Recenze: AquaSphere – vědátoři pod vodou

aquasphere-01

Nikdy jsem si nemyslel, že může být voda tak strašlivá. Jenže pod vodou všechno vypadá jinak, ať se podíváte, kam chcete. Není před ní žádného úniku. Všechno to začíná u toho ticha. Žádné zvuky do hloubky nedorazí. A pak hned nastupuje ten stísněný pocit. Byl jsem na stanici vyslán kvůli výzkumu, ale zatím dokážu jen myslet na tu hrůznou masu vody, která nás obklopuje.

AquaSphere. Právě tak se jmenuje nová desková hra z mysli Stefana Felda, která vypráví právě o jedné takové výzkumné stanici kdesi hluboko pod vodou. Hráči budou vědci zkoumající svoje okolí, které nakreslil Dennis Lohausen. Kompletní balení pak vyšlo pod hlavičkou společnosti Pegasus Spiele v roce 2014.

Modrá krabice ukrývá spoustu tajemství a ty jsou povětšinou vyrobeny z kartonu. Je tu hromada sektorů, které po propojení vytvoří velkou a kompaktní podvodní stanici spojenou chodbami, ale především rozdělenými na barevné sektory. Poté tu je ještě další mapka velitelství s bodovacími stupnicemi a také stromečkem se šipkami. Pro hráče pak jsou připraveny čtyři velké desky s místy pro boty a ponorky a nápovědou.

aquasphere-13

Kromě nich vycvakají hráči z kartonu také žetony času, programování a také laboratoře a jejich rozšíření. Teď už se ale dostávám konečně ke kartám, především těm výzkumným se symboly, ale i ty s přehledem a umožňující programování. Hráčům do služby pak nastoupí nejrůznější barevné figurky představující vědce, inženýra, boty, ponorky a také dvojici krychliček. Společně se pak podělí o figurky medúz a dvacítku krystalů.

Začátek partie bychom mohli popisovat na několik odstavců. Je to složitá procedura, kterou si tady pro účely textu mírně zjednodušíme. A všechno to dle očekávání začne sestavením hlavního herního plánu, který vznikne po spojení šesti výsečí a odhalí šest sektorů propojených přes střed chodbami. Přímo ve středu pak bude ležet hned několik šestiúhelníkových dílků na sobě. Stranou pak hráči položí druhou desku se základnou.

A tady už nastoupí šance pro hráče, kteří si musí vybrat svoji barvu, dostanou patřičnou desku pro zásoby a právě na ni rozloží svoje postavičky botů a ponorek. K tomu dostane každý také jednu základní laboratoř a nějaké ty žetony času. Podle počtu hráčů pak jednotlivé sektory dostanou nějaké ty medúzy a krystaly. Právě v závislosti na této kartě budou moci vyslat svoje figurky také hráči do svých startovních sektorů. K nim hráči přiloží také po jedné kartě výzkumu a laboratoře.  Svými figurkami a kostičkami pak oživí také desku základny – jednu na její první schod a další na stupnice.

aquasphere-03

Celá partie se skládá ze čtyř kol, ve kterých si hráči vybírají pokaždé akce tak dlouho, dokud se všichni nevzdají dalšího tahu. Na výběr mají celkem tři různé aktivity, mezi nimiž je základem naplánování akce s jedním z hráčových botů. To zahrnuje postavení figurky na jedno z akčních polí na vlastním plánu. Ta volba ale není tak volná, jak by se mohlo zdát. Lze vždy vybírat jen z těch aktivit, které má hráčův inženýr na velitelství před sebou (dvě pole, kam vedou šipky z jeho aktuální pozice).

Druhou možností v tahu je aktivování naprogramovaného bota a provedení plánované činnosti. V jednom momentu může mít hráč ale naprogramované pouze dva boty do rezervy, a poté už se musí do akcí pustit. Taková akce zahrnuje přesun bota do kontrolní místnosti zvoleného sektoru, odkud bude navigovat vědce (v případě, že je místo obsazeno, bude čekat na svoji šanci). Ten se může nejdříve přesunout mezi sektory po zaplacení žetonů času.

Jaké možnosti tedy nabízí boti? Těch šancí je celá řada a zahrnuje zisk různých surovin nebo naopak vysílání ponorek (což stojí žetony času). Lze tak nasbírat krystaly, žetony času, chytit medúzu nebo novou kartu výzkumu. Hráčova vlastní laboratoř začíná jen s jednou výsečí a určuje limity zdrojů, které mohou hráči udržet ve svém vlastnictví. Tuto stavbu mohou hráči rozšířit.

aquasphere-15

Poslední třetí možností je pasovat, postavit svoji figurku na stupnici pasování a díky tomu začíná hra směřovat ke konci kola. Ale ještě předtím se mohou hráči těšit na bodování, které závisí na převaze hráčů v sektorech, ale také na počtu botů, získaných krystalů nebo nechycených medúz. Za to všechno dostanou hráči body vědomostí. Po odehraných čtyřech kolech si pak všichni účastníci přičtou ještě odměny za své laboratoře a vítězem se stává ten, kdo má bodů nejvíce.

