Recenze: Summoner Wars Master Set – přivolaní nohsledové jdou do boje

Summoner Wars: Master Set - balení

Narodil jsem se se zvláštním darem. Kdosi mi do kolébky vložil kámen, který vypadal obyčejně, ale není. Ve všech základních elementech země dokáže najít sílu. Když vdechnu vlhký pach země, cítím smrt i život tak, jak se zde proplétají. Ve vzduchu cítím sílu nespoutanosti. A když chci a pomyslím na to, mohu s pomocí těchto všemocných živlů vyvolat bytosti. Dávno zapomenuté i nikdy nepoznané obludy. Zjistil jsem ale, že nejsem sám s těmito schopnostmi. Příležitostí k opravdovým bojům je málo, a tak když se s těmito rivaly potkáme, vždy dojde k nějaké bitvě. Zažil se pro ni název Summoner Wars, tedy Války vyvolávačů.

Summoner Wars jsou ale především deskovou hrou od firmy Plaid Hat Games, která s ní začínala cestu za námi, hráči. Právě zásluhou jejího úspěchu jsme se dočkali takových pecek, jako jsou Mice and Mystics (recenze) nebo Bioshock Infinite: Siege of Columbia (recenze).

A proto jsme se rozhodli, že je čas se podívat, o co se vlastně jedná. Ale je tu ještě jeden důvod, proč bychom o této hře chtěli mluvit. Existuje reálná šance, že společnost MindOK vydá právě Summoner Wars v češtině. Historie se začala psát v roce 2011, jejím autorem je Colby Dauch, zatímco ilustrace zpracovali John Ariosa a Gary Simpson. Konkrétně se nám dostal do ruky Summoner Wars: Master Set, ale přitom není jasné, kterým vydáním začne česká cesta této hry.

Summoner Wars: Master Set - připravená hra

Celá hra se ukrývá ve velké čtvercové krabičce, které vládne jedna velká herní deska. Ta na sobě má řadu polí, které rozměry přesně odpovídají kartám. Bojiště je rozděleno na polovinu světlou čarou, každý hráč tak pro sebe má k dispozici plochu o rozměrech šest krát čtyři. Deska je pokreslená řadou taktických rad, ale než se jejich význam ukáže, musí jednotky někde začít. Proto se na každé straně desky nachází tři hromádky pro každého z účastníků bitvy.

Jenže tato hra se točí kolem něčeho zcela jiného – karet. Těch je v krabici celkem 225 a představují zdi, události, ale především jednotky z šesti různých znepřátelených stran. Na jejich kartě orientované naležato naleznete největší číslici v levém horním rohu a oznamuje všem kolem, jakou jednotka má útočnou sílu. Hned pod ní vsí dvě zástavy udávající náklady na její vyvolání a také způsob boje (na dálku, na blízko).

V boxu pod tím je uvedena speciální schopnost jednotky. Každý voják má na sobě ale také malé puntíky představující počet životů. V krabici ale najdeme ještě pětici kostek a z aršíku vycvakáme dvacítku žetonů zranění.

Summoner Wars: Master Set - rozehraná hra

Na začátku partie si hráči mezi sebe rozloží desku bojiště. Každý hráč si vezme jeden balíček karet odlišený barvou a najde nápovědní kartu. Na ní je popsané počáteční rozestavení pro danou frakci. Zbývající karty zamíchají a položí je na určené místo na herním plánu. Do začátku hráči nedostanou žádné karty.

Začínající hráč má omezení a může provést jen některé části tahu, aby neměl příliš velkou výhodu. Teprve poté jeho soupeř může projít postupně všech šest fází, které jsou k dispozici. Všechno to začíná dobráním karet z balíčku do pěti. Hráčův dobírací balíček nebude nikdy nahrazen ničím jiným, a jakmile mu dojde, musí dokončit souboj s vyvolanými jednotkami (a kartami v ruce).

Jakmile má hráč v ruce pět karet, může se ihned pustit do vyvolávání. Jenže k tomu potřebuje magickou energii. Tu představují karty ležící na hromádce magie. A protože tu má v prvním kole prázdnou, není co vyvolávat. Později ve hře ale jednoduše zaplatí počet karet určených na vyvolávané kartě a přiloží ji na herní plán do sousedství zdi.

Ve třetí fázi lze zahrát některou z karet událostí. Kromě toho mohou ale generálové také nechat svoje dělníky postavit zeď kdekoliv na herním plánu. V počátcích to za hráče zajistí úvodní rozestavení jeho rodu. S těmi několika jednotkami, které mají od začátku na plánu, mohou pak hráči pohybovat. V rámci jednoho tahu lze přesunout až tři jednotky a to každou maximálně o dvě pole. Soupeřovy jednotky nelze přeskakovat a někdy se na pohyb váží i speciální schopnosti.

