Recenze: Strašidláci – nemrtví skauti a medvídci

Strašidláci - balení

Prý na tomhle hradě straší. Všichni sluhové utekli a jediný, kdo tu zůstal, je mourovatá kočka sedící na římse. My se ale duchů nelekneme. Jsou to jen nehmotní pobudové, kteří touží po pozornosti a naší prací je vyhnat je. Vzali jsme tě s sebou prcku, protože chceme, aby ses to taky naučil. Jak to vyhánění děláme? To ti zatím neřekneme, protože by ses mohl polekat a utéct přes kopec. A to přece nechceme.

Podobně jako domy, i krabička s názvem Strašidláci je plná nehmotných příšer. Jejich nejlepším kamarádem se stal Richard Garfield (Vládce Tokia – recenze, Robo Rally), který vytvořil tuto malou karetní hru. Původně vyšla pod hlavičkou společnosti IELLO, ale s překladem Karla Vlasáka zavítá na naše stoly v češtině s logem firmy MindOK. A také oživena ilustracemi dvojice Dimitri Chappuis a Igor Polouchine.

Krabička je bílá, jak se na duchařskou hru patří, ale také malá tak akorát na všechny karty. Její víko je pouze odklápěcí a magnetické a bude hrát v partii ještě drobnou roli. Nyní nás ale zajímají především karty, kterých je v krabičce celkem 62 a spolu s jedním malým aršíkem a devíti žetony tvoří vše, co budete k partii potřebovat.

Strašidláci - připravená hra

Jednotlivá strašidla se pak liší barvou a zaujímají tak na duchařském žebříčku pozice od obyčejného až po děsivé strašidlo. Ve hře najdeme všechny čtyři rody (ještě nebojácné a zvláštní), které se dále dělí podle strašidelné hodnoty v rozmezí jedna až čtrnáct. Mezi číslicemi je dole uvedeno jméno strašidla, zatímco nahoře jeho případný efekt (speciální symbol).

Na začátku partie hráči otevřou krabičku. Z dvojice přihrádek se okamžitě stanou krypta (dobírací) a podsvětí (odhazovací balíček). Vedle na dlouhém otevřeném rameni pak leží hřbitov, tedy místo, které duchové hojně navštěvují.

Všechny karty je teď třeba zamíchat a každému z účastníků rozdat čtyři. Každý z hráčů také dostane svůj dům plný strašidel tvořený z několika karet (podle počtu hráčů od čtyř v šesti až do dvanácti ve dvou). Dům je na rozdíl od karet v ruce tajemstvím i pro samotné jejich majitele. Zbývající nerozdané karty začnou partii uvnitř krypty.

Strašidláci - rozehraná hra

Hráči se střídají na tahu, ve kterém se obvykle snaží vyložit na hřbitov kartu vyšší nebo stejné hodnoty, než tam právě leží. Ve skutečnosti jim jde ale o zisk vhodných kombinací číselných karet, které jim umožní se v druhé fázi lépe a rychleji zbavit karet. V libovolnou chvíli si totiž namísto zahrání může hráč karty ze hřbitova vzít do ruky. Místo těchto dvou možností lze využít ještě třetí akci a tedy otočení karty z vrchu balíčku krypty. Vhodnou kartu je třeba vyložit na hřbitov, každou jinou si pak musí hráč ponechat v ruce.

Jakmile dojdou karty v kryptě, odbila půlnoc a duchové v domech konečně začnou vystrkovat růžky. Hráči se tak mohou pustit do jejich vyhánění, ale nejdříve se potřebují zbavit karet v ruce. Ty lze hrát klasicky, ale mnohem lepší je mít páry nebo dokonce čtveřice stejných duchů. Dvojice přinese další tah, ale pouze čtyři stejná strašidla umožní hráči opravdu zahnat všechny duchy z hřbitova rovnou do podsvětí.

Strašidláci - rozehraná hra

Samozřejmě snadno může nastat situace, kdy hráč nemá co vykládat. V takovou chvíli musí jít na hřbitov a všechna strašidla si vzít zpět do ruky. Jakmile hráč má prázdnou ruku, může konečně začít vyprazdňovat svůj dům. A když se mu to podaří, konečně se stává jedním z vítězů. Poražený je vlastně pouze ten, kdo zůstane ve hře až do konce.

