Recenze: Bloodborne – povědomá vůně a chuť krve

bloodborne-01

Vždycky nás učili, že jakmile vejdeme do jeskyně pod zem, naším největším nepřítelem budou nejrůznější příšery. Zubaté a krvelačné. Jenže většina z nich má jen omezené možnosti obrany a proti meči nebo šípu těžko mohou mít šanci na přežití. Mnohem větší problém znamenají parťáci, kteří se na začátku dobrodružství tvářili jako přátelé, ale tváří v tvář pokladům neváhají ani chvíli a bodnou vás do zad..

Hru plnou křehké důvěry následované zradou si pro nás připravil zkušený designér Eric M. Lang. Za grafikou celé hry stojí Sean Chancey. A z názvu hry, Bloodborne: karetní hra je jasný nejen převažující obsah krabičky, ale především předloha. Jedná se totiž o zpracování akční RPG hry od autorů Dark Souls, firmy FromSoftware. Její obrovský úspěch a kvalita tedy vzbuzovala očekávání i u stolního zpracování od společnosti CMON. A protože se povedla, vyhlédla si ji  firma ADC Blackfire.

Hlavním tématem jsou opět hrdinské skutky a beznaděj. To je jasné, protože temné barvy sálají už z krabice, kde vidíme zamlžený svět Yharnamu. Na začátku partie hráči vždy vyberou nepřátele – jednoho náhodného bosse, kterého mohou odhalit a k němu dalších deset karet monster, které jsou zamíchané a vytvoří balíček katakomb Kalichu.

bloodborne-09

Naopak hráčům budou sloužit vylepšení, jejichž startovní nabídku vytvoří tolik náhodných karet, kolik je účastníků partie. Jednotliví soupeři a parťáci dostanou každý startovní sadu pěti karet lovce a k tomu také tabulku pro sledování tří stupnic trofejí. Ty vybaví značkami v podobě žetonů a stejně tak si poznačí úroveň zdraví na otočném ukazateli. Stranou hráči připraví zásobu rudých žetonů krve.

Hráči bojují společně a stejně tak prochází vždy každým kolem. Na úvod partie je odhalena úvodní karta protivníka a právě na ni mohou hráči ihned reagovat, protože nejdříve vyberou z ruky jednu z pěti karet a vyloží ji před sebe obrázkem dolů. Kromě zbraně ale mohou hráči také překvapit ostatní kartou proměny, čímž získají výhodu – mohou si vybrat zbraň až teď a uzpůsobit volbu tomu, co mají soupeři.

A jakmile jsou vyhodnoceny případné efekty karet při odhalení, dostane šanci zaútočit na tým dobrodruhů jako první příšera. V danou chvíli aktivní monstrum má ve spodní části karty natištěný nejen počet životů, ale také barvu kostky, kterou útočí. Ty se mezi sebou liší hodnotami a pravděpodobností komba, které spustí symbol plus. V takovém případě hráč hází znovu a oba výsledky sečte. Zranění si ale musí zaznamenat všichni lovci, kteří se do podzemí vydali (to nemusí být nutně všichni, jak se dozvíme za chvilku).

bloodborne-02

Hráči ale ke svým útokům kostky nepotřebují. Jejich zbraně mají jasný počet kapek krve (ozvěn, jak se nazývají tady ve hře) a právě tolik životů uberou monstru. Za to si mohou rovnou vzít stejný počet žetonů krve. Pokud jejich společné úsilí nestačí k poražení nepřítele (hodnota zranění nepřesáhne množství srdíček), monstrum uniká a už se nevrátí. Pokud se ale podaří příšeru zabít, získá trofej každý z hráčů, který se její likvidace zúčastnil.

Většina hráčů pak pokračuje rovnou do dalšího kola. Ale ještě tu může být některý z lovců, který si na začátku kola zvolil kartu Lovcův sen. V takovém případě se jeho nastřádané žetony krve přesunou do bezpečí. Do té doby, než si je takto pojistí, může o ně přijít, pokud jej monstrum zabije. Naštěstí to není pro hráče konec, naopak si může vzít jednu kartu vylepšení a nastavit pro další kolo ukazatel zdraví zpět na plnou hodnotu.

V důsledku Lovcova snu se navíc hráčův hrdina vyléčí, získá jednu kartu vylepšení z nabídky (dohromady nikdy nesmí hráč mít vlastnit než sedm karet), ale především se mu vrátí zpět do ruky již použité akční karty zbraní a efektů.

bloodborne-10

Následuje odhalení nového monstra, které převezme pozici toho, které bylo poraženo nebo uteklo. A po deseti kolech nastupuje na scénu boss. Ten už ale rozhodně nemá v úmyslu nikam prchat a bude měřit síly s hrdiny do té doby, dokud nepadne. V tu chvíli si hráči spočítají ozvěny krve ve svém vlastnictví a navýší tuto hodnotu o číselné hodnoty z trofejí. A ačkoliv dosud všichni potřebovali pracovat na porážení příšer společně, vítězem se stává pouze a jen ten, kdo má ozvěn krve ve svém držení nejvíce!

