Recenze: Bloom Town – pod správnou nadvládou každé město vykvete

bloom-town-01

Ještě pořád tomu nevěřím. Včera spočítali i poslední obálky s hlasy a nyní už je to oficiální! Jsem opravdový starostou! Jenže taková zpráva přináší víc starostí než radosti, protože už zítra budu muset začít pracovat na splnění všech slibů, které jsem voličům dal. Ale když mám teď takovou moc, nakonec to stejně bude podle toho, jak řeknu já!

Všichni se stanou starosty ve hře Bloom Town, kterou si pro milovníky stolní zábavy připravili Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen. Hra vyšla s logem firmy Sidekick Games a s ilustracemi Jessicy Smith a Brigette Indelicato. Na to, aby zamířila i na český trh stačilo, aby si ji vyhlédla společnost Granna a její český distributor Pygmalino.

Menší krabička na víku ukazuje, jak by mohlo takové městečko vypadat s řadou barevných budov. Uvnitř najdou hráči jednu společnou desku, kterou položí doprostřed, a tak vznikne náměstí a vedle něj hromádka žetonů s body. Pak hráči z dílků staveb vytvoří pět hromádek, každou s náhodnou sestavou staveb. Hromádky umístí na připravená políčka na náměstí (jejich výška je určená počtem hráčů) a z každé z nich odhalí horní projekt a položí jej pod plán. Výjimkou jsou případně vylosované destičky obecních destiček (s ikonami místo obrázků), které mají svoji vlastní řadu nad plánem. Jednotliví hráči pak dostanou každý svoji desku města s pětadvaceti políčky, ale také jeden bonusový žeton, a především dvě náhodné dílky staveb.

bloom-town-07

Všichni starostové se střídají na tahu, kdy na úvod musí zahrát jednu z destiček, které drží v ruce. Pozice je čistě na jejich rozhodnutí a na výběr mají všechny volné čtverečky na desce svého města. Při tom ale musí mít neustále na mysli, že vzájemné pozice destiček budov jsou přesně to, co přináší hned po umístění body. A navíc každá pozice na plánu má ikonu, která určuje, jakou destičku si může hráč po zahrání dobrat.

V rámci partie se hráči s každým tahem snaží seskupovat destičky stejného druhu (kanceláře, parky, domy, obchody i metro) a dostávají body za všechny dílky, které sousedí předepsaným způsobem. Každé kolo tak lze získat nějaké body, pokud má hráč dobrý plán a umí pracovat s destičkami, které má v ruce.

bloom-town-09

Mimo budovy jsou v hromádkách zamíchané i již zmiňované obecní kartičky. Ty spouští opakovaná velká bodování, a to vždy za jeden konkrétní druh budov. Pět pozic na mapě každého hráče má kromě ikony také špetku zeleně. Ta označuje bonusové políčko, které má speciální schopnosti zdvojnásobit body z tahu nebo umožnit ještě jeden tah.

Hráči se střídají na tahu, zaplňují svoje město, střádají body a dobírají si další destičky. Když jsou odhalené dva obecní dílky stejného druhu, přičtou si další body. A to vše se opakuje až do momentu, kdy vyčerpají hráči předepsaný počet hromádek. Nastává závěrečné bodování, a to pro všechny druhy staveb a jejich seskupení. Ten, kdo má poté nejvíce žetonů s body, se stává vítězem.

Bloom Town je malou hrou na budování města, kde pozice budov má důležitou roli, stejně jako v reálu. A jejich seskupování je takovým klasickým mechanismem, kterého se nadějeme prakticky u každé podobné hry. A není vůbec jednoduché přijít s něčím novým. Bloom Town bohužel v této sekci prohrává, protože originalita rozhodně není jeho doména.

bloom-town-13

Jediný zajímavý prvek je taktická hloubka umisťování destičky. Nejde totiž jen o to, ke které skupině budovu připojit. Kromě toho je také důležité, jaká ikona na použitém políčku je natištěná. Hráč se totiž tímto předpisem musí řídit, když si bere z nabídky novou destičku. Dopředu tak přesně ví, jakou budovu dostane. A hromádky jsou zamíchané a náhodné, takže to může být budova z jakékoliv z pěti dostupných kategorií.

Bodování se děje hned několikrát. Hráči tak musí dobře časovat a pracovat s tím, jaké destičky vyloží v jakou chvíli. Obvykle mají dopředu indicie, která bodování by mohla nastat, protože se dějí až po objevení druhé destičky.

Ale pokládání destiček ještě ze hry nedělá stavbu města. Efekty nemají s druhem nic společného, ačkoliv téma je zvolené dobře a lákavě zpracované. Obecně ale je mnoho lepších her, ve kterých stavíte město, jen nejsou v češtině. V tomto případě si musíte vystačit s Bloom Town, ale naštěstí toho nebudete litovat. Ve svém středu je hra solidní a zábavná.

bloom-town-14

Je jasné, že cílovou skupinou jsou spíš rodiny. Bodování je dobře vymyšlené a děti hru zvládnou už kolem osmi let věku. Partie nejsou nijak náročné ani zdlouhavé, a pokud by vám náplň připadala moc jednotvárná, můžete otočit desky města na zadní stranu B. Tam je méně bonusových akcí a ikony jsou trochu víc rozházené. Z hlediska času je třeba zmínit, že příprava přece jen chvíli trvá a do partie se pustíte až po několika minutách, díky třídění dílků. A to je na takto jednoduchou hru určitě negativum.

Samotné destičky se navzájem neovlivňují kromě počtu, což snižuje ponoření se do hry. Hráči jen vykládají jednu destičku a zase druhou, ale nemají ten pocit, že by opravdu stavěli město, což je trochu škoda.

bloom-town-16

Bloom Town tedy není úplně originální a ani nejlepší hra s tematikou stavby města. Přesto s ohledem na cílovou skupinu zůstává nadprůměrnou zábavou, především pak pro rodiny. Rodiče a děti bodovací možnosti v kombinaci s jednoduchostí herních mechanismů ocení a přesně toto je také důvod, proč nakonec Bloom Town najde dost spokojených majitelů.

AutorAsger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen
IlustraceJessica Smith
VydavatelSidekick Games, 2Tomatoes Games, Belleville (Бельвіль), Granna, Magellan, Playagame Edizioni
Rok vydání2019
Herní doba40
KategorieCity Building
MechanismyTile Placement
Alternativní názvyГород мечты, Моє Місто

Bloom Town je hra, ve které všichni účastníci staví město z nabídky destiček. Ta je sice náhodně odhalovaná, ale kterou z pěti dostupných staveb si hráč pořídí záleží už pouze na něm. Přestože má výběr pod kontrolou, není snadné se vždy rozhodnout správně, protože nový dílek je propojený s umístěním toho starého. Bodování je možná až příliš jednoduché, ale to je cena za fakt, že hra je především rodinná a pro děti. Pro všechny tyto méně zkušené hráče je bodování tak akorát a Bloom Town je bude bavit, i když není bez chyb, ani originální.

+ jednoduchost
+ přístupnost
+ odehrané za půl hodiny