Recenze: SMART Záhadný hrad – postavte pevnost ze dřeva

Hrady jsou odjakživa sídlem princezen a princů. To všichni moc dobře ví. Jenže kdo takový hrad postavil? Jak dát kámen ke kameni, abyste měli nakonec tu grandiózní stavbu, ze které se všem kolemjdoucím zatají dech a zároveň udrží před svými hradbami zlé nepřátele a rozzlobené odmítnuté nápadníky?

A co vaše děti? Chtěly si někdy postavit hrad? Z kostek, z nějaké stavebnice, z čehokoliv? Pak se z nich mohou jednou stát slavní architekti a vy byste v nich měli tuto touhu a zájem podporovat. Měly by vědět, kam patří střecha, kde budou okna a jak to všechno spojit dohromady, aby stavba držela a nespadla.

Společnost MindOK jim tyto vědomosti představuje nově v podobě krásné dřevěné deskové hry s názvem Záhadný hrad. Tato logická hra patří do řady SMART Games pro nejmenší a je určena dětem už od tří let. Autorem herního designu je belgičan Raf Peeters, který vytvořil i starší logické hry pro starší děti, jako je Na ledové kře (recenze), Safari schovej a najdi (recenze) nebo Metro (recenze).

Z řady SMART her připravuje společnost MindOK nově další dřevěnou hru pro nejmenší s názvem SMART Car, jak jsme informovali v našem novinkovém článku na přelomu roku.

Ale zpět k Záhadnému hradu, který čtvercovým formátem nijak nevybočuje z řady chytrých her. V originále se hra nazývá Castle Logix. Jen tentokrát při výrobě udělali výjimku a krabice není průhledná. Nemůžete tak na první pohled vidět dřevěné dílky, ale místo nich si prohlédnete kreslený obrázek hradu.

Pokud si hlavolam přinesete domů a začnete jej rozbalovat, musíte z krabice vytáhnout ven papírovou vložku. U dětské hry se určitě jedná o lepší volbu oproti ostrému a relativně nebezpečnějšímu plastu u již zmiňovaných SMART hlavolamů pro starší.

Když si prohlédneme pozorně dřevěné bloky, tak každý ze čtyř velkých dílků má v sobě nějaký ten kruhový otvor. Pokaždé jej najdete na jiném místě. Důležité také je, že každá z kostek má zepředu a zezadu různé obrázky, takže natočení je při řešení také důležité.

A jak vlastně takové řešení vypadá? To závisí na zvolené obtížnosti. U prvních úrovní totiž hráči dostanou na kartičce zadání rovnou i nápovědu v podobě obrázku ze strany. Tím je na první pohled jasné, který dílek patří kam a na řešiteli zůstává pouze úkol umístit správně tyčinky, a provléct je těmi správnými otvory. To se samozřejmě může zdát příliš jednoduché, ale to není pravda.

Každá z tyčí je odlišně dlouhá a někdy třeba vyčnívají nad zdi hradu, takže je potřeba dávat pozor na správné natočení dílků a jejich rozmístění. Všechny úkoly mají pouze jedno řešení a tak se k němu děti časem doberou a budou se v řešení postupně zdokonalovat.

V otvorech si pohodlně hoví několik krásných masivních dřevěných součástek, které dohromady představují věže a hrad. Čtyři kostky o rozměrech jednoho až tří čtverců a tři spojovací díly, které mají tvar dlouhého válečku s věžičkou na konci.

Ke všemu pak patří už jen brožurka se zadáními a také dva vložené listy s českými a slovenskými pravidly. Opět není příliš co vysvětlovat, takže textu zde najdete pomálu. Jednotlivé úkoly mají logické seřazení podle obtížnosti. Jenže Záhadný hrad je zároveň i výukovou hrou, a proto je doporučené dodržovat opravdu pořadí tak, jak je navržené v brožurce. Začnete tedy tuctem základních starter zadání, pokračovat budete přes další tucty juniora a experta. Celá architektonická pouť pak skončí u obtížnosti master, která také obsahuje dvanáct zadání. Dohromady tedy hra obsahuje 48 úkolů, které menší hráče zaměstnají na dlouhou dobu.

Právě proto zde pak najdete obtížnost master, která u svých dvanácti úkolů již neobsahuje nápovědu. Zatímco u prvních tří úrovní se postupně zvyšuje obtížnost především rozložením tyčí, které se postupně začnou strkat i zboku a děti tak skvěle připraví na závěrečné úkoly. U mastera však v zadání už najdete pouze světle hnědou plochu hradu a je pouze na hráčích, aby objevili správné rozložení dílků.

Na druhé straně zadání je nakreslené řešení jednoduše tak, že kostičky jsou „průhledné“ a díky tomu je vidět přesné rozmístění spojovacích tyčí. Umístění hned na druhé straně opět trochu pokouší netrpělivce, kteří by se mohli hned raději nakouknout na řešení. Proto je lepší na dítě dohlédnout, aby nepodvádělo, protože ještě nemá jasný koncept toho, že je to nesprávné a že si tím vlastně kazí celou hru. Zvlášť pokud se delší dobu nedaří, je pak i pro dospělého těžké odolávat a nezvolit jednodušší cestu s odhalením řešení.

Osmačtyřicet zadání u takovéto dětské hry je určitě dostačující počet. Jen je škoda, že právě těch obtížnějších zadání s utajeným rozložením dílků není více. Pokud totiž zvládne základní principy, pak pro něj budou představovat výzvu především úkoly na konci, které dají zabrat i leckterému dospělému. Z toho důvodu by určitě potěšilo, kdyby jich bylo třeba alespoň 24, klidně i kdyby šlo o zopakované některé zadání z předchozích jednodušších (není totiž možné si je všechny jen tak zapamatovat).

Už v pravidlech sám autor nabádá ke zpětnému postupu, pokud jsou pro děti úkoly příliš těžké. To se může stát, pokud opravdu budete hrát Záhadný hrad s dětmi starými tři roky. Zpětný postup znamená, že rodič nejdříve sestaví hrad, a pak postupně ukazuje dítěti, jak to vlastně funguje a rozkládá kostičky před jeho očima. Právě tak se děti nejlépe naučí zákonitosti hry a za chvíli si s ní mohou hrát samy.

Vzhledem k opravdu kvalitnímu provedení a skutečnosti, že v krabici nejsou žádné malé dílky, můžete děti nechat s touto dřevěnou hračkou klidně i o samotě. Skládání hradu je pro mnoho malých hráčů opravdu lákavou zábavou a naprosto je pohltí.

Záhadný hrad je krásně zpracovaným hlavolamem pro nejmenší a potěší nejen děti, ale i jejich rodiče. Mohou totiž nechat svého potomka o samotě s kostkami a nemusí se bát, že by něco provedl. Navíc hra výborně cvičí manipulaci s předměty, prostorové vnímání a zákonitosti třetího rozměru.

Záhadný hrad přináší dřevěný materiál do světa SMART her. Hry z této řady jsou určeny úplně pro ty nejmenší hráče od tří let. Proto představují jednoduchý princip skládání hradu, který je však velice pěkně vyřešený. V balení je dostatečný počet zadání, ale jak se bude dítě zlepšovat, přestanou mu být výzvou kromě posledních dvanácti nejobtížnějších. Přesto je vzhledem ke krásnému zpracování a jednoduché hratelnosti hra vhodná především pro všechny menší stavitele.

+ už od 3 let
+ krásné zpracování
+ dílky jsou v krabici pěkně uložené