Recenze: Vlci a ovce podruhé s rozšířením Velké ryby

vlci-a-ovce-druhe-vydani-16

Jsme kamarádi s vlkem a ovcí už nějaký ten pátek. Seznámili jsme se zcela nenápadně na jednom paloučku, kde se právě vlk chystal sežrat bezmocnou ovečku. Trochu jsem si s nimi popovídal a hladový vlk si to rozmyslel. Jenže jsou tu další a je jich plný les. A nejsou tak hodní a už vůbec se s nimi nedá vyjednávat. A teď jsem se doslechl, že z moře připlavaly ještě ryby. Ajajaj to bude dřina udržet všechny, aby se navzájem nesežrali..

My naštěstí ovce nejsme a naší rolí bude dojednání míru. K tomu ale je potřeba spousta snahy a nějaké ty ohrady. To moc dobře ví Philippe des Palliéres, který vytvořil hru Wooly Bully už před 13 lety. Díky společnosti Pygmalino (tehdy ještě Press Pygmalion) se tato hra z produkce polské Granny stala jednou z prvních našich recenzí. A proto jsme neváhali, když jsme zjistili, že vznikla druhá edice hry pro rok 2015 s novými pravidly a znovu ji otestovali. Navíc nás překvapilo, že zatím kromě polské je česká verze jediná na trhu.

Nová krabička je o krapet větší, než ta původní. Tedy vlastně hlubší. Na víku vidíme věčný souboj vlků a ovcí, ale také překvapenou ovci na lodičce a námořního kapitána hledícího do dáli. To je předzvěst nových věcí, které oznamuje také oranžová nálepka „obsahuje rozšíření Velké ryby“.

vlci-a-ovce-druhe-vydani-05

Uvnitř na nás čeká látkový pytlík modré barvy, jehož rozměry jsou stejné, jako půdorys krabice. S ním už jsou na dně pouze aršíky kartonu. A v nich čeká na vycvakání celých 109 kartiček, z nichž 77 známe z původní hry. Ilustrace jsou stejné, takže na nich vidíme ovečky různých barev a také ohrady, které se budeme snažit spojovat. Nechybí ani domečky. To nových 32 dílků obsahuje různé zátoky a poloostrovy, na nichž stojí ovečky a koukají do vody, kde plavou ryby. Nechybí ani destičky s pastýři pro hráče, pak s vlky v lese a nově s rybáři.

Po těch letech si asi už nepamatujete, jak se to celé hraje. Každý z účastníků dostane skrytě jednu destičku s otazníkem, která mu určí barvu, ale ostatní ji neznají. Ve středu plánu vše začíná středovým dílkem vesnice s obrázkem studny. Všechny ostatní dílky (ať už s rozšířením nebo bez) nasypeme do pytlíku. Každý účastník si vylosuje čtyři destičky, které také drží skrytě před soupeři.

Hráči se pak střídají na tahu a snaží se přikládat destičky stylem domino. Potřebují vždy dílek, který odpovídá všem destičkám, jichž se bude nově dotýkat. Na začátku tedy stačí mít v jedné výseči vesnici, později ale budou hráči propojovat i různé barvy oveček. Musí si také dát pozor na to, jak vede dřevěná ohrada, kterou mohou uzavřít stádo. Když dokáže hráč přiložit destičku k více než jedné sousední, dostane za odměnu nové dílky do ruky.

vlci-a-ovce-druhe-vydani-07

A tady vstupuje do hry tajná barva, kterou si hráči vylosovali na začátku. Každý se snaží nasbírat co největší stádo, ale současně jej udržet v bezpečí před vlkem. A to lze dosáhnout jen tak, že ohradu kolem uzavře.  V nebezpečí jsou pouze ovce, které se pasou poblíž lesa. Ale neuzavřený výběh nepřinese svému majiteli na konci vůbec žádné body.

Kdykoliv v průběhu hry se může hráč rozhodnout a odhalit svoji barvu ostatním. Tím získá možnost přiložit svůj dílek pasáčka na plán a získat tak další čtyři ovce do svého stáda. Místo toho si vezme jinou barevnou destičku, aby si ostatní nemuseli pamatovat, komu která barva patří. To jediným způsobem, jak neutralizovat vlka je myslivec. Tyto kartičky na rozdíl od ostatních lze ale hrát i mimo vlastní tah.

