Recenze: Bloqs – kostky z kostiček

Bloqs - balení

Chtěl jsem si postavit dům, ale to jsem ještě netušil, jak je těžké najít šikovného zedníka. Dělníky, kteří si rozumí perfektně nejen s maltou a lopatou, ale také s pravítkem, úhloměrem a matematikou by člověk měl hledat ze satelitu. Jsou sice stejně malí, jako ostatní lodičkové, ale jejich pověst je předchází. A když dávají kostku vedle kostičky, vždy je z toho precizní dílo.

A teď mohou hráči po celém světě jít k jednomu takovému mistrovi do učení. Když prokážou, že na to mají, mohou získat cenné jméno. To vše je smyslem hry Bloqs, která k nám přichází z Nizozemska. Jejími autory jsou Hyo-Jong You a Patrick Zuidhof. Pod žáštitou společnosti PlayThisOnevyšla hra jako novinka v roce 2011 s ilustracemi Ricka de Zwarta.

Hra působí na první pohled velice barevným a veselým dojmem. Tedy alespoň její krabice, která současně zaujme hráče svojí váhou a štěrcháním komponent uvnitř. Když nakoukneme pod víko, najdeme tu pravidla a rozkládací herní plán, který má čtvercový tvar. Na něm najdou hráči v rozích stavěcí políčka (která vypadají trochu jako z Člověče nezlob se), více ve středu vede dokola jedna trasa a úplně uprostřed jsou políčka banky.

Bloqs - připravená hra

K tomu, aby hráči všechny tyto prostory vyplnili, potřebují řadu komponent, které jsou pečlivě uložené na dně krabice. Nejvíce pozornosti přitáhne určitě velká přihrádka, která obsahuje bloky. Právě po nich hra dostala jméno a jsou to takové ty klasické dílky z Tetrisu od žlutého I přes zelené L až po modré T. Dohromady uvnitř je 32 dílků, po čtyřech od každého.

V menším otvoru se schovává dvacítka žetonů pozic. Jsou bílé z obou stran a čekají, až na ně hráči nalepí vlastními silami samolepky z přiloženého archu. Teprve poté jsou připraveny ke hře, když na nich najdete obrázky jednotlivých stavebních tvarů, ale i čtveřici akčních symbolů. Hráči budou ke hře potřebovat také čtyři figurky, jednu kostku a 54 karet. Ty ale využijí pouze v případě maestro verze, kterou se ale budeme zabývat až v hodnocení.

Hráči si na začátku partie vyberou figurku ve své oblíbené barvě a s tím si současně vybere také roh plánu, kde bude stavět svoji kostku. Figurku zatím ale postaví před sebe, protože nejdříve je třeba připravit plán. Žetony pozic jsou náhodně rozmístěny do kružnice a to zamíchané obrázkem dolů. Do středu desky hráči naskládají stavební dílky. Teprve pak každá figurka může začít svoji pouť na startovním políčku před pozicí svého majitele.

Bloqs - rozehraná hra

Postavičky pak budou pěkně ťapat po kružnici podle výsledku hodu kostkou. Hráč si může vybrat, kterým směrem se posune, jestli po nebo proti směru hodinových ručiček. Důležité je pak místo, kde jeho figurka zastaví pohyb. Pokud je ještě kolečko otočené obrázkem dolů, je třeba ho odkrýt napořád. Symbol na žetonu určí, co může ve svém tahu dělat. Většinou obrázek určí tvar dílku, který musí stavitelé zakomponovat do svojí budovy.

Cílová stavba má maximální rozměry tři krát tři, které nesmí přesáhnout. Ale takový vynikající zedník nemůže nechat v žádném patře mezeru. Hráči tak musí šikovně používat dílky a každé patro musí mít všech devět kostiček, aby jej bylo možné započítat.

Hráče ale mohou potkat dvě speciální situace. V první se potkají dvě figurky na jednom místě. Nově příchozí má možnost ukrást protivníkovi jeden dílek z jeho rozestavěné budovy. Za to soupeři vrátí jeden jiný kámen ze své zásoby. Druhou specialitou jsou akční dílky. Ty umožňují zisk libovolného stavebního kamene nebo právě prohození se soupeřem.

Bloqs - rozehraná hra

Souboj pokračuje, stavebních kamenů ubývá a hráči se všichni snaží o totéž. Být prvním, kdo postaví dokonalou kostku o rozměrech tři krát tři krát tři. Ovšem snadno se může stát, že hráč některým dílkem třetí patro přesáhne.

V takovou chvíli by měl začít stavět co nejvíce do výšky. V případě, že se žádnému hráči nepodaří postavit cílovou krychli, hra pokračuje až do chvíle, kdy dojde zásoba kamenů uprostřed nebo hráči otočí všechny žetony na kružnici. To pak rozhoduje počet kompletních pater. Hráč s nejvyšší stavbou (nebo dokonalou krychlí) se stává vítězem partie.

