Recenze: The Agents – svět agentů se mění

The Agents - balení

Když za mnou přišel Bob a řekl mi, že agentura končí, myslel jsem, že si dělá legraci. Takovéhle vtípky tu nebyly ničím neobvyklým. Většinu času pracujeme po stresem, a tak se musíme alespoň nějak odreagovat. Jenže tentokrát se Bob na odchodu neusmíval a já začal tušit, že je něco špatně. Druhý den už mne nepustili přes vrátnici a třetí už nějací bezejmenní dělníci měnili nápis na domě.

Panika. Jedině tak se dá popsat pocit nás agentů, když nám došlo, co se tu děje. Jsme bez práce. Několik týdnů jsme jen tak bezcílně bloudili a sem tam si vymysleli nějakou svoji misi. Ale bez cíle nic z toho nemělo smysl. Doslechli jsme se, že podobně na tom jsou v Rusku, Velké Británii i Číně. A pak přišly ty zprávy. Někteří agenti se postavili proti všem a chtějí si přetvořit svět ke svému obrazu. Konečně se něco děje. Nová válka začíná..

Ve světě agentů to opravdu vře a hráči se mohou tohoto boje zúčastnit. Umožní jim to karetní hra The Agents, kterou vydal autor Saar Shai prostřednictvím platformy Kickstarter. O ilustrace se postara Danny Morison a hra z tiskáren odešla prvním majitelům v roce 2013.

The Agents - připravená hra

Když The Agents najdete v poště, čeká na vás elegantní protáhlá černá krabička s ilustrací několika špionů, ze kterých jde strach. Uvnitř na vás čekají další tři krabičky na karty. Každá má jinou barvu a také nápis – černí jsou agenti, oranžové jejich mise, zatímco fialovou barvu mají body. Každá krabička pak samozřejmě ukrývá balíček karet.

Jednotlivé balíčky se pak od sebe odlišují. Nejzajímavější je hromádka karet s agenty, které vás hned na první pohled něčím zaujmou. Nejsou to ilustrace, název natištěný v horní straně ani popis schopnosti v dolní části, na ty všechny jsme zvyklí. Ovšem vedle názvu jsou ještě ikonky, které jsou vzhůru nohama a ještě často rozpůlené. Z toho už asi tušíte, že je budete muset kombinovat. Vedle akčního textu dole je pak ještě ikonka specifikující typ dané činnosti.

To body už jsou méně zajímavé. Jedná se o barevné karty, které ve středu mají číslici. Barvy odlišují hodnotu od jedné až do maximálních dvaceti. To balíček misí obsahuje karty orientované na ležato. Najdete na nich název, bodovou hodnotu a především popis samotné úkoly. Balíček karet ale kromě toho obsahuje také nápovědní karty s přehledem průběhu hry.

The Agents - rozehraná hra

Tím jsme se dostali na konec obsahu a můžeme si povědět, jaké přípravy musíte provést, když se chcete stát opravdovými agenty. Je to velice jednoduché. Bodové karty rozdělíte do hromádek podle hodnot. Z misí a agentů vytvoříte dobírací hromádky. Každý ze soupeřů dostane do ruky náhodnou trojici agentů a jednu misi. Hráči si pak mezi sebe rozloží karty bezpečných domů (safe house), které postaví základ jednotlivých frakcí. Zde se budou agenti scházet a plnit mise. Každý hráč má dvě takové frakce, které sdílí vždy se svým sousedem – s jedním nalevo a jedním napravo.

Nyní je vše připraveno ke hře, ve které mají hráči ve svém tahu vždy dvě akce. Ty mohou rozdělit libovolným způsobem mezi čtyři různé činnosti. Tím nejdůležitějším je vyslání agenta do jedné z hráčových frakcí. Kartu lze přiložit vždy pouze na okraj řady, která se postupně rozrůstá. To nejdůležitější ale je natočení této karty. Povinnost provést akci popsanou textem na kartě má hráč, ke kterému je otočená karta textem.

Tady ale do rozhodování vstupují žetony dat (data-tokens), jejichž poloviny můžete na každé kartě agentů najít. Pokud se podaří zahráním karty vytvořit celý kruh, znamená to bodový zisk pro hráče, na kterého ukazuje sestavená šipka. Ta ale pochopitelně ukazuje opačným směrem, než text. Kromě klasických agentů mohou hráči v partii narazit také na volné agenty, kteří dávají odměnu okamžitě. V obou případech si hráč vezme odpovídající počet bodovacích karet.

The Agents - rozehraná hra

Kromě samotných agentů mohou hráči k frakcím hrát také mise. Jakmile se jim podaří splnit jejich úkol, dostanou okamžitě odměnu v podobě bodů průzkumu (intel). Takové mise ale zůstávají ve hře a mohou poskytovat i nadále nějaké výhody.

Vykládání karet ale není jediná činnost, kterou hráči mohou provádět. Tou druhou a pro taktiku velice důležitou je možnost znovu provést některou akci na agentovi, jehož text směřuje právě k hráči. Body průzkumu pak hráči mohou (a budou muset) utratit za nákup nových agentů a misí (jeden a tři body) nebo vyměnit mise v ruce za nové náhodně vytažené z dobíracího balíčku.

