Recenze: Světoběžníci – krok za krokem přes kontinenty

Z otce na syna se u nás totiž dědí sedmimílové boty. Bez nich bychom nedokázali neustále pendlovat mezi městy, která jsme založili a máme je pod kontrolou. Jenže v poslední době se objevilo ještě několik rodin, které dokážou to samé. Nejsme si zatím jisti, jak se dokáží tak rychle přesouvat napříč kontinenty. Musí mít k dispozici nějaké úžasné technologie a hrozí, že nám naše města seberou.

Původní česká hra je tu pro všechny cestovatele a milovníky faktů o zemích a tom, jak se v nich žije. Podobně jako bájná rodina z úvodu recenze, i oni budou neustále v pohybu. To všechno ve hře Světoběžníci, kterou vytvořilo vydavatelství Midu Games.

Hra se ukrývá v béžové krabičce, která se snaží vzbuzovat dojem starých map. Pod víkem hráči najdou jako hlavní komponentu rozkládací herní plán, na kterém se vine herní stezka pro figurky napříč všemi kontinenty. Každý z hráčů si vybere jednu barvu svých komponent, dostane právě postavičku a k ní zástěnu. Na ní se dozví, který je jeho domovský kontinent a sem postaví svoji figurku. K tomu má hráč ve své barvě také sadu žetonů a figurku centra, kterými obsadí tři políčka na své domovské pevnině.

Než se budou moci pustit do samotné hry, musí mít některý z účastníků nainstalovanou aplikaci Midu Games. Po přihlášení získají hráči přístup k základním tematickým balíčkům, kterých je v tuto chvíli osm. Aplikace svůj prostor sdílí s dalšími vědomostními (sportovními) hrami od tohoto vydavatele. Hráči tedy musí najít Světoběžníky, vybrat mód Desková hra a poté se před nimi objeví obrazovka s bitevními kartami. Takto mohou nechat telefon nebo tablet ležet na dosah.

V partii se hráči střídají na tahu, na jehož začátku vždy aktivní cestovatel hodí šestistěnnou kostkou. Ta určí, jak daleko se figurkou může po směru hodinových ručiček posunout. Cílové políčko pak rozhodne o tom, co se stane. Jeho posun může skončit buď na poli volného území. Pokud je to místo na cizím kontinentu, je v jeho zájmu, aby se jej pokusil zabrat pro sebe položením žetonu.

Pokud skončí na políčku se zkříženými zbraněmi, pak se může sám rozhodnout, jestli chce změřit síly ve vědomostech s tím, kdo daný kontinent kontroluje. Místo toho se také může posunout o políčko dál, pokud spěchá někam jinam, třeba na jiný světadíl. Hráči totiž mají vždy za cíl dobýt trojici velkých zemských ploch a jiné je zase tolik nemusí zajímat, pokud nechtějí zrovna zpomalit postup soupeře.

Jestliže k bitvě dojde, aplikace náhodně vylosuje ze zvolených okruhů. Hráči pak pouze prstem zvolí, kde se bitva odehrává – na severní modré části nebo na červené jižní. K boji lze vyzvat soupeře také v případě, že obsazuje jeden z políček hlavního území kontinentu. Oba účastníci souboje si přečtou otázku i sadu tří možností. V rámci časového limitu pak musí zvolit jeden z trojice odpovědních žetonů A, B nebo C a tím si na jednu z možností vsadit.

Některý z účastníků partie pak může zvolit libovolnou odpověď v aplikaci a zjistit, které řešení je správné. Jestliže odpoví správně pouze obránce nebo oba volí špatnou odpověď, pak se nestane nic. V případě úspěchu jen útočníka hráč získá políčko pro sebe. Pokud odpoví oba správně, musí si o pole hodit přiloženou kovovou mincí.

V průběhu partie mohou hráči získat také poklady v důsledku míst, na kterých zastaví. Tyto žetony si losují z jutového sáčku a skrývají za zástěnu, aby ostatní nevěděli, jaké výhody mají k dispozici. Jedná se o jednorázové aktivity, jako například vyvolání opakování bitvy, vítězství v případě remízy, manipulaci se žetony soupeře nebo rychlý přesun po mapě.

Hráči postupně obsazují a zase ztrácí území, jak svými figurkami běhají dokola po mapě a pokládají nové žetony ve své barvě. Jakmile se někomu podaří obsadit trojici políček hlavního území hned na dvou kontinentech, tak může slavit vítězství.

S hrou Světoběžníci na všechny zájemce a milovníky znalostí čeká něco nového, co tu ještě nebylo. Přichází totiž stolní hra, která si bere z fyzického světa to nejdůležitější, tedy pěkné zpracování, mapu a zástěny pro ukrývání pokladů. Současně ale přidává do rovnice také mobilní aplikaci, která může potenciálně nabízet neomezené množství otázek.

