Recenze: Teenage Mutant Ninja Turtles Souboj ninjů

souboj-ninju-16

Myslel jsem si, že se mi to zdálo. Včera jsem pod mostem potkal čtyři zvláštní týpky. Mají rádi pizzu a bojují ve jménu dobra. Sotva odešli, přibelhali se v jejich stopách nějací další. Slyšel jsem je bavit o tom, že se vrátil Trhač. Nevím, kdo to je, ale mám pocit, že nic pěkného naše město nečeká. Připravil si novou arénu. Čtyři rohy pro čtyři želví gladiátory. Chce je tam vylákat. Určitě to bude nějaká léčka.

A taky že je a nejen na čtyři bojovné želvy, ale i na vás, hráče. Jmenuje se Souboj ninjů a jedná se o novinku, kterou si v licenci televizní stanice Nickelodeon přivezla do naší země vydavatelská společnost Albi. Hra vyšla původně pod značkou Viacom Overseas Holdings, ale krabice byla vyrobena na Taiwanu.

Celá krabice je překvapivě fialová a na víku vidíme čtyři želvy s jejich nově nalezenými magnetickými disky, které trénují ninjovské reflexy. Uvnitř poměrně velké krabice s odklápěcím víkem najdeme hromadu plastových komponent. Tím hlavním jsou čtyři části herního plánu, které jsou ze tří stran ohraničeny zelenou zdí, zatímco ta přední tvoří šipku. Tak do sebe snadno zapadnou čtyři části a vytvoří kříž. V každém rameni najdeme jednu silnou gumičku a dva kolíčky, které umožňují ji natáhnout.

souboj-ninju-05

Kromě tohoto plánu hráči dostanou také pytlík plný zelených disků se symboly v různých barvách. A jeden další balíček s černými gumovými puky, které ale je třeba nalepit zespodu na všechny části plánu a zabránit tak jeho klouzání na stole.

Před každou partií hráči znovu vezmou čtyři části, přiloží je k sobě a pospojují pomocí čtyř dílků. Ty současně vytvoří ve středu herního plánu zábranu. Každý z účastníků si vybere jednu barvu puků, vezme si všech pět k sobě a připraví se na střelbu.

Celá hra spočívá v tom, že se hráči snaží zbavit všech svých pěti puků. Ty mohou vystřelovat libovolným směrem, takže létají po plánu nekontrolovatelně sem a tam. To většinou znamená, že než se stihnout zbavit těch svých projektilů, už jim v domečku přistane nějaká střela soupeře. S těmito novými disky ale nejde udělat nic jiného, než je také vystřelit pryč, zase k někomu jinému.

souboj-ninju-06

Tak se hráči navzájem přestřelují a všichni současně se snaží dosáhnout svého cíle. Teprve, když se někomu podaří vyčistit svoji zónu a současně už nemá žádné disky svojí barvy z počátku, může vítězně vykřiknout a tím ukončit souboj.

Souboj ninjů je chaotická, bláznivá a rychlá hra, která trochu připomíná vzdušný hokej (air hockey), ale v menším balení a s gumičkami. Všechno je to o rychlosti, přesnosti a schopnosti udržet vaše soupeře ve hře.

Je jasné, že kromě samotného míření je dobré udržovat si přehled o situaci na dalších ramenech. Kdykoliv se někdo blíží k splnění svého cíle, je třeba mu tam poslat jeden disk. Pokud jsou hráči dobří a nedělají chyby, může se partie dost protáhnout. Naopak pro začátečníky není špatné začít jednoduše na tahy, kdy nezáleží tolik na rychlosti. Každý má vždy pouze jednu střelu, než může pokračovat další. Tady je zase všechno o přesnosti.

souboj-ninju-12

Jednoznačně největší zábavou je hra ve čtyřech a to v té základní, simultánně hrané verzi. Puky létají sem tam, odráží se od sebe a hráči si musí dokázat poradit. Na nižší počty je hra připravena a pomocí gumičky zablokujete celý jeden sektor (případně dva) a tím uděláte místo pro mnohem klidnější přestřelku. Ten bláznivý nádech už pak tak nefunguje.

Zajímavou volbou je také hra na body, ve které má každý pouze pět výstřelů. A každý kámen v jeho barvě je bodován podle svojí pozice na konci. V soupeřově rameni přináší dva body, ve středu jeden, zatímco mimo plán a ve vlastní zóně čeká na hráče penalizace. Tady je dokonce možné trochu taktizovat a pokusit se při míření i vyrazit některý z protivníkových disků a zvýšit mu negativní skóre.

Celý Souboj ninjů je hra směřovaná na děti a případně jejich rodinné příslušníky, kteří si zahrají s nimi. A děti si bláznivé střílení užívají, protože právě tyto zběsilé zábavy mají vždy úspěch. A navíc zaručené téma želv ninja tomu pomáhá.

souboj-ninju-14

Tím, že se jedná o čistě dětskou hru, je samozřejmě ovlivněno i naše hodnocení. Hra jako taková by v hodnocení kteréhokoliv hráče deskových her neobstála. Ale hraje se na stole a do našeho článku se tak kvalifikovala správně. A je to dobře, protože jsme si mohli na chvíli odpočinout od všeho toho vážného posouvání žetonků a kostek, podobně jako u velmi úspěšné hry Stolní curling.

Souboj ninjů není v redakci tak úspěšný. Nikdo si neříká o odvety. Ale to neplatí pro děti, které si střílení disků s gumičkami užívají naplno. Nevyrovná se akčním stolním klasikám ani přemýšlivým deskovým hrám, a tak zůstává někde napůl cesty. Naštěstí to neznamená, že by hra nepřinášela radost a to především do dětských srdcí. Takže nakonec zbraně želv ninja opět budou v akci a to v mnoha domácnostech.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Souboj ninjů staví želvy ninja do trochu netradiční role. Místo boje po sobě budou tentokrát střílet magnetické disky a snažit se být tím prvním, kdo vyprázdní svůj sklad munice. Ale kameny se odráží a vrací, takže to nebude tak jednoduché. Tedy alespoň v základní verzi, protože některé jiné zase počítají s body a přímo pozicí kamenů na konci partie. Díky tomu nabízí Souboj ninjů nakonec dobrou zábavu pro děti, které si tohle bláznivé střílení užijí.

+ bláznivá akční hra
+ několik verzí
+ taktická bodovací varianta