Recenze: Zapadákov 2 Bandit Paradise – ráj padouchů se varcí

Zapadákov 2: Bandit Paradise - balení

Vítejte drazí kovbojové a všichni, kteří jste sem dnes dorazili. Jsme tu, abychom si připomněli naše bývalé město Zapadákov, které padlo za oběť násilným a krvežíznivým banditům. Byli jsme nucení utéct, zanechat tam všechen náš majetek, vzpomínky a leckteří z nás i mnohem víc. Jenže to není konec. Je čas postavit se na nohy. Padouši nám mohou dýchat na záda, snažit se nás zastrašit, ale my se nedáme. Postavíme si Zapadákov 2!

Jenže tihle chudáci obyvatelé netuší, že jste jim v patách. Stali jste se banditem z přesvědčení a ani pobyt za mřížemi vás nemůže vyléčit. Jste prostě a jednoduše kriminálník. Možná se tak cítí i Jiří Mikoláš, protože se podruhé vrací do světa Divokého západu. Jeho nová hra se jmenuje Zapadákov 2: Bandit Paradise a navazuje na jeho předchozí hru Zapadákov (recenze). Novinka vyšla teprve před měsícem a byla představena také na výstavě v německém Essenu. Vychází pod hlavičkou firmy Jirasgames a v distribuci společnosti Presco Group.

Krabice je čtvercového většího tvaru s lupiči vybíhajícími z banky. Plné měšce značí, že se jim podařil pořádný úlovek. A nám také, což nám naznačí pohled pod víko. Tady se nacházejí nejen rozkládací pravidla zabírající celkem přibližně šest stran A4, ale především velké kartonové karty hrdinů, kterými se můžete stát.

Zapadákov 2: Bandit Paradise - připravená hra

Banditů je celkem dvanáct a dalších osm stejně velkých desek představuje lokace ve městě, kam jste dorazili. Každý z charakterů má čtyři vlastnosti, které ukazují jeho startovní vlastnosti. Nejsou zde jen kulky nebo kuráž, ale také zkušenost a počet zásahů, které dokáže v relativním zdraví přestát. Všichni mají jako základní zbraň nakreslený kolt s jedním výstřelem a malým průměrem.

Lokace kromě obrázku a anglického nadpisu (což tolik nevadí) mají nakreslené na sobě také ikony popisující jejich akci. Tu budete moci využít v případě, že sem vyšlete některého z vaší bandy zločinců. Do hry ale zasáhnou také karty vybavení vylepšující vaše základní schopnosti, karty obyčejných obyvatel města sloužících pro vás jako snadné oběti krádeže a také karty náhody.

Tím nejdůležitějším v celé hře jsou ale bankovky, o které tu jde v první řadě. To ale stále není všechno, protože dostanete i dvě kostky a spoustu žetonů označujících zranění, náboj, ale i vylepšení kuráže. Poslední v řadě nám zůstaly kulky, kterými budete střílet na svoje protivníky, když se na některé fušce potkáte ve větším počtu. Správný bandita nevycouvá a místo toho předvede svoji mušku. K tomu tu slouží červené gumové projektily tří velikostí, které budete házet po kartách soupeřů.

Na začátku partie musíte postavit město do pěti řad. Dole na vstupu najdete saloon s náhodou, školu pro bandity (kde můžete vylepšovat své schopnosti) a pak už jste na náměstí, kde se prochází nevinné oběti. Obchod a černý trh spolu sdílí předposlední řadu, zatímco v té poslední jsou banka, pošta a vězení.

Většinu z těchto budov vybavíte i nějakým balíčkem karet. Pro město otočíte jednu kartu člověka, který zrovna nevědomky nabízí svoji peněženku. Do obchodu položíte tři předměty do nabídky, zatímco černý trh zahrnuje losování poslepu z otočeného balíčku. Do banky a dostavníku otočíte jednu bankovku o náhodné hodnotě (100 nebo 200 dolarů) hodnotou dolů.

