Recenze: Titans Tactics – souboj titánů

Titan Tactics - balení

Jediný způsob jak vyhrát je vyvést soupeře z rovnováhy. To mi vštěpovali do hlavy na každém tréninku, jenže každý říká, že mozek titána umí udržet jen jednu myšlenku. Přitom se mě na to vlastně nikdy nikdo nezeptal. Proto je nesmíte zahrnovat taktickými radami. A v té době přišly do módy hesla..

Jen my s trenérem jsme se drželi staré školy a najednou jsme začali vyhrávat. Jednoduché kódy k vítězství nestačily a ukázalo se, že titáni nejsou tak hloupí, jak si všichni mysleli. Stal se ze mě šampion a držitel zlatého pásu. Dnes znovu musím obhajovat svoji neporazitelnost.. Musím vyvést soupeře z rovnováhy a vítězství bude moje..

Titány potkáte i v nové taktické hře Titans Tactics od firmy Imbalanced Games LLC. Jejím autorem je G. Kelly Toyama a hra vyšla v roce 2013. Nachází se v černé čtvercové krabičce, která je vyšší než byste řekli. Ale je to potřeba, protože pod víkem leží nejen tištěná brožura s pravidly, ale také kartonový herní plán složený na čtvrtiny. Na něm najdete pouze osmačtyřicet čtverečků, na které je rozdělená aréna pro titány.

Titan Tactics - připravená hra

Balíček karet pak obsahuje třicítku šampionů, kteří patří do jedné ze šesti frakcí. K nim patří také karty dovedností. S hrou pak oběma protivníkům pomohou karty nápovědy. Zbývající komponenty jsou žetonového druhu. Třicítka z nich odpovídá už zmíněným šampionům, ale jsou tu také žetony stavu, rovnováhy, zdi nebo převahy. Z kartonu jsou vyrobené také dva velké dílky představující mrak zahalující vidění, které dokáží překrýt celkem devět čtverečků na herním plánu.

Nejdůležitější pro hráče jsou karty šampionů, které rozdělíte podle barvy pozadí a lemu. Na každé z nich najdete nejen jméno, ale především schopnosti a navíc jeden perk – mocnou pasivní dovednost, kterou můžete používat a k jejíž ikonce v levém horním rohu karty si musíte najít popis v pravidlech nebo na kartě nápovědy. Patří mezi ně ohnivý, okřídlený nebo přesný perk.

Na začátku partie si každý ze znesvářených hráčů musí vybrat jednu z šesti stran souboje. Protože se v partii Titans Tactics mohou utkat pouze dva hráči, vždy je z čeho vybírat. Pro začátečníky v pravidlech najdete doporučené složení první partie. Z šestice hrdinů stojících na každé straně si hráči znovu musí vybrat pouze tři, se kterými se pustí do arény a vezmou si jejich žetony. Jen jeden z nich se může stát nakonec opravdovým titánem, kterého si budou všichni navěky pamatovat.

Titan Tactics - připravená hra

Mezi sebe si protivníci položí herní desku a na zelené políčko položí žeton rovnováhy. Na obou stranách končí stupnice červeným políčkem s římským X. Na poslední čtvrté straně pak najdete pětidílnou stupnici převahy. Každý ze soupeřů pak položí jeden dílek zdi na herní plán dle svých představ a teprve pak oba soupeři rozmístí svoje šampiony aktivní stranou nahoru.

Zbývá už jen připravit balíček schopností, který rozdělíte podle zadní strany na černý a bílý. Každý z protivníků dostane jeden z nich, který bude používat k aktivaci barevných dovedností vytištěných na jejich šampionech. Balíčky není třeba míchat, protože hráči si mohou zvolit libovolných pět karet, se kterými začnou partii.

V průběhu partie hráči vždy střídavě aktivují všech šest šampionů, kteří se nachází v aréně. Každá z postav má ve svém tahu k dispozici dvě akce, které mohou být využity k pohybu, aktivaci dovednosti nebo vzdání se tahu (yield). Na konci každého svého tahu se mohou hráči rozhodnout mezi dvěma možnostmi – buď mohou provést ještě jednu bonusovou třetí akci, nebo si místo toho vyberou tři nové karty do ruky z balíčku a to dle svého přání (pamatujte, žádné dobírání).

