Recenze: Stak Bots – zkažení roboti kamarádi

Stak Bots - balení

Každý robot na světě potřebuje nějaký smysl života. U jednoho to je šlehání, druhý seká trávník a třetí si rád povídá. Ale pak blázniví vědci občas vymyslí robota, který má jen tak stát a nic nedělat. A takový stroj se brzy začne nudit a hledat si nějakou zábavu. A tak se malí roztomilí Stakové najednou ocitli uprostřed arény a ani neví jak. Proti nim stojí protivníci o hlavu větší a jejich jedinou obranou je udělat to, co umí nejlépe. Postavit se jeden na druhého a bít se jako jeden.

Podle nich se také jmenuje malá karetní hra Stak Bots, která je publikovaná britskou firmou DogEared Games. Robůtky a celou zábavu uvnitř vytvořil v roce 2013 Tom Norfolk a sám hru také osobně ilustroval.

Jak už to tak u karetních her bývá, všichni ti malí robůtci jsou naskládaní v mrňavé karetní krabičce, která by byla těsná každému. Její rozměry odpovídají klasické velikosti karet a tloušťka počtu šedesáti karet, které se ukrývají uvnitř. Zbývající volný prostor pak zaplňují rozkládací anglická pravidla, která v rozloženém stavu mají dvě A4 strany na šířku, ale jsou plná velkých písmen a příkladů, takže se netřeba bát.

Stak Bots - rozehraná hra

Samotné karty nemohou obsahovat nic jiného, než obrázky robůtků. Ti zabírají většinu prostoru, ale pod jejich nohama najdeme na kartě text popisující zvláštní schopnosti každého z nich. Levý pruh pak obsahuje nejen jméno každého z nich, ale také dvě číslice – jednu nahoře a druhou dole. Horní v zeleném kroužku ukazuje sílu bota (což je současně i počet životů), druhé modré pak má pouze informativní charakter a svou hodnotou ukazuje obecnou hodnotu karty. Spodní číslici mohou doprovázet také akční symboly, které jsou dále popsané v textu karty. V levém proužku slouží pouze přehlednosti, když karty hráč drží v ruce.

Na začátku partie je třeba zamíchat všechny karty pořádně dohromady. Poté každý ze soupeřů dostane před sebe devět karet obrázkem dolů. Toto je jejich takzvaný Stak. Horní kartu ještě před začátkem partie otočí všichni tak, aby odhalila robota, který na ní je namalovaný. Další dvě karty dostane každý hráč do ruky a zbývající vytvoří dobírací balíček.

Hráči se střídají na tahu, který vždy začíná dobráním jedné karty ze společné hromádky. Poté mají hráči na výběr ze tří aktivit, které mohou vykonávat v libovolném pořadí a počtu, dokud jim dostačují karty k provádění všeho, co chtějí.

Stak Bots - rozehraná hra

První na řadě je možnost zahrát kartu z ruky a položit ji obrázkem nahoru na svůj Stak. Hráč tím rozšíří svoji sadu aktivních botů. Zásadní je nejen jeho síla, ale také efekt, který se může aktivovat rovnou při jeho vyložení.

Hráč kdykoliv ve svém tahu může také útočit na ostatní. Tady jde pouze o porovnání jejich sil. Pokud je zranění obránce vyšší než jeho počet životů, pak okamžitě opouští bojiště a odchází na smetiště. Právě to je cílem každého kola, protože ať už hráčův tah probíhá jakkoliv, musí vždy skončit smrtí alespoň jednoho robota. Pokud se nepodaří žádný útok, bude muset hráč obětovat jednu kartu, ať už ze svého Staku nebo z ruky. Teprve pak může předat slovo soupeřům.

Hráči si postupně likvidují navzájem roboty a bojují tak dlouho, dokud se některému z nich celá pyramida robotů na stole nevyprázdní. Tento válečník prohrál a bude muset své roboty hledat na smetišti, poskládat zpět a vrátit se pro pomstu. Kdo zůstane stát jako poslední, ten je vítězem.