Autoři už v popisech slibují, že budou otázky neustále přibývat. Na naše upřesňující otázky jsme se dozvěděli, že každý měsíc přibude zdarma nové jedna nebo dvě tematické sady, každá o šedesáti nových otázkách. Postupně se tak hráči dočkají různých historických faktů, ale i zeměpisných údajů nebo třeba informací o čaji.

Počet kategorií a jejich třicet otázek působí trochu jako snaha mít tam vše. Naštěstí některé balíčky mají i pokračování, takže třeba vynálezci nabídnou rovnou šedesát otázek. Samotné otázky jsou překvapivě docela obtížné a prověří i ty nejnáročnější znalce oboru. Tady je třeba autory pochválit, protože vám opravdu nedají nic zadarmo a správná odpověď tu má cenu zlata. Protože je to ale vždy výběr ze tří možností, můžete si tipnout. A zase jsme u toho štěstí, jako s kostkou.

Jenže ne všechno je zdarma. Tím, že si koupíte hru, dostanete přístup k několika stovkám otázek. Další balíčky jsou placené vlastní měnou hry, kterou si můžete dobíjet, a to za symbolickou cenu v hodnotě několika korun. Ale přesto to je chvíle, kdy se poprvé dostáváme s deskovými hrami na tenký led mikrotransakcí. Ve hře se naštěstí můžete těšit třeba na různé turnaje, ve kterých lze body na nákup balíčků získat jako cenu. A k hraní určitě placení není třeba, protože i tak budete dostávat nové otázky, jen ne všechny.

Řada balíčků přímo po přihlášení je omezená, ale protože se nijak v aplikaci nehlásíte k vlastnictví hry, budete mít stejné podmínky pro hraní, jako byste si hru. Ono totiž Světoběžníky můžete hrát i bez krabice, třeba na cestách, kde jde o souboj na pět otázek ve dvou hráčích. Nebo dokonce lze využít sólového módu.

Hra jako taková je vlastně o hodu kostkou a posouvání figurky. A to bez ohledu na to, který ze scénářů si zvolíte. V krabici jich je spousta, ale většina se liší jen vítěznými podmínkami nebo pár situacemi navíc. Naprostá většina herních mechanismů zůstává po celou dobu stejná – hodit kostkou, pohnout figurkou, a pokud zastavíte na bojovém poli, pak o něj svést souboj znalostí.

Líbí se nám množství žetonů pokladů s různými efekty. Ty přináší do partie spoustu překvapení, nejistoty a především konfliktů. Hráči už v základu musí o území bojovat, ale když se k tomu přidá škodolibost z tajných žetonů (útoky lze i odvracet), je jasné, že si hráči navzájem nic nedarují.

A tady narazíte na problém, pokud hrají dva protivníci. V takovém případě totiž v řadě variant vlastně téměř nemusíte bojovat ani odpovídat na otázky. S trochou štěstí lze vyhrát s kostkou. Proto je hra o dost lepší ve vyšším počtu, kde už je souboj o nadvládu nad kontinenty výrazně zajímavější. Počítejte s partií do jedné hodiny, což je takový standard.

Jak moc bude hra záviset na vědomostech záleží na tom, jaké hodnoty na svých kostkách hráči nahází. Obvykle se dočkáte v každém druhém kole nějakého souboje, ale mohou vám také padat samé jedničky, a pak budete jen čekat a sbírat poklady.

Světoběžníci jsou zajímavý vědomostní počin, který má bezesporu velký potenciál. Protože se jedná o novinku, nepochybujeme, že po několika měsících bude v aplikaci stovky a tisíce otázek a velká spousta dostupná zdarma. Budete si moci vybrat témata a hrát pokaždé úplně jinou hru. Jen je škoda, že kromě vědomostí se na mapě neodehrává něco zajímavějšího, než jen pohyb figurkou. Určitě tu byla šance udělat hru ještě zajímavější. Světoběžníci přesto jsou solidní vědomostní hrou, jejíž největší zbraň je v mobilní aplikaci.

Světoběžníci jsou zajímavým experimentem, jak skloubit vědomostní deskovou hru a mobilní aplikaci, ve které se ukrývá spousta otázek. Hráči si mohou pro každou partii vybrat témata, na která zrovna mají chuť, a tím si vytvořit pokaždé jiný zážitek. Už v základu je otázek dost a další budou přibývat, některé zdarma, za další budete muset zaplatit symbolickou částku. Jenže jakmile přestanete odpovídat, zjistíte, že se jen pohybujete po mapě podle hodu kostkou. Není pak lepší hrát jen v mobilu bez plánu? Naštěstí jsou tu žetony konfliktů a různé scénáře, které hru ozvláštňují, a navíc je tu ten pocit, že se sejdete u stolu a změříte vědomosti. I když za výsledek nakonec může náhoda. Světoběžníci vám sice nenabídnou taktiku, ale pokud máte rádi nové informace, tak si s hrou zajistíte neustálý příliv nových.
+ hráči soupeří v odpovědi na stejnou otázku
+ pěkné zpracování
+ žetony