Strašidláci jsou více než obyčejnou karetní hrou, ony jsou karetní hrou vpravdě nezábavnou. Snaha pana Garfielda o něco výjimečného se tentokrát minula účinkem. Možná to je také proto, že Strašidláci jsou tak trochu určené menšímu publiku. A děti mají jednoduché karetní hry rády a to je také chvíle, kdy hra dojde jediného uznání.

Pokročilí hráči budou více než (v očekávání nějakého velkého překvapení) zklamaní. Tahle hra to nikdy nemyslela vážně. Nejzajímavější mělo být její rozdělení na dvě části, kde první je přípravná a teprve v druhé se strhne chaos a hráči mohou začít vyhánět duchy ze svých domů. Jenže ačkoliv hráči si mohou nasbírat do ruky v první části, co chtějí, druhá jim s kartami zatočí a vše pak závisí na štěstí.

Strašidláci - karty

Ano, náhoda tu má zásadní roli. Samotní hráči vlastně nemají šanci cokoliv ovlivnit, protože se musí řídit tím, co mají v ruce. Na začátku máte sice pocit, že správnou volbou akce v dobrou dobu lze přece jen něco vymyslet. Jenže pak zjistíte to úplně nejhorší: celá hra vlastně vůbec nedrží pohromadě a nedává smysl. Jaký důvod má sbírání karet na začátku, když později je musíte všechny odhodit, abyste mohli vyprazdňovat dům?

Partie ve dvou pak mohou být snadno nekonečné, protože hráči si navzájem předávají karty sem a tam bez viditelného cíle. Jeden je vyhodí a druhý za chvíli sebere. A představte si situaci, kdy se partie účastní více soupeřů a zatímco dva honí duchy sem a tam, zbývající na ně mohou pouze koukat a čekat. Dlouhé minuty. Takhle si bohužel zábavu nepředstavujeme a rozhodně ne karetní hru, která by měla trvat deset, maximálně patnáct minut.

Zpracování je pěkné. Za to všechno hra vděčí především ilustracím, ale i zajímavé myšlence vytvořit křížence krabičky a herního plánu. Bohužel v průběhu partie tento fakt spíš narušuje plynulost, protože nelze jen jednoduše „slíznout“ horní kartu. Místo toho ji musíte lovit uvnitř přihrádky.

Strašidláci - karty

Strašidláci jsou slabá karetní hra, která zaujme svojí grafikou a zpracováním. Chtěli jsme je mít rádi a vzbuzovala v nás (také zásluhou autora) velká očekávání. O to větší zklamání se dostavilo. Děti možná na chvíli zabaví, ale na trhu je spousta jiných a mnohem lepších her, jež si zaslouží pozornost. Rodiče po jejím hraní rozhodně toužit nebudou. Strašidláci svým bububu zahnali do kouta jen a pouze samy sebe. A odsud není úniku.

AutorRichard Garfield
IlustraceDimitri Chappuis, Igor Polouchine
VydavatelEnigma (Bergsala Enigma), Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, IELLO, Kaissa Chess & Games, MINDOK, Reflexshop
KategorieCard Game, Horror
MechanismyHand Management, Ladder Climbing, Single Loser Game
RodinaCard Games: Shedding / Stops, Creatures: Ghosts, Holidays: Halloween, Misc: Mensa Select, Theme: Spooky Old Houses, Traditional Card Games: Palace
Alternativní názvyDispettri, Ghooost! Το Σπίτι των Φαντασμάτων, Lidérc-nyomás!, Strašidláci, ゴォ~スト!

Strašidláci jsou karetní hrou, na které se toho bohužel moc nepovedlo. Nemá cenu chodit kolem horké kaše. Hra nedává smysl a první fáze sbírání karet má za následek pouze to, že se těch karet hráči musí okamžitě zbavit, aby se přiblížili šanci na vítězství. Partie pokračuje vypadáváním hráčů, kteří musí čekat na dohrání partie. A to se může dost protáhnout, protože poslední duel je pouze přehazováním karet tam a zpět. Ve hře díky tomu všemu nelze nic ovlivnit a vítězství je pouze dílem náhody. Strašidláky tak nezachrání ani jméno jejího autora, ani pěkné ilustrace. Tady zábavu nehledejte.

+ pěkné zpracování
+ spojení krabičky a plánu

- hra je naprosto nelogická