Recenze: Zeměplocha Ankh-Morpork – poprvé na stole

Zeměplocha: Ankh-Morpork - balení

Na Ankh-Morpork padla noc. Divná individua s různými počty končetin a očí se začala vytrácet ze svých skrýší. Hlasy vycházející z hospod byly dnes neobyčejně hlasité. Bylo jasné, že dnes bude mít Noční hlídka zase spoustu práce s udržením pořádku. Dnes byl večer před volbami. Všude se šeptá, že Lord Vetinari má správný výsledek zaručený, ale i vidina demokracie udržovala obyvatele města u vytržení.

Nejspíš se vám nevyhnula jedna z nejslavnějších fantasy ság od spisovatele Terryho Pratchetta, který už si zasloužil i šlechtický titul. Svět Zeměplocha v ní plave vesmírem na zádech obrovské želvy A’Tuin za pomoci čtyř slonů, kteří jako pilíře celou plochu podpírají. Ať už ve své knižní podobě nebo v několika filmových zpracováních, které se britským režisérům a hercům docela povedly a je jedno, jestli máme na mysli pohádkovou dvojici Barva kouzel a Lehké fantastično, nebo spíš další Tichou poštu a Otce prasátek.

Terry Pratchett je prostě formát a jeho knihami zaplníte bez problémů jednu poličku. A teď je čas na přípravu druhé poličky hned pod ní. Na svět se prodrala první hra z jeho světa, která se sice neváže přímo na žádnou knihu, ale věrně nám představuje obyvatele největšího města Ankh-Morporku. Jejím autorem je Martin Wallace, známý a oblíbený britský autor a hra vyšla pod záštitou společností Treefrog Games a Mayfair Games.

Zeměplocha: Ankh-Morpork - připravená hra

Na poličkách českých obchodů najdete hru kompletně v češtině a můžeme za to děkovat firmě REXhry. Tedy na díky je ještě dost brzy, protože zatím nevíme, jaká hra je, že ano? Nejdříve se začneme kochat ilustracemi nejen dvorního kreslíře Pratchettova světa – Paula Kidbyho, ale také Petera Dennise, Iana Mitchella a Bernarda Pearsona.

Hru najdete ve větší čtvercové krabici, na jejímž víku pluje A’Tuin, ale dole u země vidíte i portréty Lorda Vetinariho či Smrťe. A po zvednutí víka se na vás vyvalí mapa celého města. Rozkládací na čtyři díly do detailů prokreslená. Hned si všimnete, že je rozdělená na dvanáct oblastí (volebních okrsků), o které budete v průběhu partie bojovat. Každá lokalita má u sebe vytištěné také číslo odpovídající výsledku na jedné dvanáctistěnné kostce.

Ale to zdaleka není všechno. Hra se bude hodně točit kolem karet sto čtyřiceti karet. Najdete tady sedm osobností, kterými se můžete stát, dvanáct událostí a tucet karet odpovídající jednotlivým lokacím na plánu. Ještě mnohem důležitější jsou ale herní karty, kterých je dohromady 101 a jsou rozdělené podle barvy na karty první (zelená) a druhé fáze (hnědá) hry. V jejich horním řádku najdete řádek plný ikonek popisujících akce, které vám karta dovolí provádět po svém zahrání.

Nemohou chybět ale ani nějaké ty kartonové drobnosti. Radost vám určitě udělají penízky ve dvou hodnotách, ale v průběhu hry možná ještě více oceníte oboustranné pomocné destičky objasňující význam každé z akčních ikonek.

A teď se konečně můžeme podívat do toho slavného (a ne příliš voňavého města), kterým se plouží z tekoucích a rozkládajících se odpadků složená řeka Ankh. S trochou štěstí byste ho mohli i překročit suchou nohou, pokud zrovna položíte nohu na správná místa. Ale i tak by vám ponožky nepoděkovaly.