Po posunu lze konečně zaútočit. Hráč může vyrazit na zteč s libovolnou jednotkou, kterou má na bojišti, ovšem lze napadnout pouze nepřátele v linii řádku nebo sloupce od této karty. Rozlišujeme mezi útokem na blízko a na dálku (až do vzdálenosti tří polí), ale vždy to znamená, že do ruky hráči musí vzít kostky. Síla jednotky odpovídá počtu kostek, kterými útočník hází a každý výsledek tři nebo vyšší je zásah. Zraněná karta dostane odpovídající počet zranění a v případě, že jejich hodnota přesáhne počet životů, pak ji útočník získává a položí si ji na svůj balíček magie.

To je také prvním způsobem, jak získat více síly pro vyvolávání v dalších kolech. Druhou možností je fáze, kterou každé kolo hráče končí a to je budování magie. Tady může hráč vzít libovolný počet karet z ruky a odložit je na balíček magie. Tím si uvolní ruku, ale také se přiblíží vyčerpání dobírací hromádky. Partie končí ve chvíli, kdy zničíte soupeři jeho kartu hlavní postavy summonera.

Summoner Wars: Master Set - karty

Summoner Wars jsou velice chytlavou karetní hrou, která vlastně ve své podstatě představuje takovou pokročilou partii šachu. Odpovídá tomu i pozice summonera jako krále na herním plánu. Jen tentokrát všechny jednotky nezačínají na mapě, ale hráči je postupně vyvolávají a do partie zasahují mnohé další prvky, které zážitek činí opravdu jedinečným. Vzhledem k jejímu roku vydání už se toho o hře napovídalo opravdu hodně. Ale protože se chystá česká verze, je určitě důležité, abychom se s vámi podělili o naše dojmy právě teď.

Hra klade velký důraz na strategii, správné vykládání a přesun jednotek, ale dokonce i na poziční hru. Jenže pak do partie vstoupí kostky, které z ní vytvoří zcela jiný zážitek. Lepší. Souboj najednou není jen prostým počítáním a porovnáváním karet, ale má atmosféru a nedá hráčům nic zadarmo. Kostky tu možná působí trochu netradičně, ale fungují na jedničku. Přesto se ale mohou najít hráči, které právě jejich zařazení do hry odradí.

Důležitým prvkem pro celou partii je balíček magie. Bez něj nevyvoláte žádnou novou jednotku. Je výbornou zprávou, že se dobíjí zničením nepřátelského útvaru. To hráče nutí neustále tlačit na soupeře a snažit se mu ničit jeho vojsko. Současně je velmi dobře možné optimalizovat karty v ruce a připravit se na další tah. I když dostane hráč nějaké nechtěné karty, může se jich zbavit odložením na balíček magie a tím si ještě připraví dobrou pozici pro vyvolávání v dalším kole.

Summoner Wars: Master Set - karty

Naopak je dobré, že za zahrání událostí se nic neplatí. Hráči mohou zahrát libovolný počet, stačí jen, aby je měli v ruce. Tím lze snadno překvapit soupeře. Tyto možnosti do partie přináší nejistotu a v pozdějších soubojích se stejným balíčkem (když víte, co má protivník za karty) i snahu předvídat nepřátelské akce.

Každá frakce má jedinečné karty a také vlastní startovní rozestavení. I to se podílí na rychlé přípravě hry, která pak má vždy jasně a pevně dané počáteční podmínky. Ovšem náhoda v dobírání karet na ruku zaručuje, že každá partie přitom zůstane jedinečná a svá a hra vás nepřestane bavit ani po desítce soubojů ve stejném složení. Při vší té variabilitě se ale překvapivě nemusíte bát ani o vyváženost.

Jednotlivé tahy jsou velice rychlé. Může za to jednoduchost všech pravidel, včetně pohybu nebo linie dohledu při střelbě na dálku. Obvyklý duel trvá kolem půl hodinky, což je pro tuto hru ohromná výhoda v porovnání s podobnými souboji na život a na smrt. Ale se začátečníky se hra přecejen může protáhnout, protože neznají karty tak dobře, aby partie rychle ubíhala. Hru lze se dvěma krabicemi dokonce upravit i pro souboj čtyř hráčů. Tuto variantu jsme ale bohužel neměli možnost vyzkoušet.

Summoner Wars: Master Set - karty

Velkou výhodou Summoner Wars je hratelnost přímo z krabičky. Ačkoliv jsou k dispozici mnohá rozšíření a nové frakce, na začátku je nepotřebujete. Užijete si hru přesně tak, jak ji dostanete a to i v případě menšího balení než Master Setu. Ovšem přesto existence velkého množství rozšíření a možnost vytvářet a kombinovat si vlastní balíčky je další úroveň zážitku, který můžete u této hry mít. Jednoduchá pravidla pak zaručují, že hru lze považovat i za rodinnou a dokonce ji hrát s desetiletými dětmi.

