Recenze: Tortuga – šarvátky pirátů

tortuga-01

Piráti zase řádí. Už jim nestačí zlato, které si uloupí od nic netušících lodí, ale tentokrát si to rozdávají mezi sebou. Děla střílí, koule létají a hluk otřásá celým ostrovem. Lidé se raději zamkli ve svých domech a tiše čekali, až to přejde. Všechno je lepší, než přilákat jejich pozornost a nechat si svůj dům zbořit jednou dobře mířenou dělovou koulí. Takové hlouposti se nedělají.

Tentokrát se jim ale možná dostaneme na kobylku. Ve hře Tortuga se s nimi budeme moci utkat. Mohou zato autoři Jay Cormier a Sen-Foong Lim, kteří ji vytvořili pod hlavičkou společnosti Queen Games. Do češtiny byla tato krabice kompletně přeložena zásluhou firmy Piatnik a na police obchodů připlula v roce 2014.

Klasická velká krabice nedává vůbec prostor k pochybám. Tahle hra bude plná bitev a boje o každý kousek kořisti. Nevraživé pohledy pirátů vás uvítají už z víka. Ale jejich šavle zatím zůstanou naštěstí za pasem, protože jakmile otevřeme krabici, budeme zaplavení místo toho kartonovými archy. V nich je pevně svázán jeden společný ostrov (dvoudílné puzzle) a také čtyři desky pro hráče. S nimi prostor sdílí také kulaté žetony s jedním, dvěma a třemi poklady a také dvacítka bonusových žetonů.

tortuga-05

Ke hře jsou nutné ale také kostky v barvách hráčů (20, po pěti pro každého), čtyřicítky barevných truhlic, lodě, figurky pirátů a také jeden látkový sáček. To vše pak zakončují zástěny, na jejichž vnitřní straně hráči najdou přehled užitečných informací.

Na začátku partie je třeba položit do středu stolu společný ostrov a naplnit jej bonusovými žetony. Kolečka pokladů jej pak obklopí dokola, a tak se vlastně potopí pod hladinu. Na to, aby to hráči naznačili, otočí všechny tyto žetony obrázkem dolů. Hráči si pak mezi sebe rozdělí svoje komponenty – každý si vybere barvu, dostane pětici kostek, položí je za zástěnu stejné barvy a před tím vším složí svoji hráčskou desku (ze dvou dílků). Na ni pak postaví figurky hráče i flotily na jejich stupnice.

A pak už přichází na řadu první fáze hry, která zahajuje každé kolo. Jedná se o házení kostkami, které se bude dokonce opakovat! Po každém hodu si hráči musí vybrat alespoň jednu kostku. Celá zvolená skupinka pak musí obsahovat stejný symbol. A zatímco si svoji volbu odhalí a kostky přesunou na svoje plány (na konkrétní místo podle obrázku na kostce), všemi ostatními kostkami mohou hodit znovu.

tortuga-09

Tímto způsobem to pokračuje tak dlouho, dokud všichni nemají využitu celou pětici kostek. Čím dříve ale hráč volbu kostek dokončí, tím lépe pro něj, protože za každé kolo hodů, kterého se neúčastní, dostane jako odměnu bonusový žeton.

Jenže ne všichni hráči, kteří akce svými kostkami zvolili, dostanou možnost je také provést. Tajná je pouze volba v každém kole, ale zásadní roli hraje především součet hodnot kostek na dané akční pozici. Pouze dva hráči s nejvyšším součtem hodnot na kostkách (uvedených nad symbolem) se mohou radovat a zúročit svoji snahu.

Teď už jde všechno jako po másle. Hráči mohou posouvat svoje figurky piráta a flotily a tím si vylepšovat svoji pozici. Bude to potřebovat, protože už záhy může svoji výhodu zúročit při přepadeních a loupežných nájezdech na protivníky. Tak si kradou hráči navzájem truhlice a ničí si loďstvo nebo posádku. Akce pro prvního a druhého hráče se liší, ale nikdy si nesmí vybrat stejnou oběť. Ale na to, aby bylo vůbec co krást, je třeba je získat z ostrova uprostřed pomocí další z akcí. Počet truhlic ovšem je omezen a závisí na velikosti flotily a posádky. A zatímco barvu truhlice si hráč vylosuje ze společného pytlíku, bude si moci vybírat ze dvou žetonů.

tortuga-13

Teprve po provedení všech akcí nastává čas pro přesun truhlic. Ty se posouvají vždy o jednu pozici zprava doleva. Nejblíže opravdovému úlovku, který už hráči nebude moci nikdo vzít, je truhlice v nákladovém prostoru flotily. Takové poklady jsou přesunuty v rámci této fáze do Tortugy a to do té doby, než jeden z hráčů zaplní všech šest volných pozic. V takové chvíli partie končí, ale vítěz ještě zdaleka není známý. Nejdříve je třeba sečíst body za všechny truhlice v hráčových spárech (různé hodnoty podle polohy), ale také za sady truhlic a žetony pokladů.

