Recenze: Tiny Epic Dinosaurs – i dinosauři mohou být mrňaví

tiny-epic-dinosaurs-01

Když můj dědeček kupoval za všechno jmění ostrov v Atlantiku, asi ani ve snu si nedokázal představit, jak bude jednou vypadat. Býval to opuštěný a nepříliš vábně vypadající ostrov, který byl ale už odmalička mým domovem. Nakonec jsem ho ale opustil a byl ve správnou chvíli na správném místě, když blázniví vědci sháněli místo pro své experimenty. Uspěli a my teď exportujeme dinosaury do všech koutů světa.

Jenže starat se o dinosaury je nebezpečné povolání, jak se hráči brzy dozví ve vyprávění deskové hry Tiny Epic Dinosaurs, kterou vymyslel Scott Almes. O grafiku všech pravěkých potvor, ale i o podobu jejich ošetřovatelů se postarala Nikoletta Vaszi a hra vyšla po úspěšné kampani na Kickstarteru s logem firmy Gamelyn Games. V Evropě je dostupná díky společnosti Esdevium Games.

Jako každá hra z řady Tiny Epic nemohou ani dinosauři přesáhnout oblíbený malý formát těchto her. Na jejím víku vidíme spoustu povalujících se mláďat, které dělají velmi dobrou reklamu na farmu v pozadí. Uvnitř na hráče čeká řada menších i větších karet, ale především obrovská spousta malých dřevěných postaviček dinosaurů.

tiny-epic-dinosaurs-09

Ale zpět ke kartám, protože jednotliví hráči dostanou každý jeden velký list zobrazující jeho farmu, respektive mapu ranče. K tomu si vezme také další kartu, která bude sloužit jako zásobník pro jednotlivé zdroje a zvířecí kamarády. Právě sem položí startovní figurky farmářů (jednoho šéfa a tři obyčejné pracanty) a na stupnici umístí ukazatele stavu rostlin, masa a zásob.

Ve středu stolu je místo pro kartu s počítadlem kol, kam každý postaví svého posledního rančera. Do řady ve středu stolu rozmístí také čtyři karty akcí, desky kontraktů a výzkumu. Na ty rozmístí balíčky karet a vedle vytvoří nabídku odpovídající počtu účastníků (nebo přesně tří v případě výzkumu). Další dvě dostanou jednotliví hráči. Všichni dinosauři zatím zůstanou ukrytí v zásobě.

Každá partie má celkem šest kol a vždy všechno začíná ziskem zdrojů. Každý symbol zdroje na farmě, který není požíraný dinosaurem (figurka na té pozici) znamená jeden nový přírůstek do zásoby. Poté už hráči mohou rozesílat své dělníky (rančery) na jednotlivá akční políčka ve středu stolu. Hráči se při tom střídají a mají vždy šanci vyslat jednoho svého farmáře, zaplatit případné náklady a poté musí dát šanci soupeřům. Vyslat posla lze i na místo, které už je obsazené, jen je třeba mít početní převahu (poslat o dělníka víc, než má soupeř).

tiny-epic-dinosaurs-03

V důsledku akcí mohou hráči získat výzkumnické karty (přinesou výhody nebo body na konci), dinosaury nebo zdroje. Samotný lov pradávných a znovu oživených stvoření není úplně snadný, takže hráčovi farmáři mohou přijít k újmě a musí být přesunutí na ošetřovnu. Ale stejně tak mohou mít štěstí a najít dokonce dinosauří vejde, které jim přinese rovnou druhého kamaráda. O tom rozhoduje kostka. Stejně tak mohou hráči získávat i bariéry, či odevzdáním plnit kontrakty.

Po využití akcí si hráči seberou zpět své dělníky a potom mohou rozmístit své nově získané dinosaury nebo bariéry, čímž mohou vytvořit ohrádky. V té se pak může usídlit hned více stvoření stejného druhu, jeden dinosaurus na každé políčko. Současně se tím ale hráči připravují o zisk, jak s figurkami překrývají ikony příjmu. Všechny své ustájené dinosaury pak musí hráči nakrmit s pomocí nastřádaných kusů masa nebo rostlin. Některá chovaná stvoření se mohou pokusit utéct, ať už proto, že jejich ohrada není kompletní nebo z důvodu, že nedostali svůj příděl jídla.

tiny-epic-dinosaurs-10

Na závěr každého kola nastává čas pro zrození nových mláďat, pokud tedy splní hráč podmínku, aby v ohradě bylo více dinosaurů stejného druhu. Z toho je vajíčko a z něj se rovnou narodí nový dinosaurus, kterého může jeho pyšný majitel položit na volné místo v ohradě.

