Recenze: Warhammer Quest je dobrodružná karetní hra

warhammer-quest-01

Kdo se stane hrdinou, musí počítat s tím, že to není povolání o posedávání v krčmě a koukání do bezedného džbánu. Vděčnost obyvatel a hospodských si každý musí nejdříve pořádně zasloužit a nestačí, že nese na štítu náš erb. Musí si teprve udělat jméno. Ale ani potom to neznamená, že by měl klid. Dokud budeme žít v této zemi, jeho meč nebude mít šanci zahálet.

Je na čase přiostřit čepel i vašeho meče, protože do dveří vstupuje nová dobrodružná hra jménem Warhammer Quest. Za designem celé hry stojí dvojice Adam Sadler a Brady Sadler, kteří ji vytvořili pod záštitou společnosti Fantasy Flight Games. Hra se datuje do roku 2016, kdy si ji také vyhlídla společnost ADC Blackfire pro lokalizaci do češtiny.

Ačkoliv vás čekají velká dobrodružství, krabička samotná je menší a ukazuje hrdiny v obklíčení. Hráči si na začátku v komponentách najdou velké karty s úkoly a vyberou si buď kampaň složenou z několika kroků, nebo intenzivní úkol. Každý z účastníků si vybere jednoho hrdinu a dostane k němu veškeré vybavení – nejen větší karty hrdiny, ale také jeho akční sadu karet a případné vybavení z předchozích dobrodružství. Akční karty znázorňující možnosti v tahu si vyloží před sebe do řady.

warhammer-quest-12

Podle zvoleného scénáře pak hráči připraví čtveřici balíčků – lokace, nepřátelé, výstroj a podzemí. Hromádky položí vedle samotné karty popisující úkol. Její přední strana je označena žetonem nebezpečí na prvním políčku stupnice. Mezi sebou hráči zvolí vůdce (jako důkaz si vezme žeton), hráči odhalí první lokaci a podle ní také vyloží několik nepřátel. Ostatní žetony a kostky položí na dosah, stejně jako karty stavů.

Hráči v roli hrdinů se střídají postupně v aktivaci svojí postavy. Na výběr mají ze čtyř akcí, které představují karty ležící na stole. Taková využitá karta je vyčerpaná (otočena o 90 stupňů) a použít znovu ji bude moci až za nějakou dobu. To proto, že karty jsou znovu připraveny až po využití jedné specifické akce, která na sobě má symbol obnovení. Ke každé akci se vážou nejen různé efekty, které hráči vyhodnotí, jak jsou natištěné odshora dolů, ale také hod kostkami. Jejich počet určují symboly na samotné využité kartě.

Jakmile se všichni hráči vystřídají v aktivaci jedné svojí karty, je čas, aby ukázalo růžky zlo. Všichni nepřátelé, kteří jsou nyní zapojeni do konfliktu s hrdiny, byli přivolání v důsledku návštěvy nové lokace nebo nějakého efektu karty. Protivníci mohou být umístěni buď uprostřed herního prostoru v takzvané oblasti stínů, nebo vyzvou na souboj některého z hráčů. Ten si kartu nepřítele tak vezme a položí před sebe. Takoví protivníci pronásledují hrdiny i přes více lokací a jejich identita může být neznámá.

warhammer-quest-04

Kolo v roli soupeřů znamená, že hráči aktivují po jednom všechny nepřátele na stole a postupně vyhodnocují řádek účinků. Tam najdou klíčová slova, podle kterých se musí zachovat. Protivníci mohou postoupit vstříc hrdinovi a vstoupit s ním do přímého střetnutí nebo naopak vycouvat zpět do stínů. V důsledku efektů mohou ale utržit také nějaké zranění, začít krvácet nebo si naopak všechny aktivní příšery mohou vyléčit zranění (díky goblinímu šamanovi).

Když dostali všechny příšery svoji šanci, je třeba nechat slovo ještě lokaci. I ta má nějakou svoji vlastní dovednost, která je pokaždé aktivována. Teprve poté nastává konec kola, kdy se vymění vůdce družiny a partie pokračuje dál.

Při výběru kostek a plnění akce musí hráč ke svým kostkám přidat také jednu černou kostku za každého nepřítele, který je s ním v přímém konfliktu. Výsledné ikony rozhodnou o úspěchu (zkřížené sekery) akce, ale také mohou hrdinovi přidat zranění, pokud padne na některé kostce symbol šrámů. Hráč se proti tomu může bránit výsledkem štítu na jiné kostce. Případná zranění označí žetony krve.

warhammer-quest-05

Akce jsou na výběr čtyři. Jednoduchý je odpočinek, který léčí zranění. Hráč také může místo svého snažení pomoci jednomu ze spoluhráčů (akce pomoc) a především prozkoumávat svoji lokaci. Kromě odhalení horní karty balíčku také hráči umístí jeden žeton objevení na kartu lokace a tím se také přiblíží k jejímu prohledání (dosažení cílové hodnosty průzkumu v pravém dolním rohu lokace). Z nově navštívené lokace nepřátelé rovnou napadají hráče a to po jedné ke každému účastníkovi od aktivního hráče. A svoje síly na akci může použít klidně i na útok na jednoho z nepřátel. Dokonce lze útočit i do stínů, pokud má hráč k dispozici útok na dálku.

