Recenze: Small World of Warcraft – každá rasa musí jednou ustoupit

small-world-of-warcraft-01

Orkové neustále touží po boji. I když se dostane k moci některý z jejich spojenců, ani to nepomůže. Jejich instinkt nakonec zase zvítězí a šarvátky po celém Warcraftu pokračují. Nikdo nevydrží na vrcholu potravinového řetězce ras příliš dlouho. Někteří si budou dále hýčkat šanci na návrat, jiné rasy v důsledku vyčerpání sil klesnou do úpadku. Jedinou jistotou tak je, že i zítra bude další den, ve kterém budou řinčet meče.

Už je to jedenáct let, co se rasy rozprchly po Small Worldu poprvé. Od té doby vyšla řada rozšíření a variant, o některých z nich jsme si povídali i u nás na webu. V roce 2020 se ale Philippe Keyaerts rozhodl své rasy přestěhovat do slavného světa Warcraft. S licencí Blizzardu tak došla řada na vydání hry Small World of Warcraft, kterou vydává společnost Days of Wonder. Hru si ale zahrajeme poprvé také v češtině zásluhou firmy ADC Blackfire. Celou hru vás budou provázet také ilustrace Miguela Coimbry.

Krabice je klasického velkého čtvercového rozměru a na víku vidíme přesně to, co bychom čekali – jednotky Hordy a Aliance stojící nadurděně proti sobě. Uvnitř pak na hráče čeká sada různě velkých a různě tvarovaných map (po dvou kusech od malé, střední i velké). Jejich skladba a velikost pro partii závisí na počtu účastníků. Samotné desky představují každý jeden ostrov, ale všechny bez rozdílu hráči zaplní žetony Murloků (Murlocs) jako původních obyvatel, navíc do některých lokací položí žetony hor, artefakty a legendární místa. Vedle dějiště umístí hráči stupnici kol a označí, které pro ně bude poslední (opět podle počtu účastníků).

small-world-of-warcraft-05

V krabici se nachází celkem úctyhodných šestnáct ras, jejichž destičky jednotek jsou (po vycvakání) umístěny přehledně v plastovém zásobníku. Hráči jej položí na stůl. Ke každému národu patří ještě jedna velká zástava. Právě z nich po zamíchání vyberou hráči 7společnými silami pět náhodných ras, které na začátku partie ovládnou svět Azeroth a ty rozloží do sloupečku. Tím ale ještě není zrození národů dokončeno, protože každý zástava dostane ještě svoji druhou (opět náhodnou) část. Ta určí, jaké přídavné jméno budou jednotky mít. Samotní hráči dostanou do začátku pouze pět mincí.

Žádný z účastníků ale nemá pod svojí přímou kontrolou některou z ras. Ty jsou ve společné nabídce, a právě na začátku kola si hráč může (v prvním kole musí) vybrat jednu z nich, včetně malého dílku zvláštní schopnosti. Zdarma lze ale získat pouze rasu z prvního řádku, jakýkoliv posun níže pak znamená, že hráč musí zaplatit jednu minci na každý přeskočený národ. Získá s ním i případné mince, které sem položil někdo v minulých kolech. S destičkou si vezme také sadu žetonů jednotek.

small-world-of-warcraft-03

Hráč se pak začne s nově příchozí rasou rozpínat po některém z ostrovů a s pomocí převahy válcuje jednu oblast za druhou od vstupního regionu dál. Ztížit mu to mohou také určité terénní předpoklady konkrétní oblasti, ale především žetony jiných ras. Vytlačená rasa ztratí jednoho vojáka a ostatní se přeskupí do sousedních lokací, pokud mají nějaké pod kontrolou. Z dobrého základu úspěšné první bitvy může hráč dále rozvíjet své území s pomocí dalších vojáků. Na závěr svého času může své jednotky ještě přesunout tak, aby byly co nejtaktičtěji rozvrženy.

V dalších kolech může dále používat své jednotky a dobývat další regiony. V každé oblasti musí ale za sebou ponechat nějakou stráž, tedy alespoň jeden žeton. Za tyto oblasti pod kontrolou získá finance v podobě vítězných mincí.

Jak na sebe hráči navzájem útočí, postupně síla jejich rasy ubývá, protože jak jednou voják opustí mapu, už se na ni vrátit nemůže. Především jsou síly pevně dané a čím víc území dobijí, tím hůře je mohou kontrolovat. A tak kdykoliv uzná za vhodné může hráč vyhlásit úpadek svého národa. Žetony svých jednotek omezí tak, aby v každé kontrolované lokaci zbyl pouze jeden a otočí jej opačnou stranou (šedou) vzhůru. Poté získá ještě jednou vítězné mince za kontrolovaná území a jeho tah končí. V příštím tahu si může z nabídky vybrat nový národ a znovu zahájit další dobývání s plnými silami.

small-world-of-warcraft-08

Small World of Warcraft je hra neuvěřitelných změn a dynamiky. V její hrudi ale bije srdce bojovníka, protože základem všeho je rozpínání a neustálá touha po dobývání. Hratelnost vás nepustí ze židle, jak se jednotky neustále přemisťují a území mění své majitele s každým nádechem.

Zvláštním rozhodnutím je rozdělení jedné bojové plochy na menší ostrovy. Opět jde o snahu přivést hráče blíž k sobě a umožnit jim více konfliktů, ale z hlediska hráčské volnosti to jednoduše nepůsobí tak dobře, jako otevřený prostor. A díky tomu je interakce mezi soupeři méně, protože cena za přeplavání vody mezi ostrovy je vyšší než za klasický pohyb.