Partie končí vždy spravedlivě a pravidelně až po šestém kole. Jednotliví účastníci dostanou body za splněné karty kontraktů, bonusy z karet výzkumu a svoji sbírku dinosaurů, kteří zůstali v ohrádkách a neutekli. Ten, kdo má v součtu nejvíce bodů, se stává vítězem a nejlepším chovatelem dinosaurů.

Tiny Epic Dinosaurs je dinosauřím worker-placementem, ve kterém se staráte o svoji vlastní farmu, a především o její dinosaury. V srdci však stále hlavní náplní je vysílání figurek rančerů na společná místa, kterých je uprostřed dostatečný výběr. Hráči se navíc na pozicích neblokují, ale je možné využít akci i vícekrát za kolo, pokud je někdo ochotný zaplatit více figurek.

tiny-epic-dinosaurs-13

Právě díky zvířátkům do hry vstupuje také důležitá správa surovin tak, aby měli pradávná stvoření pořád co obědvat. Jenže tím, že hráči umístí dinosaura na svoji farmu se navíc připravují o některé své zdroje pro další kola. Kromě těchto postaviček ale musí všichni myslet také na zajišťování ohrad, kterými ohraničí výběhy svých mazlíčků.

Základem pro bodování jsou ale nakonec karty kontraktů, které mají hned dva druhy. Veřejné a tajné ukryté v ruce. Jejich prostřednictvím hráči rozprodávají své vychované a vymazlené dinosaury a posílají je do světa.  Jenže plnění těch soukromých zakázek z ruky je možné v kole, ve kterém hráč dokončí jednu z těch veřejných. A to je velmi omezující pro všechny účastníky, protože pak spoustu času strávíte jen přípravou.

tiny-epic-dinosaurs-16

Hráči ale budou v rámci partie neustále soupeřit o pozice nebo plnění karet. Díky tomu je hra velmi vyrovnaná a napínavá. Při tom všechny informace o situaci protivníků je veřejná, takže je možné se podle toho také zařídit. Všichni se pak snaží využít prvku překvapení s kartami v ruce. Všechny dinosaury je navíc třeba nakrmit, protože jinak to nemusí dopadnout dobře.

Největším lákadlem jsou samozřejmě dinosauři a farmaření. V nabídce jsou allosaurové, brachiosaurové, velociraptoři a stegosaurové. Tedy taková klasika. Je jasné, že nikdo asi nebude chovat tyranosaura nebo plesiosaura. Samotné sbírání figurek má výraznou motivaci, protože hráči si tím mohou svoji sbírku dále rozšířit, jelikož se dinosauří dvojice rozmnožují. Zajímavostí jsou také karty výzkumu, které mění partii a vaši taktiku k lepšímu.

tiny-epic-dinosaurs-21

Hra samotná ale není tak úplně jednoduchá nebo rychlá. Akcí je na výběr více, takže tahy neběží úplně plynule. Celkově tak potřebujete na celé farmaření hodinu času, jako ke každé trochu větší hře. V nabídce je i sólová varianta, ale ta není nejlepší. Naštěstí jinak jsou počty účastníků vhodné všechny a nelimitují nijak zážitek.

Tiny Epic Dinosaurs je fajn hra. Pokud máte rádi dinosaury, pak je to jasná sázka. Potěší ale také všechny milovníky worker-placementu, rychlé přípravy nebo starání se o jakékoliv stvoření. Nakonec sice chybí ten epický pocit z jiných her série, ale i přesto nás Tiny Epic Dinosaurs nezklamali. Jen prostě nejsou výjimeční.

AutorScott Almes
IlustraceNikoletta Vaszi
VydavatelGamelyn Games, Devir, Galakta, MeepleBR, Pixie Games
Rok vydání2020
KategorieAnimals, Fantasy, Farming, Science Fiction
MechanismyContracts, Enclosure, Hidden Victory Points, Solo / Solitaire Game, Worker Placement
RozšířeníTiny Epic Dinosaurs: Laboratory Mini Expansion
RodinaAnimals: Dinosaurs, Category: Dized Tutorial, Components: Meeples (Dinosaur) / Dinomeeples, Crowdfunding: Kickstarter, Series: Tiny Epic (Gamelyn Games)
Alternativní názvyMałe Epickie Dinozaury, Pequeños Grandes Dinosaurios

Tiny Epic Dinosaurs asi na úvod nemá čím překvapit, protože staví na klasickém vysílání dělníků a snaze provádět ty správné akce ve správnou chvíli. Naštěstí má v rukávu hned několik es, ať už jde o zpracování nebo o mix s plněním tajných úkolů. Základem je ale nakonec chování a množení dinosaurů, což jsou pro hráče největší lákadla. Dohromady tak sice nejsou dinosauři tou nejlepší hrou ze série, ale přesto Tiny Epic Dinosaurs nedělají ostudu a baví.

+ cena
+ dobrý mix prvků
+ krásné figurky dinosaurů