Recenze: Svět divů – moje malé impérium

Vládnout velkému impériu je nevděčná práce, ke které je nutná pevná ruka. Ta vám ale nezíská popularitu, spoustu nepřátel. Nikdy se nemůžete zavděčit všem, leda byste uměli dělat zázraky, protože lidi potřebujete. Můžete mít sebevíc zdrojů, území a pokrokové techniky, ale bez lidských rukou je to všechno k ničemu.

A právě takové divy se budou muset naučit dělat hráči, kteří se pustí do děje deskové hry Svět divů. Hra s anglickým titulem It’s a Wonderful World už existuje od roku 2019, kdy vyšla v produkci firem La Boite de Jeu a Origames. Vytvořil ji Frédéric Guérard. Na svoje vydání v češtině si musela počkat až do roku 2021, kdy si ji vyhlédli do své stáje distributoři Tlama Games. Ilustrace jsou stále stejné a jejich autorem je Anthony Wolff.

Na víku vidíme rozpor dvou civilizací a jejich lídrů, ale hráči nahlédnou dovnitř, za jejich záda. Tam objeví herní plán, který je třeba sestavit ve středu stolu a vytvořit tak prostor pro karty a zásobu zdrojů. Na středové mapce totiž najdou hráči pět kruhových polí, čekajících na žetony a kostičky energie, vědy, zlata, průzkumu a materiálů. Tato kolečka zaplní a stejně tak obklopí plán žetony (generálové a investoři), balíček karet rozvoje a další karta, která bude držet dávku kostiček krystalia. Samotní hráči si vylosují každý jedno impérium a partie začíná.

Poté už dostane každý z účastníků sedm karet, jednu si vybere a zbytek pošle dál svému sousedovi. Směr předávání se mění v každém kole. Postupně si hráči vybírají po jedné další karty, ačkoliv se nabídka pokaždé o jeden exemplář sníží. S každým pokusem posouvají ty méně zajímavé až do momentu, kdy každý dostane od souseda jednu poslední kartu, kterou si musí ponechat. Nyní mají hráči sedm karet, stejně jako na začátku, jen jsou jiné a možná i trochu více podle jejich představ.

Pro všechny zvolené karty pak musí hráči postupně zvolit osud. Buď ji odhodí výměnou za surovinu, protože stavbu odevzdá k recyklaci (na kartě je natištěno, jaký zdroj přinese), nebo ji může přesunout do svého stavebního území a tím naplánovat její konstrukci.

Potom už podle předepsaného pořadí na společném plánu, pěkně zleva doprava, hráči vyhodnotí produkci svých staveb. Ta je natištěná na spodním řádku a sčítá se se základem z karty impéria. Tyto získané suroviny rozmisťuje hráč rovnou na rozestavěné karty. Navíc ten, kdo má nejvyšší produkci v dané oblasti, získá odměnu v podobě žetonu investora nebo generála. Kostičky, pro které není místo, může hráč položit na kartu impéria a tam si je ponechat, protože v budoucích kolech je může měnit za krystallium. Ty fungují jako žolík a nahradí libovolnou surovinu.

Po zisku surovin se může podařit některému z hráčů dostavět jeho připravené karty. Takovou kartu si může vyložit do svého impéria a může se těšit z jejích výhod v následujících kolech. K tomu navíc se může radovat z případné odměny za dokončení, kterou některé stavby nabízí.

Celkem proběhnou čtyři kola po sedmi kartách a poté už následuje konec partie. Některé karty mají vítězné body natištěné přímo, další body získávají hráči za generály a investory, ale také za kombinace karet. Tyhle všechny bodové zisky si všichni soupeři sečtou a porovnají, protože pouze ten s nejvyšším skóre se stává manažerem světa divů.

Svět divů vypráví o válce impérií, pro které jsou třeba suroviny, budovy a armáda. Hráči se snaží vytvářet výrobní řetězce, které jim umožní ze základních zdrojů vyrobit vše potřebné a posunout svůj národ do té nejsilnější pozice.

