Recenze: Somnicum – architekti snů

somnicum-15

Lidstvo nemůže snít. Nikdy bych si nemyslel, že tato drobnost může napáchat takovou obrovskou spoušť. Nikdo si v noci pořádně neodpočine a lidé jsou na pokraji sil. Jenže vytvářet takové příběhy, ať sebevíc bláznivé, není vůbec nic jednoduchého.

V deskové hře Somnicum se hráči stanou tvůrci snů. Budou je propojovat, prohlubovat a doufat, že nikdo neprokoukne jejich nezkušenost. Sandman, pán Snů, totiž zmizel a někdo to po něm musí převzít. Žezlo nám podává společnsot Gaga Games a konkrétně pak designér Konstantin Domashev. S pomocí ilustrací, jejichž autorkou je Faina Khamidullina, svoji hru prezentoval autor na veletrhu Spiel 2017 v Essenu jako novinku pro ten rok.

Černá menší krabička evokuje hvězdnou noc a sní i sny. Nad lidskými obydlími se vznáší stín nositele snů, který by měl mít plášť a klobouk. Ale místo něj tu budou pouze hráči, kteří budou využívat velkou zásobu karet. Na začátku partie ze sady karet vytřídí karty snů a vytvoří z nich počáteční kruh. Jeho rozměry jsou určené množstvím hráčů a může to být šestnáct (dva hráči) nebo i 24 karet (čtyři hráči). Zbylé karty snů pak vytvoří dobírací hromádku, stejně jako karty objevů. Každý ze soupeřů dostane jednu náhodnou kartu se zadáním jeho tajného úkolu.

somnicum-05

K tomu většina účastníků dostane nějaký ten žeton magického písku, který by si měl také dobře schovat. Jen ten začínající nedostane do začátku nic. Všechny tyto kulaté žetony s ikonami a tématy snů je třeba umístit do plátěného pytlíku, který má svoje místo uprostřed zmiňovaného kolečka z karet snů. Na libovolné místo na kružnici pak naproti sobě položí figurky snového kyvadla v černé a bílé barvě.

Celá partie se skládá ze tří velkých fází, které je rozděleno na mnoho kol. Hráči se na tahu budou střídat a vždy mohou posunout jednu nebo druhou figurku kyvadla a to o libovolný počet karet po směru hodinových ručiček. Ta vzdálenost je sice volná, ale současně také trochu dvojsečná, protože pouze tři kroky jsou zdarma a za každý další je třeba zaplatit žetonem snového písku.

Figurka těmi několika kroky dohopsá a skončí svůj pohyb na některé z karet, kterou si pak hráč může okamžitě vzít. Tím se postavička opět ocitne na volném místě a může být znovu posouvána. Jestliže hráč při chůzi figurkou pohybem šetřil, dostane i jeden nebo dva žetony písku, které si může dobrat náhodně z pytlíku.

somnicum-01

Získanou kartu musí hráč okamžitě zařadit do svého snu. Ten lze buď rozšířit a přiložit tak kartu do některé z řad nebo prohloubit a vytvořit s ní druhou nebo třetí vrstvu. Rozšíření lze provést kdykoliv, ale karty by měly sdílet alespoň jedno téma. Na každé kartě najdete jednu až tři částice snu, tedy šedivé ikony odpovídající žetonům písku. Přidat do linie je možné i kartu, která nemá nic společného se svým sousedem. Takový sen se ale počítá jako přetržený. To hráč označí s použitím náhodně vylosovaného žetonu písku.

Rozšiřování je možné si ulehčit v průběhu partie pokládáním žetonu písku na karty snů v horní řadě. Tady ale hraje důležitou roli také barva žetonu, která se musí shodovat. V opačném případě hráč musí obětovat rovnou dva žetony k položení jedné ikony. To vše lze provést pouze na začátku každého tahu, ještě před pokládáním. Tím si současně může hráč připravit půdu pro vlastní tah.

