Recenze: Take a Train – vláčky na prodej

take-a-train-01

Vždycky jsem si přál vlastnit lokomotivu. Ale teprve dnes, o třicet let později se mi to konečně podařilo. A k ní jsem dostal dokonce navíc pět vagónů, které mu pojedou hned v závěsu. Tomuhle se říká splněný sen!

A všem hráčům, kteří o to stojí, splní takové přání desková hra Take a Train. Vytvořila ji dvojice polských autorů Violetta Kijowska a Marcin Ropka a jejich společné snažení bylo korunováno vydáním pod logem společnosti G3.

Na pouze trochu větší krabici vidíme vlak, jak se prohání rozkvetlou krajinou. Nebudeme nějak zbytečně dlouho váhat a přijmeme pozvání na jednu z jízd. Podíváme se do nitra balení a najdeme zde v první řadě sadu velkých zástěn z tvrdého papíru s přehledem pravidel uvnitř. Důležité určitě budou také žetony. Většina z nich představuje kartonové bankovky (pěti hodnot). Tím hlavním jsou ale karty, kterých je dohromady 105 a jsou rozděleny mezi lokomotivy různého pohonu (18) a vozy s odlišným nákladem (87).

take-a-train-05

Na začátku partie dostanou hráči startovní finance v podobě pěti tisíc dolarů. K tomu si vyberou svoji barvu a žetony bankovek schovají za ni. Každý dostane také skupinku tří žetonů účelu. Počet lokomotiv v balíčku je upraven podle množství účastníků v partii. Oba balíčky karet budou, stejně jako žetony, ležet na začátku ve středu stolu jako nabídka.

Každé ze tří celkových kol odstartuje aukce o lokomotivy. Ovšem i tak nebude styl aukce pořád stejný, ale rozhodne o něm náhodné vylosování žetonu. Kromě klasického přihazování tak je možné zažít také aukci naslepo nebo se zvratem. Aukce probíhají tak dlouho, dokud každý účastník nemá tři lokomotivy v držení, přičemž každá má svoji vyvolávací cenu (podle síly u ikony blesku). V případě, že mu dojdou finance dřív, dostane stroje, které si nikdo jiný nevezme. Hodnota získaných strojů také rozhodne o pořadí pro druhou fázi hry.

Hráči vytvoří nabídku karet vagónů (odhalením ze zamíchaného balíčku). Od té chvíle se budou hráči střídat v jejich výběru, ale mají také možnost vzdát se tahu nebo vyměnit přímo celou nabídku. Pokud si ale hráč vybere jeden z možných vozů, připojí ji ke své lokomotivě. Ale to není jen tak, protože každý vláček může převážet jen jeden typ zboží a při tom nesmí hráč mít za dvěma stroji zapřáhnuté stejné typy vagónů.

take-a-train-07

Za dokoupený vůz je okamžitě dobraná náhrada. Hráči postupně nakupují a vyměňují karty až do chvíle, kdy už není co přidávat. Poté si hráči sečtou hodnoty bodů a vynásobí ji silou lokomotivy. Výsledek je zisk hráče z banku. Následuje odebrání všech lokomotiv a možnost si to rozdat znovu od začátku s novým rozdělením vlaků. Po třetím kole je všechno u konce. Hráči sečtou svoje finance a ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem.

Take a Train se celá točí kolem aukcí, které určí směr každého kola. Hráči si rozeberou lokomotivy pokaždé trochu jiným způsobem. Druhá fáze pak závisí i trochu na štěstí a aktuální nabídce, protože hráč musí být ve správnou chvíli na správném místě. Tak získá vhodné vagóny a s tím se veze také pořádný zisk.

Bohužel právě to násobení a celkový způsob bodování mluví výrazně proti samotnému tématu. Určovat zisk tak, že pronásobíte sílu lokomotivy hodnotou vagónů sice funguje ve hře, ale nezní to ani trochu logicky. Z toho pohledu je pak hra dost nedůvěryhodná. Je tedy lepší se zaměřit na opravdový zisk financí a management karet.

take-a-train-12

Nám se nejvíce líbí výběr aukcí. Od klasického přihazování na konkrétní kartu si vyzkoušíte klidně i nabídku v zavřené pěsti, aniž byste ještě znali karty. Ale je tu i zvrat v podobě aukce inspirované klasickým draftem.

Pozitivní zprávou určitě je, že vzhledem ke svému finančnímu zaměření hra netrvá extrémně dlouho. Každé kolo má nějakých deset minut, takže do konce se dostanete za solidních půl hodiny. Tedy pokud hraje nižší počet soupeřů, protože hry se může účastnit až šest železničářů. To může znamenat i dvojnásobek, ale především až přehnaně dlouhá a nezábavná kola.

take-a-train-15

Take a Train rozhodně nepatří mezi hry, které by si nás nějak získaly. Právě naopak, jednotlivé partie vypadají jako přes kopírák, což má pouze jeden jasný následek. Ta další se vám nebude chtít ani začínat. Take a Train je hra, které chybí to hlavní – hratelnost.

AutorViola Kijowska, Marcin Senior Ropka
IlustraceSylwia Smerdel
VydavatelBroadway Toys LTD, G3
KategorieEconomic, Trains
MechanismyAuction/Bidding, Open Drafting, Set Collection
Alternativní názvyTwoja kolej, 火車大享

Take a Train je hra zaměřená na finanční úspěch, kterou si zahrajete a pak na ni během chvilky zapomenete. Nenabízí totiž žádné pozitivní zážitky, ale pouze sbírání karet a snahu je poskládat do sad. To celé dělá ale hodně suše. Pouze různé aukce na začátku kolo trochu rozhýbají, ale všechna zábava se utopí v hledání správných karet do spřežení. Partie jsou podobné a celkový dojem nesedí k vlakovému tématu, protože bodování je zvláštní. Take a Train není hra, po které byste měli toužit.

+ dostatek typů aukcí
+ v nižším počtu dobrá délka

- netematické násobení