Recenze: Unlock Exotic Adventures

unlock-exotic-adventures-01

Včera se mi zdál strašný sen o dinosaurech. Honil mne Tyrannosaurus Rex a já jsem se několikrát za noc vzbudil. Maminka mi tedy slíbila, že mi bude dnes vypravovat sto plus jednu pohádku o dalekém království a princezně, která v něm žije. Už se těším, jak si budu moci představovat, že právě já nosím cenný diadém a sedím po boku krále a královny.

Dovolili jsme si trochu vymýšlet a spojit všechny tři příběhy, které se ukrývají v nové (již čtvrté!) krabici řady Unlock!. V angličtině si cestu na pulty obchodů našla teprve na úvod roku 2019. A zatímco za původním konceptem (2017) stojí Cyril Demaegd, za novou trojicí příběhů se zastřešujícím jménem Exotic Adventures najdeme zcela nová jména: Winzenschtark (The Night of the Boogeymen), Al Hadin (Sheherazade’s Last Tale) a Arthur Malone (Expedition: Challenger).

Pořadí, jak jsme jednotlivé příběhy vypsali, by současně měli odpovídat také obtížnosti. Jsou totiž přesně stejně seřazené také v krabici, ve které na vás kromě toho čekají i drobné komponenty, sloužící jako doplňky k některým dobrodružstvím.

unlock-exotic-adventures-03

Hráči na začátku obvykle kromě startovního příběhu dostanou do vínku také jednu kartu a pak také balíček s ostatními. Ty mají na zadní straně číslice a písmena a právě podle nich je mohou hráči postupně odhalovat. Na jednotlivých kartách se totiž často nachází zajímavé objekty, které jsou právě těmito číslicemi označené. To hra naznačuje týmu, že má v balíčku najít odpovídající kartu a přidat ji ke svojí sbírce.

Postupně se tak před hráči otevírá svět předmětů, šifer a strojů. Právě obě poslední jmenované jsou unikátní tím, že jsou pevně vázané na mobilní aplikaci. Po zadání čísla stroje se před hráči objeví nějaký problém k řešení, který může využívat všechny vymoženosti mobilního telefonu. Fantazii se meze nekladou a hráči musí být připravení myslet jinak. Čas od času mohou být některá čísla více schovaná. Časový limit je obvykle stanoven na šedesát minut. Pokud řešení celého příběhu hráči nestihnou, sice si vyslechnou tóny prohry, ale mohou dále pokračovat. Až dobrodružství dokončí, aplikace jejich snažení ohodnotí počtem hvězdiček a to i na základě využitých nápověd.

Unlock! je série, která se na začátku snažila přenést klaustrofobii a luštění hádanek v únikových hrách do společenského světa, pro všechny pecivály sedící raději doma u stolu. Jenže s každou novou krabicí se utvrzujeme v tom, že svoboda mechanismů umožňuje vytvořit úžasná dobrodružství, která zdaleka nemusí vzbuzovat pocit omezení na nějakou oblast nebo dokonce jednu místnost.

unlock-exotic-adventures-06

To všechno platí i pro nové Exotic Adventures. Každý z prezentovaných příběhů je svůj a pocitově zcela jiný. A už první příběh o snech malého Williama obohacuje zážitek o prvky, které jsme tu ještě neměli. Hráči mají mnohem těžší pozici ve snaze nacházet spojitosti mezi kartami a hledat další cestu v příběhu.

Bohužel už tady jsme si vyzkoušeli, jak je snadné v tomto herním mechanismu udělat chybu. Když totiž vyřešíte nějaký rébus, karta nebo aplikace vám řekne, které karty odhodit a které si naopak máte vzít. Stačí jedno číslo přehlédnout a máte zaděláno na problémy. Najednou nic nedává smysl, čas ubíhá a vy marně bloudíte tam a zpět. Na rozdíl od karet je navíc v aplikaci složitější tyto pokyny zpětně dohledat.

Celkově ale nakonec zážitek z příběhu The Night of the Boogeymen nebyl poznamenaný zase tolik a dojem zůstal velmi pozitivní. Dobrodružství je opravdu pěkně originální, současně působí tak trochu pohádkovým dojmem.

unlock-exotic-adventures-08

Mnohem pohádkovější je ale druhý balíček, který zavede všechny hráče do světa Šeherezády a jejích příběhů. Ta znovu ukazuje pocit otevřeného světa. Hádanky jsou zde takové normální a celkově je tento příběh nejslabší, ačkoliv i tak je nadprůměrný. Na nedostatek zábavy a výzev si ani tady nebudete moci stěžovat a stejně tak jsou všechny problémy správně logické.

Bohužel i tady se projevila naše smůla. Tentokrát se ale jednalo o chybu v designu, která nám umožnila pokračovat dál, i když jsme neměli všechno potřebné vybavení. Z toho vyplynulo, že jsme nebyli schopní rozluštit hádanku těsně před koncem hry, což nám bohužel tentokrát zážitek výrazně pokazilo. Z důvodu spoilerů tady nebudeme daný moment zmiňovat, ale pokud vás zajímá, můžete nám o něj napsat na e-mail dusan@deskovehry.com

Horší dojem z druhého příběhu jsme si naštěstí napravili v tom třetím. Expedition: Challenger opět ukazuje, jak skvěle lze využívat velké výhody – chytré aplikace na telefonu. Na hráče čeká řada zajímavých hádanek a prvků, které jsou opět jedinečné.

unlock-exotic-adventures-05

A protože jsme si vybrali špatné rozhodnutí v těch prvních dvou příbězích, třetí se nám naopak zdál docela snadný. Jedná se rozhodně o nejkomplexnější zážitek této krabice, který je současně také jednoznačně nejlepší.

Celkový dojem z krabice je tedy trochu ovlivněný našimi neúspěchy, ale z hlediska zážitků se opět jedná o výbornou sestavu tří dobrodružství. Unlock! Exotic Adventures nám opět připravil opravdu napínavé a zábavné tři hodiny a rozhodně stojí za pořízení.

AutorCyril Demaegd, Germain Winzenschtark
IlustraceFlorian de Gesincourt, Arnaud Demaegd, Amélie Guinet, Legruth, Martin Mottet
VydavatelSpace Cowboys, Asmodee, Asterion Press, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Korea Boardgames
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 6
Jazyková závislostUnplayable in another language
(4 voters)
KategorieCard Game, Exploration, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game, Scenario / Mission / Campaign Game, Storytelling
RodinaAnimals: Dinosaurs, Category: Escape Room Games, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Mythology: Arabian, Series: Unlock! (Space Cowboys)
Alternativní názvyUnlock!: Egzotikus kalandok, Unlock!: Exotische Avonturen, アンロック! エキゾチックアドベンチャー, 大搜查!异域冒险, 언락 4

Recenze: Unlock Exotic Adventures
Unlock! Exotic Adventures nabízí novou sadu tří příběhů, z nichž dva jsou opravdu vynikající, ale ten třetí zaostává a je i přes zajímavé téma celkově nevýrazný. V součtu ale i čtvrtý box v řadě ukazuje obrovský potenciál této zábavy, protože když už se do útěku u stolu pustíte, nic vás z něj nevyruší. Unlock! Exotic Adventures si zaslouží rozhodně opět naši pochvalu a doporučení, stále se jedná o naši nejoblíbenější řadu únikovek.

+ skvělé nové nápady
+ napínavé dva příběhy
+ výtečně strávené tři hodiny (i víc)