Prohloubit je možné jen tu část snu, která není přerušená. Probíhá zleva, takže hráč může položit nově získanou kartu pod první nepřerušenou dvojici. Vytváří tak obrácenou pyramidu a nemusí s kartami nad sebou sdílet žádné téma. Tak hráči později mohou vytvořit i třetí a nejhlubší úroveň snu.

somnicum-08

Pokud hráč přidá do snu kartu s otazníkem, může za odměnu dobrat kartu objevu (bude vybírat ze dvou nebo tří karet). Tu lze pak využít kdykoliv k jednorázové aktivaci jejich efektu. Kolo pak končí ve chvíli, kdy v kruhu už zbývá pouze tolik karet, kolik je hráčů. Poté je třeba vynést nové karty snů do kružnice a souboj pokračuje dalším kolem.

Na konci třetího kola pak na hráče čeká povinnost sečíst body za svoje úspěchy. Tady vstoupí do hry počet hvězdiček na každé kartě snu, což odpovídá jejich hodnotě. Suma hvězdiček v horní řadě odpovídá právě počtu těchto hvězd, zatímco v druhé řadě je hráči násobí dvěma a ve třetí nejhlubší dokonce třemi. K tomu si ale hráči přičtou body za nepoužité karty objevů a částečky snů, které byly cílem hráčů na tajné kartě. Ten, kdo má nejvíce bodů, se stává vítězem.

Somnicum vám tak trochu připomene skvělý film Počátek (Inception). I tady budete vrstvit jeden sen na druhý, abyste vytvořili co nejlepší a nejhlubší zážitek. Věrnost je pro hráče vším, tedy alespoň na té první, nejmarkantnější úrovni.

somnicum-10

Tvorba snů z karet je skvělé téma. Hráči ale nemají zdaleka pod kontrolou svoje šance, protože především na začátku prvního kola jsou odkázaní na štěstí a smůlu. A právě ty první tahy mohou nakonec rozhodnout i o celkovém vítězi. Jenže tahle úroveň náhody je právě to, co mnoho hráčů vůbec nepotěší.

Musíte tedy ke hře Somnicum přistupovat jako k lehčí zábavě. A to přesto, že samotné propojování karet je poměrně dobře vymyšlené a zábavné. Nutnost pracovat s každou kartou okamžitě to ale trochu sráží, ačkoliv je možné se na další karty postupně připravovat přikládáním žetonů magického písku.

Partie není vůbec konfliktní. Každý si tvoří sny na svém vlastním písečku a hráči spolu bojují tak trochu na dálku, i když u stejného stolu. Není tu žádná společná nabídka ani možnost soupeřům nějak pohoršit. Proto je vlastně jedno, jestli hrajete s více nebo méně hráči. Navýší se sice počet karet na výběr v každém kole a s tím také mírně herní doba, ale nic zásadního se nemění.

somnicum-12

Pro hru mluví také opravdu snová grafika. Ta používá zajímavých barevných kombinací a přechodů. K tomu jsou tu samozřejmě také zajímavé papírové ikony konkrétních témat, která se jmenují jako snové částečky.

Somnicum je moc pěkně vypadající a nakonec i náplní solidní karetní hra, která má pěkné téma a navíc nezklame ani hratelností. Bohužel všichni soupeři sedí u stolu, ale jeden druhého příliš nevnímají. Somnicum je takovou solitérní karetní hrou o budování snů.

AutorKonstantin Domashev
IlustraceFaya Khamidulina
VydavatelDon't Panic Games, GaGa Games
KategorieCard Game
MechanismySet Collection
RodinaTheme: Dreams / Nightmares
Alternativní názvyTisseurs de Rêves, Сомникум

Recenze: Somnicum – architekti snů
Somnicum je karetní hra, ve které hráči budou na sebe skládat tři vrstvy snů, aby je pak mohli poslat do světa lidí. Je třeba propojovat témata vesmíru, podmořského světa a pohádky, které spolu zdánlivě nesouvisí. Přesto jsou zde prvky, kterými je možné je propojit a vytvořit tak ucelený příběh. Nikdo ale nebude vyprávět, stačí jen správně pokládat karty, mít pořádnou dávku štěstí a nasbírat nejvíc bodů. Ve hře bohužel není vůbec žádná možnost ovlivnit ostatní, ale i přes to je Somnicum fajn zábava.

+ zajímavé téma
+ podařená grafika a ilustrace
+ zajímavé prohlubování snů