Recenze: Vikings on Board – vzhůru na loupežnou výpravu!

vikings-on-board-01

Nájezdníci ze severu. Muži, kteří terorizují celý civilizovaný svět, ovšem nejsou zdaleka tak soudržní, jak to může z pohledu napadených vypadat. Jednotlivé vikingské klany mezi sebou neustále soupeří a ještě než vůbec vyplují do útoku, už za sebou mají spoustu šarvátek. Všichni chtějí mít správně naloženou veslici, ale jen někteří vousáči se toho opravdu dočkají.

Dobrodružné naloďování si pro nás v podobě deskové hry připravila trojice autorů Charles Chevallier, Catherine Dumas a Pascal Pelemans. Hra dostala oficiální jméno Vikings on Board, které jí zůstalo i na poličky českých obchodů, protože se jedná o dvojjazyčnou edici (česko-německá). Hru původně vydala ve francouzštině firma Blue Orange Games a do svojí lokalizační stáje si ji zvolila společnost ADC Blackfire. A určitě na tom zájmu mají velký podíl také ilustrace Christine Deschamps a Maeva Da Silva.

Ve velké a těžké krabici na hráče čeká velké překvapení. Hráči mají totiž všechny komponenty už připravené, vycvakané a vikingské lodě poskládané. To je třeba určitě výrazně pochválit, protože při pohledu na množství lodí a dílků by takové skládání spoustu potenciálních zájemců odradilo. V horním patře tak je velký herní plán s vikingským přístavem. Ten hráči položí do středu stolu a z plastového držáku pak vyjmou každý figurky zvoleného klanu (= barvy). Tyto figurky hráči po náhodném určení pořadí rozloží na plán do řady k budovám.

vikings-on-board-08

Každý z účastníků ještě dostane jeden velký štít, který slouží pro evidenci bodů a k nim také sadu čtyř sázkových sudů. Teprve poté se hráči dostanou na dno krabice, kde leží osm vikingských lodí vždy s jednou přídí, jednou zádí a třemi trupy. Ty mají různé barvy naznačené symboly na palubě i na boku. Hráči lodě zakotví k jednotlivým molům a postavením náčelníka k druhé straně budov je příprava dokončena.

V tazích se pak nebudou střídat protivníci pravidelně, ale postupně podle toho, jak jejich figurky stojí zleva doprava. Hráč vezme svoji figurku a postaví ji na druhou stranu libovolné z budov, kterou by chtěl aktivovat.

V důsledku svojí volby pak může hráč zaměňovat trupy lodí mezi plavidly, ale i měnit jejich pořadí a tím také počet štítů připevněných na trupu. Tím vším se snaží zvýhodnit svoji vlastní barvu nebo klan, na který si vsadil. Právě sázka s pomocí jednoho ze čtyř sudů (položením ke zvolené lodi) je další možnou akcí.  Do lodí lze ale také nakládat zboží, jež přinese hráčům body podle vlivu. Poslední variantou pak je manipulace s hodnotou zboží. Cenu lze v průběhu partie pouze zvyšovat.

vikings-on-board-03

Jakmile hráči všichni aktivují svoje vyslance, nastává konec kola a všechno začne nanovo. A to je také chvíle doplnit ještě jednu poslední akci. Hráči si tak mohou vzít jednu z lodních zádí ležících stranou v zásobě, přiložit ji k veslici a vyplout. Takové plavidlo musí obsahovat nějaký žeton zboží. Hráč pak spočítá barevné štíty všech trupů a určí, který z naloděných klanů má většinu (v případě remízy rozhoduje pozice blíž k přídi). Na základě toho jsou vyplaceny sázky, hráči si rozdělí naložené zásoby a přidají je na svůj bodovací štít.

Teprve po vyplutí sedmé a poslední lodě je na čase ukončit celou partii. Hráči vynásobí počet druhů zboží jeho hodnotou a přičtou ke svému výsledku ještě body za správně vsazené sudy. Vítězem se pak stává hráč, který nasbíral nejvíce bodů.