Partie končí ve chvíli, kdy některý ze soupeřů nasbírá čtyřicet bodů průzkumu. Tento hráč dá ostatním ještě šanci dohrát kolo. Ten, kdo poté má nejvyšší součet, se stává vítězem války agentů.

The Agents - rozehraná hra

The Agents je skvělou karetní hrou, není důvod tento náš pocit nějak dál utajovat. Nabízí naprosto jedinečný mechanismus dvojsečného hraní karet. To přináší před hráče těžké rozhodování, protože vždy, když pomohou sobě, postrčí vpřed i soupeře.

U každé karty agenta si můžete vybrat, jestli využijete raději text a soupeři darujete body nebo naopak. Bez ohledu na situaci to není jednoduché rozhodování. Navíc si můžete ještě vybrat (ve více než dvou hráčích) soupeře, do jehož sousedství agenta vyšlete.

Hra se velice šikovně vypořádává s partií ve dvou. Tady mají hráči rovnou dvě lokace, ke kterým mohou přikládat a pocitově se tak partie blíží souboji ve třech. A přitom stále hra funguje a zůstává zábavná. I ve třech na sebe všichni dosáhnou, jen ve čtyřech pak soupeři sedící naproti sobě jsou od sebe příliš vzdálení a mohou se navštěvovat jen občas zásluhou speciálních karet.Současně ale The Agents zůstává velice rychlou zábavou, která je u konce během třiceti minut.

The Agents - karty

Partie je plná podrazů a konfliktů, které vyplývají ze společných lokací. Možností k zisku bodů je víc, ale nejdůležitější jsou dovednosti agentů. Ti mají různé schopnosti, které umožňují manipulovat ostatními postavami ve hře. Můžete tak zabíjet cizí špiony, přetáhnout je na svoji stranu (= otočit o 180 stupňů), přesunout je do jiné lokality nebo si dokonce vzít některého z agentů zpět do ruky. Je vidět, že možnosti unikátního mechanismu jsou využité opravdu do nejmenšího detailu a díky tomu hra působí velice kompaktně.

Nejvíce na hře mne osobně překvapilo, jak atmosféra opravdu odpovídá takovému souboji tajných agentů, podobně jako nás překvapila už dříve hra Hooyah (recenze). Sice si je losujete náhodně z balíčku, ale přitom využíváte různých záludných metod, přesně jako v takové studené válce. Tohle je přesně hra pro milovníky atmosféry.

The Agents - karty

Pravidla jsou sice jednoduchá, ale na mnoho problémů a konkrétních situací zde nenajdete odpovědi. Musíte tak hledat ve fórech alespoň do doby, než vyjde revidovaná příručka. Právě v této chvíli se totiž připravuje druhá edice The Agents, včetně zapracovaných připomínek hráčů. To zbytek zpracování je perfektní, včetně ilustrací, které působí naprosto profesionálním dojmem.

The Agents je vynikající karetní hrou, jejíž jediný nedostatek leží v příručce pravidel. Pokud se ji naučíte, budete si užívat pravou agentskou práci v terénu a všechno, co k tomu patří. A kdo by neměl rád tajné agenty, že ano? Teď je ale budete doslova milovat, protože tohle je opravdu skvělá hra!

AutorSaar Shai
IlustraceDan Morison
Vydavatel(Self-Published), Ninja Division
Herní doba40
(17 voters)
KategorieCard Game, Spies/Secret Agents
MechanismyHand Management
RozšířeníThe Agents: Black Ops, The Agents: Bounties, The Agents: Break the Rules, The Agents: Events, The Agents: MaVericks, The Agents: Mission Critical Expansion Set (Second Edition), The Agents: Mission: Critical, The Agents: Sites, The Agents: Special Agents (Second Edition), The Agents: The 'Secret' Agents, The Agents: The 'Special' Agents, The Agents: The 'Spoof' Agents, The Agents: The Commanders, The Agents: The Partners
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

The Agents je karetní hrou, ze které čiší nadšení. Přesně takhle by měla vypadat každá hra, která projde sítem komunitního financování, ať už na Kickstarteru nebo jinde. Hráči verbují agenty a vysílají je do lokací, které vždy sdílí se svým přímým sousedem. Hraním karet pomáhají nejen sobě, ale i svému kolegovi. Mohou si pouze vybrat, kdo získá body a kdo bude moci využít speciální akci karty. Krásný a originální mechanismus podporuje především úžasná atmosféra, které přispívá nejen skvělá grafika, ale především dovednosti jednotlivých agentů. Ve hře se tak setkáte se vším, co k práci pravého špiona patří. Škoda jen, že pravidlům nebyla věnovaná dostatečná pozornost a nepokrývají všechny herní situace. The Agents si ale i tak zaslouží, aby se na ně upřely zaměřovače vašich ostřelovaček, protože takovouhle zábavu za půl hodiny si užijete málokdy.

+ jedinečný mechanismus hraní karet
+ těžká rozhodnutí
+ parádní grafika