Recenze: Where is the Spook hiding?

where-the-spook-is-hiding-01

Opravdu. Kdysi jsem si myslel, že strašidla jsou tu od toho, abych se jich bál. Schovávají se pod postelí, za záclonou a jednou dokonce i za tatínkovým křeslem. Jenže pak jsem je jednou nachytal, jak si hrají na honěnou. No a nevěřil jsem svým očím, když mě pozvali, ať se přidám. Od té doby každý den pořádáme jednu honěnou, ale nikdo z dospělých mi to nevěří.

I když se pokusíte někomu z dospěláků ukázat barevná strašidla, před jejich očima budou skrytá, protože vypadají jen jako součásti nábytku. Třeba noha, zásuvka nebo přehozený svetr. Jen očím dětí se odhalí krabička Where is the Spook hiding? (Wo versteckt sich das gespenst?), kterou vydala společnost Logis z Vilniusu. Hru samotnou vymyslela Laima Zuloné a sama si ji také ilustrovala. To vše se stalo v roce 2013.

Dnes si hra v malé žluté krabičce překvapivě našla cestu k nám na stůl. A tak se můžeme podívat, jací duchové se skrývají uvnitř. Dva už vidíme vykukovat ven přes víko – jednoho zeleného s chobotem a druhého modrého se dvěma zuby. Krabička samotná ale kromě čtyřstránkového návodu ukrývá už jen 32 karet. Na nich jsou duchové různých barev a tvarů a k nim také odpovídající kousky nábytku ve stejném odstínu tak, aby se mohla stvoření schovat.

where-the-spook-is-hiding-05

Všechny karty je třeba před začátkem partie pořádně promíchat a hotový balíček položit na stůl. Horní karta ale do soupeření vstupuje už jako otočená. Poté už je na řadě první z hráčů, který si vezme horní kartu z hromádky, nikomu ji neukazuje a podívá se na ni. Pokud nemá správnou barvu, nechá si ji v ruce a dobírá tak dlouho, dokud se mu nepodaří najít vhodný předmět (nebo strašidlo). Jakmile získá obrázek, který se shoduje v barvě s kartou na stole, může je zkombinovat a položit novou kartu na tu původní.

Další hráč na tahu teď má za úkol najít správnou kombinaci k této nové kartě, kterou zahrál soupeř před ním. V následujících kolech může místo dobírání nových karet z hromádky použít kartu, kterou drží v ruce z minulých kol.

Tak se hráči postupně prokousávají balíčkem až do chvíle, kdy zásoba dojde. Nyní je úkolem všech, aby se co nejdříve zbavili všech karet, které jim zůstaly v ruce. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, se stává vítězem partie.

where-the-spook-is-hiding-08

Where is the Spook hiding? je ideální malá hra pro malé hráče. A věřte nám, že není problém děti přesvědčit, aby si ji zahráli. A to přesto, že se jedná vlastně o čistě náhodnou zábavu. Pořadí karet závisí jen na štěstí, takže hráči nemají možnost ovlivnit vůbec nic. Ale pocit kontroly jim poskytují obrázky v ruce a to dětem stačí.

Pravidla jsou velice jednoduchá a zahrnují jen porovnávání barev. Proto je možné hru představit už tříletým prckům. Kartám sice hrozí poškození, ale jsou z tvrdšího materiálu. Jejich ohnutí ale přesto nebude problém. A právě jakékoliv značky na kartách do budoucnosti zkazí partii, protože bude snazší nenahrávat soupeři, když víte, jaké karty drží v ruce.

Partie jsou samozřejmě velmi rychlé. Projít dvaatřicet karet a snažit se je zkombinovat není vůbec žádný problém. Pro děti je herní doba kolem deseti až patnácti minut ideální, takže opět pouze plusové body.

where-the-spook-is-hiding-13

Z předchozích odstavců je jasné, že hra není tak docela na hraní pro dospělé. Ti ale nemohou díky náhodnosti získat žádnou výhodu nad dětmi, takže si mohou s klidem zahrát. Jen si asi hru úplně neužijí. A to přesto, že existují hned dvě varianty – jednodušší vyžaduje pouze shodnou barvu a nevadí, jestli to je další duch nebo předmět. V té náročnější pak pro strašidlo je třeba najít předmět a naopak.

Hra má krásně barevné a veselé zpracování. Příšerky jsou sice jednoduché, ale líbivé a se spoustou končetin. Některé mají více očí, jiné zase různé výběžky a nečekané počty prstů. A dětem se líbí.

Where is the Spook hiding? je dětská hra a tomu odpovídá veškerá prezentace i obsah krabice. Ale to rozhodně není negativní zpráva. Díky pěkným ilustracím a plynulému (rychlému) průběhu Where is the Spook hiding? umí děti pěkně pobavit.

AutorLaima Zulonė
IlustraceLaima Zulonė
VydavatelLOGIS
Minimální věk4 and up
KategorieCard Game, Children's Game, Educational
MechanismyHand Management, Open Drafting
Alternativní názvyGdzie chowa się potwór?, Kur slepiasi babaužis?, Où se cache le fantôme?, Where is the spook hiding?

Recenze: Where is the Spook hiding?
Where is the Spook hiding? je hra jasně cílená na nejmladší publikum a to už od tří let. Dokonce i takto malé děti dokáže zaujmout a pobavit. Hra moc pěkně vypadá a k tomu ještě je velice jednoduchá. Dvě verze vyžadují od malých hráčů jinou úroveň dovednosti, ale odstupňování je pouze mírné. Hra je ve své podstatě velice jednoduchá a také kompletně závislá na náhodě. Where is the Spook hiding? je přesto pěknou karetní hrou pro mrňousky. Takových karetek moc není..

+ pěkné ilustrace
+ dvě verze podle věku
+ jednoduchá hra