Do začátku budete potřebovat rozložený herní plán a u něj také karty odpovídající jeho dvanácti čtvrtím rozložené v nabídce (nebo na hromádce, pokud nemáte dostatek místa). Mezi nimi je na mapě jasně znatelná hranice, která pro vás bude v boji o moc velice důležitá. Vedle plánu bude ležet také balíček náhodných událostí a akční karty. Ty ale nejdříve musíte rozdělit na dva – zelený a hnědý, které pak zamíchané položíte na sebe. Začínat hru budete s kartami barvy zelené.

Zeměplocha: Ankh-Morpork - rozehraná hra

Každý z hráčů dostane sadu svých barevných komponent – tucet služebníků a polovinu dřevěných budov a k tomu navíc ještě deset tolarů. Nyní je třeba určit postavu, za kterou budete hrát. Vylosujete si náhodně (ale tajně) svoji identitu, podíváte se na ni a nikomu ji neříkáte. Tahle karta určuje vaše vítězné podmínky. Zbývající nerozdané karty položíte stranou – do hry mohou ještě vstoupit. Vedle plánu pak začínají na hromádkách ostatní komponenty – trolové, démoni i ukazatele potíží.

Tedy až na tři, které nyní spolu se svými služebníky umístíte do tří startovních čtvrtí. Pak obdržíte konečně i pětici karet do ruky, se kterými začnete celý mocenský boj brát opravdu vážně. Bitva o voliče hlavního města může začít.

Obsah každého tahu je naprosto jednoduchý. Vyberte si tu nejvhodnější kartu z ruky a zahrajte ji. Jakmile splníte její pokyny, doberete si karty znovu tak, abyste měli pět (pokud máte víc, tak si jednoduše nové karty nelížete) a předáte slovo soupeři. V čem je tedy utopený ten ankh-morporský pes?

Tentokrát to jsou ikony aktivit a také akční text. Oboje najdete na každé kartě, kterou držíte v ruce a právě tyto symboly jsou prostředky, jak dělat činnosti na herním plánu. Jejich zásluhou můžete rozšiřovat svůj vliv (přidávat služebníky do sousedních čtvrtí), stavět budovy, ale i inkasovat peníze nebo vraždit nepřátelské služebníky. Je ale pouze na vás, které z ikon využijete. Jediným omezením je pořadí, které musíte při jejich plnění dodržet.

Ve hře jsou dva základní koncepty, kolem kterých se všechno točí. Prvním z nich jsou budovy. Pokud někde máte služebníka a v oblasti ještě nikdo nestavěl, můžete zde vztyčit svoji budovu. Díky tomu získáte nad čtvrtí vládu a dostanete její kartu. Podřízení vám dodají nové netušené síly a z karty vám budou každé kolo plynout nějaké výhody.

Druhým mechanismem jsou potíže. Černé kostičky se objeví na každém místě, kde se současně nachází služebníci více protivníků. Na takovém místě nelze postavit budovu, dokud žeton neodstraníte. K tomu vede hned několik cest.

Zeměplocha: Ankh-Morpork - detail herního plánu

Akční karty je možné řetězit podobně jako třeba v Dominionu. K tomu vám pomůže ikonka zelené karty, která vám umožní zahrát okamžitě další kartu a provést její akce.

Jednotlivé role hráčů nabízí více cest k vítězství, díky kterým se herní plán začne zaplňovat nejen postavičkami a budovami, ale i potížemi. Z mnoha činností vám plynou výhody, ale někdy na vás čeká také zahrání náhodné karty události, která některému z hráčů překazí plány. Událost se dotkne čtvrti, kterou náhodně určí hod kostkou.

Hra obvykle končí předčasně splněním některé z vítězných podmínek, které hráč může ohlásit jen a pouze na začátku svého tahu a ne jako výsledek svých akcí. Není tak vůbec jednoduché se k výhře dopracovat. Každá z postav má za úkol nastřádat nějakou moc nebo majetek. Velitel Elánius pak vyhrává, když nikdo jiný nesplní svoje podmínky. Pokud ale není ve hře a dojde dobírací balíček karet, můžete se dočkat počítání bodů. V takové situaci pak získáte body za budovy, peníze a služebníky na herním plánu.

