Recenze: Virulence – nakažlivá karetní hra?

virulence-13

Spousta lidí si myslí, že vir, který vnikne do těla, má vyhráno. Jenže to vůbec není pravda. Jakmile překonám první metu a dostanu se jazykem dovnitř, začíná ta opravdová výzva a bitva. Sesypou se na mě totiž protilátky a různé ochranné mechanismy. Někdy jich je příliš a to mi nezbývá než rychle zase vycouvat a hledat jiného hostitele. Je to neustálý boj o přežití obou stran.

Přesně o tom nám bude vyprávět John J. Coveyou. A co víc, on nám dokonce dá šanci se stát viry a pokusit se o přežití v nehostinném prostředí lidského těla! To vše v karetní hře Virulence, kterou vytvořil pod záštitou firmy Genius Games a s ilustracemi Matta Franklina. Hra vyšla v roce 2016 a to díky úspěšné kampani na serveru Kickstarter (1125 fanoušků, přes 20 tisíc vybraných dolarů).

V modré krabičce s akční scénou, kde viry napadají buňky, se ukrývá balíček karet. To nás asi nějak nepřekvapí. Prakticky všechny (s výjimkou několika bonusových) se věnují virům a jejich částem. Na začátku Z balíčku hráči vytřídí pětatřicet startovních karet, tedy viry očíslované jedničkou až šestkou a k tomu jednu kartu přeuspořádání (reassortment). V hromádce jsou také čtyři speciální bonusové karty, které stačí zamíchat a odhalit z nich pouze horní. Zbytek karet pak vytvoří dobírací hromádku ve středu stolu.

virulence-05

Na začátku každého kola odhalí hráči ze společné hromádky několik karet virů. Jejich počet odpovídá množství účastníků v partii. Na základě této nabídky se pak každý ze soupeřů rozhodne k vyložení jedné ze svých karet před sebe a to zatím tajně, obrázkem dolů. A právě na základě zvolených hodnot si mohou postupně vybírat z nabídky, od nejvyšší nabídky po tu s nejnižší hodnotou.

Získaná karta se zařadí buď do hráčova bodovacího balíčku, nebo do hráčovy sady karet, to podle svého typu. Nelze si tím ale navýšit počet karet nabídky. Místo toho vždy za nově pořízený virus musí hráč jednu kartu ze svého balíčku zahodit a již ji nebude moci v partii použít. Jiné karty pak přidávají (nebo odečítají) body z hráčova skóre, které bude důležité až na konci partie.

V případě, že dva nebo více soupeřů zahraje stejnou hodnotu, je třeba remízu vyřešit. A k tomu jednoduše využijí dvojici kostek. Součet hodu pak určí toho, kdo si bude moci vybírat z nabídky jako první. Ovšem hodnotu z kostek lze navýšit, pokud hráč využil jeden ze zmutovaných virů. Ten může jako speciální schopnost přidat několik puntíků k porovnávanému výsledku.

virulence-01

Zahrané nabídky zůstávají ležet na stole, takže se hráčům tenčí jejich výběr. Teprve po zahrání karty přeuspořádání (namísto číselné karty sázky) si může hráč vzít všechny použité karty zpět do ruky a znovu je v následujících tazích použít. Tímto úkonem ale současně přijde o jedno celé kolo a možnost získat nějaký vir do svojí sbírky.

Ale je třeba si vzpomenout také na bonusové karty, které leží zatím stranou zájmu. Hráč ji může získat, pokud se mu podaří vytvořit sadu karet podle zadání. Poté otočí novou bonusovou kartu. A celé sbírání virů, karet a bodů pokračuje do chvíle, kdy je vyčerpaná celá nabídka velkého balíčku. Tím partie končí a hráči sečtou své získané body za karty s přímými body i za případné sady. Ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem.

Virulence je jednoduchou karetní hrou o sbírání sad a budování balíčku akčních karet. Hráči musí udržovat vyváženost mezi zlepšováním svých akcí a sbíráním bodů. Pouze tak je možné nakonec mít bodů nejvíce.

virulence-06

Celé snažení výrazně rozhoduje schopnost hráčů včas přitlačit na pilu a nabídnout vyšší kartu. Tu ale současně musí mít na ruce, protože každou hodnotu lze použít jednou a poté znovu až po obětování jednoho celého tahu.

Celkovým průběhem a myšlenkami se nejedná o nic nového. Her s podobnými mechanismy je rozhodně na trhu víc, ale Virulence na ně dokáže nechat zapomenout. To proto, že je to všechno krásně plynulé, zábavné a s variabilním bodováním. Navíc partie netrvá více než třicet minut, což je pro takovou oddechovku ideální časový limit.

Hra funguje mnohem lépe v případě, že je účastníků více. Je na výběr větší množství karet a s tím také možných variant. Současně ale probíhá obvykle také výrazně více rozhodování remízových stavů. Kostkami se tedy hází velmi pravidelně, ale obvykle díky využití dvou kostek stačí jeden hod od každého účastníka.

virulence-09

Téma je sice zajímavé, ale není nějak výrazně propojené s mechanismy. Díky tomu působí trochu kabátkem navlečeným až po dokončení. Na druhou stranu samotné zpracování je fajn a hra vypadá moc pěkně a barevně.

Virulence je fajn karetní hrou, ve které musíte blafovat, taktizovat i pořizovat karty. Sladit všechno je ta správná cesta k vítězství, která prověří schopnosti hráčů i jejich štěstí. Dohromady hraje Virulence na tu relaxačnější notu zájemců o společenské hry a to se jí daří velmi dobře.

AutorJohn Coveyou, Paul Salomon
IlustraceMatt Franklin
VydavatelGenius Games, Ediciones MasQueOca
KategorieBluffing, Deduction, Dice, Medical, Number
MechanismyAuction/Bidding, Betting and Bluffing, Deck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Hand Management, Push Your Luck, Set Collection, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RodinaMedical: Diseases, Series: Science Games (Genius Games), Theme: Biology, Theme: Science
Alternativní názvyVirulence

Virulence je fajn karetní hrou, ve které hráči bojují o společnou nabídku. Vždy musí obětovat jednu kartu z ruky, kterou přihodí a mohou ji použít znovu až když obětují celý jeden svůj tah. Hra vyžaduje taktické myšlení i štěstí v kostkách, které dohromady dávají šance na vítězství. Hra je zábavná a dělá všechno dobře. Výjimkou je snad jen partie ve dvou, která postrádá potřebné napětí. Virulence je výborná karetní hra.

+ více bodovacích možností
+ vylepšování karet
+ výborné ve vysokých počtech