Bloodborne je napínavou karetní hrou složenou z několika známých prvků. Najdete tu ozvěnu známého budování balíčků s pomocí vylepšení karet (tím si můžete v průběhu partie upravit zbraně nebo efekty podle svých představ), k tomu pokoušení štěstí v podobě možnosti ztráty ozvěn krve a navíc ještě zrada soupeřů tím, že je v některých kolech nepodpoříte a necháte je stát čelem hrozbě samotné.

bloodborne-16

Kombinace je to velmi povedená a nadmíru zábavná. Možná za to může především jednoduchost, která hru dělá opravdu přístupnou. Při tom ale nezapomíná ani na napětí a nebezpečí, protože každá příšera má nějaký ten speciální efekt, který hráčům znepříjemní jejich pobyt v katakombách.

Hráči se při tom na začátku kola mohou libovolně domlouvat na taktice a použití zbraní, aby příšeru porazili. Nikdy ale nemáte jistotu, že to co řeknou, ještě udělají. A právě blafování a přechytračení ostatních je jedním z prostředků, jak nakonec mít ve svém držení dostatek žetonů krve. Ale hodně závisí také na štěstí v hodu kostkou při nepřátelských útocích. Pokud máte zrovna v kapsách hodně neuložené krve, může vás silný hod opravdu hodně mrzet. A při tom má váš neúspěch na svědomí čistě smůla.

Výběr karet a manipulace s nimi nabízí dostatečný prostor navíc k taktizování. Každá karta je zajímavá a představuje ceněný přírůstek do ruky každého účastníka. Jde jen o to ji včas získat a ještě lépe načasovat její zahrání. Především proto, že akční karty se vám do ruky nevrací ihned, ale až po odpočinku.

bloodborne-12

Za poražení monstra dostanou trofej všichni. Díky tomu se rozhoduje často především v momentech, kdy se jeden z hráčů neúčastní Lovcova snu a ostatní mu mohou utéct. A důležité jsou díky tomu také kola, kdy se příšeru nepodaří porazit.

Hra je velmi rychlá a v nejnižším počtu tří účastníků nezabere víc než půl hodinky. A to je tak akorát na pořádně intenzivní boj s příšerami, který se vyhrotí s příchozím bossem. Do té doby už ale hráči mají nějaká vylepšení a jsou na tento souboj připraveni. Při tom počítejte, že čím více účastníků v partii je, tím je hra zajímavější (o kapku delší) a konflikt hraje výraznější roli.

bloodborne-16

Drobné výtky pak samozřejmě mohou směřovat k variabilitě. Hra obsahuje celkem 25 karet nepřátel plus pět hlavních bossů. Z toho deset nepřátel použijete pokaždé, takže během dvou partií vyčerpáte veškerou zásobu. Jejich skladba a pořadí bude ale pokaždé jiné a nijak to nesnižuje zážitek z celého dobrodružství ani potom. A přesto dříve nebo později se dostanete do situace, kdy se karty opakují, a doporučujeme dát si od hry na chvilku pauzu. Právě proto doufáme, že Bloodborne bude úspěšné a že se dočkáme rozšíření, která už jsou ve světě dostupná.

Zpracování odpovídá digitální předloze. Dostaneme tedy i grafiku, která je počítačová, což naštěstí nevadí. Je totiž velmi detailní a příjemně temná. Milovníci předlohy si určitě zpracování užijí ještě o fous víc.

bloodborne-21

Famózní konzolová hra Bloodborne si zasloužila neméně kvalitní deskové zpracování. A o to větší radost nám dělá to, že můžeme prohlásit, že se dočkala. Na rozdíl od mírně rozporuplného Dark Souls si tentokrát hráče získává chytrým designem a jednoduchostí celého průběhu. Při tom ale nezapomíná na brutální obtížnost, kterou je známá předloha. Bloodborne je šikovným a lahodným mixem kooperace a boje každý za sebe.

AutorEric M. Lang
IlustraceSean Chancey
VydavatelCMON Global Limited, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Lavka Games, Lex Games, Portal Games
Počet hráčů3 - 5
(5 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Horror, Video Game Theme
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Push Your Luck, Set Collection, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníBloodborne: The Card Game – Moon Presence, Bloodborne: The Card Game – The Hunter's Nightmare
RodinaCreatures: Monsters, Misc: LongPack Games, Video Game Theme: Bloodborne
Alternativní názvyBloodborne Jocul de Carti, Bloodborne: A kártyajáték, Bloodborne: Card Game, Bloodborne: Das Kartenspiel, Bloodborne: El juego de cartas, Bloodborne: Gra karciana, Bloodborne: il gioco di carte, Bloodborne: Karetní hra, Bloodborne: le Jeu de Cartes, Bloodborne: Порождение крови

Bloodborne je karetní hra, v jejíž společnosti se budete do temných katakomb vracet opravdu rádi a často. Hráči se v ní postaví deseti příšerám jedné po druhé, ale nikdo neříká, že je musí všechny porazit. Odměny dostávají také za úspěšné zásahy. Při tom si mohou vylepšovat svoje vybavení, ale především v rámci výběru pro každé kolo podrážet ostatní. Hra nádherně balancuje na hraně spolupráce a zrady tak, že zůstává extrémně zábavná. Zkazit zážitek vám může snad jen nelibost k náhodě. Bloodborne je ale dle našeho názoru vynikající karetní hrou.

+ chytrý mix herních mechanik
+ jednoduchá a rychlá hra
+ napínavé sbírání ozvěn krve