Recenze: Zombie Dice – jsme zombie a máme HLAD!

Zombie Dice - balení

Na zoubek (asi hodně shnilý) se našim sympaťákům podíváme v této jednoduché kostkové hře. Nyní však budeme na druhé straně barikády, než jak tomu bývá ve filmech. Budeme hladovými zombie a náš hlad ukojí jen a pouze mozky, lidské mozky.

Hra Zombie Dice je jedním z mnoha počinů dnes již legendárního tvůrce stolních her, Stevena Jacksona, který má na svém kontě třeba věhlasný Munchkin (recenze). U svých her převážně preferuje snadná pravidla a lehkou uchopitelnost herních mechanismů a řídí se zlatým pravidlem, že „v jednoduchosti je síla“, v čemž s ním musíme souhlasit, ale s jednou malou připomínkou: vše má svou míru. A o tom, jak moc Zombie Dice překračuje, či nedosahuje této míry, se dozvíte v dnešní recenzi.

Ihned na první pohled vás asi zaujme krabička, ve které se celé srdce hry schovává. Ta je řešena velice důmyslně. Funguje totiž zároveň jako dobrá úschova všech herních komponent, ale také jako samotná herní pomůcka. Krabička je totiž vyvedena v oválném tvaru, takže se jedná spíše o jakýsi kalíšek, sloužící na pořádné protřepávání kostek.

Zombie Dice - připravená hra

Jakmile vytáhnete víko, asi vás obsah příliš nepřekvapí, dost možná spíše zamrzí. Jediné, co v kalíšku najdete, jsou kostky (kterých je rovných třináct) a následně pravidla. Absence žetonů nebo modelů mozků, o které budete v celé hře bojovat je docela, dle našeho názoru, zarážející a hlavně srážející úroveň jinak pěkně vypadající hry.

Co je však nejdůležitější na kostkové hře, jsou pochopitelně kostky a ty se povedly na jedničku. Jsou vyvedeny hned ve třech různých barvách, kdy zelených je nejvíce (6 kusů), žluté jsou zde 4 a nakonec v kalíšku na vás čekají „jen“ tři červené kostky. Na každé kostce jsou tři pěkně plasticky vymodelované obrázky. Jeden z nich značí mozek, další výstřel a třetí stopy.

A nyní, když už máme přehled o kostkách, se můžeme podívat na hru samotnou. Cíl je jasný. Kdo první ukojí svůj hlad a sní jako první třináct mozků (rozumějte, získá třináct bodů) vyhrává.

Zombie Dice - rozehraná hra

Ugg… ugg… uug! Uagh! UGG OAWW! Uuaaagh! Ugg! Ugg!!

Samotný začátek hry nám napoví, že nejdůležitější bude dobrá atmosféra a chuť bavit se, protože začíná ten hráč, který nejlépe napodobí zombíka a řekne „mooozky!“. Poté si začínající hráč vezme kalíšek s kostkami a řádně je promíchá. Nakonec si vytáhne tři kostky z kalíšku a hodí jimi. Každá kostka symbolizuje hráčovu oběť a ten tedy chce, aby na kostkách padalo pokud možno co nejvíce mozků. Každá kostka s mozkem se dá na levou stranu a hráč za tyto kostky získá na konci svého tahu body, pokud tedy nebyl zasažen třemi výstřely, protože tři výstřely znamenají ztrátu všech v tomto kole získaných mozků. Výstřely, stejně jako mozky hráč dává stranou. Posledním symbolem jsou stopy, ty znamenají, že oběť utekla a hráč s touto kostkou bude házet i následující tah, pokud tedy bude pokračovat. Do teď jste jen bezhlavě, stejně jako chodící mrtvý, žrali, ale nyní se přeci jen drobná ozubená kolečka v červy provrtaném mozku začínají se skřípěním otáčet. Máte totiž možnost hru tak trochu ovlivnit.

Aagh, argh, uah… UGH???

Jedinou možností hráče, jak ovlivnit hru, je totiž výběr, zda skončí a nechá si zapsat všechny v tomto kole získané mozky, anebo zda si dobere do ruky opět tři kostky a hodí jimi, přičemž výstřely a nasbírané mozky má stále před sebou. Ačkoli se jedná o banální a jediné rozhodování ve hře, je vcelku ve výsledku složité a napínavé. Hráči totiž nechtějí riskovat ztrátu všech získaných mozků v tomto kole, na druhou stranu, když si nechají zapsat body za mozky, sice je už do konce hry neztratí a jsou blíže k metě třinácti snědených mozků, ale také dávají možnost ostatním hráčům nasbírat mozky. Stále to však ještě působí bez nápadu a duše, že?

Zombie Dice - rozehraná hra

Aargh, ergh… OW!? GRRRRR!!! Ugh??? GRRR!!!