Hra je kouzelně náhodná a nevadí to. Nabídka ras je otevřená a větší, ale v případě rozšiřování může do výsledku promluvit kostka. Jinak jde hlavně o to, jak se hráči potkávají na plánu a jak se pobijí v pevném porovnání sil. Tam se hraje pouze na počty žetonů a případná znevýhodnění terénu aktuální lokace.

small-world-of-warcraft-11

Nová verze je velmi podobná té původní a liší se hlavně v grafice a tématu. Ale to vlastně až tak úplně nevadí, protože v českém jazyce se jedná o první edici. Ale i tak je třeba zdůraznit, že ve hře jsou artefakty a legendární místa. Ty jsou na mapě označená na začátku partie a ten, kdo k němu jako první vstoupí, jej odhalí.

Artefakty hráči přidávají další dovednosti, legendární místa mají zase svá specifická pravidla platící pouze na daném místě (ale zkušení hráči Small Worldu je znají z rozšíření Underworld). Díky tomu je mapa ještě zajímavější a nehraje se pouze o terén, který je těžší dobýt, ale i o výhodu nad těmito speciálními efekty. Najednou do partie vstupuje i efekt snahy udržet některé pozice právě proto, aby si hráč udržel pod kontrolou schopnosti míst.

Navíc odměny v boji se liší podle toho, jestli se šarvátka odehrává mezi Aliance a Hordou nebo uvnitř těchto frakcí. V případě, že se na bojišti setkají zástupci obou stran, pak dostane útočník frakční bonus. Ale změnou jsou samozřejmě i nové rasy (ne všechny, některé jsou stejné). Hru tak můžete vnímat i jako rozšíření, ale za to drobné zvýšení variabilit to nestojí.

small-world-of-warcraft-13

Hra je vynikající hlavně ve vyšších počtech, kdy je mapa plná. Ideálně ve čtyřech hráčích. To dostanete přesně tu ideální dávku zábavy, která skončí za hodinu. Ale počtům účastníků se uzpůsobuje množství map, takže i v jiných počtech se budete dobře bavit.

Kombinací ras a jejich schopností je spousta a pokaždé budete muset přistoupit na trochu jinou taktiku. Samozřejmě tomu napomáhají také artefakty a lokace, takže určitě oceníte fakt, že ve hře jsou také velké listy s přehledy jejich pravidel. Nemusíte tedy vše hledat složitě v příručce.

Kromě základu ale pro zkušené hráče novinka nabízí také týmovou variantu, ve které proti sobě opravdu stojí Horda a Aliance. Téma předlohy tu ještě o kapku více prostupuje na světlo, ačkoliv je většina prvků partie totožná. Jen si hráči mezi sebou mohou domlouvat strategii, ačkoliv nakonec úspěchy mají každý za sebe.

small-world-of-warcraft-15

Kvůli licenčním podmínkám musel vydavatel některé texty nechat v původním jazyce, což působí docela zvláštně. Naštěstí to nemá žádný vliv na herní zážitek, jde pouze o estetický problém. Samotná grafika je jasné WoW a do barvitého světa původní hry vše dobře zapadá.

Small World of Warcraft není ničím novým ve světě Small Worldu. Fanoušci World of Warcraft budou nadšení z převedení svého světa do stolní podoby. Ale stejné nadšení zažijí i čeští hráči, kteří Small World dosud neznali nebo si jej prostě nekoupili kvůli angličtině. Small World je totiž vynikající hra, kterou schroupou bez problémů i ti méně zkušení. Small World of Warcraft je výborným zjevením na českém trhu a měl by přinést na stoly českých hráčů řadu nových a vynikajících zážitků.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorPhilippe Keyaerts
IlustraceMiguel Coimbra, Cyrille Daujean
VydavatelDays of Wonder, Asmodee China, Blizzard Entertainment, Gém Klub Kft., Hobby World, Mandoo Games
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 5
Herní doba80
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(4 voters)
KategorieFantasy, Fighting, Territory Building, Video Game Theme
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Dice Rolling, Increase Value of Unchosen Resources, Team-Based Game, Variable Player Powers, Victory Points as a Resource
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Game: Small World, Setting: Warcraft
Alternativní názvy小小魔兽世界, 스몰 월드 오브 워크래프트

Více o hře.

Recenze: Small World of Warcraft – každá rasa musí jednou ustoupit
Small World of Warcraft je vynikající hrou, ve které se snažíte ovládnout a udržet území. Hráči se nemusí omezovat na jednu konkrétní rasu, ale postupně jim projde rukama hned několik národů se specifickými schopnostmi. Díky tomu se hra velmi dynamicky mění a nabízí z tohoto pohledu výtečnou variabilitu. Nová verze sice nepřináší kromě grafiky žádné podstatné změny, ale téma je dostatečným dárkem a šancí pro miliony fanoušků WoW. Máme upřímně velkou radost, že Small World of Warcraft je na českém trhu, protože tahle hra si zasluhuje pozornost.
Klady:

+ téma populární onlineovky
+ stále vynikající hratelnost
+ velký počet kombinací ras a schopností
+ krásně konfliktní
+ úpadky ras
+ kontrola nad pohybem a boj bez náhody
+ vhodné i pro začátečníky
Zápory:

- rozdělení mapy na ostrovy
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: DungeonQuest – kdo uteče, vyhraje