Recenze: Velká kniha strašlivých čar – proč ji stejně otevřít

velka-kniha-straslivych-car-01

Jeden nerozvážný čin. To je všechno, co stačí, aby se najednou budoucnost světa otřásala v základech. Malou škvírou začaly proudit nestvůry z nočních můr a dělají prostor pro svého vůdce. Je na čase, aby učedníci magie přijali zodpovědnost za svoji chybu a postavili se příšerám na půdě akademie dřív, než jejich zlé pařáty prosáknou do okolí a v konečném důsledku si podmaní celý svět.

Tak trochu jako příběh z pera J. K. Rowlingové připomíná hra Velká kniha strašlivých čar připravovaný film Fantastická zvířata a kde je najít. I tady byla otevřena kniha, ale tentokrát to můžeme dát za vinu autorovi Maxime Rambourg spolu s překrásnými ilustracemi Naiade. Hru původně vydala francouzská společnost IELLO, ale v češtině ji na pultech obchodů vyčarovali REXhry. Hra původně vyšla v roce 2015.

Ale jak dokazuje tmavá krabice, taková kniha nemusí být nijak velká, aby provedla pořádnou neplechu. Na víku vidíme skupinku hrdinů, kteří se krčí ve skupince, obklíčeni ze všech stran chapadly a výčnělky. Uvnitř krabice je docela těsno. Nahoře leží knížka pravidel a pod ní složená deska herního plánu s pozicemi pro karty.

velka-kniha-straslivych-car-07

Jsou tu balíčky karet od největší velikosti pro karty griomáru s naznačenými elementy a krátkým pokynem (17) a také sadou karet čarodějů (8). Menší protáhlé rozměry jsou pro kletby (48). Čtvercové karty představují kouzla (56) a ty úplně nejmenší reprezentují elementy (136) a stejné pozadí mají také karty děsu. V jediné mělké přihrádce najdeme žetony elementů, jednu dřevěnou knihu zaříkávání a pak také ukazatel kola.

Na začátku partie hráči položí na stůl herní plán a na něj odpočítané karty děsu podle množství účastníků. Každý hráč si vybere jednoho čaroděje, před sebe si položí čtyři základní kouzla a k tomu dostane startovní balíček elementů. Ten je naznačená na kartě každé postavy, zvolené karty zamíchají a připraví si dobírací balíček.

Hráči si také vyberou obtížnost partie a označí první řádek v odpovídajícím sloupečku podle náročnosti a na stupnici nad pozicemi pro pět karet položí žeton zaříkávání na pozici s číslem nula. Podle pokynů pak vytvoří grimoár náhodným výběrem z karet začátku, středu a konce (a vytvoří tak z něj takovou téměř opravdovou knihu), podobně jako sady karet kouzel. Ty vytvoří nabídku, kterou se mohou hráči v průběhu partie učit. Vedle plánu pak rozloží karty jednotlivých elementů, stejně jako karty kleteb.

velka-kniha-straslivych-car-03

V průběhu partie se budou hráči střídat a každý si projde ve svém tahu čtyřmi fázemi. První fáze soustředění je pouze možností obnovit kouzla, než se hráč ponoří do nástrah grimoáru. V rámci této části musí posunout nejdříve žeton zaříkávání proti směru hodinových ručiček, a pokud skončí na políčku s kartou, dojde ke spuštění kletby, protože je hráči nestačili zlomit. Všichni se musí řídit pokyny na kartě.

Poté, co žeton zaříkávání dokončí celý okruh (pět kol), vyhodnotí svůj úspěch proti nestvůře. Pokud nezlomili všechny její kletby, čeká je postih natištěný přímo na kartě nestvůry. Potom hráči otočí na novou stranu grimoáru, odhalí soupeře a podle jeho elementů vezmou tři karty kleteb a rozmístí je na políčka na plánu.

Když už hráči mají za sebou nejméně příjemnou část tahu, konečně se dočkají své šance a budou moci něco také udělat pro vypořádání se s nebezpečím. V tu chvíli použijí karty elementů, které dostali do začátku. Každá z pěti akcí něco stojí a patří mezi ně možnost seslat jedno z kouzel, které má hráč před sebou (kartu otočí o 90 stupňů na znamení, že je pro daný tah vyčerpaná). Na začátku to jsou ty startovní, ale v průběhu partie se právě za další akci může naučit novou magii.

velka-kniha-straslivych-car-06

Balíček zdrojů pro hráče se zdá být nekonečný. Kterýkoliv prvek pro kouzlení zahraje, jde na odkládací hromádku a dostane se k němu znovu. Přesto si může také zakoupit efektivnější zdroje (o hodnotě dvou či tří elementů) za třetí akci. Základem úspěchu ale je akce zlomení kletby, kterou vyčarovala aktuální příšera. K tomu hráči budou potřebovat čtyři prvky zobrazené na její kartě.

Kdykoliv se hráč dostane na dno svého balíčku, dostane do své odhazovací hromádky jednu kartu děsu, která mu bude překážet v dalším snažení. Za poslední pátou akci se jednoho tohoto děsu, který se jej přichytil při setkání s obludou, může zbavit.