Zeměplocha Ankh-Morpork je moc pěkná převahová hra. Zaujme nejen fanoušky světa Terryho Pratchetta, ale i všechny milovníky přímých soubojů o místo na výsluní. Pouze nekompromisním hraním a přetlačováním soupeřů můžete dosáhnout svého cíle, který je pokaždé trochu odlišný. Před ostatními pečlivě ukrýváte svoje tajemství a pomocí intrik se snažíte dosáhnout vítězství.

Toho lze dosáhnout nashromážděním bohatství, stejně jako působením potíží nebo stavbou budov. Každá postava má podle své pozice poslání, které chce v tomto velkoměstě splnit. A je pouze na vás, abyste jí k tomu poskytli prostředky tak, aby ostatní vaše snažení neprokoukli.

To znamená, že nejdůležitější roli v partii Zeměplochy hrají postavy, kterými se stanete. Většina z nich se ve svém úkolu výrazně liší. S tím se ale pojí také první nevýhoda – v prvních particíh, kdy ještě neznáte tak dobře všechny postavy, budete mít problém uhlídat úkoly ostatních a prokouknout je. Teprve s více hrami proniknete do možností a naučíte se odhalovat snahu o tu či onu cestu k vítězství. A tady právě Zeměplocha zazáří ve vzájemném házení klacků pod nohy.

Zeměplocha: Ankh-Morpork - karty

Stejně tak budete mít na počátku problémy se schopnostmi, které vám poskytují jednotlivé čtvrti. Nebudete vědět, kterým směrem se vám vyplatí rozvinout svoje vojsko služebníků, aby vám to hrálo nejlépe do karet. S orientací vám naštěstí trochu pomohou nápovědní kartičky, které jsou připraveny pro každého z účastníků partie.

Obrovskou výhodou Ankh-Morporku je jeho jednoduchost. Stačí se naučit několik ikonek v horní části, pochopit umisťování budov a žetonů potíží a můžete hrát. Pak už stačí jen hrát karty a vyhodnocovat ikony v jejich horní části, případně využít text na kartě, který je česky. Celou hru tak vysvětlíte i méně zkušeným hráčům během několika minut a můžete začít hrát. A přesto vás bude hra i po více partiích překvapovat a budete nalézat nové možnosti, jak využívat karty společně ve svůj prospěch.

S ohledem na počet karet a rozlohu města jsou jednotlivé partie dost odlišné. Svůj výrazný podíl na tom má také skladba osobností, která se pokaždé trochu liší. Málokdy budete hrát dvakrát po sobě za stejnou postavu. Díky tomu má hra překvapivě vysokou trvanlivost a ani po dvaceti partiích se vám neomrzí. Na to má ale také velký vliv skladba hráčů, kteří se u stolu sejdou. Všichni by měli být spíše draví, protože defenzivní strategie tu příliš místa nedostane.

Zeměplocha: Ankh-Morpork - karty

U takto konfliktní hry je možná až překvapivé, že ji lze hrát i ve dvou hráčích jako duel. Sice je ve městě mnohem více prostoru a nemusíte se tolik rvát o přízeň obyvatel, přesto je hra i tak zábavná a strategická. Stále nevíte, kým váš protivník je. Abyste si ale požitek nezkazili, nezapomeňte vyjmout pro souboj ve dvojici některé akční karty.

Když se u herního plánu sejde více lidí, nálada v Ankh-Morporku se změní k mnohem soupeřivější. Ve městě se najednou musíte rvát o svoje pozice a splnění cílového úkolu není tak jednoduché. A přesto je hra i v nejvyšším počtu dohratelná do jedné hodiny, což je pro takovouto lehkou jednohubku naprosto akorát. Díky krátkým tahům se hráči ani nestihnou začít nudit a to přesto, že mimo svůj tah v podstatě nemají co dělat.

