Recenze: Abaku – číslice v řadě

abaku-01

Dávat číslice do řady, to není jen tak. Musíte na to mít správný trénink a umět s nimi zacházet přesně tak, jak je třeba. K tomu právě slouží všechny specializované školy. Ty nabízí kurzy Abaku. Možná byste to podle názvu neřekli, ale tohle je kurz pro extrémně nadané žáky. Musí se odehrávat v nízké gravitaci, protože všichni studenti potřebují manipulovat s těžkými a vysokými číslicemi.

Přihláškou na takovou školu je desková hra Abaku. Hru po grafické stránce vytvořilo české uskupení Aoku.co, které současně také drzí licenci. Hra vznikla nenápadně pod záštitou společnosti Mathrix. Jedná se o českou hru, kterou připravila jako novinku pro rok 2015 společnost MindOK. Existuje ale už od roku 2008, v té době ji ale distribuovala společnost Efko.

Zelená barva nijak s matematikou nesouvisí. Ovšem krabice je celá popsaná číslicemi, takže začnete rychle tušit, že tady něco nehraje. A přesto si my všichni budeme hrát. Spolu s trojicí hrdinů, které najdeme na víku, vstoupíme dovnitř, abychom získali potřebné počítací kameny.

abaku-06

Právě ty jsou základem všeho počítání a je jich rovnou 120. Z toho většina obsahuje základní cifry od nuly po devítku, další tři kameny pak ukazují X a slouží jako žolík. Posledních sedm kulatých plastových žetonů je prázdných a hráči je mohou využít jako náhradní, pokud by se jim některý ze základní sady ztratil a popsat jej fixou s patřičnou číslovkou.

V balení ale nechybí ani herní plán o rozměrech 15 krát 15 polí, na němž je řada speciálních bonusových polí. Všechny stavební kameny výpočtů najdou svoji skrýš v plátěném pytlíku a později také na plastovém stojánku, který tu je přítomný v dostatečném počtu – po jednom kousku pro každého z účastníků.

Na začátku partie tedy hráči nasypou všechny počítací kameny do sáčků a každý z účastníků si z něj vylosuje pět kamenů. Ty si musí postavit do svého plastového zásobníku tak, aby mu ostatní na jeho nabídku neviděli. Do středu stolu položí herní plán a všechno to počítání může konečně vypuknout.

abaku-11

Začínající hráč má značnou volnost, kterou by měl pořádně využít. Přesto ale i on musí vyložit příklad, k čemuž je třeba minimálně trojice kamenů. Ve hře nejsou vůbec žádná znaménka, ty si musí hráči vždy domyslet. Je na aktuálně aktivním hráči, aby ostatním svůj příklad vysvětlil. Ti se mohou k jeho správnosti vyjádřit.

V případě trojice čísel bude mezi prvními dvěma číslicemi znaménko operace, zatímco před poslední hodnotou musí následovat rovná se. Lze ale hrát i delší řady kamenů a vytvářet tak víceciferné výpočty. Navíc použité matematické operace závisí pouze na hráčích samotných. Nejsou omezení pouze na sčítání, odčítání, násobení a dělení. Základní pravidla rovnou pracuji s mocninami a odmocninami, čímž posouvají počítání zase o řád výš.

Příklady je možné obohacovat o nové kameny, přikládat a také navazovat v pravém úhlu. Důležité také je, že nový příklad nemusí nutně využívat dříve vyložené kameny. V následujících tazích se tak možnosti hráčů rozrůstají a většinou stačí pouze všímavé oko, protože možností je opravdu mnoho. Jakmile kameny jednou jsou umístěny na plán, stávají se součástí shluku číslic a nadále už nepředstavují žádný konkrétní příklad. Přesto každý vytvořený výpočet by měl být zapsán na papír a bodově vyhodnocen.

abaku-07

Místo regulérního tahu se může hráč buď vzdát jakékoliv aktivity, nebo vsadit na štěstí a pokusit se z pytlíku vylovit jiné číslice. To lze provést pro libovolný počet kamenů tak, že hráč oznámí požadovaný počet, vyloví nové číslice a poté vrátí svoje měněné zpět do sáčku.