Na konci kola si hráči doberou karty z balíčku tak, aby jich měli znovu v ruce šest. Pokud by někdo měl v ruce pouze karty děsu, pak byl vyděšen k smrti a vypadává. Na řadě je pak další z účastníků. Tímto způsobem se střídají hrdinové a potkávají nové a nové příšery. Prohrát může skupina hráčů hned třemi způsoby – vyděšením všech účastníků, vyprázdněním balíčku děsu nebo neúspěšným soubojem s příšerou z poslední strany grimoáru. Naopak právě v případě, že tuto závěrečnou příšeru porazí, mohou čarodějové slavit.

velka-kniha-straslivych-car-18

Velká kniha strašlivých čar je v první řadě překrásnou kooperativní hrou. Teprve v druhém sledu za vzhledem se veze samotný zážitek, ale to neznamená nic negativního. Grafika a celkový dojem ze hry je totiž vynikající, takže pokud s ním dokáže celková hratelnost držet krok, budeme víc než spokojení.

Hra dokonale tímto barevným kresleným zpracováním klame. Zdá se, že roztahuje vstřícně ruce, ale to je pouze první dojem. Při tom je opravdu velmi těžká a nedá hráčům nic zadarmo. Při tom byste ale podle prezentace tak nějak předpokládali, že hra bude přístupná i dětem. To ale není pravda, hra je poměrně dost komplexní a menší děti si ji prostě neužijí. Tohle je záležitost pro starší a zkušenější hráče.

Nikdy jsme se netajili svojí zálibou v kooperativních hrách. Tahle ten prvek spolupráce omotala kolem prvku budování balíčku karet. Do začátku hráči dostanou každý stejnou sadu, ale s pomocí karet v nabídce se mohou specializovat a důmyslně spolupracovat. Tady už to je všechno o komunikaci.

velka-kniha-straslivych-car-17

Karty kouzel umožnují upravovat taktiku pro partii. Díky náhodnému výběru nepřátel je všechno velmi variabilní. Téma je silné, ačkoliv příběh partie trochu postrádá smysl, když hráči mohou nechat první příšery neporažené a pouze ta poslední rozhodne o všem. Chápeme, že se jedná o bosse, ale stejně je to trochu zklamání. Ale hráči jsou za svůj neúspěch potrestaní.

Ve hře jsou k dispozici hned tři obtížnosti. Hra roste s vámi, ale od začátku vám dává na zadek. Není jednoduché ji porazit a všechny účastníky potrápí a to pokaždé, když knihu strašlivých čar otevřete. Nenechá vás zoufat od začátku, ale jde cestou házení klacků pod nohy a postupně se hráčům všechno hroutí. Jediným významným nedostatkem, který se k tomuto přístupu váže, je délka partie. Ta dosahuje nějakých devadesáti minut, což je na hru tohoto typu až příliš. Naštěstí si ji budete i ke konci užívat, jen by mohla prostě skončit o chvilku dřív.

Bohužel počet hráčů ovlivňuje obtížnost hry. Ve vyšším počtu to je všechno opravdu hodně těžké. Z našich pocitů je hra nejlepší ve dvou či třech, kdy je mnohem dynamičtější, dostanete se častěji k tahu a současně je obtížná tak akorát. Spolupráce tu je ale mnohem důležitější, než jsme v popisu pravidel zdůraznili – hráči se mohou dělit o karty, pomáhat si a to je základem úspěchu.

velka-kniha-straslivych-car-21

Celkový dojem z Velké knihy strašlivých čar funguje v duchu filmů Harry Pottera, jen ty postavy i obludy jsou jiné. A pocit z ní máme určitě velmi dobrý. Hra se celá točí kolem budování balíčku elementů, které jsou základem pro všechno další. Kromě toho mají hráči k dispozici ale jeden druhého a musí chytře spolupracovat. Jen tak mohou Velkou knihu strašlivých čar zavřít.

AutorMaxime Rambourg
IlustraceXavier Gueniffey Durin
VydavatelIELLO, 2 Pionki, Broadway Toys LTD, Bureau de Juegos, Devir, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, Origames, Portal Games, Redbox Editora (Redbox), Reflexshop, REXhry, uplay.it edizioni
(19 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyCooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Player Elimination, Variable Player Powers
RozšířeníThe Big Book of Madness: 2016 Greeting Card – Evil Santa, The Big Book of Madness: Golem promo, The Big Book of Madness: Mime promo, The Big Book of Madness: The Vth Element
RodinaTheme: Books / Libraries
Alternativní názvyEl Gran Libro de la Locura, Il Grande Libro della Follia, Das Grimoire des Wahnsinns, A Téboly Nagykönyve, Velká kniha strašlivých čar, Wielka Księga Szaleństwa, 大いなる狂気の書, 瘋狂巨著 The Big Book of Madness

Velká kniha strašlivých čar je opravdovou kooperativní hrou, ve které pokud nebudete mezi sebou sdílet karty, nemůžete vůbec počítat s dlouhým přežitím. Celkové mechanismy jsou pěkné a využívají především deckbuilding. Od poloviny každé partie pořádně přituhne a není jednoduché vyhrát. Jsou tu navíc tři obtížnosti a náhodní nepřátelé. Bohužel hra ztrácí ve vyšších počtech, kdy nastoupí také přehnaná délka. Jenže to jsou šrámy, které rádi přehlédnete, pokud budete hrát ve dvou či třech. Pro tyto počty je hra vynikající a navíc krásně vypadá. Velká kniha strašlivých čar je výborným počinem, který má svoje místo na trhu.

+ napínavá kooperativní hra
+ hráči musí opravdu pracovat jako tým
+ vyšší obtížnost