Recenze: Vampire Party – půlnoc patří zubatým!

Když upíří děti nechtějí spát, uspořádají party. Tancují tak dlouho, dokud jim nedojdou síly, ale ani potom nejdou spát. Místo toho mají v plánu získat lahůdku – krvavé pomeranče. Speciální upírská odrůda, která je pečlivě ukrytá v kuchyni. A pouze ten nejšikovnější je opravdu dokáže získat a nasbírat.

Hráči budou mít šanci dokázat, že to jsou právě oni v dětské hře Vampire Party. Vytvořil ji oblíbený designér Reiner Knizia a svoji práci odevzdal ve společnosti Piatnik. Ta ji vydává v několika jazycích, včetně češtiny.

Upírům se určitě v menší čtvercové krabici dobře daří, protože je uvnitř tma. Když odklopí hráči víko s dvojicí dětí s vyceněnými špičáky, které utíkají před rozzlobenou paní kuchařkou, najdou rozkládací herní plán. Ten je třeba položit do středu stolu a už v tu chvíli si hráči všimnou, že uprostřed je otvor, do kterého přesně zapadne kotouč krvavého měsíce.

Každý z hráčů si rozebere dvojici žetonů dětských hrdinů jedné barvy a položí je do dětského pokoje v horní části desky. Už nyní si asi všimnou, že na zadní straně každého takového žetonu je netopýr. Ostatně před první partií je třeba tyto samolepky na žetony nalepit. Do spižírny, do které vede cesta po obvodu celého plánu, položí pak předepsaný počet dílků krvavých pomerančů. Své místo na plánu má i velký bratr Viktor, který dohlíží na děti v dětském pokoji.

Hráči se střídají na tahu a ten aktivní si vezme oranžovou kostku a hodí. Výsledkem může být buď číslice, která umožní posun jednoho z upířích dětí. To uprchne z dětského pokoje a vyrazí na svoji pouť do spižírny. Na výběr jsou hned dvě cesty – kratší přes kuchyň (tři políčka) a mnohem delší přes zahradu (osm políček). Posunout lze místo toho i Viktora. O směru pohybu rozhoduje aktivní hráč. Poslední možností na kostce je symbol vařečky, který posouvá figurku pouze o jeden krok. K tomu ale hráč ještě roztočí kuchařku tak, aby nakonec ukázala jednoznačně na nějaké políčko.

Jestliže dítě dorazí až do spižírny, pak si může vzít jeden dílek krvavého pomeranče a vydat se na úprk přes zahradu zpět do pokoje. Jenže cesta není zdaleka bez nebezpečí, protože se na ně může snést zloba paní kuchařky. Pokud se po hodu kostkou roztočí a po dotočení ukáže na místo, kde stojí některé uprchlé dítko, pak jej vystraší a ono se promění v netopýra. V kuchyni přistihne všechny děti, a to bez ohledu na políčko, které vařečka označí. Ve spíži, v pokoji a v doprovodu Viktora jsou v bezpečí a nic je nevystraší.

Návrat netopýra zpět do dětského pokoje je náročný. Do spíže ho v tu chvíli nic netáhne. Netopýr se totiž může pohybovat vždy pouze o jeden krok libovolným směrem. Netopýři ale vypadají všichni stejně. Děti si tedy ty své musí hlídat, aby neposouvaly figurky soupeřů. To by je mohlo mrzet, protože pouze ten, kdo nakonec nasbírá jako první tři dílky krvavého pomeranče, může okamžitě slavit vítězství.

Vampire Party je zábavnou hrou, ve které hráči pořádají hon na krvavé pomeranče. Mohou si navíc vybrat, jestli se jejich děti vydají cestou rizika nebo budou raději vsázet na to, že na zahradě je kuchařka při plížení po večerce neobjeví.

Každé kolo přináší napětí. Hod kostkou je pouze polovina. Ale jakmile se objeví vařečka, tak všichni u stolu nervózně poposednou. Roztočení kuchařky je aktivitou, která je tím nejzábavnějším na celé hře. Samozřejmě se to děje docela často, jak jen kostka dovolí. Někdy kuchařka nikoho nechytí, jindy překvapí děti na jejich pouti. A hráčům tak překazí plány.

Takový netopýr je vůči velkému krvavému pomeranči naprosto bezmocný. Pokud například dítě i jeden takový úlovek neslo, upustí jej a lahůdka zůstane ležet na políčku, kde se změnilo na netopýra. Tím se z něj stane velmi vyhledávaná kořist pro všechny ostatní. Mezitím se malý netopýr snaží vrátit zpět do pokoje, aby se mohl proměnit zpět. Ale i ten drobný paměťový prvek, který s návratem souvisí, je zajímavou drobností navíc.

Hráči musí dobře rozvrhovat snahu svých dvou figurek. Není zcela jisté, že cesta kuchyní je jistější. Navíc ani to, že má dítě krvavý pomeranč v rukou nic neznamená, protože přes zahradu se musí vracet všichni. Pohyb neřídí pouze kostka, ale lze využít třeba i jen část z hozených bodů, takže hráč si opravdu vybírá, kde jeho žeton skončí.

Zábava netrvá nijak dlouho a během patnácti minut je sbírání tří pomerančů u konce. Čím více dětí se partie účastní (až do povolených pěti), tím větší a nepředvídatelný frmol se na herním plánu odehrává.

Partie Vampire Party je krásně napínavá a stále se mění. Díky tomu je vynikající pro děti, které z ní budou jednoduše nadšené. Téma tomu zaručeně pomáhá, stejně jako podařené ilustrace. Vampire Party je hra, která v kategorii dětských her zaujme, nezklame a skvěle zabaví děti už od pěti let.

Vampire Party je hra o upírských dětech, ve které teče pouze šťáva krvavých pomerančů. Ty se snaží mrňouskové odnést ze spižírny, která je pod přísným dozorem kuchařky. Ta se probere k životu pokaždé, jakmile na kostce padne vařečka. A v tu chvíli už je to pouze dílo náhody, kde se špička kuchařského náčiní zastaví. Nepřestávající napětí děti baví a budou si užívat hru s rodiči i jen tak mezi sebou. Vampire Party je výborná dětská hra.
+ napínavé točení
+ proměna v netopýra
+ dvě cesty do spižírny