Každý z hráčů si vybere jednoho banditu, jehož kartu si položí před sebe a vybaví se také startovními počty žetonů nábojů a kuráže. K tomu se stačí řídit bílými číslovkami na desce postavy. Zbývající zloděje, které si nikdo nevybral, položíte na hromádku do vězení, kde můžete později některého z nich osvobodit a přidat do svojí bandy. Navíc hráči dostanou také devět akčních karet v jedné barvě, která nesouvisí s barvou jejich postavy.

V každém kole si vyberete za pomoci karet akcí jednu činnost pro každou ze svých postav. Na začátku to je jedna, později ale můžete mít na povel i více banditů. Jakmile si všichni hráči zvolí tajně lokaci pro všechny své zlodějíčky, svoje volby odhalí a vyhodnotí v předem daném pořadí odspoda nahoru. Karty přesto mohly mít čísla naznačující pořadí, přestože v rámci jedné řady postupujete vždy zleva doprava.

Na začátku každého kola doplníte nějaké penízky do banky a dostavníku, aby měli hráči dostatečnou motivaci je vyloupit. Krádež na vás čeká také na náměstí. V obou případech musíte s pomocí svého vybavení a kostky přesáhnout hodnotu potřebnou pro úspěšný útok. Koníci a banka mají číslo stanovené pevně na osm, zatímco lidé procházející se na náměstí se od sebe liší nejen náročností, ale i hotovostí, kterou u sebe nesou.

Ostatní lokace slouží pak pro vylepšování vašich vlastností, doplňování zbraní nebo využívání trošky náhody. Nezapomeňte ale také na možnost vloupat se do vězení a osvobodit nového člena do party. Jak ve hře přibývá postav, zvyšuje se i pravděpodobnost, že se na některém místě potká hned více padouchů.

Zapadákov 2: Bandit Paradise - rozehraná hra

Tady nastupují konečně na scénu bouchačky. Ale z přestřelky ještě můžete vycouvat a spokojit se s horším místem, protože některá místa ve městě mají připravenou odměnu i pro druhého. Musíte si dávat dobrý pozor především na počet zranění, které váš bandita nasbíral. Střelba probíhá tak, že si hráč vezme červenou gumovou kulku velikostí odpovídající použité zbrani a pokusí se zasáhnout soupeřovu kartu postavy. Kdo vyjde z přestřelky s nejmenším počtem zranění, se stává jejím vítězem.

Partie ale pokračuje dál a banditi s chutí loupí tak dlouho, dokud se někomu nepodaří nasbírat dostatek financí, aby mohl pověsit loupežnické řemeslo na hřebík. Tyto částky se liší podle počtu soupeřů, ale všechny znamenají to samé – hra je okamžitě u konce a ten hráč, který balík peněz nastřádal, je banditou dne.

Zapadákov 2: Bandit Paradise je hrou, ke které jsme přistupovali s rezervou. Nejsme vůbec příznivci recyklace nápadů a pokračování, které zdánlivě nemají žádný důvod. Původní Zapadákov je zábavnou hrou s unikátním mechanismem střelby. Od doby, kdy v roce 2008 vyšel poprvé, uplynula spousta času a střelba po soupeřích se stala velice oblíbenou především v Bangu (recenze).

Zapadákov 2: Bandit Paradise - karty

Tato hra jde ale mnohem dál. Sice neobsahuje žádné skryté role, ale naopak umožňuje po ostatních hráčích opravdu střílet a především zcela poctivě ovlivnit vlastní šance na úspěch. Zapadákov 2 je strategickou hrou z prostředí Divokého západu, který má velice podařenou atmosféru plnou banditů a přepadení.

Právě volba z celkových devíti akcí v každém kole dělá ze hry opravdu napínavou záležitost a odlišuje ji od původní verze. Je zřejmé, že si jej Jiří Mikoláš oblíbil zásluhou svojí hry Space Bastards (recenze). Stále zde přepadáváte banku a dostavník, ale hra jako taková funguje výrazně jinak. A to i samotná střelba, kde hráči nesoupeří v trefování terče, ale místo toho zasahují přímo sebe navzájem. Díky tomu je ve hře více konfliktu a hráči se zpočátku tolik do přestřelek nehrnou. Naštěstí hra nabízí také možnost, jak svého banditu vyléčit obětí za vynechání jednoho kola.

