Recenze: SMART GAMES Troy – zastavte invazi!

Smart Games: Troy - připravený hlavolam

Před několika minutami dorazil do hradu posel. Jeho kůň se s pěnou u huby složil na zem u našeho padacího mostu, on ale bez váhání seskočil a běžel dál. Zastavil se teprve před králem, poklekl a vysvětlil důvod svého spěchu. Ve stínu lesa se formuje silná nepřátelská armáda a je pouze otázkou času, než zaútočí! Není čas váhat, musíme postavit pevné zdi a ochránit naše město před záhubou!

Doufejme, že jste ve stavění zdí dobří, protože jinak budou umírat nevinní lidé. Tedy vaši vojáci, protože bez zdi nemají proti útočníkům sebemenší šanci. O tom se velmi rychle přesvědčíte v logické hře z produkce belgické firmy SMART GAMES s názvem Troy: Extra Muros.

Jedná se o jednu z mála her, které se nedočkali české verze, ale nám se podařilo získat recenzní vzorek přímo od jejich autora, Rafa Peeterse, kterému tímto děkujeme za šanci hru vyzkoušet a představit českým čtenářům. Absence češtiny totiž neznamená, že by hra nebyla na našem trhu dostupná, takže pokud se vám bude líbit, určitě si ji můžete pořídit. Pravidla jsou dostatečně jednoduchá, ale to je u SMARTů už standardem.

Smart Games: Troy - průběh řešení

Troy je hra z řady větších hlavolamů, takže se nachází ve čtvercové krabici. Jejímu čelu kromě ilustrace vojáků obou stran vévodí především okénko, kterým vidíte dovnitř. Tam na vás pomrkávají nejen samotní bojovníci, ale i plastové zdi a zelená louka, na které se bitva odehraje. To vše je přikryté ve výchozí pozici plastovým povrchem, aby na vás komponenty nevypadly ven.

Po otevření krabice vytáhnete ven průhlednou formu a uvnitř pevně zasazený zelený herní plán. Jeho povrch vyplňuje symetrický tvar bojiště o délce pěti a šířce čtyř čtverečků. Jednotlivá políčka jsou vystouplá a v jejich středu najdete otvor sloužící pro zasazení vojáka, podobně jako třeba v přenosné verzi šachů. Mezi dílky pak jsou mírné mezery, kam se bez problémů vejdou zatočené zdi.

Právě tyto plastové komponenty jsou další na řadě, protože zatím v klidu leží na plánu a nic nenapovídá tomu, že by se měly za chvíli zúčastnit velké bitvy o dobytí hradu. Najdete zde čtyři modré vojáky-obránce, kteří nosí stříbrné brnění. To útočníci s červeným podstavcem mají kovový oblek ve zlatých barvách. Dílky zdí jsou různě zprohýbané a občas jsou jejich záhyby proložené obrannou věží, která vám bude pokládání zdí ještě více ztěžovat.

Smart Games: Troy - připravený hlavolam

Herní plocha je z tenkého plastu a zadání se ukrývá pod ním na dně krabice. Zadání i řešení objevíte v klasickém bločku s kroužkovou vazbou. Celkově na vás čeká šedesát různých bitev, ve kterých budete muset vždy správně využít vlastních vojáků, abyste je uchránili před nájezdem. Teprve pokud se ani po šedesáté dobytí nepodaří, odtáhne červená armáda jinam, do jiného království.

Zadání mají celkem pět úrovní po dvanácti úkolech, začínáme na nejjednodušším STARTERu a přes pokročilého, experta a mistra se dostaneme až k wizardovi – úrovni určené pouze pro kouzelníky. Ale nebojte, můžete je vyzkoušet vyřešit i v případě, že čarovat neumíte, jen se připravte, že jsou opravdu pořádně vypečené.

