Recenze: A.D.A.P.T. – moře a jeho nástrahy

adapt-01

Před miliardami let zuřila v oceánech první opravdová válka. Byl to boj mezi několika vývojovými větvemi, které měly určit směřování celého obyvatelstva naší planety. Vyvinout se tím správným směrem a vyhrát, to bylo motto tehdejší doby, ačkoliv ryby samotné tomu příliš nerozuměly. A možná si můžete myslet, že se nakonec rozhodly špatně vzhledem k tomu, co teď lidé na planetě předvádí.

Abychom si to vyzkoušeli nanečisto, to je určitě snem každého z nás. Jen tak být svědkem evoluce. To všechno je na stole díky nabídce hry A.D.A.P.T., kterou vytvořil John Wrot a pod záštitou své společnosti Gate Keeper Games ji v roce 2016 vydal. Tomu ale předcházela úspěšná kampaň na Kickstarteru, kde získala podporu 783 fanošuků a vybrala více než čtyřicet tisíc dolarů.

Malá modrá krabička s oceánem a dvojicí rybiček je zavřená pouze na magnetku. Uvnitř najdou hráči sáček s hromadou kostek. Ty jsou zbarvené dvojitě a jedná se o takzvané půlené kostky Halfsies Dice, které jsou dalším dítkem autora a v březnu 2017 na ně běžela Kickstarter kampaň.Spolu s nimi jsou uvnitř balení obsaženy také složené tři papírové plány, které nabízí celkem devět oddílů pro části těla malé rybičky a její vlastnosti (například kůže). Právě tyto plány položí hráči před sebe a mezi nimi nechají dostatečně velký prostor na proud genů, kterým poplují karty vylepšení. V něm tak hráči zamíchají dohromady přes padesát karet těla.

adapt-07

Předtím ale musí ještě z balíčku oddělit karty rybky guppy, které se liší pouze vzhledem. Všechny mají stejné hodnoty zdraví a přežití a jejich úroveň je jedna. Tuto rybku položí do středu svého plánu na políčko s nápisem tělo (body). K tomu dostane ale především hlavní výbavu v podobě sedmi kostek, které barvou musí odpovídat jeho rybce. Dvacetistěnná kostka bude počítat zkušenosti a je tedy do začátku nastavena na hodnotu jedna. Zbývající balíček pak hráči zamíchají a vyloží z něj čtyři karty do společného genového proudu. Poté si ještě každý hodí dvojicí kostek percentilu a jejich výsledek vytvoří dvojmístné číslo odpovídající startovní adaptaci. Pro tu je v pravidlech tabulka a nabízí zkušenosti i karty z genového proudu.

Od té chvíle ale už hráči dostanou šanci bojovat za vítězství pěkně jeden po druhém ve svých tazích. Na začátku každého z nich nejdříve získají pár bodíků zkušenosti. Poté už následuje hlavní část kola, ve které si hráč bude vybírat z pěti dostupných akcí. Vždy ale má šanci zvolit pouze jednu.

Hráči si tak v první řadě mohou nakoupit nové těla nebo jeho části ze společného genového proudu. Za tím účelem musí zaplatit odpovídající počet bodů zkušenosti (číslo natištěné v pravém horním rohu). Nákup je vždy omezen aktuální úrovní těla. Nové tělo je možné pořídit vždy pouze o jednu úroveň lepší, zatímco části těla rovnou o dva levely. Je možné pořídit i kartu, kterou nelze rovnou použít. Hráči ji uloží do svojí osobní zásobárny genů. Z té lze pomocí akce adaptace v následujících kolech získaný gen využít a položit kartu na plán.

adapt-04

Díky některým částem těla mohou ryby získat speciální dovednosti, které pak lze využít a tím utratit svůj jediný akční bod v kole. A pokud není spokojený s nabídkou genového proudu, může svoji akci využít ještě jinak a nahradit všechny karty novými. Aby hráči byli lépe motivovaní, dostanou k tomu ještě bonus v podobě tří zkušeností, akce se tedy hodí i v případě, že hráči šetří. Nelze ji ale využít pokaždé.

Poslední akcí dostupnou v kole je útok. Hráči mohou svoji rybu poštvat proti stvoření jiného hráče. Aktuální karta těla jim řekne, jakou kostku pro útok použijí a k jejímu výsledku přičtou ještě body zuřivosti ze všech svých karet genů. Výsledek je třeba porovnat s hodnotou přežití napadené ryby a všechny body, kterými přesáhne, se promění ve zranění. Zraněnou rybu si hráč označí na některé volné kostce. Aby ale byla motivace k útoku i pro slabší, tak v případě neúspěchu dostanou hráči body zkušeností.