V tuto chvíli přichází do hry velice chytrý prvek. Ve hře jsou totiž až tři barvy kostek, jak bylo zmíněno výše. A na každé barvě kostky je jiný poměr obrázků. Zatímco na zelených kostkách, které symbolizují lehké oběti, je nejvíce mozků a jen jeden výstřel, tak na červených, což jsou velmi těžké oběti, je to úplně naopak. Takže než si vytáhnete kostky z kalíšku, dopředu víte, jakou máte naději, že nebudete zastřeleni a tak se raději můžete rozhodnout přestat. Zdá se vám to málo? Ano, je tu ještě jeden prvek důležitý k rozhodování, ale tím to končí. Hra totiž končí poté, co někdo nasbírá třináct mozků nebo více. Poté všichni hráči mají ještě jeden tah. Z toho vyplívá, že se musíte rozhodnout, zda být první, kdo sní třináct či více mozků, anebo raději počkat na tu správnou chvíli.

Aaagh… Meh… Aughhhr… *mlask* *mlask*

Ačkoli se může celá hra zdát jako bezduché házení kostkou, vězte, že tomu tak není. Zpočátku možná, ale když se budete chýlit ke konci, pohltí vás napětí a vcelku i strach o výsledek. Budete muset stále více riskovat, jak bude růst zásoba mozků ve vašem břiše.

Zombie Dice - kostky

V této hře není nouze o velmi napínavé momenty, u kterých se raději vaše oči zavřou, a vy uslyšíte tlukot vlastního srdce a nakonec málem dostanete infarkt, když uslyšíte, že všech osm v jednom tahu získaných mozků ztrácíte kvůli třem výstřelům jediným hodem, anebo když naopak předběhnete v posledním kole vedoucího hráče, kdy v jednom jediném tahu získáte třeba deset mozků. Ano, celé je to o náhodě, ale díky ní je tato hra někdy dost velkou a hlavně do posledního tahu napínavou zábavou. To však nic nemění na tom, že se časem dostaví silný pocit frustrace z toho, že hru nemůžete, ale naprosto nemůžete ovlivnit. A frustrace začne velmi brzo vést ke stereotypnosti a se stejnou partou lidí si tuto hru asi jen tak znovu nezahrajete.

Jako výplň mezi něčím velkým je to dobré, to samé platí při dobrém společenském rozpoložení. Tato hra je totiž také dost závislá na atmosféře, kterou hráči vybudují a v kombinaci s kostkami, které nabízejí napětí, může být atmosféra u stolu velmi silná. Doporučujeme si například vyprávět čí mozky váš zombie jí a kam zrovna míří. To už však vše záleží na hráčích.

Zombie Dice je kromě vysoké náhodnosti a krátké herní doby také specifický ještě jedním aspektem a tím je počet hráčů. Vydavatel udává neuvěřitelný počet od 2 do 99! A je teoreticky možné v tomto počtu pokračovat. Co si však budeme povídat, už více jak pět hráčů je moc a ze hry se stává vcelku nudná záležitost, kdy musíte čekat dlouho na svůj tah. Ve dvou a ve třech hra také vůbec nefunguje, chybí interakce mezi hráči. Takže tak čtyři hráči jsou ideální.

Zombie Dice - kostka

Zombie Dice sice není lokalizovaný do češtiny, ale to u tohoto typu hry naprosto vůbec nevadí. Pravidla pochopíte ihned a hráče na pěkné téma také lehce nalákáte. Bohužel ne na moc dlouho.

AutorSteve Jackson (I)
IlustraceAlex Fernandez (I)
VydavatelSteve Jackson Games, Black Monk, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby World, Pegasus Spiele
Rok vydání2010
Počet hráčů2 - 99
(58 voters)
KategorieDice, Horror, Humor, Party Game, Zombies
MechanismyDice Rolling, Die Icon Resolution, Push Your Luck, Re-rolling and Locking
RozšířeníZombie Dice 2: Double Feature, Zombie Dice 3: School Bus
RodinaContainers: Tubes, Creatures: Zombies, Game: Zombie Dice, Theme: Villainy
Alternativní názvyDados Zombie, Kości Zombie, Zombie Dice Deluxe, Zombie Würfel, Zombie Würfel Deluxe, Зомби кубики

Zombie Dice je čistě náhodná kostková hra, která neumožňuje téměř žádné rozhodování a nemá v sobě téměř ani špetku taktiky. Na druhou stranu díky tomu je každá hra napínavá a nepředvídatelná až do konce. Navíc hra oplývá vcelku silnou atmosférou plnou smíchu ale také strachu. Jedná se o dost rozporuplnou hru a hráče také tak zaujme. Některé úplně a napořád a ostatní skoro vůbec. Bohužel málokdo si bude chtít zahrát více jak jednu – dvě partie za sebou, což je u tak krátké hry, jako je Zombie Dice špatné.

+ kalíšek, zároveň krabička
+ dobrá kvalita kostek
+ jednoduchý princip