Pokud aktivní hráč nemá vhodnou kartičku k přiložení, místo toho si dobere jednu z nabídky a předá slovo dalšímu hlídači v pořadí. Tak partie probíhá až do chvíle, kdy už nikdo nemůže přiložit další dílek. To znamená, že partie je u konce a všichni zúčastnění si sečtou nasbírané body. Hodnotí se počet ovcí v největší uzavřené ohrádce, tedy obskládaná plotem nebo lesem (pouze pokud tu neloví vlk). Za předčasné ukončení hry ze strany hráče je udělena prémie. Kdo má poté nejvyšší součet se stává vítězem.

vlci-a-ovce-druhe-vydani-09

Vlci a ovce zůstávají jednoduchou rodinnou zábavou, která ale stále umí potrápit a pobavit. Není to jen o přikládání dílků, protože více sousedů může hráči přinést lepší výběr v dalších kolech. A více destiček znamená i více oveček.

Pokud zase hráči drží v ruce soupeřovu barvu, mohou mu účinně škodit a přikládat je tam, kde mu vůbec nejsou platné. Ono se to moc nezdá, ale hra je dost škodolibá, protože tím, že všichni drží všechny barvy, si mohou protivníci snadno zavírat svoje ohrádky a tím si opravdu znepříjemňovat hru.

Zábava je to, ať už si hrajete na honěnou s ovečkami ve dvou, třech nebo čtyřech hráčích. Příliš na tom nezáleží a to přesto, že ve dvou od začátku nejsou možné žádné tajnosti (a každý kontroluje dvě stáda). Jen dejte pozor, aby účastníci příliš dlouho nepřemýšleli. Pokud má někdo více destiček, pak každá z nich může mít i více variant přiložení a než se někdo rozhodne pro optimální tah, může to trvat. Buď s takovými lidmi nehrajte, nebo zaveďte časový limit.

vlci-a-ovce-druhe-vydani-13

Ale co rozšíření? Jaké je? Hra je díky němu výrazně pestřejší, protože rozšiřuje plán i možnosti, ale také trochu prodlužuje hru (z původních 30 asi na 45 minut). Ačkoliv to tak nevypadá, rybičky podporují růst ovcí. Takže pokud pastvina sousedí s rybníkem, hráč za ni dostane o kapku víc bodů, pod počtu rybiček, které zde plavou.

Ovšem body přinese pouze takový rybník, ve kterém nějaké ryby plavou. A když sem dorazí rybář a udělá si z plavajících zvířat večeři, ovečkám žádné nové body nepřistanou. Ale i proti takovému záškodnictví je v rozšíření obrana. Tou je figurka porybného, kterým lze dokonce rybáře překrýt. Asi to byl pytlák a byl zatčen.

Rozšíření tak přináší nejen více dílků na výběr, ale také další možnosti, jak sbírat body. A to je třeba ocenit. Hra stále zůstává jednoduchá, ale nové ilustrace a modrá barva způsobuje, že vypadá ještě o kapku lépe než původní varianta.

vlci-a-ovce-druhe-vydani-12

Vlci a ovce se v nové verzi povedli. Vzali si za vzor úspěšnou hru a téměř nic na ní nezměnili. Zůstala stejná grafika i hratelnost, a přece tu jsou nové dílky a s nimi i nové zážitky. Stojí kvůli němu pořídit hru znovu? To asi ne, zase takovou změnu nepřináší. Ale pokud ještě doma Vlky a ovce nemáte, jste fanoušky domina a jednoduchých her, pak by u vás mohla tato hra padnout na úrodnou půdu.

AutorPhilippe des Pallières
IlustraceFrançois Bruel
VydavatelGranna
Minimální věk7 and up
KategorieAnimals, Children's Game
MechanismyEnclosure, Tile Placement
RodinaAnimals: Sheep

Vlci a ovce jsou velmi dobrou volbou jako rodinná hra. Děti si ji velmi rychle oblíbí díky jejím pěkným ilustracím a jednoduchým pravidlům. Každá partie je jiná, všechny jsou kontaktní a skrytá informace o barvě přináší dětem pocit důležitosti. Navíc je možné kdykoliv svoji příslušnost odhalit a získat tak další body. Rozšíření posouvá možnosti hry zase o kousek dál. Není to nic výrazného, ale jedná se o příjemné zpestření. Druhá edice hry Vlci a ovce tak je kvalitní rodinnou zábavou.

+ spojování ohrad
+ vlci, myslivci, rybáři a porybní
+ více destiček = více zábavy