Recenze: Swordfish – na lovu mečounů

Swordfish - balení

Pobřeží je tady zrádné. Jenže nováčci, kteří připluli dnes ráno do zálivu, mi nedali na výběr. Celé otevřené moře je poseté naleštěnými loďmi, které jsem tu ještě neviděl. Zdá se, že jim někdo řekl o našem problému. Přemnožili se tu mečouni. Ale přesto nevidím nové tváře rád. Je to konkurence a připraví mne o část výdělku.

Naštěstí ale dělají velký hluk – nezkušení mladíci se mezi sebou hlasitě baví a smějí se – a nikoho z nich nenapadlo, že by to rybám mohlo vadit. A právě to je moje šance. Tahle zátoka je klidným útočištěm, které by mohla velká část mečounů vyhledat. Musím ale dávat pozor na kameny, které tu trčí všude. Já jim ukážu, kdo je nejlepším rybářem na ostrově!

Swordfish (tedy mečoun) se jmenuje strategická desková hra od firmy GhenosGames a jejími tvůrci je dvojice autorů PierluigiFrumusa a Davide Rizzi. Zařadila se tak do rodiny menšího italského vydavatelství, které je známé především svými závodními hrami, ale třeba i hrou Strada Romana.

Swordfish - připravená hra

Čtvercová krabice na sobě má razítko s rokem 2013, kdy byla vydaná, ale především obrázekmečouna, jak prchá před rybářskou lodí jménem Ghenos. Uvnitř najdete velký herní plán s mapou přístavu a především přilehlého moře, posetého kotvami a nejrůznějšími mořeplaveckými stezkami.

Nejdůležitější jsou ale bójky, které nejenže slouží jako místo pro rybaření, ale také určují, na jaké ryby v jednotlivých oblastech narazíte. Na vlaječce je navíc uvedené také omezení rybaření pro určitý počet hráčů. Na každé straně plánu najdete nějakou tu stupnici – napravo počasí, dole kola, vlevo pořadí a fáze a kolem celé horní poloviny plánu se vine také počítadlo bodů.

Ale deska samotná vám k hraní určitě stačit nebude. Na každého s šesti možných maximálních hráčů čekají v jeho barvě dvě větší desky. Jedna slouží k sledování naložení jednotlivých vašich lodí, druhá pak je přehledová a obsahuje důležité herní informace ve čtveřici tabulek po svých obou stranách – je zde množství ryb v oceánu, rybí trh na souši, cena za kotvení v přístavu a také údaje pro pohyb a nakládání lodí.

Swordfish - připravená hra

A kde jsou ty lodě, ptáte se? Zasypali jste je při vycvakávání z kartonu těmi deskami. Tomu se ale dost divíme, protože každý si jich všimne hned na první pohled. Mají netradiční tvar s kulatou přídí, ve které mají procvaknutý otvor a je jich 46. Navíc vás čeká 130 ryb – žraloků mako a mečounů, které mají zadní stranu ve třech různých barvách. Nechybí ani dřevěné figurky kapitána a posádky, kostičky a žetony, karty počasí a také trojice barevných pytlíků.

Na začátku partie položíte do středu stolu herní plán a zabydlíte ho několika kostičkami. Jeden žeton bude ukazovat aktuální fázi, jednu černou kostičku položíte na start na počítadle kol (všimněte si, že pod čísly jsou zkratky měsíců do dubna do listopadu, vždy po dvou – celkem patnáct kol, plus jedno startovní) a druhou pak na stupnici počasí. Vedle ní položíte balíček karet, který musíte rozdělit podle zadní strany a z úvodního balíčku nadepsaného 00 April (každé kolo má svoje karty) vyberete jednu kartu určující počáteční počasí označené kostičkou.

Z druhé strany k plánu přiložíte hromádky lodí. Ty ale je nejdříve třeba rozdělit podle hodnoty do osmi hromádek. Do barevných pytlíků rozdělíte žetony ryb podle zadní strany. Každý pytlík odpovídá barvě některé z bójek na herním plánu a losováním budete provádět konečně to rybaření, na které celou dobu čekáte.

Swordfish - rozehraná hra

Než budou moci hráči vyplout na moře, musí si vybrat barvu. Od ní dostanou dvě desky (jednu pro sledování lodí, druhou jako nápovědu), čtyři figurky, stejný počet žetonů paliva a návnady a dva kulaté žetony. Jeden z nich položí hned na políčko dvacet na počítadle bodů, protože vítězné body slouží ve hře také jako měna. Druhý žeton pak položíte na ukazatel pořadí hráčů na domluvenou (nebo vylosovanou) pozici.

