Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Rozhovor s Antonínem Šrajerem o nové verzi Téte de la Course

Pan Antonín Šrajer je mužem, který stojí za kvalitní českou simulací cyklistických závodů, která vznikala zpočátku pouze jako dílo dvou nadšenců, ale zaujalo spoustu hráčů. O jejích kvalitách vypovídá naše podrobná recenze Téte de la Course i nedávný článek o tom, jak herní zážitek mění etapové závodění.

Protože jsme již dříve přinesli informaci o tom, že TonyGames připravují novou verzi Téte de la Course, rozhodli jsme se panu Šrajerovi k tomuto tématu položit několik otázek.

Jménem serveru DeskoveHry.com si Vám dovoluji položit několik otázek ohledně Vaší hry:

1) Deskové hry jsou dnes na vzestupu. Jak je to dlouho, co jste přišel s nápadem ztvárnit cyklistické závody na stole a co vás k tomu vedlo?

Abych řekl pravdu, tak první seznámení se s tímto způsobem hry přišlo před cca 40 lety. Naprosto mnohem jednodušeji a jen obyčejnou tužkou si moji dva starší bratranci na zakoupené čtvrtky malovali tratě, simulovali tehdy velmi populární Závod Míru. Po těchto tratích pomocí kostky vedli až třeba 150 závodníků. Jediné pravidlo bylo „hoď a jeď“. Samozřejmostí bylo počítání výsledků, prémií atd. Jeden závod se ale jel třeba dva dny. Tak to bylo náročné. Odházejte si postupně 150 cyklistů kostkou po celé dlouhé trati. Cyklisté byli znázorněni vystřiženými obdélníčky ze čtvrtky a nádherně barevně vymalovaní ve státních barvách států celého světa se startovními čísly. To ve mně zanechalo obrovský dojem. Několikráte jsem si sám tento způsob znova a znova zkoušel hrát. Aź před dvěma roky jsme se se synem koukali na televizní přenos Tour de France. To nás dostalo! A když to celé divadlo skončilo, tak jsme zjistili jaké sportovní a cyklistiské prázdno přišlo. Rozhodli jsem se , že si Tour de France budeme hrát doma. Základ jsem měl v paměti už 40 let a tak bylo na čem stavět.

2) Jak dlouho byla hra ve vývoji?

Hru už vyvíjíme dva roky a stále to ještě neskončilo. Po velkém úspěchu při předvádění hry společnosti Czech Board Games v Praze, kdy jsme obdrželi +4,5 bodu ze stupnice -5 až +5, jsme na vlastní náklady nechali vyrobit 100 ks prvního „tubusového“ vydání hry. Recenzi tohoto vydání jste provedli a musím říci, že nás velmi potěšilo. Také všech 100 ks zmizelo v Česku a na Slovensku během pěti měsíců. To nás dostalo a podpořilo v další práci. Bohužel nevyšlo slíbené představení hry v Essenu na největším veletrhu deskových her.

3) Téte de la Course je koncipovaná jako opravdový etapový závod, většinou se dá zvládnout jedna až dvě etapy za den. Odpovídá to tedy reálnému závodu. Právě díky těmto vícetraťovým kláním dostává hra naprosto nezaměnitelný nádech. Bylo těžké vyladit herní mechanismus, aby i napříč jednotlivými etapami byly závody stále vyrovnané?

Těžké bylo převézt ten reálný život etapového závodu na stoly v deskové hře. Chtěli jsme, aby hra nebylo komplikovaná, ale intuitivní a zábavná a zároveň reálná. Začali jsme shánět veškeré informace hlavně o Tour de France a jejich pravidlech. Chtěli jsme, aby jednotlivá pravidla na sebe navazovala, či zapadala do sebe tak, aby si je hráč lehce zapamatoval. Popravdě řečeno, sami jsme byli nakonec s výsledkem překvapeni. Vyšlo to! Pokud si uděláte čas a rozjedete si etapový závod, pak se ze hry stává úplně jiná dimenze strategie a zábavy. Takový hon na trikoty nepamatuje ani skutečná Tour.

4) Cyklistika u nás není zrovna nejmasověji sledovaným sportem, přesto jste se rozhodli udělat novou, vylepšenou verzi Téte de la Course, která se bude jmenovat Tour de France. Zmiňovali jsme se o ní již v nedávném krátkém článku. V čem se bude nejvýrazněji lišit od současné verze?