Na začátku každého úkolu rozestavíte podle zadání nejen modré obránce, ale i nájezdníky. A teď je na vás, abyste s využitím všech zdí zajistili, že se útočníci nedostanou k vašim mužům ze žádné strany. Můžete je uzavřít společně do jednoho velkého nádvoří nebo každého zvlášť. Záleží na konkrétním zadání a jeho správném řešení, které musíte objevit. Teprve ve chvíli, kdy jsou všichni modří vojáci v bezpečí a ze všech stran je obklopují zdi, můžete se radovat z vyřešené hádanky.

Smart Games: Troy - průběh řešení

Při luštění na vás ale čeká hned několik překážek. Tou první a základní jsou odlišné tvary všech zdí a jejich dvě možné natočení. Vzhůru nohama je tentokrát naštěstí otočit nelze. Dřív nebo později se vám ale do cesty postaví také věžičky. Kolem takové velké kruhové stavby nemůžete vést žádnou zeď, protože zde pro ni nezůstává místo. A často právě jejich položení bude poslední překážkou mezi vámi a úspěšným vyřešením hlavolamu. Dodržování pravidel je ale nutností, takže vám nezbývá, než se s jejich existencí smířit.

Celkově hra dává velký důraz na schopnost představit si rozložené zdi. Jakmile už na ploše máte nějaké rozložené, musíte vidět nejen možnosti pro umístění zbývajících, ale také hledat šance na přesun už položených. V logické hře Troy není žádný jasný a logický postup, jak se dobrat efektivně řešení. Potřebujete kombinovat, hledat možnosti a teprve pak objevíte správnou odpověď.

Pokud už budete opravdu zoufalí, můžete najít řešení ve stejné brožuře, jako zadání. Za posledním úkolem následují obrázky, které ukazují správné rozložení zdí. Ve stejné příručce budou znovu lákat děti, které nemají trpělivost, aby nakoukly a zkazily si tak požitek. Bez zadání hrát nemohou a vy jim tak nemůžete výsledky nijak zabavit. Celkově je ale řešení skvěle podané, dílky od sebe poznáte snadno nejen podle tvaru, ale i odlišné barvy.

Smart Games: Troy - zadání

O úspěchu rozhoduje trochu i štěstí, protože pokud umístíte náhodou zeď napoprvé správně, budete mnohem blíž řešení. Ale bez správného plánu a dobrého vnímání vám ani to nemusí stačit k úspěchu, protože především pozdější úkoly jsou opravdu obtížné. S ubíhajícím časem se ale v luštění zlepšíte, jak se naučíte lépe znát jednotlivé tvary zdí.

Zpracování je opět výborné. Všechny komponenty plní na sto procent svoje úkoly, zdi i vojáci drží na místě. Jenže tentokrát si ji nezahrajete někde na cestách. Na to jsou dílky přece jen trochu neposedné a krabice to naznačuje i tím, že neobsahuje sáček pro přenášení.

Troy vzhledem k náročnosti na představivost a prostorové vnímání není vhodná úplně pro ty nejmenší děti. Ovšem jednotlivé úrovně úkolů zaručeně nabízí variabilní hlavolamy pro celou rodinu a zaručenou zábavu jen ve dvou – vámi a vaším mozkem.

Troy nás postaví na stranu obránců hradu, kteří se snaží rychle opevnit před nájezdníky. Nezbývá než postavit zdi tak, aby se všechny vaše postavy cítily bezpečně. Jenže pracujete vždy s omezeným prostorem a počtem zdí, takže obehnat všechny figurky tak, aby se za nimi útočníci nedostali, není nic jednoduchého. Úkol se ztěžuje se zvyšující se obtížností, ale i takové zadání lze s trochou štěstí vyřešit rychle. Mnohem častěji se ale budete trápit a kombinovat delší dobu. Hlavolam je výborně zpracovaný a hodí se pro starší děti, kterým vytrénuje schopnost prostorového vnímání. Troy je dalším úspěšným hlavolamem v řadě, tentokrát s velkým posláním. Při obraně hradu jde o život!

+ dostatek úkolů
+ zajímavé zesložitění s využitím věží
+ pěkné provedení