Vládce Tokia

Recenze: Dostihy a sázky - koně, hazard, peníze

Sdílet:
    Pridat.eu
Kategorie:  dětská  pro začátečníky

Říká se jim také české Monopoly. Hra, na které vyrůstala spousta z nás. Jak si na tom stojí dnes? Jedná se jen o nostalgickou vzpomínku na dětská léta nebo má stále co nabídnout?

Dostihy a sázky vyšly poprvé v roce 1984, tedy ještě za dob před sametovou revolucí. Jejich autorem je Ladislav Mareš, který nepopírá svoji inspiraci v zahraniční hře Monopoly (recenze Monopoly). Pro pana Mareše byly (a jsou) koně velkým koníčkem, a tak se rozhodnul promítnout je do svojí hry. Po jejím vydání ji Rudé právo odsoudilo za kapitalistické praktiky a tím se paradoxně postaralo o její nesmrtelnost a velkou popularitu mezi všemi obyvateli. Ostatně kdo z vás nezná ta oblíbená jména jako je Grifel, Shagga, Koran nebo Japan?

Letos slaví tato obchodní hra 25 let a prodaly se jí už tři miliony kusů. V současné době na ni vlastní práva firma Dino Toys, která vydala také několik reedic, o kterých si povíme později. My se však společně podíváme na tu klasickou původní verzi tak, jak si ji všichni pamatujeme.

V krabici naleznete spoustu přehledných přihrádek o stejných rozměrech, bankovky se do nich vejdou bez problémů, to už ovšem nelze říct o žetonech, kostkách a figurkách. Navíc pokud peníze nezajistíte gumičkami, mají tendenci se rozsypávat všude po krabici, což je nepříjemné vzhledem k tomu, že je krabice navržena pro přenášení – má na svojí horní straně ouško.

Partie se odehrává na herním plánu, který je složen ze čtyř čtvercových kusů, které do sebe zapadnou jako puzzle. Základní princip je totožný jako ve hře Monopoly – hráči chodí dokola, snaží se skoupit celou jednobarevnou stáj (= čtvrť) koní. Kromě stájí je čekají také trenéři (= nádraží), finance a náhody (= šance) a velmi neoblíbený distanc (= vězení). Při průchodu startem obdrží finanční injekci v podobě čtyř tisíc korun, což sice není moc, ale v Dostizích se pohybujete v nižších cenových sférách nežli v obchodě s nemovitostmi.

Pokud se vám podaří koupit celou stáj, ať již vlastními silami (musíte na koni skončit svůj pohyb figurkou) nebo obchodem s některým z hráčů, můžete jej začít vysílat na závody. Dokud koník nezávodí, plyne vám z něj zisk pouze za prohlídku stáje od náhodného návštěvníka (= hráče, který skončil na tomto políčku svůj pohyb), jakmile jej však postavíte na start nějakého dostihu, vaše zisky mohou výrazně narůstat.

Dostihů se můžete zúčastnit až ve chvíli, kdy vlastníte celou barevnou stáj. V takovém případě můžete koupit svému koníkovi účast na dostihu, pokud na něm stojíte figurkou. Závodícího koně označíte žetonem. Existují celkem čtyři úrovně dostihů, čemuž odpovídá počet ležících zelených žetonů, čtvrtý nejlepší vás pak opravňuje položit ke svému hřebci či klisně velký červený puntík.

Zde začíná ovšem ta nejzábavnější část Dostihů a také důvod, proč se hra nejmenuje pouze Dostihy, ale také sázky. Ostatní hráči jsou totiž při průchodu kolem vaší stáje v neustálém nebezpečí – pokud skončí svůj pohyb na políčku koně, který je postaven v nějakém dostihu, zaplatí majiteli často poměrně značnou částku (čím dražší koně a lepší dostihy, tím víc peněz) a často jej přivede až na pokraj bankrotu. Existuje však způsob, jak takové tragédii zabránit: sázení.