Tortuga je zajímavou hrou, ve které všechno závisí na prvotním plánování akcí s pomocí kostek. Tím nám připomíná nedávno recenzovaný Grog Island (recenze). Tentokrát se ale nedočkáme aukce. Místo toho hráči postupně plní svoje pozice pro akce a snaží se na pozicích získat větší součet než protivníci.

Na celé partii je nejtěžší udržet si přehled o podmínkách akcí podle prvního a druhého místa. Ony se od sebe dost odlišují, ale pravidlo, že se všichni snaží být první, platí. První pozice je prostě výhodnější. Použití kostek je proto naprosto zásadní, ale chce to i trochu štěstí, aby padly ty správné symboly. Přesto je blafování super a tajný výběr může už po prvním hodu leccos napovědět.

tortuga-17

Kromě zmiňovaných několika kroků v rámci vykonávání jednotlivých akcí je Tortuga velmi jednoduchá a zvládnou ji i začátečníci. Často jsou rozhodnutí samozřejmá a hráči nemají příliš o čem přemýšlet, ale přesto samotná volba akcí je legrace a přináší zajímavé situace.

Každý hod je napínavý. A čím se hráči blíží více k vyprázdnění ruky, tím je šance, že hodí vytoužené symboly menší. A bez převahy v některé lokalitě si v kole prostě nezahrají, což může být zklamání. Ovšem nic z toho až tak nevadí (ačkoliv kdo by nechtěl vyhrát, že ano?), protože partie se vejde do příjemné půlhodinky. Hráči navíc na svoje tahy prakticky nečekají, protože vše na sebe rychle navazuje. Ve dvou ale hra nefunguje tak dobře, jako ve více hráčích.

Ale protože jsou v tom všem tak významně zamíchané kostky, Tortuga se nikdy nezavděčí všem. Naopak mnozí hráči ji budou odmítat. A to přesto, že se jinak jedná o příjemnou a oddychovou zábavu, která přes velký vliv náhody nabízí zajímavé zážitky. Právě kostky jsou prostě lákadlem i repelentem, záleží pouze na typu hráče. Především proto, že v této hře mají za následek velmi vyrovnané partie až do konce.

tortuga-18

Tortuga je dobrým adeptem na koupi především v případě, že sháníte něco pro rodinu. Hru, kterou si mohou zahrát už osmileté děti, ale při tom zůstává dostatečně zajímavá, pokud dojde na možnosti volby a rozhodování. Trochu složitá pravidla mohou zpočátku zpomalit partii, ale poté už vše běží jako na drátkách. Tortuga tak sice není výjimečným počinem, ale přesto má své jasně dané (a spokojené) publikum.

AutorJay Cormier, Sen-Foong Lim
IlustracePatrick Rennwanz, Claus Stephan
VydavatelQueen Games, Piatnik
Herní doba35
KategorieDice, Nautical, Pirates
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling, Set Collection
RozšířeníTortuga: Queenie 1 – Treasure Tiles, Tortuga: Queenie 2 – Island & Island Tiles
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Dice with Icons, Crowdfunding: Kickstarter, Organizations: The Game Artisans of Canada, Series: Yellow Wave Box (Queen), Theme: Pirates, Theme: Tropical

Recenze: Tortuga – šarvátky pirátů
Tortuga je příjemnou a zábavnou hrou, která se z průměru vymyká především pro méně náročné hráče hledající rychlé partie. V počátcích hra překvapí drobnou překážkou v podobě složitějších pravidel pro vyhodnocení akcí. Celkově je ale jednoduchá a pobaví zajímavou tajnou volbou kostek. Ta je ale z velké části řízena náhodou. Ani počet dvou hráčů jí nesvědčí tak, jak větší množství soupeřů. Celkově ale zůstává Tortuga nakloněna rodinám i dětem a to především díky svojí krátké době a pirátskému tématu.

+ vyrovnané partie
+ vhodné i pro začátečníky a rodiny
+ pirátské téma je zajímavé i pro děti