V partii hraje samozřejmě svoji výraznou roli náhoda. K úspěchu potřebujete držet v ruce správné karty, což může v některých chvílích být opravdu rozhodující. A přesto, že některé karty mají v horní části více ikonek, prostě nejste připraveni na všechny situace. Pak můžete získat dojem, že nemáte tak úplně nad děním na plánu kontrolu, když na vás začnou soupeři útočit a vy se nemáte jak bránit.

Zeměplocha: Ankh-Morpork - karty

Grafické rozpoložení celé krabice, překrásná mapa města a především ilustrace na kartách, jsou opravdu vynikající. Sice je zřejmé, že se o ně nepostaral pouze dvorní Pratchettův ilustrátor Josh Kirby, přesto se jim daří zachytit atmosféru Zeměplochy více než dobře. Dobrý dojem pak završují pěkné dřevěné figurky.

Zeměplocha Ankh-Morpork je ohromně zábavnou konfliktní hrou, ve které si hráči nedarují vůbec nic. Bez konfliktu a útoku na ostatní zde není cesty k vítězství. Boj o každou pozici, blafování a přetvářka jsou zde na prvním místě stejně, jako v reálném městě z fantazie pana Pratchetta. Občas sice budete muset spoléhat na náhodu, ale nakonec do cíle doklopýtáte všichni a jen jeden odhalí vítězně svoji identitu. Pokud nechcete vyzkoušet, co všechno řeka Ankh unese, měli byste to být právě vy..

Videorecenze Zeměplocha: Ankh-Morpork (od času 15:14):

AutorMartin Wallace
IlustracePeter Dennis, Paul Kidby, Ian Mitchell, Bernard Pearson
VydavatelTreefrog Games, Devir, Esdevium, IELLO, Kaissa Chess & Games, KOSMOS, Mayfair Games, Phalanx Games Polska, REXhry, Zvezda
Rok vydání2011
Minimální věk11 and up
(57 voters)
KategorieBluffing, Card Game, City Building, Deduction, Fantasy, Novel-based
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Events, Hand Management, Hidden Roles, Interrupts, Roles with Asymmetric Information, Sudden Death Ending, Take That
RodinaBooks: Discworld, Series: Literature (Kosmos)
Alternativní názvyAnkh-Morpork, Discworld: Ανκ Μόρπορκ, Disque-Monde: Ankh-Morpork, Mundodisco: Ankh-Morpork, Scheibenwelt: Ankh-Morpork, Świat Dysku: Ankh-Morpork, Terry Pratchett's Ankh-Morpork, Zeměplocha: Ankh-Morpork, Плоский мир Анк-Морпорк

Zeměplocha: Ankh-Morpork je překvapivě jednoduchá hra, kterou si užijí nejen začátečníci. Ti ocení snadnou uchopitelnost principů, které zahrnují jednoduché hraní karet. Ikonky na nich pak jasně specifikují, které akce budete mít ve svém tahu k dispozici. Naopak pokročilé hráči zase nadchne znovuhratelnost a šířka způsobů, jakými se lze dopravit k vítězství. Tyto cestičky úzce souvisí s identitami, jenž a sebe mohou hráči v průběhu partie brát. Každá postava má jinou vítěznou podmínku, ale všichni budou potřebovat na plánu nějaké ty služebníky. Jenže hlavní město není jen klidný přístav, ale především pořádný úl plný hluku, hašteření a neustálých problémů s magií a lidskou povahou. Trable nastávají v jednotlivých částech města, které můžete většinou kontrolovat a využívat jejich speciálních dovedností. Hra nabízí ohromné množství karet, které zaručují, že každá partie bude úplně jiná. Důležité ale je, aby hráči měli dobrý přehled o všech dostupných vítězných podmínkách, protože identity hráčů jsou tajné. Současně nemusí hra oslovit ty, kdo nemají rádi mírně chaotické a náhodné hry s velkým důrazem na konflikt mezi hráči. Jinak je ale Zeměplocha: Ankh-Morpork výbornou karetní zábavou do každého trochu soupeřivého kruhu.

+ perfektní grafika
+ téma milovaných knih
+ naprosto jednoduchý herní mechanismus