Karty jsou přehledné a nemají na sobě přehnaný počet informací. Nejdůležitější útočná hodnota je dostatečně velká a životy jsou natištěné jako puntíky. Přesto je k hraní potřeba alespoň základní znalost angličtiny, protože karty obsahují poměrně velké množství textu důležitého pro hru. Herní plán je velmi netradiční se svým lesklým povrchem, ale pro hru není nijak podstatné, že je z tvrdého papíru. V obyčejných startovacích balíčcích najdete pouze papírový. Ilustrace na kartách nijak nevynikají, ale ani vyloženě nezklamou.

Summoner Wars: Master Set - karty

Summoner Wars: Master Set jsou nakonec opravdu takové fantasy šachy, přesně jak jsme je přirovnávali na začátku. Samotná pravidla jsou naprosto jednoduchá, ale ze snahy vytěžit z omezeného pohybu a dovedností jednotek co nejvíce, se nejednou pořádně zapotíte. Jedná se o vynikající hru pro dva hráče, kterou by měl každý alespoň vyzkoušet. Určitě se najde i řada hráčů, které odradí kostkami v kombinaci s jinak velmi taktickou hratelností. To ale nic nemění na tom, že partii Summoner Wars: Master Set si opravdu užijete.

AutorColby Dauch
IlustraceJJ Ariosa, Gary Simpson
VydavatelPlaid Hat Games, Cube Factory of Ideas, Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, MINDOK, Raven Distribution
Minimální věk9 and up
(30 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting
MechanismyDeck Construction, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Stat Check Resolution, Variable Player Powers
RozšířeníSummoner Wars: Bellor's Retribution Reinforcement Pack, Summoner Wars: Benders – Second Summoner, Summoner Wars: Bodgan, Summoner Wars: Cave Goblins – Second Summoner, Summoner Wars: Cloaks – Second Summoner, Summoner Wars: Cloaks Faction Deck, Summoner Wars: Deep Dwarves – Second Summoner, Summoner Wars: Fallen Kingdom – Second Summoner, Summoner Wars: Fallen Kingdom Faction Deck, Summoner Wars: Goodwin's Blade Reinforcement Pack, Summoner Wars: Grungor's Charge Reinforcement Pack, Summoner Wars: Guild Dwarves – Second Summoner, Summoner Wars: Hawk's Strike Reinforcement Pack, Summoner Wars: Jungle Elves – Second Summoner, Summoner Wars: Jungle Elves Faction Deck, Summoner Wars: Khan Queso, Summoner Wars: Khexhu, Summoner Wars: Mercenaries – Second Summoner, Summoner Wars: Mercenaries Faction Deck, Summoner Wars: Mountain Vargath – Second Summoner, Summoner Wars: Phoenix Elves – Second Summoner, Summoner Wars: Piclo's Magic Reinforcement Pack, Summoner Wars: Rukar's Power Reinforcement Pack, Summoner Wars: Saella's Precision Reinforcement Pack, Summoner Wars: Sairook, Summoner Wars: Sand Goblins – Second Summoner, Summoner Wars: Shadow Elves – Second Summoner, Summoner Wars: Swamp Orcs – Second Summoner, Summoner Wars: Taliya's Spirit Reinforcement Pack, Summoner Wars: The Filth – Second Summoner, Summoner Wars: The Filth Faction Deck, Summoner Wars: Tundra Orcs – Second Summoner, Summoner Wars: Vanguards – Second Summoner, Summoner Wars: Vanguards Faction Deck
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Game: Summoner Wars
Alternativní názvySummoner Wars: Mistrovská sada

Summoner Wars: Master Set je výtečnou taktickou hrou, která hloubkou přesahuje svoji šachovou předlohu a navíc nabízí populární fantasy téma. Hráči mají každý svoji rasu se všemi jedinečnými dovednostmi a možnostmi, což vede k opravdu velké variabilitě. Partie se točí kolem snahy zničit soupeřova summonera, ale mezitím hráči vyvolávají na plán nové příšery. K tomu potřebují agresivně budovat svůj balíček magie, ale také stavět zdi, které umožní lepší nasazování jednotek. Souboje jsou ale nakonec rozhodovány náhodou v podobě kostek, což propůjčuje celé partii výtečnou atmosféru. Duely vynikají rychlou přípravou i herní dobou, zvlášť pokud se utkávají dva zkušenější soupeři. Hra sice nemá nijak výjimečné grafické zpracování, ale karty jsou kvalitní a herní plán pevný. Summoner Wars: Master Set je výbornou hrou, která si rozhodně zaslouží opravdu velký zájem.

+ výtečná variabilita a znovuhratelnost
+ skvěle vyvážené pro dva hráče
+ jednoduchá pravidla pro všechny