Recenze: Battlestar Galactica Starship Battles

battlestar-galactica-starship-battles-27

Druhá válka se Cylony čeká na nové hrdiny, kteří se postaví vedle hrdinného kapitána Adamy a jeho letky pilotů, mezi kterými se neztratí eso Starbuck. Ale co když je někdo z nich ve skutečnosti špionem druhé strany? To jsou starosti, které je tíží, když jsou na palubě loďstva letícího k bájné planetě. Domů. Ale jakmile sednou do kokpitu svých Viperů, vše je zapomenuto.

Prostě přesně, jak to říká krabice. Vyvinuli se. Vzbouřili se. Cyloni jsou legenda. A stejně tak seriál Battlestar Galactica, z jehož prostředí se v minulosti zrodila už jedna jedinečná hra. A teď je tu potenciál na druhou, protože klasiku vzala do svých rukou společnost ARES Games. Pod hrou se konkrétně podepsala dvojice designérů Andrea Angiolino a Andrea Mainini a výsledek jejich vývoje dostal jasné jméno Battlestar Galactica: Starship Battles.

battlestar-galactica-starship-battles-10

Pod víkem krabice, která zaujme spíš znakem BSG 75, než nějakou grafikou se toho ukrývá hodně. A zájemci dostanou šanci nakouknout do nitra přes průhledné okénko. To představuje potenciálním zákazníkům kompletní sadu čtyř letounů. Nechybí ale ani sady různých karet, ale především je tu pro každého hráče připravený vymazlený plastový kontrolní panel. Ten obsahuje tři posuvníky (výška, rychlost a kinetická energie) a jeden otočný ukazatel. S pomocí kartonového ID žetonu (ID tag) přiřadí destičku k jedné vesmírné lodi. Právě tu dostane hráč pod svoji kontrolu a postaví ji na připravenou herní plochu, která by neměla být menší než 75 krát 75 centimetrů.

Ke každé lodi náleží také její karta specifikující statistiky (útok, kompaktnost trupu (struktura) a zrychlení), žeton základny a především balíček manévrů. Tím jsou hráči připraveni a je třeba už jen připravit bojové měřítka a sadu žetonů. Navíc musí ale hráči vždy dodržet také specifická pravidla pro zvolený scénář z druhé příručky, které předepisují obvykle především startovní rozmístění lodí a případně také polohu různých vesmírných těles.

battlestar-galactica-starship-battles-01

V partii hráči postupně společně prochází trojicí fází, než skončí kolo a začne další. Nejdříve si každý z pilotů připraví plán svého pohybu a to tak, že tajně určí rychlost svého plavidla na kontrolním panelu a k tomu vyberou jednu kartu odpovídajícího manévru. Rychlosti jsou na výběr tři, ale stejně tak může stíhač zůstat stát bez hnutí nebo dokonce couvat.

Jakmile všichni dokončí plánování, společně svá přání odhalí. Jeden po druhém přiloží kartu manévru ke svému modelu a propojí čáru odpovídající zvolené rychlosti se špičkou lodě. Její trasu pak loď bude následovat a skončí svůj pohyb podle naznačené čáry.

Jenže při manévrování nesmí hráči zapomenout, že jsou ve vesmíru. A tam základem všeho je setrvačnost, protože kinetickou energii nemá co brzdit. Ta limituje hráče v jejich volbě rychlosti a manévrů, ale současně ovlivňuje také to, jak dobře je zasáhnutelný. Takzvaná sedící kachna bez pohybu dostane je mnohem lépe zasáhnutelná než stroj řítící se vesmírem. Ovšem kromě pohybu vpřed se mohou při letu stíhačky také točit kolem osy a tedy střílet na jinou stranu, než na kterou letí. K tomu opět slouží manévrovací karty.

battlestar-galactica-starship-battles-09

V závislosti na kvalitě naplánovaného pohybu a předvídání manévru soupeřů se může do zorného pole lodě dostat některý z nepřátelských stíhačů. Aby na něj ale mohl zahájit palbu, musí současně být plavidlo v rámci dostřelu. Navíc podle vzdálenosti, která se rozděluje na červenou, oranžovou a světle hnědou, se určí modifikátor útoku (+1/0/-1). A jestliže po přičtení výsledku hodu dvěma kostkami je suma vyšší nebo rovna šesti, byl výstřel úspěšný. Zasažený hráč si musí nyní vylosovat žeton poškození, který sníží hodnotu struktury jeho lodi.

Jakmile je vystřeleno, hráči provedou druhý naplánovaný pohyb a opět mají možnost střílet na cíle, které se jim objeví v hledáčku. O vítězi pak nakonec rozhodne přežití letounů. Hráč, který jako první přijde i o posledního stíhače musí uznat porážku a jeho soupeř slaví vítězství.

battlestar-galactica-starship-battles-14

Battlestar Galactica: Starship Battles je soubojovou lahůdkou. Hra nabízí důmyslný (a již řadou her prověřený) systém, který umožní hráčům opravdu takticky bojovat ve vakuu. Při tom ale přináší i řadu zajímavých prvků, které dělají souboje ještě zajímavější.

Na začátku jsou samozřejmě ty klasické manévry s pomocí karet a střelba, u které jde hlavně o dostřel a správný směr. Hráči musí navzájem dobře předvídat úmysly toho druhého, naletět za sebe nebo v čelních průletech po sobě střílet. Z těchto momentů vyloženě čiší filmová atmosféra a každý si je užije úplně naplno.