Nyní můžeme konečně začít. Každé kolo se dělí na šest fází, kterými hráči prochází společně a střídají se podle stanoveného pořadí. Aby mohli vyrazit na vodu, potřebují posádku, kapitána, ale také návnadu, palivo a ze všeho nejvíc loď. Právě jejich nákup a ukotvení v přístavu je náplní první fáze kola.

Za všechno platíte svými vítěznými body. Na začátku tak máte dvacet bodů, které můžete utratit. Zásadní je informace, že ceny v různých přístavech se dost výrazně liší. Čím níž v herním plánu půjdete, tím levněji najmete nejen kapitána, ale i nakoupíte palivo a návnadu. To všechno vidíte jasně a přehledně na svých kartách.

Swordfish - rozehraná hra

To lodě si budete vybírat podle ceny, která zase souvisí s její rychlostí, odolností proti bouři a především s úložnou kapacitou pro úlovek. Nejlevnější stojí pouhé čtyři peníze, ale uveze jen jeden žeton s úlovkem. Nakoupenou loď okamžitě položíte do přístavu a do jejího otvoru na přídi položíte figurku najatého kapitána s číslem. Ten identifikuje loď na kartě se zásobami, kam položíte žetony návnady a paliva na hodnotu, kterou jste pro ně nakoupili.

Je ale pouze na vás, jestli palivo vůbec budete potřebovat. Lodě totiž mohou i plachtit, což je nestojí vůbec nic. Ale je to pomalejší, protože jste závislí na rozmarech přírody. V druhé fázi kola se tedy hráči se svými nakoupenými loděmi pohybují vpřed a to buď mezi jednotlivými kotvami, nebo pak mohou od nich plavat k přilehlým bójím. Každý krok vás stojí jeden pohyb, ale u kotvy mohou stát současně pouze tři lodě a u bójky může lovit pouze jedna.

Po pohybu vás ale před samotným lovem čeká ještě určení počasí. Bouřky jsou v tomto místě náhlé, nečekané a drtivé. Ale týká se pouze části zálivu, ve kterém najdete bouřkové mraky. Po odhalení nové karty počasí z balíčku aktuálního ročního období zjistíte, kterým směrem se posune kostička na ukazateli počasí. Od osmičky na stupnici výš není možné chytat ryby u některých bójek. O slabou loď, její posádku a náklad můžete v tuto chvíli také přijít v důsledku její nízké odolnosti proti bouřce.

Swordfish - rozehraná hra

Stejně jako palivo nemusíte nakupovat za těžce vydělané peníze ani návnadu, ale pak si ji budete nachytat. To je první možnost a zahrnuje hod kostkou. O jeho výsledek si vylepšíte stav zásob pro rybaření na svojí lodi. Druhou možností je chytání ryb. Nyní si vylosujete z pytlíku stejné barvy, jako je vaše bóje, jeden žeton a rozhodnete se, jestli si chycenou rybu necháte nebo ji hodíte zpět. Celkem můžete tyto akce zkombinovat (každou jednou) nebo provést třikrát jednu z těchto činností. A to pro každou z vašich lodí kotvících u bójky.

Na loď můžete naložit jen tolik ryb, kolik uveze. Pak se vrátíte do přístavu, kde ryby prodáte za jeho ceny. Každý přístav ale může přijmout jen určitý počet ryb v kole. Její cena závisí na přístavu a také na velikosti. Za ryby dostanete vítězné body, které zde slouží jako jediná měna.

Nastává čas pro další kolo, kdy se znovu uvolní prostor v přístavech pro ryby, ale především se změní pořadí hráčů. Kolo začíná hráč s nejnižším počtem vítězných bodů. Partie končí, jakmile odehrajete patnácté kolo. Nečekejte žádné odměny za neprodané zboží, vítězem se stává ten, kdo je v tuto chvíli nejbohatší!

Swordfish - karty

Swordfish nás zavede na otevřené moře, jako málo jiných her. Díky tomuto lákavému tématu jsme jí ochotní odpustit nějaké to zaškobrtnutí. Jedná se o strategickou hru, ve které se snažíte proměnit svoje počáteční finance ve vybavení a tak vydělat ještě více peněz.