Titan Tactics - rozehraná hra

Pohybem se lze přesunout až o dvě políčka v libovolném směru a to včetně úhlopříček. Zahráním karty z ruky můžete aktivovat schopnost hrdiny, která má stejnou barvu. Zahranou kartu vrátí do svého balíčku schopností (ne do ruky!) a provede efekt napsaný na kartě. Schopnosti mohou být pro boj na blízko, na dálku (ve hře se všechny postavy neustále mají na očích), ale některé lze také použít na sebe například pro zvýšení síly následujícího útoku u Dracoliche.

Tímto způsobem se samozřejmě i bojuje. Každá vlastnost sama specifikuje, kolik zranění cíli uštědříte. Tyto zásahy ale nijak nezraní samotné šampiony, protože jejich dovednosti jsou daleko za možností zranění. Místo toho narušíte rovnováhu a za každý bod zranění můžete posunout ukazatel rovnováhy o krok směrem ke svému cílovému políčku. Souboj končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů dosáhne políčka s číslem deset na svojí straně.

Titans Tactics je jednoduchou, manévrovací a taktickou hrou, ve které se hráči snaží navzájem napadat a používat na sebe správnou taktiku. Ta souvisí se správnou volbou barevných karet schopností, které můžete používat k aktivaci dovedností. Bez nich jsou vaši bojovníci v aréně zcela ztracení.

Titan Tactics - rozehraná hra

V popisu pravidel jsme ale nezmínili zdaleka všechno, s čím se při hraní Titans Tactics setkáte. Jakmile se hrdinové potkají na sousedních políčkách, očekávejte souboj. Sice se od sebe mohou odtrhnout, ale utíkajícího šampiona to stojí dva body zranění. Proto se nikomu nebude chtít do útěku. Některé schopnosti ale umožní postavám výměnu pozic. Pro označení trvalého stavu jednotky využijete rádi jeden z dostupných žetonů, které označí například zpomalení.

Na konci každého kola hráči ještě upravují stupnici převahy, která může být rychlejším způsobem vítězství. Bod převahy získá ten z hráčů, který má kámen rovnováhy blíž k cíli. Pokud některý z hráčů získá třetí bod převahy, stává se okamžitě vítězem. To zaručuje, že ani vyrovnaná partie nebude trvat déle, než sedm kol.

Obrovskou zbraní této hry je variabilita. Pět frakcí po šesti postavách znamená, že použijete pro každou hru pouze pětinu z nabízeného arzenálu. A to nemluvíme o možnosti kombinovat jednotlivé šampiony různě v rámci týmu. To všechno dohromady zaručuje, že hry jsou od sebe odlišné.

Titan Tactics - rozehraná hra

Všechno je velice taktické a ve hře neexistuje žádná náhoda. Protože po herním plánu posouváte kartonové dílky, připadáte si trochu jako v šachu. To ale není špatné, ačkoliv hra svými mechanismy připomíná spíše figurkové taktické hry, jako je například Dungeon Command (recenze). Tahle partie se ale hraje velice rychle a nabízí hned tři činnosti pro každého hrdinu.

Přitom ale zamrzí, že ne všechny kombinace hrdinů jsou vyrovnané. Proto by hráči měli vybírat hrdiny veřejně a mít možnost reagovat. V kombinaci s různými schopnostmi postavy může v některých partiích být také znatelná výhoda začínajícího hráče.

Výbornou volbou od autora pak byla jedna stupnice, o kterou se oba soupeři přetahují. Hru tak lze zvrátit ve všech fázích a nikdy nemůže být jisté, kdo nakonec zvítězí. Situace na herním plánu se neustále vyvíjí, a počet postav se nemění, protože hrdinové nemohou zemřít. Místo toho jen trpělivě absorbují jeden zásah za druhým.