AquaSphere je pořádný macek. Není to hra, kterou byste si vybrali jako odpočinkovou zábavu na odpoledne. Tohle je opravdu hutné euro, které vám nedá nic zadarmo. Nejsou tu žádné kostky a náhoda tu nemá vůbec žádný prostor.

Hráči jsou si sami největším nepřítelem. Bojují sami se svými plány a při tom jsou neustále nucení se těmito volbami dále limitovat pro další akce. Za tím stojí především velitelství a jeho větvící se strom akcí, kde každé rozhodnutí znamená volbu cesty pro následující tahy. Zajímavé, bláznivé, ale díky náročnosti také pořádně zábavné pro všechny, kdo si rádi protáhnou svoje mozkové buňky.

aquasphere-17

Hra nabízí pořádnou hromadu cest, jak získat body. Nějaký ten zisk přináší prakticky každá akce, do které se hráči pořádně zapřou. Ale najít tu správnou rovnováhu a přetlačit soupeře, kterým možná jde o ten stejný sektor, je tím ultimátním cílem.  Konflikty tu nejsou na denním pořádku, ale rozhodně nechybí zcela, což je určitě dobré pro celkový dojem.

Kromě aktivit mají hráči také pod svojí kontrolou figurku vědce, se kterou se pohybují po stanici a samotné činnosti provádí. Všechny tyto prvky se neliší se jen několika náhodně rozlosovanými komponentami, ale jsou dostatečně odlišné. Mohou za to i cesty inženýrů po velitelské desce.

Hra je pořádná výzva od začátku do konce. Na všechno je málo času, což je hlavní měna v partii a hráči musí dobře rozmýšlet veškeré svoje akce. Přesto je hra výtečně vyvážená a partie jsou většinou pouze o drobných chybách. Všechno lze krásně naplánovat a to nejen dlouhodobě. V delším čase se držíte pouze tenké nitky, ale musíte se přizpůsobovat a řešit problémy z kola na kolo.

aquasphere-26

V pravidlech narazíte na několik úprav podle počtu hráčů. A díky tomu opravdu podvodní dobrodružství funguje jak ve dvou, tak ve čtyřech. Ale připravte se na obětování alespoň 120 minut svého času, protože tahle hra ho doslova žere. Možná to je tím, že i uvnitř AquaSphere je platidlem samotný čas.

Čím si vás AquaSphere zaručeně získá od prvního okamžiku, je vzhled. Překrásné ilustrace dotváří celkový dojem spojení dílků středové mapy. Kdo má rád symetrii, ten musí tuhle hru bezvýjimečně milovat.

Co je tedy AquaSphere? Je to krabice plná mučení. Váš mozek tuhle hru nebude mít rád, ale při tom si ji budete užívat každým coulem. Je to prostě parádní a hutná hra, která rozhodně není jednoduchá. Ani na začátku, ani později. Ale elegantní propojení hromady možností a spousta šancí, jak získat body, dělá z téhle novinky opravdovou lahůdku. AquaSphere vás dokáže utopit v moři možností a vás stejně nenapadne lapat po dechu.

AutorStefan Feld
IlustraceDennis Lohausen
VydavatelHall Games, Arclight Games, Asterion Press, Fullcap Games, Maldito Games, Matagot, Pegasus Spiele, Quined Games, Tasty Minstrel Games
Herní doba100
(21 voters)
KategorieNautical, Science Fiction
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, End Game Bonuses, Income, Modular Board, Once-Per-Game Abilities, Open Drafting, Tech Trees / Tech Tracks, Tile Placement, Turn Order: Pass Order, Variable Set-up
RozšířeníAquaSphere: Erweiterung
RodinaComponents: Gems/Crystals, Crowdfunding: Kickstarter, Occupation: Researcher / Scientist, Theme: Robots, Theme: Science, Theme: Under the Sea
Alternativní názvyBadacze Głębin, アクアスフィア

AquaSphere je nekompromisní výzva pro všechny milovníky eura. Nepadnete pod tlakem vody v hlubinách moře? Právě její síla je srovnatelná s nároky, které hra klade na všechny účastníky partie. Ale odmění je za to krásnou vyváženou partií plnou ohromných možností. Všechno to navíc vypadá opravdu perfektně. Herní doba souvisí s náročností, ale může odradit méně zkušené. To je ale nakonec dobře, protože AquaSphere by se měla dávat na předpis. Jen těm, kteří na něj jsou připravení a mají dostatek zkušeností. AquaSphere je parádním podvodním dobrodružstvím.

+ obrovská spousta možností
+ dostatečně variabilní
+ náročné a vyrovnané