová, je na čase, aby všem ostatním přednesl svoji otázku. Tu mohl vymýšlet v době, kdy se ostatní snažili obrázek prohlédnout a zapamatovat. Na otázku vždy musí existovat odpověď v podobě barvy.

Sherlock Kids - obraz

Každý z hráčů se pokusí barvu uhodnout a vybrat ji na svém hádacím kolečku. Ve vzácném případě, že je odpovědí barva, která se na kolečku nenachází, měl by hráč zvolit křížek. Všichni tak postupně položí svoji volbu obrázkem dolů. Teprve když hráči do jednoho odpověděli, společně odhalí svoji volbu a všichni se správnou odpovědí mohou svoji figurku posunout vpřed. Stejně tak zadavatel dostane odměnu v případě, že alespoň jeden z hráčů nalezl správnou odpověď a nedal tedy příliš těžké zadání.

Partie končí po předem zadaném množství kol nebo ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne místa činu. Ten se stává vítězem a nejlepším dětským detektivem, jaký kdy chodil po světě. Svůj titul by si měl patřičně užívat.

Sherlock Kids má šanci zařadit se mezi nejlepší a nejzajímavější dětské hry slavného designéra. V našich očích totiž uspěla ve všem, o co se pokouší. Především ale spojuje šikovně zábavu s naučným prvkem komunikace a smyslu pro detail. Děti hledání předmětů ohromně baví a s jednoduchými pravidly to je opravdu snadné. Přitom má smysl i role hádankáře.

Sherlock Kids - obraz

Hra skvělým způsobem trénuje vizuální paměť. Zpočátku opravdu není jednoduché pokrýt celou oblast obrázku, ale pokud se hráči soustředí, pak se začnou postupně zlepšovat. Přesto je stále vysoká šance omylu, protože předmětů je na obrázku obrovské množství a jejich volba závisí pouze na rozhodnutí hádankáře.

Délka partie je nastavitelná, ale při použití doporučených dvou až tří kol (podle počtu soupeřů) skončí do půl hodiny. Přitom v každém okamžiku jsou do hry zapojeni všichni a tento vyhrazený čas tak rychle uteče. V minimálním počtu tří je role hádankáře těžší a rozhodují především schopnosti správně hádat. Naopak ve více protivnících je i lepší šance nasbírat body pokládáním otázek.

Pravidla kromě základních pravidel nabízí i variantu s počty. Právě to je důvod, proč jsou na odpovídacích kolečcích čísla. Je tedy možné pokládat otázky také na množství, ne pouze na barvy. Navíc autoři nabádají k použití dalších zdrojů, pokud vám už původní dvacítka obrázků obsažená ve hře nestačí.

Sherlock Kids - obraz

Sherlock Kids je úžasná paměťová hra pro děti i jejich rodiny. Nenabízí žádnou náročnou zábavu, ale přitom krásně vypadá a pobaví všechny bez rozdílu. Podmínkou je jen paměť a dobrá nálada. Pamatování obrázků vypadá jednoduše, ale nakonec je to opravdu úkol pro nejlepšího detektiva všech dob. Nebo alespoň jeho dětskou verzi. Sherlock Kids je tím správným detektivním příběhem pro děti.

AutorReiner Knizia
IlustraceUlrike Fischer
VydavatelHABA
Počet hráčů3 - 6
Minimální věk5 and up
KategorieChildren's Game, Memory
MechanismyMemory
Alternativní názvyI detective del museo

Sherlock Kids postaví děti do role detektiva, který si musí na pokyn zapamatovat celou scenerii a být schopný později odpovědět na záludné otázky. Jednotlivé ilustrace jsou velmi variabilní a mnohé z nich byste si klidně zarámovali. Bohaté množství objektů zaručuje, že se hra nemá šanci omrzet. Navíc i v roli hádankáře mohou hráči získat body v případě, že správně svoji otázku vyváží a nedají ji příliš jednoduchou ani těžkou. Všichni vybírají svoji odpověď tajně. Pravidla navíc poskytují i variace, které jsou těžší a využívají nejen barvy, ale i číslice. Sherlock Kids vystupuje z řady grafickým zpracováním, ale i zábavou, která nadchne mnoho rodin s dětmi.

+ krásné zpracování
+ dvacítka unikátních ilustrací
+ jednoduchá volba odpovědi