Každé kolo končí fází nebezpečí, ve které se posune ukazatel hrozby o jedno pole doprava. Některé pozice s sebou přinesou dodatečné efekty. Výsledek úkolu a tedy i snažení hráčů závisí na tom, jestli se jim podaří splnit podmínku vítězství. Naopak hráče může potkat prohra, pokud dříve nastane situace natištěná u porážky. Hráči v případě úspěchu mohou pokračovat do následujícího úkolu, pokud hrají kampaň. Napříč hrami se jim přenáší výstroj a mohou se také vybavit pokročilejšími kartami akcí (= trénink).

warhammer-quest-15

Warhammer Quest je opravdu zajímavou kooperativní hrou, ve které na hráče čeká kontaktní nebezpečí. Nepřátelé jsou za každým rohem, příšery přistupují, napadají a zase se vrací zpět do stínů. Hra je taková destilovaná dobrodružná zábava, která se točí jen kolem karet (a kostek), bez složitostí s figurkami a jejich pohybem.

Právě to je hlavní devízou této novinky, protože hra je velmi přímočará, rychlá a současně není nijak složité se ji naučit. V srdci hra částečně připomíná karetní hru Pán prstenů, která už na trhu je, ale současně přináší několik nových a velmi zajímavých prvků.

Je dobře, že každý hrdina má svého vlastního protivníka. Hráči sice spolupracují a mohou si navzájem pomáhat, ale je to pouze jedna z akcí. Celkově tak hra působí mnohem více kooperativním dojmem, protože každý v partě dělá část práce.

warhammer-quest-27

Velkým rozdílem proti již zmíněnému Pánovi prstenů je absence budování balíčku. Hra se díky tomu zaměřuje více na samotný průběh. Navíc je tu opravdu citelný vývoj mezi partiemi, který není pouze ve výměně karet v balíčku, pokud si pořídíte rozšíření. Tohle je opravdová kampaň se vším všudy a jako taková se povedla opravdu na výbornou.

V krabici najdete jednu kampaň, která vám vydrží pouze na několik hodin. To také proto, že hráči svými dobrodružstvími projdou i v případě, že nevyhrají. To je velmi zajímavá myšlenka. Výsledek jednoho dobrodružství ovlivní pravidla a průběh toho dalšího, což přispívá k velmi konzistentnímu dojmu. Celé dobrodružství si obvykle dáte ještě jednou, ale pak už vám zbude pouze intenzivní úkol a ten nevydržíte hrát donekonečna.

Hra je vynikající především v maximálním počtu čtyř hrdinů. Nezávisí ani tolik na tom, kolik reálných účastníků se partie zúčastní, ale především na samotných bojovnících. V nižším počtu tak doporučujeme (ačkoliv tohle obvykle nemáme rádi), aby si hrdiny spoluhráči rozdělili.

warhammer-quest-24

 

Ve hře jsou kostky, které hrají zásadní roli a zaručují, že každý tah a bitva je napínavá. Přesto hráči nebudou mít pocit, že hrají nějakou ultra těžkou kampaň. Většina scénářů je poměrně jednoduchá a je možné ji zvládnout, i když nemáte tolik zkušeností. Těžší dobrodružství měla nejspíš přijít časem, jenže tady vstupuje do hry jeden problematický fakt.

Velká škoda tak je, že ačkoliv tato hra je na světě necelý rok, už začal také odpočet k jejímu zániku. Díky ukončení spolupráce mezi Fantasy Flight Games a Games Workshop bohužel hra brzy skončí mezi těmi, které se přestaly tisknout. A tady je také zásadní nedostatek, protože dřív nebo později vám dojde zásoba dobrodružství, které byste mohli očekávat. Podpora prostě skončí.

warhammer-quest-22

Díky svému kooperativnímu pojetí a čistě karetní povaze se Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra řadí po bok dvou výjimečných her – Pán prstenů Karetní hra (LCG) a Pathfinder. A v lecčem je překonává. O to větší zklamání je, že základní krabice se stane také posledním balením s tímto názvem v češtině i ve světě. Pokud nenajdou vydavatelé jiný způsob, jak se ke hře třeba časem vrátit. Zatím si můžete zahrát základní kampaň, která ale je bohužel konečná. Warhammer Quest tak přes svoje nesporné kvality už není tak dobrou zprávou, jak bychom chtěli.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJustin Kemppainen, Adam Sadler, Brady Sadler
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Asterion Press, Edge Entertainment, Galakta, Heidelberger Spieleverlag
Rok vydání2015
Počet hráčů1 - 4
Herní doba60
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(16 voters)
KategorieAdventure, Card Game, Exploration, Fantasy, Fighting
MechanismyAction Retrieval, Cooperative Game, Dice Rolling, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníWarhammer Quest: The Adventure Card Game – Trollslayer Expansion Pack, Warhammer Quest: The Adventure Card Game – Witch Hunter Expansion Pack
RodinaMechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules, Setting: Warhammer Fantasy Card Games
Alternativní názvyWarhammer Quest: Das Abenteuer-Kartenspiel, Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra, Warhammer Quest: El juego de cartas de aventuras, Warhammer Quest: Le Jeu d'Aventure, Warhammer Quest: Przygodowa gra karciana

Více o hře.

Recenze: Warhammer Quest je dobrodružná karetní hra
Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra nás dokázala výborně pobavit svojí jedinou kampaní. Jenže těchto několik scénářů je současně (spolu s jedním samostatným úkolem, který je možné hrát opakovaně) všechno, co v krabici naleznete. A rozšíření nebudou kvůli končící licenci. To ale nemění nic na tom, že hra obsahuje skvělé mechanismy a čiší z ní opravdová kooperativní zábava. Rádi bychom vám ji tedy doporučili i přes její omezenou životnost. Warhammer Quest je vynikající karetní hra.
Klady:

+ velmi přímočará zábava
+ zajímavé prvky
+ čisté dobrodružství bez vyrušení
+ kampaň
+ spousta pěkných karet
Zápory:

- konečný počet dobrodružství
- jednoduchost scénáře
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Abyss – tři krabice, jeden osud