V průběhu každého tahu musí hráči kromě samotného složení zvažovat také umístění příkladů, protože každé zahrání přináší nějaké body. Konkrétně jejich počet vyjadřuje číslice, která je na kameni natištěná. Součet všech hodnot nově vytvořeného příkladu tak je současně jeho hodnotou. Body konkrétního čísla nebo příkladu je možné zdvojnásobit nebo dokonce ztrojnásobit, pokud protíná správné místo na plánu. Partie pak pokračuje až do chvíle, kdy dojdou kameny, a nikdo nedokáže přiložit další číslici. V tu chvíli se stává vítězem ten, kdo nastřádal nejvyšší počet bodů.

Abaku je počtářskou obdobou písmenkové hry Scrabble. O tom nemůže být pochyb a bude vám to jasné od první chvíle, kdy se podíváte na plán. Jenže na rozdíl od slovníkové hry je tu tentokrát mnohem větší volnost pro hráče.

abaku-13

Ve hře je malé množství opravdu nezaplnitelných mezer. S trochou snažení a představivosti lze pro většinu z nich vymyslet nějaký příklad, protože různých čísel tu je pouze deset. A tím je jasně omezen i vliv náhody na šance hráčů, protože taková výměna má mnohem větší smysl. Nejsou tu žádná písmena X, Ť nebo Ň.

Ale o co je jednodušší sbírání vhodných kamenů, o to náročnější je jejich vykládání. Tentokrát to není o tom najít místo, kam zrovna můžete zahrát. Možností je většinou řada a hlavním snažením je najít tu nejvhodnější pozici. To s sebou bohužel ale přináší tendenci zdržovat. Proto je vhodné zavést časový limit pro jeden tah, jinak se partie může stát nepříjemným čekáním.

Bodování je jasné a vždy je hned jasné, kolik kdo dostane. K zapisování skóre je možné použít prázdný papír, nebo si ze stránek Abaku.cz stáhnout oficiální partiář http://www.abaku.cz/cs/partiark.pdf Povolené početní operace závisí pouze na hráčích, takže je možné odstupňovat hru pro různě staré děti. Ty se základními počtářskými znalostmi mohou jen sčítat a odečítat, zatímco pokročilí uvítají zatím nevídanou možnost mocnin.

abaku-14

A ještě lepší zprávou je, že autoři nezůstali spokojení se základní verzí. V pravidlech najdeme rovnou další tři varianty, které dále pozměňují hru a přináší do partie nové taktiky. Ovšem už samotná základní verze je velmi dobrá a variabilní v každé partii. Nezáleží pak na tom, kolik hráčů se účastní partie. Ale podobně jako u písmenek, i hraní Abaku vyžaduje často i hodinu na jednu partii.

Abaku je matematická hra, která má velký potenciál. To, že se autoři rozhodli vyvarovat matematických znamének, bylo to nejlepší rozhodnutí, co mohli udělat. Díky tomu vznikla hra, která se neustále vyvíjí, mění a šance hráčů se přeskládávají. Abaku je prostě výbornou hrou, kterou můžeme doporučit nejen pro výuku matematiky, ale pro všechny, kdo jen tak rádi počítají nebo si zatěžují mozkové závity.

VydavatelMINDOK
Rok vydání2008
KategorieEducational, Math, Number
MechanismyHand Management, Tile Placement

Recenze: Abaku – číslice v řadě
Abaku je hrou pro počtáře všech věkových kategorií. Na plánu ale tentokrát nebudou strašit žádná znaménka. Veškerý prostor je rezervovaný číslicím, díky nimž vznikají a zase hned zanikají příklady. Bodování je jasné a obtížnost nastavitelná druhy matematických operací. Hra je sice delší a na tahy se může čekat, ale hráči zase mají dobrou kontrolu nad svými možnostmi a dostatečný výběr v každém tahu. Varianty hru dále obohacují a dělají z ní opravdu kvalitní volbu. Abaku je výbornou hrou pro všechny, kteří se nebojí číslic.

+ menší počet číslic znamená menší vliv náhody
+ taktické pokládání
+ široké možnosti