Na rozdíl od bitev dvouplošníků nebo lodí boj ve vakuu má svoje specifika, na která autoři naštěstí nezapomněli. Díky tomu se dočkáme kinetické energie a střelby jinam, než letíte. Navíc při opakované střelbě na jeden cíl se muška pilota zlepšuje. Naopak zrychlení je efekt, kterým lze jednorázově překonat větší vzdálenosti.

battlestar-galactica-starship-battles-15

A to jsme se zatím vůbec nezmínili o speciálních schopnostech postav. Mohou mít například modifikátor k zásahu a jednotliví piloti mají také svoje specifické talenty a vady.

Výsledky střelby samozřejmě řídí náhoda, protože nikdy nemůžete s jistotou říct ani v realitě, že se trefíte do svého terče. Každá loď zde má svůj vlastní balíček karet, které umožňují, aby jednotlivé stíhačky byly opravdu odlišné a jinak pohyblivé. Právě karty jsou používané k pohybu.

battlestar-galactica-starship-battles-16

Možná největším překvapením je ale skutečnost, že každý scénář je navázaný na konkrétní epizodu první řady seriálu. Obecně jsou tyto příběhy v krabici jen čtyři. Jde je ale propojit do kampaně. Díky tomu mohou hráči získávat zkušenosti a přenášet je mezi partiemi. A brzy se určitě začnou objevovat i nové scénáře od fanoušků.

Třešničkou na dortu je pak samozřejmě téma. Nejsou to znovu ty omleté Hvězdné války nebo Star Trek, se kterými se setkáváme na každém kroku. Tentokrát dostaneme neotřelé téma, které tu ještě nebylo. To bude mít úspěch nejen u fanoušků původního seriálu, ale určitě i u všech, kteří mají rádi sci-fi.

battlestar-galactica-starship-battles-20

Je jasné, že nejlepší všechno tohle bude ve dvou hráčích. Alespoň do té doby, než se na trhu objeví rozšiřující krabice s novými loďmi a především piloty. Řada hráčů totiž může být zklamaná, že v základním boxu je pouze Lee Adama a nenajdete zde žádného jiného pilota z hrdinů populárního seriálu. Ve čtyřech hráčích je v krabici stále dostatek lodí. Při tom je možné využít kompletní sadu i ve dvou a zahrát si bitvu se všemi čtyřmi stíhačkami.

Zpracování celého boxu je na špičkové úrovni. Všechno vypadá famózně a tím úplně nejlepším jsou figurky. Detaily na lodích jsou naprosto precizní. Pochválit musíme ale také volbu plastových řídících desek. Všechno tu prostě funguje od začátku do konce a není si na co stěžovat.

battlestar-galactica-starship-battles-23

Všechny tyto jmenované prvky znamenají, že Battlestar Galactica: Starship Battles jsou nejlepší duelovou hrou a rozhodně v pohodě překonává konkurenční X-Wing. Partie přetéká atmosférou a zaměřením na pilotování, což je přesně střed, kolem kterého by se každá takováto hra měla točit nejvíc. Už se nemůžeme dočkat rozšíření, protože Battlestar Galactica: Starship Battles je hit!

AutorAndrea Angiolino, Andrea Mainini
VydavatelAres Games, Tesla Games
Rok vydání2018
KategorieAviation / Flight, Miniatures, Movies / TV / Radio theme, Science Fiction, Wargame
MechanismyAction Queue, Movement Template, Player Elimination, Programmed Movement, Scenario / Mission / Campaign Game, Simulation, Simultaneous Action Selection, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníBattlestar Galactica: Starship Battles – Additional Counter Set, Battlestar Galactica: Starship Battles – Boomer Raptor, Battlestar Galactica: Starship Battles – Cylon Heavy Raider (Combat/Transport), Battlestar Galactica: Starship Battles – Cylon Heavy Raider (Veteran), Battlestar Galactica: Starship Battles – Cylon Raider, Battlestar Galactica: Starship Battles – Faster Than Light, Battlestar Galactica: Starship Battles – Heavy Raider (Captured), Battlestar Galactica: Starship Battles – Raptor (Assault/Combat), Battlestar Galactica: Starship Battles – Raptor (SAR/ECM), Battlestar Galactica: Starship Battles – Scar Cylon Raider, Battlestar Galactica: Starship Battles – Starbuck Promo, Battlestar Galactica: Starship Battles – Starbuck: Captured Raider, Battlestar Galactica: Starship Battles – Starbuck: Viper MK. II, Battlestar Galactica: Starship Battles – Viper MK VII (Apollo), Battlestar Galactica: Starship Battles – Viper MK VII (Pegasus), Battlestar Galactica: Starship Battles – Viper MK VII (Pegasus/Veteran), Battlestar Galactica: Starship Battles – Viper MK. II
RodinaComponents: Miniatures, Components: Rulers, Game: Battlestar Galactica – Starship Battles, TV Shows: Battlestar Galactica

Battlestar Galactica: Starship Battles je úplně jiný zážitek, než konkurenční X-Wing. Je mnohem víc zaměřený na pilotování a odlišnosti jednotlivých strojů. Navíc je to po dlouhé době, kdy opravdu nemáme hře vůbec co vytknout. Všechno je zde vyladěné do detailu a i náhoda zde slouží poctivě pouze budování atmosféry a zážitku. Battlestar Galactica: Starship Battles je sázkou na jistotu, pokud máte rádi duelovky, létání, BSG nebo prostě sci-fi.

+ výuková varianta
+ spousta drobných pravidel (i složitých)
+ pořádné bitvy založené na manévrování