Titan Tactics - karty

Celkově je zřejmé, že pravidla jsou jednoduchá, ačkoliv se rozkládají na poměrně velkém počtu stránek. Hra ale obsahuje především hodně schopností, které je třeba vyjasnit a jejichž vysvětlení vás bude zajímat až ve chvíli, kdy na ně narazíte v partii. Samotná hra tak je pouze o postupné aktivaci hrdinů, hraní karet na podporu jejich schopností a snaze uštědřovat soupeři více zásahů.

Defenzívou tuto hru rozhodně nevyhrajete. Bez zásahů nemá hráč šanci získat rovnováhu na svoji stranu a tím pádem prohraje buď dosažením deseti zranění, nebo třetí převahy. Hra výborně povzbuzuje útočnou hru, ale také taktiku. Zde nejlépe funguje fakt, že hráči sami si volí karty, se kterými budou pokračovat tak, aby splnili limit sedmi karet v ruce.

Partie vám neodpustí žádné omyly. Některým hráčům pak bude vadit, že se ve skutečnosti jedná o abstraktní hru, která na sobě má oblečený (slušivý) fantasy kabátek. Ani ten ale nezachrání dojem, že pořád jen pohybujete žetony sem a tam. Atmosféra tu je, ale mohla by být lepší.

Titan Tactics - karty

Hra má velice pěknou grafiku na kartách (ačkoliv na lehkou povahu hry může být pro někoho příliš depresivní), zatímco herní plán zůstává jednoduchý. Jednotlivé ikonky jsou snadno rozeznatelné a všechno je naprosto funkční. Hra se tak snadno může stavět na úroveň daleko větších her. O to víc potěší cenovka, která je u této malé a přenosné krabičky opravdu nízká. Rozehraná partie navíc na stole je příjemně kompaktní.

Titans Tactics nás překvapili na všech frontách. Čekali jsme jen další taktický boj, ale přitom jsme dostali víc. Výborný nápad s volbou vlastních karet i přetahováním o bojovou převahu podporuje aktivní hru. Navíc fakt, že vaše postavy nemohou umřít, zaručují zajímavé a netušené možnosti. Ve hře není žádné vyčkávání a díky tomu všechno odsýpá a partie je rychlá, dynamická a dohratelná hluboko pod jednou hodinou času. Titans Tactics jsou nepříliš známou hrou, která si zaslouží pozornost.

AutorG. Kelly Toyama
IlustraceBrandon Gillam
VydavatelImbalanced Games LLC
Počet hráčů2 - 2
KategorieFantasy, Fighting
MechanismyGrid Movement, Hand Management, Variable Player Powers
RozšířeníTitans Tactics: Champions
RodinaPlayers: Two-Player Only Games

Recenze: Titans Tactics – souboj titánů
Titans Tactics bere všechno dobré z her s miniaturami a přetváří to do partie, která trvá půl hodiny. A to všechno dělá věrně, zábavně a přitom zcela takticky. Hra obsahuje řadu vynikajících myšlenek, jejichž kombinace vytváří zábavný souboj pro dva protivníky. Žádný ze zvolených hrdinů nemůže zemřít, takže můžete víc riskovat. Každé zranění ale přináší body do stupnice, o kterou se soupeři přetahují a která určí v konečném důsledku vítěze. Hra nabízí ohromně variabilní sestavování týmu, díky kterému je hra velmi variabilní. Bohužel ne všechny kombinace jsou si rovnocennými soupeři, což může překvapit především začínající hráče. Na konci každého tahu pak čeká další volba, která vám umožní ještě hrát nebo si naopak doplnit ruku karet, které používáte k aktivaci schopností. Na jednoduchá pravidla a nízkou cenu nabízí Titans Tactics opravdu velkou porci zábavy, která zklame snad jen odpůrce abstraktně zaměřených her.

+ žádné sledování životů pro postavy
+ volba na konci tahu – dodatečná akce nebo doplnění karet
+ obrovská variabilita v sestavování týmů