Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: SMART GAMES Alcatraz – na útěku z vězení

smart-games-alcatraz-01

Kamery jsou všude. Mysleli si, že mě zastaví. Ale já utekl už z pěti vězení. A i tentokrát se mi podařilo jejich systém prolomit. Kamerový systém má jednu vadu – současně jsou vidět pouze některé z oblastí. Stačí jen počkat na svoji šanci. Do té doby mám čas si vše do detailů naplánovat. Žádné mříže mě nezastaví!

Staňte se tím opravdovým uprchlíkem! V logické hlavolamové hře Alcatraz ze série SMART GAMES mají hráči tuto jedinečnou šanci. Autorem je Raf Peeters, který má na svědomí většinu ostatních hlavolamů, jako například Troy (recenze) nebo Králík Kuk (recenze). Hry z této řady má v distribuci u nás firma MindOK, ale hra Alcatraz svoji cestu do češtiny nenašla. Naštěstí i tak jsme měli možnost ji, díky štědrosti samotného autora, vyzkoušet.

Ve čtvercové krabici znovu nechybí okénko, kterým vidíme dovnitř na plochu vězení. V černožluté krabici, která na nás bliká jako alarm na utíkajícího zločince, se pod průhledným příkrovem ukrývá velký plastový herní plán. Ten je tvořen deskou s pětadvaceti otvory a dokola všechno opevňují velké a široké šedivé zdi. Na jejich jedné straně ale najdeme také podivné zařízení otočné zařízení, na němž jsou po třetinách zastoupeny barvy modrá, červená, a zelená.

smart-games-alcatraz-02

Tyto zdí je možné zvednout a právě pod jejich širokými rameny najdou hráči všechny ostatní komponenty. Těmi hlavními jsou další, tenčí a menší zdi, které ohraničují chodby uvnitř vězení. Kromě nich tu je figurka samotného vězně, žebřík označující smluvené místo úniku a samozřejmě také hromada 48 karet se zadáními. Úkoly jsou rozděleny do čtyř obtížností a jejich náročnost postupně roste.

Na začátku každého hlavolamu si hráč položí do středu věznice kartu se zadáním. Podle obrázku pak postaví všechny potřebné zdi a jejich výstupky zasune do otvorů v desce. Na zadání je také vyznačena startovní pozice pro figurku, kterou sem řešitel musí umístit, zatímco na druhém místě označeném šipkou směrem ven, pověsí přes obvodovou zeď žebřík. Na otočném kolečku si hráč vždy nastaví barvu červenou.

Hledání cesty nyní může začít. V každém tahu hráč nejdříve posune svoji figurku o jeden až tři kroky libovolnou uličkou. Poté je čas otočit válečkem monitoru, který zobrazí barvu v pořadí. Ta se shoduje s oblastmi na mapce vězení. Právě místa této barvy jsou nyní pod dozorem a uprchlík se na nich nesmí vyskytovat. Jinak se spustí alarm a jeho snaha o nepozorovaný únik je zmařena.

smart-games-alcatraz-11

Postavička se může posunovat libovolně dlouho, dokud uniká pohledům strážných. Jak monitory přehazují obraz sem a tam, vězeň může šikovně prokličkovat až na svobodu. Za tu se počítá chvíle, kdy figurka dosáhne místa, kde visí přes zeď žlutý žebřík.

Při řešení Alcatrazu je třeba plánovat dopředu. Pořadí barev je jasně dané, takže hráč vždy ví, kdy bude která zóna nebezpečná. Musí si dávat největší pozor na to, aby se nenechal zavřít uvnitř oblasti, ze které pak nebude úniku. Stačí trocha nepozornosti a všechno plánování a úsilí našeho uprchlíka je zmařeno.

Naštěstí v případě hráčů to není tak ultimátní a vždy mají šanci se o útěk pokusit okamžitě znovu. Návrat hlavolamu do původní podoby je velmi jednoduchý. Hledání řešení tentokrát není vůbec o náhodě. Potřebujete správné vnímání a především trpělivost. Každý krok je třeba velmi dobře plánovat, jako byste opravdu utíkal a šlo vám o život.

smart-games-alcatraz-12

Alcatraz nabízí dostatek zadání, jejichž úkoly se postupně ztěžují. Barvy jsou umístěny rafinovaněji a únik vyžaduje více správných pohybů a kroků než na počátku. Je vidět, jak se vězeňská služba postupně zlepšuje a s každým útokem se stává dokonalejší. Možná že právě ten devětačtyřicátý pokus, který tu už nemůžeme vyzkoušet, by byl momentem, kdy se z věznice stane neopustitelná pevnost.

Řešení si hráči užívají. Hra je zábavná, ostatně jako většina takovýchto přemýšlivých hlavolamů. Luštitelé ale mohou velmi snadno udělat chybu a nechtěně si pomoci. Stačí jen něco přehlédnout a vlastně budete nechtěně podvádět. Bohužel to hráč zjistí až ve chvíli, kdy svoje řešení porovná s výsledkem v příručce pravidel. Poté už ale takovou chybu nelze napravit a tento hlavolam je pro hráče alespoň pro danou chvíli ztracen (ovšem v záplavě úkolů jeho řešení brzy zapomene).

Nejzajímavější na této logické zábavě pro jednoho hráče je samotný otočný váleček. Jeho cvakací mechanismus je vlastně pouze připomínkou toho, jaké obrazovky právě teď svítí. Současně je ale jeho zásluhou celé řešení velmi přehledné a hráči se mohou soustředit opravdu pouze na samotné hledání správné cesty.

smart-games-alcatraz-15

Alcatraz se řadí mezi ty obtížnější hry. Jeho doporučení od deseti let zcela odpovídá, protože nároky na plánování a správné barevné vidění jsou zde kladeny opravdu vysoké. Menší děti prostě tohle bloudění v labyrintu s kamerami nebude tolik bavit. Alcatraz je díky tomu velmi dobrou volbou pro starší děti nebo dospělé, kterým udělá radost a připraví jim nejednu horkou chvilku na útěku před zákonem.

Recenze: SMART GAMES Alcatraz – na útěku z vězení
Alcatraz je výbornou logickou hrou, ve které se všechno točí kolem útěku ze zabezpečeného vězení. Hráči musí pečlivě kličkovat mezi zornými poli kamer, které se neustále mění. Není jednoduché si naplánovat bezpečnou cestu přes všechny ty chodby. Právě proto je tento hlavolam určen především starším luštitelům a ocení jej velice dobře i dospělí. Mechanismus výměny barev je chytře vymyšlen, současně ale s sebou přináší riziko, že hráč v soustředění opomene válečkem otočit nebo něco přehlédne a to jej dovede k nesprávnému řešení. Alcatraz ale rozhodně zůstává dalším kvalitním přírůstkem do řady logických her.
Klady:

+ vynikající zpracování
+ zajímavé střídání barev
+ zábavné řešení
+ výborné i pro dospělé
Zápory:

- je snadné udělat při řešení chybu
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Imperial Harvest – jahody, hrdinové a příšery