Nejenže ale hráči hledají synergii mezi kartami, ale především se jim musí ukořistit vhodné karty v úvodním draftu každého kola. Tohle rozdání a předávání karet je ústředním zdrojem úspěchu, stejně jako u každé draftovací hry.

Ale ty jsou pouze polovinou úspěchu, protože autor tentokrát spojil populární způsob rozdělování karet s tzv. engine-buildingem, tedy sběrem takových karet, které ve spolupráci umí optimálně a co nejrychleji převádět vstupní materiály na to nejcennější, co se ve hře nachází. Tady to jsou samozřejmě body.

Mezi nejznámější zástupce, o kterých jsme psali, patří Splendor. Jenže v novince mají navíc hráči příjemnou úroveň plánování. Předem dané pořadí vyhodnocování produkce nabízí chytré varianty a aktivování budov, navíc s možností zisků silných žetonů. A to přináší zajímavé situace a rozhodování, které hru dělá jedinečnou.

Není pochyb o tom, že hra obsahuje a je zcela závislá na náhodě. Nelze ovlivnit, jaké karty k hráčům kdy přijdou ani to, jestli si ji nevezme pro sebe soupeř ve chvíli, kdy se konečně objeví ty, které chcete.

S výjimkou již zmiňovaného podávání karet nenajdete v partii žádný konflikt. Nejsou tu tedy souboje, jako v 7 divech světa, hře, která využívá stejný způsob rozdávání karet. I to ale překvapivě stačí, protože hráči jsou každý zodpovědní za svoje impérium a nepotřebují, aby jim do toho promlouval někdo jiný. Nijak to v partii nechybí, protože draft všechny ty pocity zastane sám.

Je pravděpodobné, že v tahu hráči dostanou karty, které se jim nehodí. Pravidla nabízí ale velmi dobrý způsob, jak se jich zbavit, a ještě k tomu něco vydělat. A i přes tyto drobné výhody a úpravy pravidla překvapí svojí krátkostí a jednoduchostí. To je moment, kde tato hra přes svoje zajímavé možnosti opravdu zaskočí. A téhle náročnosti odpovídá i herní doba, která umí bez problémů držet čas kolem půl hodiny.

Hra zaujme především v nižších počtech, protože vynikne herní doba. Ke konci je trochu riziko, že se budou tahy hráčů protahovat, jak se snaží zkalkulovat všechny své možnosti, a to je moment, který trochu kazí dojem z vyššího počtu. Naopak funguje moc pěkně ve dvou. Téma impérií a jejich souboje je takové hodně univerzální a působí trochu nezajímavě. To je možná největší kritikou, kterou na adresu Světa divů dokážeme poslat. Kromě toho je hra velmi dynamická, plná zajímavých okamžiků a pocitu zadostiučinění, když dokážete vymyslet způsob, jak si znásobit své body lépe než soupeři. Svět divů je příjemný mix draftu a přeměny zdrojů.

Recenze: Svět divů – moje malé impérium
Hledáte rádi optimální cesty v kartách a jejich využití? Pak si užijete Svět divů, ale k těm vhodným budovám a jejich produkci si nejdříve musíte najít vhodnou cestu. Na začátku každého kola totiž najdete draft, kde si hráči vyberou jednu kartu a zbytek podají sousedovi. A jako každá podobná hra, i tady hraje velkou roli náhoda. Nevadí to s ohledem na herní dobu a zajímavé momenty, které nastávají při postupné produkci krok za krokem. Zajímavý nápad posouvá hru dál a to hlavně v nižších počtech. Jen vám nesmí vadit mírně univerzální téma. Svět divů je ale jinak velmi povedená hra.
+ mix draftu a přeměny zdrojů
+ postupná produkce
+ zábavná hratelnost