Hráč, který je na dosah hodu kostky od koně v dostihu, si může vsadit na to, že na něm skončí svůj pohyb. Může vsadit jakoukoliv hotovost či majetek (koně), která se pro účely sázky zdesetinásobí. Pokud tedy z dostihu má majitel zisk 36.000 (tmavě modrá stáj, Narcius, červený žeton) a blížící se účastník vsadí 5.000 korun, tak mu ještě majitel Narciuse zaplatí 14.000 korun (50.000 – 36.000). V případě, že sázka nevyjde, hotovost propadá ve prospěch vlastníka koně. Vítězí hráč, který nezbankrotuje.

Často ručička na vahách visí nad vyjednávacími schopnostmi hráče. Situace, kdy potřebujete stáj (na sázení musíte vlastnit jednu kompletní stáj), protože soupeř už má nasazené koně v dostizích a některý z protivníků vám koupil vytouženého koně, není žádnou výjimkou. V takovém případě nejsou stanoveny žádné limity pro obchodování a prodejní cena se může vyšplhat i na násobky nákupní, záleží pouze na domluvě mezi hráči.

Kouzelný vliv na veškeré sázení mají již zmiňované kartičky náhody, které nejen že posouvají hráče na Distanc či na start, ale také třeba o tři políčka zpět. A jak už asi tušite, tři políčka zpět může být i na závodícího koně a to bývá nepříjemné. Zvláštní kapitolou je kartička "Vraťte se na poslední políčko ve hře (kůň Napoli)," která se stává zdrojem stresujících situací, při nichž hráči sází na Napoliho i přes půl hracího plánu, protože hrozí, že si tuto kartičku náhody vytáhnou.

Jak již jsem zmínil na počátku, firma Dino Toys nezůstala u jediné verze Dostihů a sázek. Dnes koupíte hned dvě verze: karetní Dostihy a sázky II. jsou zaměřeny především na sázení, zatímco Dostihy a sázky – nová verze, která oblékla stařičkou hru do nového vzhledu. Hra také inspirovala otce a syna Jankovi k vytvoření jejich vlastní verze Dostihů, ve které závodíte v opravdových dostizích!

Stereotyp, který je velkým nepřítelem zábavy při partii Monopolů, zde narušují sázky, které hru neskutečně dynamizují a dělají ji neustále zajímavou. Znám lidi, kteří Dostihy a sázky hrají jako pouhé Monopoly, tedy bez sázení, ale partie pak postrádá to správné pošťuchování a soupeřivou atmosféru.
Největším problémem zůstává i zde, že celá hra je vystavěna na náhodě. Hráč může sice ovlivňovat fakt, jestli si koupí či nekoupí daného koně, ale hody kostkou a zamíchané karty rozhodují o vítězi.

Velký háček leží také ve vyváženosti stájí. Zatímco první oranžovou si koupíte jedině v opravdové nouzi, tak o obě modré, hnědou a zelenou se svádí bratrovražedné souboje. Ostatní stáje jsou co do výhodnosti investice výrazně pozadu.

Poslední zádrhel ukazuje ručička na hodinkách. Partie Dostihů jsou totiž většinou velmi zdlouhavé a hra často začne nudit dřív, než se doberete jejího konce. Toto platí především ve větším počtu hráčů, kdy často hrací doba přesáhne dvě hodiny a to už je opravdu na takovouto hru příliš.

Hra Dostihy a sázky je plná radosti a slz. Nebudu zastírat, že na ni mám nostalgické vzpomínky, zažil jsem s ní zvraty v posledním okamžiku a zoufalé sázky z posledních sil. Přesto je dnes jejich herní princip překonán. Je to podobně jako s jinými věcmi z dětství – koupíme si je ne proto, že by byly lepší, ale protože jsou prostě NAŠE.

+ zábavné sázení
+ téma dostihů
+ vítěz není do poslední chvíle jistý