Bloqs jsou zajímavou stavební hrou, ve které jde prostě a jednoduše o kostku. Není jednoduché se vejít do pevně daných rozměrů, ale polovina dílků je menších a má nejdelší rozměr pouze dvě kostičky. Díky tomu mohou hráči dobře skládat a s trochou šikovnosti (a štěstí) lze vytouženou krychli postavit.

Bloqs - rozehraná hra

Hráči mají možnost partii ovlivňovat, ačkoliv na začátku chodí na políčka naslepo. V tu chvíli se všechno točí kolem štěstí, protože nikdo dopředu neví, co se ukrývá na kterém žetonu. Počáteční náhodné rozestavení stavebních žetonů ovšem zaručuje především variabilní zábavu. Současně je ale právě tahle úvodní část hry zajímavým přístupem, protože v případě plné kontroly od zahájení souboje by bylo postavení vítězné krychle příliš jednoduché.

Tato náhoda se z partie s postupem času vytrácí. Hráči mají v každém tahu možnost vybrat si pohyb svojí figurky a tím zvolit jednu nebo druhou akci. Často to je volba mezi jedním a druhým stavebním kamenem. A právě na tomto výběru a schopnosti zapracovat tvary do své budovy závisí výsledek celé partie.

Ale je tu ještě jedno důležité rozhodnutí. Hráč musí včas odhalit, že nemá šanci postavit dokonalou krychli. V tu chvíli jej může porazit kdokoliv ze soupeřů tak, že takovou kostku dokončí. Ale šance na vítězství pořád žije, pokud bude rozhodovat výška pyramidy.

Bloqs - rozehraná hra

V partii je zaručená dávka interakce. Hráči na sebe mohou dokonce cíleně útočit tak, že si zvolí políčko, kde stojí soupeřící postavička. Výměna jedné kostky za druhou může být pro soupeře fatální, protože právě to je moment, kdy lze šance na vytvoření dokonalé krychle protivníkovi jednoduše zničit.

Ale nakonec hráči mají většinou klid na stavbu a mohou opravdu předvést, jak umí pracovat s dílky, které dostanou. Celá partie má rychlý průběh, protože v jednotlivých tazích se toho příliš neděje. V podstatě si hráč může vzít dílek, a zatímco staví, už může házet kostkou další soupeř. Hra pak parádně odsýpá a to bez ohledu na počet zúčastněných hráčů. Lepší je ale hra ve více lidech, kdy dochází k většímu množství kontaktů.

Hra je v základní verzi opravdu přístupná všem, ale teprve s přídavnými pravidly se z ní stává opravdu podařená zábava. Maestro verze přidává tři karty do začátku pro každého ze soupeřů. Ty lze pak používat místo hodu kostkou, pro cílený zisk některého kamene, přesun figurky nebo obranu proti útoku nepřítele. Díky tomu hráči získávají ještě větší kontrolu nad vývojem hry.

Bloqs - karty

Pochvalu si pak rozhodně zaslouží zpracování. Samolepky si sice musí hráči nalepit na žetony sami, ale pevné stavební dílky působí parádním dojmem. Figurky pro hráče jako by utekly z Hvězdných válek a žetony jsou velké a kvalitní, stejně jako herní plán je dostatečně rozměrný.

Bloqs je pro nás příjemným překvapením, které představuje zábavnou stavěcí rodinnou hru. Jedná se stále o budovací zábavu, která odpůrce stavění nenadchne. Funguje ale výborně pro děti a rodiče, jednoduchá partie je ale překvapivě taktická. Náhodné rozestavení ovlivní jen několik prvních tahů, ale nakonec Bloqs výborně pobaví.

AutorHyo-Jong You, Patrick Zuidhof
IlustraceRick de Zwart
VydavatelPLAYthisONE
KategorieAbstract Strategy, Territory Building
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Open Drafting
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D)
Alternativní názvyBloqs Maestro

Recenze: Bloqs – kostky z kostiček
Bloqs nechává hráče stavět na omezeném prostoru. Musí správně vybírat kameny, přizpůsobovat se a dokonce i měnit cíl svého snažení. Na začátku všeho je ale pohyb po kružnici, kde jsou ukryté žetony poskytující přístup ke kamenům. Hráč se může rozhodnout, jestli se posune vpravo nebo vlevo a tím si vybere, jakou akci využije. Pak musí správně využít dílek a snažit se vytvořit dokonalou krychli. Právě ta je prvotním cílem hráčů, ale snaha se může změnit na počet pater. Zážitek dále prohloubí přídavné karty, které přidávají větší pocit kontroly. I tak může někomu vadit náznak náhody v začátku souboje, který může určit směr hry. Bloqs jsou ale velice dobře zpracovanou rodinnou zábavou, které by rozhodně slušelo místo v mnoha rodinných sbírkách.

+ výborná pokročilá verze
+ pečlivé provedení
+ náhoda pouze na začátku