Recenze: The World of Smog – Rise of Moloch

rise-of-moloch-01

Slunce se ztratilo. Všichni víme, že je tam, kdesi daleko nad pošmournými ulicemi Londýna, ale nikdo jej už dlouho neviděl na vlastní oči. Světla tu sice příliš nemáme, ale světlo i tak proniká z horních vrstev atmosféry a udržuje náš svět obyvatelný. Nespočetné stroje vypouští páru směrem vzhůru, ta se ale po několika metrech usadí a dělá dýchání v budovách téměř nemožným. Nic z toho ale nebude podstatné, pokud se tajnému kultu podaří přivolat Molocha, boha démonů. Teprve potom se náš domov změní v opravdové peklo.

Do steampunkového světa na pokraji zkázky, který nese jméno World of Smog nás zve dvojice designérů Christophe Madura a David Rakoto. Jejich hra kromě podtitulu dostala název Rise of Moloch odkazující na hlavní prvek příběhu. Krabice vznikla pod taktovou společnosti Cool Mini or Not (CMON) a prošla plamenným testem serveru Kickstarter, kde si vysloužila podporu téměř 8000 zájemců (a přes jeden milion dolarů). Výsledný box dorazil na trh v distribuci společnosti Esdevium Games.

rise-of-moloch-10

I krabice je mohutná a její víko je plné páry a smogu, ale především jej zaplňují velmi svérázné ilustrace. Ty jasně ukazují na viktoriánskou éru Londýna, která je plná zbraní a magie. Uvnitř na hráče čeká několik kartonových mapových dílků, ze kterých podle zvoleného scénáře vytvoří mapu s pomocí doplňkových žetonů. Nejdříve se ale musí rozhodnout, jestli chtějí hrát kampaň nebo jednorázové dobrodružství. Bez ohledu na to si ale musí mezi sebou rozdělit role – jeden účastník se stane Nemesis a ostatní na sebe vezmou role hrdinů.

Zvolený záporák si vezme balíček karet chaosu (dvě dostane rovnou do ruky) a obdrží také figurky agentů a posluhovačů. Před sebe si pak položí pomocnou desku a vybaví ji několika startovními kartami temných sil. Najde zde také nabídku sil a stupnici.

rise-of-moloch-03

To hráči si rozdělí mezi sebe čtyři gentlemany (jak se v této hře jmenují hrdinové) a to libovolným podílem a jejich majitelé pak dostanou odpovídající desky. Tam najdou nejen základní čísly vyjádřené schopnosti (například úroveň zdraví nebo hbitost), ale také schopnosti, startovní podmínky, místo pro zbraně. Do začátku dostanou všichni nějakou trochu éteru, který je potřeba ke kouzlení. Všichni gentlemani si mezi sebou zvolí vůdce, který rozdělí mezi spoluhráče karty rolí.

Na začátku každého kola obě strany vytvoří se svými kartami pořadí, ve kterém se dostanou jejich postavy k akci. Rozloží tak tyto karty do dvou řad na speciální desku kola, obrázkem dolů, aby druhá strana byla zatím v kompletní nevědomosti. V daném pořadí je pak začnou aktivovat, přičemž v jednání se budou střídat gentlemani a Nemesis po jedné figurce.

rise-of-moloch-12

Hrdinové za jednu akci mohou za svoje body hbitosti figurkou pohybovat, otevírat dveře, předávat si vybavení nebo prolézat oknem (tato jediná akce stojí rovnou dva body). Poté může ještě hráč s postavou zaútočit nebo využívat nejrůznější schopnosti a dovednosti svého gentlemana. Jednu akci postavy stojí také šance na útok na sousední postavu. To celá platí také pro agenty pod kontrolou Nemesis. Tento temný pán má navíc jako podporu k ruce schopnosti z karet chaosu a daných sil. Obě strany za využití schopností obvykle platí éterem.

Obě strany mají pod svojí kontrolou ale také pomocníky, kteří jsou aktivováni jako skupina (karta náleží k více postavičkám). Mají k dispozici pouze jednu akci, jsou tedy výrazně slabší, takže po pohybu už nemohou zaútočit nebo obráceně. A když se setkají na plánu bojovníci dvou stran, nastává konflikt. K tomu agresor použije kostky a svoje šance na lepší výsledky může různě vylepšovat s pomocí zbraní nebo dalšího vybavení. Podle hozených ikon terče si hráč sečte úspěchy a porovná je s počtem obranných výsledků (deštník a klobouk). Rozdíl představuje počet zranění, která napadený utrží.

rise-of-moloch-18

Gentlemani mají ve své zásobě éter, a jak využívají své dovednosti, utracená energie nemizí, ale přesouvá se na druhou stranu stolu k Nemesis, která ji může použít příště.

Obě strany mají dopředu daný nějaký cíl, který se snaží dosáhnout. Jakmile se to někomu podaří, partie končí jeho (jejich) vítězstvím. Pokud se jednalo o pokračování kampaně, pak dostanou také nějakou doplňkovou odměnu (kromě dobrého pocitu) za vítězství. Navíc v příští partii budou mít hrdinové k dispozici veškeré vybavení, které mají v držení.