Velmi pěkné téma ale bohužel pokazí několik nedostatků. Prvním a důležitým je fakt, že v této hře se bohatý stává ještě bohatším. Kdo se tedy na začátku dostane do vedení, obvykle už vyhraje, protože ostatní nemají šanci jej dohonit (označuje se jako runaway leader problem). Jedinou kompenzací je pořadí hráčů, kdy první mají větší šanci získat výhodnější přístavy, ale přesto to nestačí.

Druhým problémem je první polovina hry, která je dost pomalá. Velmi dlouho trvá, než se nastartuje ekonomický motor, který vás bude pohánět vpřed a k lepším lodím. Výraznější to je především ve větším počtu soupeřů, zatímco ve dvou či třech to ani nezaznamenáte.

Swordfish - detail herního plánu

Naštěstí ale hra má jiné kvality, kterými tyto nedostatky alespoň trochu kompenzuje. Především máme v redakci rádi hry, ve kterých slouží jako platidlo vítězné body. Je to pořádný bič na hráče a každý utracený bod si pořádně rozmyslíte. A tady funguje pěkně a dá vám pořádně zabrat.

Na herním plánu je výtečně zakomponované vyvážení pro různé počty hráčů, pokud se jedná o lovení ryb. Zdálo by se, že na hráče hrající později zbydou horší přístavy, ale to není pravda, protože v nich může kotvit libovolný počet lodí. Je tedy pouze na hráčích, jakou startovní pozici si vyberou.Horní část plánu má ale i další nevýhodu, protože nahoře dostanete za svoje úlovky i méně peněz na trhu. Ale nezapomínejte, že zase máte blíž nejzajímavější červená loviště, kde najdete ty nejcennější úlovky.

Přitom je zde dostatek prostředí a především variability pro různé partie. Neustále se měnící počasí vám dává zabrat, stejně jako náhodné lovení. V našich partiích většina hráčů preferovala lovení návnad až na otevřeném moři místo jejich složitého a drahého nákupu, který se zdá zbytečný.

Swordfish - žetony lodí

Pravidla vypadají na první pohled pěkně strukturovaná s mnoha příklady vpravo. Přesto vám nevydají ty základní informace pro hraní Swordfish zadarmo. Některé drobnosti budete hledat a neobsahují dostatek příkladů, které by některé nejasnosti v prvních partiích rozptýlily.

Je velká škoda, že Swordfish to nedotáhnul až do cílové rovinky a skončil na poslední překážce. Zůstává stále dobrou hrou, ale se svojí originální tematikou a moc pěkným zpracováním měl šanci to dotáhnout ještě dále. Ale nemusíte mít strach, že byste se v Atlantiku utopili, u Swordfishe zažijete spoustu napínavých situací a pokud máte rádi hry s těsným rozpočtem, pak je tahle jednou z nich.

AutorPierluigi Frumusa, Davide Rizzi
IlustraceGiorgio De Michele
VydavatelElfinWerks, Ghenos Games
Herní doba75
(4 voters)
KategorieEconomic, Nautical, Transportation, Travel
MechanismyPick-up and Deliver, Point to Point Movement, Set Collection, Variable Phase Order, Worker Placement
RodinaTheme: Fishing / Angling

Recenze: Swordfish – na lovu mečounů
Swordfish je strategickou hrou z rybářského prostředí, ve které se budete snažit vydělat na chytání mečounů a mako žraloků. Čeká vás nákup lodí, posádky i návnady a teprve pak se můžete vydat na volné moře, zakotvit u bójky a losováním z pytlíků vytáhnout nějaké ty ryby. Chytání mečounů je finančně hodně náročné, ale můžete ušetřit na palivu, pokud budete pouze plachtit. Čím víc vyděláte, tím lepší a rychlejší loď si budete moci pořídit. Na břehu na vás čeká hned několik přístavů, které mají různé prodejní i nákupní ceny, což je sice pěkné, ale ve skutečnosti to hráčům spíš znepříjemňuje dojem ze hry. Díky tomu je první polovina hry hodně pomalá, než se konečně podaří hráčům začít vydělávat dostatek peněz. Oceán je ale nevypočitatelný i svým počasím, takže dokonce můžete o svoji vzácnou loď i přijít v některých bouřlivějších vodách. Swordfish je povedenou strategickou hrou s několika nedostatky, které ale v konečném důsledku nebrání zábavě v originálním rybářském prostředí.

+ vítězné body jako platidlo
+ losování ryb z pytlíků
+ různé oblasti chytání