Recenze: Superfarmář a Jezevec – limitovaná edice

superfarmar-jezevec-01

Bylo nás pět a byli jsme šťastní. Ovečka, zajíc, prasátko, kůň a kráva. Pět kamarádů, kteří se neustále smějí a skvěle se baví. Nemuseli jsme se bát vlků, protože nás hlídali farmářovi psi. Jen jednou jim proklouzla liška, ale koník nás nakonec ubránil. Jenže teď se tu za humny objevil nový nepřítel – jezevec. Pejskové se ho bojí a na jeho rychlost nikdo z nás nestačí.

Je to už spousta let, co poprvé vyšla hra Superfarmář. My měli možnost otestovat nejen základní, ale i deluxe verzi. Tentokrát se ale Superfarmář od polského matematika a autora Karola Borsuka dočkala nové inkarnace. Velká krabice znovu dostala do vínku ilustrace Piotra Sochy, rozšíření jezevec ale vymyslel Michal Stajszczak. A novinku, která letos slaví 75 let (ano, poprvé ji hráli už v roce 1943 ve válečné Varšavě!) vydává Granna v originále a společnost Pygmalino v češtině.

Hnědá vysoká krabice ukazuje klasický obrázek utíkajících zvířátek. V patách jim stojí vlk s liškou a v rohu jim také pomáhá nová černobílá posila. Na hráče uvnitř čekají plány ukazující obrácenou pyramidu. Všechno začíná nahoře s ilustracemi králíků a končí dole u jediného pyšného koně. Hráči ale do začátku nedostanou vůbec žádné zvířátko. Jejich kulaté destičky vytvoří nabídku vedle plánu, stejně jako figurky psů a jeden kartonový jezevec.

superfarmar-jezevec-08

Začínající hráč dostane sadu dvou velkých kostek. Jeho úkol na začátku je jasný – hodit na obou kostkách stejný symbol, který mu umožní si vzít právě takové zvířátko ze společné zásoby a položit jeho destičku na svůj herní plán. Postupem času se budou ale zvířátka rozmnožovat mnohem lépe, protože se počítají všechna zvířátka, která hráč má před sebou na plánu plus ikony na kostkách.

Pokud tedy má například jedno prasátko a hodí druhé na kostce, pak si může vzít jedno nové, aniž by potřeboval stejnou ikonu na druhé kostce. Tím může dokonce rozmnožit hned dvě zvířátka v jednom tahu. Na začátku svého tahu může hráč ale také vyměnit sady zvířátek za jiné, hodnotnější. Právě tak lze také získat hlídacího pejska.

Jenže na kostkách jsou také portréty lišky a vlka. Liška okamžitě zbaští a odnese hráči všechny jeho králíky, bez ohledu na to, kolik jich měl. To vlk žere i větší zvířátka a hráči zbude pouze koník a malý pes. Jezevec nabízí zajímavou variantu. Kdykoliv někoho vyloupí jedna z šelem, vezme si postavičku jezevce. V příštím svém tahu jej může využít jako žolíka a rozmnožit tak libovolné ze zvířátek. Jedná se tedy o kompenzaci za sežraná zvířátka. Partie pak končí, jakmile se jednomu z hráčů podaří nastřádat po jednom exempláři od každého zvířátka.

superfarmar-jezevec-09

Superfarmář & Jezevec je vlastně pořád ta stejná náhodná hra, kterou máme tak rádi. Jedná se o skvělou rodinnou a dětskou zábavu. Pokud na svoji hru nemáte přehnané taktické nároky, pak si tuhle krabičku skvěle užijete.

A co tedy přidává jezevec? Konečně se mu daří alespoň trochu minimalizovat dopad nečekané návštěvy predátora. Hráč se totiž z takového útoku lépe vzpamatuje, pokud dostane do svého držení jezevce. Ten slouží jako žolík pro následující tah a je tedy prakticky zaručen nějaký pár. Pak už vše závisí jen na opravdovém hodu kostkou.

V pravidlech je ale ještě druhá úprava, která trochu celkovou hru zdynamičtí. Stačí, aby hladoví zloději vkrádající se pod hávem noci nevyžrali celou ohrádku. Tentokrát hráčům nějaká zvířátka zůstanou.

superfarmar-jezevec-12

Kromě něj se nic nového nestalo. Hra má ale stále nádhernou grafiku a celkové zpracování. Díky tomu je to skvělý počin pro malé děti – předškoláky, kteří se začínají učit počty. Právě ty jsou tu naprosto zásadní, protože hráči neustále dělí, násobí a počítají. A rozhodně se vyplatí připlatit oproti základní verzi, kde chybí plastové figurky a celkově hra nevypadá tak luxusně.

Partie jsou obvykle rychlé. Ale hráči mohou s trochou smůly neustále ztrácet svoje zvířátka. Stačí, aby jim padal hladový vlk. Pak může hra trvat od dost delší dobu, než obvyklých patnáct až dvacet minut. Hráči si navzájem zvířátka nekradou, takže je jedno, kolik se jich partie zúčastní.

superfarmar-jezevec-16

Superfarmář & Jezevec jsou tedy v podstatě stejnou hrou, jakou jsme tu už jednou měli. Přidaná pravidla jsou pouze drobnost, která ale vylepšuje celkový dojem z vlivu náhody. Stále ale platí, že tato hra je vynikající, pokud k ní posadíte děti. Superfarmář & Jezevec je skvělou zábavou pro děti.

AutorKarol Borsuk
IlustraceSławomir Jezierski, Elżbieta Smietanka-Combik, Piotr Socha
VydavatelAmo Oy, Arial, Belleville (Бельвіль), danspil, Dr. Wood Challenge Centre, Enigma (Bergsala Enigma), Evrikus, Granna, Kaissa Chess & Games, Morapiaf, Red Glove
Rok vydání1943
Minimální věk7 and up
(14 voters)
KategorieAnimals, Children's Game, Dice, Farming
MechanismyDice Rolling, Push Your Luck, Set Collection
RodinaAnimals: Cattle / Cows, Animals: Dogs, Animals: Foxes, Animals: Horses, Animals: Pigs, Animals: Rabbits, Animals: Sheep, Animals: Wolves, Misc: LongPack Games, Occupation: Farmer
Alternativní názvyHodowla zwierzątek, Super Agricultor, Super farmář, Super Farmari, Super Farmer & Badger, Super Farmer & Bocian, Super Farmer Big Box, Super Farmer Deluxe, Super Farmer i Borsuk, Super Fermeris, Superfarmer, Superfarmer & Koza, Szuper Farmer, Szuper Farmer Extra, Szuper Farmer Mini, Η Φάρμα με τα Ζώα, Супер Фермер, Супер Фермер: борсук і коза, Ферма

Superfarmář & Jezevec je hrou, která vás nechá pouze kombinovat obrázky. Nic jiného náplní hráčů není. Musí počítat, aby zjistili, kolik zvířátek se jim narodilo. Všechno je to krásně jednoduché a pro předškoláky naprosto stvořené. Hru si ale užijí i rodiče. Vliv náhody v podobě hodů kostkou, zisků a ztrát, je tentokrát mírně vylepšený zásluhou nové figurky jezevce. Superfarmář ale zůstává Superfarmářem s tím, co je skvělé i nedobré, i když je v pozadí figurka Jezevce.

+ skvěle vypadající hra
+ trénuje počítání
+ nevypočitatelná zábava