Vikings on Board jsou překrásnou hrou. Tímto dojmem všechno začne a převládá i po několika partiích. Hratelnost je tady až na druhém místě. Možná také proto, že se jedná vlastně o klasický worker-placement. Hráči mají na výběr řadu budov, kterými mohou manipulovat svoje bodové šance a jejich naděje závisí na nich samotných.

vikings-on-board-10

Cena zboží je jednou z důležitých věcí, která by měla hráče zajímat. Jejich hodnota ovlivní bodové zisky na konci. O to překvapivější je, že cenu lze pouze navyšovat. Ovšem veškerý pocit chybějícího konfliktu hráčům nahrazuje možnost manipulovat s barevnými trupy. Ty patří podle odstínu vždy konkrétnímu klanu a právě převaha v jeho štítech na lodi rozhoduje.

Celkově hru můžeme doporučit především, pokud chcete někoho dostat do světa deskových her. Určitě není vůbec složité touto hrou zaujmout někoho, kdo o deskových hrách nic moc neví, protože vypadá opravdu lákavě.

Kromě vlastního snažení mají hráči možnost sázet i na úspěchy ostatních. To je také velmi zajímavý prvek, který určitě není vhodné opomenout. Hráči se snaží využít všechny čtyři svoje sázecí sudy a správně si tipnout na klan, který bude mít na lodi převahu po vyplutí. Sudy mají různou hodnotu, kterou hráči dodají pouze v případě správné sázky.

vikings-on-board-15

Partie jsou zábavné ve všech možných počtech od dvou do čtyř a nijak zásadně se nepodepisuje ani na herní době. Souboje se snadno drží kolem třičtvrtě hodiny, což zcela odpovídá zařazení samotné hry.

Téma hry ve vikingském světě je zvolené zajímavě, ale bohužel úplně nesedí s náplní hry. Vikingové asi nebyli úplně obchodníky a snaha naložit lodě zbožím dojmu z partie trochu ubírá. Ovšem kartonové dílky, krásné figurky, všechno to vypadá moc dobře a vzhled leccos vynahradí především u méně zkušených zájemců o stolní zábavu.

vikings-on-board-18

Vikings on Board sází na vzhled a provedení. Těm se ale nedaří zastírat, že hra vlastně nenabízí vůbec nic nového, čím by mohla zaujmout zkušené hráče. Jako takoví pak Vikings on Board osloví především začátečníky, kteří je budou vnímat mnohem pozitivněji. Hra jako taková funguje pěkně, ačkoliv vlastně nakonec lodě jsou pouze na ozdobu a jde hlavně o přesouvání jejich částí.

AutorCharles Chevallier, Catherine Dumas, Pascal Pelemans
IlustraceMaëva da Silva, Christine Deschamps, Tomasz Larek
VydavatelADC Blackfire Entertainment, ADC Blackfire Entertainment GmbH, Blue Orange (EU), Blue Orange Games, Broadway Toys LTD, FoxGames
KategorieNautical
MechanismyAction Queue, Betting and Bluffing, Worker Placement
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Series: Europe Collection (Blue Orange Games), Theme: Vikings
Alternativní názvyVikings on board 維京襲來, Wikingowie na pokład

Vikings on Board je krásná hra, která ale přesto má pouze dvě cílové skupiny – hráče s touhou po konfliktu, a především začátečníky, kterým může zpříjemnit cestu do světa deskových her. Partie jsou fajn v různých počtech, ale všichni hráči se neustále snaží získat převahu na palubě jednotlivých veslic. Tím ale také významně škodí ostatním. Celkový dojem ale kazí především fakt, že hra nepřináší nic nového a téma je takové zvláštní. Vikings on Board jsou dobrou volbou především jako vstupní hra, ale zkušeným hráčům ji doporučit nemůžeme.

+ dobrá volba pro začátečníky
+ neustále se měnící situace
+ všechny akce směřují k cíli