Jakmile ryba hráče dostane více zranění než má hodnotu života, pak je vyřazena z evoluce i z partie a s ní i její majitel. Tedy pokud hrají maximální tři protivníci. V duelu je tím souboj rovnou ukončen vítězstvím druhého ze soupeřů. Cílem je vždy vyřazení všech ostatních protivníků. Takový hráč může i se svým stvořením slavit vítězství.

adapt-09

A.D.A.P.T. se řadí mezi hry o evoluci. Není první a ani poslední, ale dělá to všechno velmi zajímavě. Hráče bude vývoj bavit, protože v nabídce je řada rybek i jejich částí těla. Celkově jich sice není až tolik, ale i tak je honba za lepšími těly a jejich částmi zajímavá a zábavná. Vždy je radost sledovat, co se vám zrovna pod rukama urodí za stvoření a představovat si jej. Právě tady, v představivosti, získává hra plusové body.

Celé je to zaměřené na hru dvou protivníků, ale v krabici jsou plány tři. A je tedy možné bojovat i v tomto počtu. Jen je karet příliš málo a volnosti s tím. Lepší je pořídit si druhou kopii hry, která nejenže udělá hru s více soupeři mnohem zábavnější, ale otevře vám vrátka i k partiím ve čtyřech a více účastnících. Ale zpět k duelu, který je nejdůležitější a také nejzajímavější způsob, jak si partii užít.

Může za to také fakt, že hráči na sebe mohou pravidelně útočit a není problém s nějakými nečekanými odplatami od více protivníků. Všechno je to jen závod o co nejrychlejší evoluci a vyhynutí druhého druhu. K tomu využívají hráči násilí, hází kostkami a ubírají životy tomu druhému.

adapt-11

Speciální dovednosti ale celkový plynulý dojem narušují, stejně jako neustálé používání karet i kostek ke sledování zranění nebo zkušeností. V první řadě za to může velký počet klíčových slov, které hráčům jejich snažení neusnadní. A také se s nimi pojí otázky ohledně časování, kdy není jisté, které efekty mají přednost.

Hra je to nakonec docela zábavná, pokud vám nevadí pomalejší průběh. Ovšem celková partie nakonec je na nějakých třicet minut, což zůstává bezproblémové číslo. Hra využívá také hody kostkami, což byste do ní při zdánlivě čistě karetním pojetí asi nečekali. A to ji posouvá trochu k dramatičtějším zážitkům.

A.D.A.P.T. je určitě lepší mezi těmi jednoduššími evolučními hrami. Poráží Evoluci: O původu druhů a dokáže dobře pobavit. Není ale rozhodně bezchybnou zábavou, takže na opravdu výbornou hru pro začátečníky s touto tématikou si budeme muset počkat. Všichni ostatní si mohou pořídit Bios: Megafauna, Neanderthal nebo třeba Dominant Species. Jedná se sice o trochu jinak laděné hry, ale téma je určitě podobné.

AutorJohn Wrot!
IlustraceAdelson Tavares
VydavatelGate Keeper Games
Počet hráčů2 - 3
Herní doba40
Minimální věk7 and up
KategorieCard Game, Dice, Economic, Fantasy, Nautical
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Variable Player Powers
RozšířeníA.D.A.P.T.: 5-in-1 Expansion Pack, A.D.A.P.T.: Black Bio-Mech Expansion Pack, A.D.A.P.T.: Blue Fantasy Creature Expansion Pack, A.D.A.P.T.: Green Reptile & Amphibian Expansion Pack, A.D.A.P.T.: Red Cephalopod Expansion Pack, A.D.A.P.T.: Yellow Guppy Expansion Pack
RodinaAnimals: Fish / Fishes, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Theme: Evolution

A.D.A.P.T. bohužel nesplnilo naše očekávání. Hra sice je zajímavá a plná vývoje a soubojů, ale obsahuje současně také neustálou nutnost někde něco měnit nebo přesouvat. A díky tomu hráči nemají tolik času na opravdové užívání těch drobných požitků, které jim nabízí. Dobrá je konfliktnost i samotný vývoj a celkově se nejedná určitě o úplně špatnou hru. A.D.A.P.T. nakonec trochu zaostalo za našimi očekáváními.

+ konfliktní
+ evoluce nakupováním karet
+ rozumně variabilní