The World of SMOG: Rise of Moloch je herně překvapivě velmi jednoduchý a o to větší překvapení je, jak vás bude hra bavit. Jeho největším tahákem je kampaň, která se vyvíjí, a výsledky jednotlivých soubojů mají vliv na celý průběh. Díky tomu není zdaleka vyloučeno její opakované hraní. Navíc je výborně napsaná, což je třešničkou na dortu.

rise-of-moloch-23

Příběh napříč více scénáři je ale ještě více propracovaný. Mezi jednotlivými partiemi totiž mohou hráči absolvovat také přestávky, ve kterých mohou gentlemani navštívit obchody a zvýšit svoji konkurenceschopnost. To ale neznamená, že by hráč v roli Nemesis odpočíval. I on má šanci posílit. Jedná se o skvělou pauzu mezi partiemi, která má svůj důležitý smysl a hráči se na ni těší. Vylepšování postav je ostatně něco, co v deskových hrách je stále spíš vzácností.

Velmi překvapí fakt, že partie je asi vůbec nejlepší ve dvou. My obecně nejsme příliš příznivci situací, kdy hráč kontroluje více postav současně. Tady se ale i přesto hře daří držet atmosféru a rozdělení na více figurek není na úkor pozornosti nebo zážitku. Pokud byste chtěli uvažovat o jiném počtu, pak je ideální pět, kdy každý z účastníků má rovný počet postav – jednu (+ hráč v roli Nemesis). V ostatních počtech je zážitek nevyrovnaný. A ani herní doba není nijak závratná, na jeden scénář by mohlo obvykle stačit devadesát minut vašeho času.

rise-of-moloch-27

Role Nemesis je tu velmi zábavná. Jeho akce a možnosti hodně závisí na tom, jak hrají protivníci v roli hrdinů. Pouze tak se k němu dostanou nějaké žetony éteru. A naopak hráči na straně dobra musí dobře zvažovat každý takový utracený bod energie, protože tím dávají zbraň do ruky temného nepřítele.

Téma a zpracování jsou dohromady skvělé. Veškeré ilustrace s sebou nesou nezapomenutelnou atmosféru a to platí také pro figurky. Nejsou tu žádné obrovské postavičky, ale všechny jsou moc pěkné, detailní a jedinečné. Radost udělají také kartičky s nápovědou.

rise-of-moloch-34

The World of SMOG: Rise of Moloch vypadá jako hra, kterou jsme tu měli už v deseti jiných verzích, jen v jiném prostředí. Naštěstí nabízí různé úhybné manévry, kterými se dostatečně odlišuje od svých konkurentů. Jen musíte ty rozdíly hledat a zahrát si partii. Celkově se jedná o jednu z nejlepších her jeden proti všem. Rise of Moloch je prostě hra, kterou vám musíme doporučit.

AutorFel Barros, Christophe Madura, Alex Olteanu, David Rakoto, Michael Shinall
IlustraceGeorges Clarenko, Christophe Madura
VydavatelCMON Global Limited, Asmodee, Delta Vision Publishing
Rok vydání2018
KategorieAdventure, Horror, Miniatures, Post-Napoleonic, Science Fiction
MechanismyCampaign / Battle Card Driven, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Team-Based Game, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RozšířeníThe World of SMOG: Rise of Moloch – Arcanist Extras Box, The World of SMOG: Rise of Moloch – Kingdom Death Crossover: Steampunk Twilight Knight, The World of SMOG: Rise of Moloch – OHMS Gentlemen Set, The World of SMOG: Rise of Moloch – The Baker Street Set, The World of SMOG: Rise of Moloch – The Dragon, The World of SMOG: Rise of Moloch – The Embassy, The World of SMOG: Rise of Moloch – The Mekasylum, The World of SMOG: Rise of Moloch – The Wheel
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Country: England, Creatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Campaign Games, Players: One versus Many, Setting: The World of SMOG, Theme: Steampunk
Alternativní názvyMoloch felemelkedése, Die Welt von SMOG: Aufstieg von Moloch

The World of SMOG: Rise of Moloch je tak trochu bleskem (možná spíš prachem) z nebes. Přesně tak hra překvapila úplně všechny naše kolegy, kteří steampunkovou lahůdku vyzkoušeli. Nabízí totiž vynikající kampaň plnou zážitků, kterou hrdinové i Nemesis prochází a vytváří si navzájem vazbu. Boj se rozhodne až na konci šestého příběhu. Jednotlivé partie jsou vyrovnané a napínavé díky zajímavým nápadům a jejich propojení. Hráči musí spolupracovat proti společnému nepříteli, který si svoji roli neužívá o nic méně. Celkově tak je třeba říct, že The World of SMOG: Rise of Moloch je parádní hrou!

+ znovuhratelnost kampaně
+ hrdinové si přenáší vybavení do dalších partií
+ rozumná herní doba