Stak Bots - rozehraná hra

Stak Bots jsou velmi jednoduchou hrou, která svým směřováním zaujme především děti. Celý její průběh je dokonale náhodný a hráči jsou schopni ovlivnit pouze několik drobností. O vítězi ale nakonec stejně rozhodne štěstí.

To ale neznamená, že by hra nebavila. Tedy alespoň děti a rodiče, kteří si hrají s nimi. Roztomilé hranaté ilustrace bláznivých robůtků a opravdu základní pravidla s útočením zaručují, že se pobaví. Ale pro malé trenéry robotů tu zůstává jedna překážka a tou je text. Pro české děti o to větší, že všechno je v angličtině a většina karet nějakým textem popsaná opravdu je.

Každý robot je jedinečný a pravidla obsahují i varianty, které dětem dále hru obohatí. Celkově z ní získáte pocit, že je to taková pokročilá Válka. Ve výsledku jde vlastně o ty útoky a jednoduché porovnání číslic na kartách. Naštěstí dětem tohle k pobavení stačí, zvlášť když je hra ochucená zajímavými efekty. Právě jejich chytré využívání je šancí umést si cestu k vítězství.

Stak Bots - karty

Bohužel co Stak Bots vůbec nesedí je partie ve dvou. Tady nás hra naprosto zklamala, protože všechno její kouzlo z útočení mizí. Hráči do sebe navzájem střílí, ale chybí výběr cíle útoku a tím i pocit z větší bitvy. Délka partie je nepředvídatelná, ale lze ji ovlivnit tím, kolik si hráči do začátku rozdají robotů do svých Staků.

Někdy je výhodné si odhodit robota ze svého vlastního Staku, protože tím odhalíte nového. Jeho otočením se aktivuje úvodní efekt a ještě se může jednat o silného bojovníka. Ale hráči si musí dávat při tomto odhalování karet pozor, protože s každou takto odhozenou kartou se blíží jejich prohra. Jenže to napětí a zvědavost, co se ještě ukrývá v hromádce, je prostě často silnější.

Ilustrace jsou sice základní, ale přesto působí velmi dobrým dojmem. Karty držíte v ruce neustále, ale jsou kvalitní a vydrží spoustu partií. Pravidla samotná nejsou zrovna přehledná, protože neprochází mechanismy systematicky, ale v hromadě boxů rozmístěných po listu, ale nakonec obsahují všechno důležité.

Stak Bots - karty

Stak Bots je velmi jednoduchou hrou, která neuspokojí náročné hráče. Může však dobře fungovat nejen jako dětská zábava, ale také jako pohodová zábava na cesty pro méně zkušené hráče. Všechno v ní řídí náhoda, ale to zase tolik nevadí, když alespoň zůstává zábavná. A tady si Stak Bots udržují solidní tempo.

AutorTom Norfolk
IlustraceTom Norfolk
Vydavatel2D6.EE (Side Quest Games), DogEared Games
Herní doba10
Minimální věk7 and up
KategorieCard Game
MechanismyHand Management
RozšířeníStak Bots: Backer Bot, Stak Bots: Magnet Bot
RodinaTheme: Robots
Alternativní názvyRobotite kakelung

Stak Bots nejvíce potěší malé hráče, kteří si mohou vzít roboty a nakopat si navzájem zadečky. Roboti postupně vstupují do hry náhodně, ale jak hráče žene zvědavost a touha po lepších, tak se také přibližuje jejich konec. Náhoda vládne téměř všemu a hráči mají jen málo šancí, jak výsledek ovlivnit. Přesto jsou ale souboje robotů zábava a to především pro méně náročné a zkušené hráče, kteří si navíc mohou nastavit, jak dlouho chtějí, aby partie trvala. Bohužel souboje ve dvou postrádají správný náboj a nejsou zábavné, proto je doporučený vyšší počet. Stak Bots tak zůstává spíš obyčejnou a průměrnou hrou, která ale bez problémů pobaví a to především děti.

+ jednoduchá hra
+ velmi dobrá pro děti
+ efekty robotů