Druhé vydání by mělo přinést již krabicovou podobu hry. Přes druhou fázi přípravy hry, jak zmiňujete v otázce, jsme se přenesli do fáze třetí. Ta vychází ze zkušeností zástupců firem, se kterými jsme vedli jednání o výrobě a prodeji hry. Zatím bohužel neúspěšně. Co ale budeme měnit? Název hry bude zkrácen. Už to máme vymyšleno i s novým logem. Z oboustranných herních plánů budou vylupovací jednotlivé silniční úseky, které bude možné libovolně sestavit na každém stole do jakékoliv etapy. Pravidla budou rozdělena na tzv. Rychlý start a Pokročilé. Bude upraven CD pack Počasí a tabulkový program pro vyhodnocování celkových výsledků. Tento program je jeden z největších kroků vpřed. Jeho pomocí na PC nebo notebooku získáte okamžitě výsledky všech trikotů, družstev, celkového času v celé Tour, kterou můžete jet i několik týdnů.

5) A kdy by mohla být nová verze Tour de France v prodeji?

Zatím všechna jednání ztroskotala. Takže vydání druhé verze je momentálně v nedohlednu. Máme problém s tím, že Česko není cyklistická země a kdo na kole jezdí, tak se snaží hubnout a víc ho nezajímá. Takový je vztah i manažerů některých produkčních firem k naší hře. Ale my víme, že tato hra patří spíše do Francie, Itálie, Španělska, Anglie, Belgie, Lucemburska, USA a dalších cyklistických států, zde má tak obrovský potenciál, že se nám to nechce ani domyslet. Nicméně usilovně pracujeme každý večer, překreslujeme, přepisujeme a připravujeme to tak, aby v září již mohla proběhnout nová jednání s novou podobou hry.

6) Přestože herní plány byly v předchozí verzi obrovské, největším problémem byly chyby při odpočítávání pohybu cyklistů a jejich stavění v pelotonu. Především při hře většího množství hráčů dochází ke zmatkům. Máte nějaké zjednodušení či řešení pro tento problém?

Ke zmatkům nemůže docházet. Ty vyplývají pouze z nezkušenosti nebo nedostatečného nastudování pravidel. Je pravda, že spíše méně zručným může dělat problém rovnat cyklisty v pohybu na silnici, ale to jsme vyřešili v připravovaném druhém vydání, kdy jsme cyklisty zvětšili a již nejsou gravírovaní z plastu, ale jsou představováni kartónovým provedením 2cm čtverce zasazeného v plastovém podstavci.

7) Kdo hledá víc než samotné závody, může se poohlédnout i po manažerském rozšíření, které dovolí hráčům nahlédnout i mimo samotné tratě. Jakou máte zatím zpětnou vazbu na toto neobvyklé rozšíření od hráčů?

Manažérské rozšíření, kdy mimo házení kostkou také dostanete do ruky peníze a cyklisté vlastní jména, mimořádné schopnosti a sponzory (to rozšiřuje strategii hry) jsme připravili jako „třešinku na dortu“ a zatím nehodláme toto vydání oficiálně vyrábět a prodávat. Stejně jako první vydání Téte de la Course, jsme si vyrobili cca 50 vzorkového balení rozšíření pro naše fanoušky a zákazníky. Odezvy nejsou špatné, ale reakce na základní balené Téte de la Course se to nevyrovná.

8) Manažerské hry byly zatím výsadou počítačových her, ovšem vaše rozšíření má co nabídnout. Myslíte, že hráče zaujme?

Doufáme, že ano. Aly byli bychom raději, kdyby zaujalo nějakého výrobce naše základní balení hry Téte de la Course. Ta hra má obrovský potenciál, který zatím nebyl úplně odhalen. Mnoho hráčů, kteří ani neví, že taková hra existuje, by bylo překvapeno a už vidím, těch fanklubů, které mohou hrát mezi sebou, pořádat turnaje, mistrovství a i mezinárodní Tour.

9) Je vidět, že tvorba sportovních her vás baví, máte v plánu nějaké další?

Jen tak mimo hru dáváme dohromady ještě Skoky na lyžích. V této deskové hře budete nejen skákat, ale získávat i body jako je to ve skutečnosti. Zajímavostí je to, že zatím hru vytváříme bez použití hrací kostky. Naprosto revolučním počinem je pak samotný skok skokana pomocí karet. Ale je to zatím vývoj, To bude ještě dlouhá cesta po zkušenostech z cyklistiky.

Víte, naše hry vytváříme s tím, že musí odpovídat realitě. To je to, co nás baví. Jeden náš zákazník prohlásil, že naše Téte da la Course se liší od skutečného závodu jen tím, že u toho stolu nemusí šlapat do pedálů. A to je pro nás největší odměna.

Děkujeme za Váš čas.

Také děkuji a koukněte na www.tonygames.mypage.cz

Tým serveru DeskoveHry.com

Rozhovor s Antonínem Šrajerem o nové verzi Téte de la Course
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dungeon Venture – bojovníci světla