Náhoda a nejistota do hry přece jen vstupuje. Nikdy nevíte, jak velký balík se ukrývá uvnitř banky nebo v truhlici na dostavníku. Překvapením je i nákup na černém trhu. Většina akcí a činností je ale zcela předvídatelná a ovlivnitelná. Tedy až na samotné akce ostatních hráčů, které můžete potkat na lokaci, kde je místo pouze pro jednoho.

Zapadákov 2: Bandit Paradise - karty

Herní doba je v pravidlech nastavená na hodinu, což je tak akorát. Za tento čas si pěkně vylepšíte svoji armádu banditů a některé i pohřbíte. Ale tak to v Zapadákově prostě chodí, přestřelky jsou zde na denním pořádku. Ve dvou hráčích máte zpočátku více prostoru, ale zase získáte větší počet banditů a nakonec se budete s nepřítelem také potkávat překvapivě často.

Co vám ale může ve dvou chybět, jsou hromadné přestřelky, které dělají z partií ve čtyřech a pěti hráčích opravdový zážitek. A díky nižšímu peněžnímu cíli se přitom vyšší počet protivníků negativně neprojeví na herní době, což je vynikající. Navíc je pouze na vás, jestli cílovou částku jednoduše nezměníte a tím neprodloužíte nebo naopak nezkrátíte dobu potřebnou k dokončení hry. Přesto je duel zábavnější než v mnoha jiných hrách, za což si autor určitě zasluhuje uznání.

Grafika je tentokrát naprosto ukázková a dokonale vystihuje náladu pistolníků a banditů, které vám představuje. Velké karty jsou vyrobené z tvrdého poctivého kartonu a ilustrace se opravdu podařily. Jedinou výtku tak máme k jazykové verzi, protože hra je viditelně určená současně pro více trhů. Díky tomu dostanete kartičky s anglickými nápisy, což trochu zamrzí.

Zapadákov 2: Bandit Paradise - karty

Zapadákov 2: Bandit Paradise pokračuje ve stopách svého staršího brášky, dělá všechno o mnoho lépe a vlastně nedává důvod k tomu, aby původní jednička Zapadákov ještě existoval. Výborná, napínavá a konfliktní hra z divokého západu. Připadá vám Bang pořád stejný? Pak zkuste Zapadákov 2 a uvidíte, jaké to vlastně bylo na Divokém západě opravdu.

AutorJiri Mikolas
VydavatelJira's Games
KategorieAction / Dexterity, American West, Bluffing, Fighting, Humor, Negotiation
MechanismyOpen Drafting, Set Collection, Simultaneous Action Selection
Alternativní názvyZapadákov 2

Zapadákov 2 navazuje tam, kde skončil první díl a pokračuje pevným krokem dál. Zavádí nás znovu do světa drobných krádeží, kde se snažíte si co nejvíce vydělat. Jenže o banky a dostavníky ve vašem městě mají zájem i ostatní. Hráči si volí jednu z lokací k návštěvě v každém kole a buď shrábnou všechno, nebo se budou muset o svoji kořist poprat s konkurencí. Hráči po sobě střílí gumovými náboji, kterými se snaží zasáhnout nepřátelskou kartu postavy. Čím lepší puška, tím větší je nábojnice, kterou použijete. Zásahy ubírají postavám život, ale každý si může vytvořit svůj gang a osvobodit další nové členy do svojí party. Tím se rozšiřuje nabídka pro každé kolo a také množství činností, které jste schopní zvládnout. Těch je tu opravdu dost a přispívají k dobrému odsýpání hry, která je však převážně založená na konfliktu. Bez snahy okrást banku a dostavník (kde se každé kolo navyšuje uložená hotovost, dokud ji někdo nevykrade) nemáte šanci zvítězit. A o zábavné a napínavé přestřelky není nouze. Pocit z hromadných přestřelek chybí ve hře dvou protivníků, což ji činí trochu méně zábavnou, stejně jako přítomnost náhody hned na několika místech. Jinak je ale Zapadákov důstojným konkurentem Bangu a měl by si najít místo ve sbírce každého fanouška jednoduchých her z Divokého západu.

+ skvělé hromadné přestřelky
+ tajná volba akcí v každém kole
+ karty vybavení