Recenze: Kdo to byl? Hledá se viník

who-did-it-11

Zvířátka se všechna tváří opravdu nevinně. Je tedy na jejich majitelích, aby vypátrali opravdového pachatele, který nechal uprostřed pokoje hovínko, když jsem nebyl doma. Přes prázdniny u nás bydlí křeček, rybička, želva, papoušek, zajíc a kočka. Kterýkoliv z nich to mohl být, ale nikdo se nechce přiznat.

Trochu toho obviňování si pro nás připravil designér Jonathan Favre-Godal a pojmenoval svoji sadu karet jako Who Did It? (tedy Kdo to udělal?). O vydání se postarala společnost Blue Orange a svěřila ilustrace pachatelů kreslíři Steevu Auglerovi. A hru pak distribuuje na našem kontinentu firma Esdevium Games.

Celá zábava se ukrývá v malé krabičce, na jejímž víku najdeme všechna obviněná zvířátka. A jak se dalo čekat, tváří se, jako by nic neprovedly. Jenže my víme, že jedno z nich nemluví pravdu. K určení pachatele budou muset hráči použít šest sad karet po šesti zvířátkách a také žetony hovínka. Ty stačí vyložit do středu stolu a každý z účastníků si vybere jednu barvu a vezme si odpovídající sadu šesti karet.

who-did-it-03

Na začátku partie mezi sebou hráči zvolí toho prvního. Právě on se pokusí omluvit svoje první zvířátko, vybere jej z ruky a vysvětlí ostatním, že tohle stvoření to určitě nebylo. Dodá mu tak alibi, ale místo něj musí jmenovat jiného pachatele. Na to musí okamžitě zareagovat všichni ostatní a pokusit se být tím nejrychlejším, kdo jmenované zvířátko vyloží na stůl. I oni jej tím omluví a obviní zase někoho jiného.

Tak se partie točí, hráči poskytují svým zvířátkům alibi a snaží se co nejrychleji zbavit všech karet z ruky. Každé kolo skončí až nalezením viníka. To nastane ve chvíli, kdy hráč obviní zvířátko, které už nikdo nemá. V tu chvíli je jasné, že si vymýšlí a vina padne na jeho mazlíčka. Tento hráč dostane hovínko a partie pokračuje dalším soubojem. Jakmile má některý z účastníků tři smradlavé žetony, hra končí. Vítězem se stává ten, kdo má hovínek nejméně.

who-did-it-02

Who Did It? je tedy přes mnohoznačný název nakonec jen postřehovou hrou. A z toho plyne, že hra nemá za úkol zaujmout náročnější hráče, ale především ty, kteří si chtějí u hraní odpočinout. Díky svým mrňavým rozměrům a nízké váze (jen pár karet i malá krabička) je vynikající i na cesty, protože nevyžaduje ani žádný velký volný prostor mezi hráči.

Jednotlivé tahy a tedy i celá partie je velmi rychlá. Hráči se snaží o rychlost, protože pouze první vyložené zvířátko daného typu se počítá. Kdo bude pomalejší, ten už má smůlu. Hráči sami určují, jakého mazlíčka obviní ve svém tahu a právě to je součástí té nepoznané taktiky. A právě ta kombinace nároků na paměť (přehled, která zvířátka jsou ještě ve hře), taktiky (dostat hráče pod tlak zvířátky, které má více soupeřů) a rychlosti je moment, kde Who Did It? uspěje vůči konkurenci.

who-did-it-05

Celková doba partie se tak točí kolem nějakých deseti až patnácti minut. Více nepotřebujete. Je ale jasné, že čím více hráčů v partii je – až po maximálních šest – tím více zábavy dostanete. I v těch minimálních třech ale pořád smích a soupeření je na místě. A to s dětmi už od začátku jejich školní docházky, protože pravidla jsou opravdu jednoduchá. Omezení tak je snad pouze v zacházení s kartami, které jsou náchylné při hraní k nějakému poškození. Jinak to ale nejde, protože právě hledání odpovídající karty v ruce je momentem, který odlišuje hráče v každém tahu.

V partii není žádné vyřazování hráčů. Jakmile někdo vypadne, je konec. Ale jedna prohra v kole nic neznamená, protože každý může mít trochu smůly. Teprve tři porážky jsou opravdový průšvih a konec všech nadějí.

who-did-it-07

Who Did It? je ale také hra, která je moc pěkně zpracovaná. Nabízí překvapivě zajímavý mix, který není zase tak tradiční. Umí výborně pobavit všechny hráče bez rozdílu věku a náročnosti a díky tomu jsme si ji snadno oblíbili. A pokud vám vadí ústřední téma hovínek, pak je snadné jej zaměnit za jinou nezbednost, kterou mohla všechna zvířátka provést. Třeba rozžvýkat papuče. Who Did It? je fajn party hrou pro každého.

AutorJonathan Favre-Godal
IlustraceSteeve Augier, Cyril Bouquet
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, ADC Blackfire Entertainment, Aquí Hay Dragones, Feelindigo, Fractal Juegos, Gém Klub Kft., Happy Baobab, Lautapelit.fi, Lúdilo, Mar Lúdico, Neptuno Games, Oliphante, One Moment Games, PaperGames (III), Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games
Rok vydání2018
Počet hráčů3 - 6
Herní doba15
Minimální věk6 and up
KategorieAnimals, Card Game, Children's Game, Memory
MechanismyMemory, Single Loser Game
RozšířeníWho did it?: Kangaroo Promo Cards, Who did it?: Mammoth Promo Cards
RodinaAnimals: Cats, Animals: Fish / Fishes, Animals: Hamsters, Animals: Rabbits, Theme: Excrements / Feces / Poop / Urine
Alternativní názvyChi l'ha fatta?, Kdo to byl?, Kikafé, Krasse Kacke, Kto to zrobił?, Nem én voltam!, Quem Foi?, ¿Quién Fue?, ¿Quien ha sido?, Хто напудив?, นี่อึใคร, 누가 똥 쌌어?

Recenze: Kdo to byl? Hledá se viník
Who Did It? vypadá na první pohled jako zoufale neoriginální karetní hra, ale o to víc vás překvapí, že kromě postřehu tahle krásně jednoduchá karetka prověří také paměť a taktiku. Je to pěkně kreslená, legrační, rychlá a zábavná hra, která je skvělá na cest i jen tak doma. Nepotřebujete na ni příliš času a nikdo se ji nemusí složitě učit. Who Did It? je hra, která umí pobavit a o tom to je.

+ pohádková grafika
+ hovínka nemusí být jediným tématem
+ rychlost není všechno