Recenze: Blue Moon Legends – tam, kde měsíc ještě svítí

blue-moon-legends-01

Za svitu modrého měsíce jsme vstávali i šli spát. Byla to klidná doba plná bohatství a spokojenosti. Jenže pak nadešla noc, která donutila obzor zčervenat. Na tu barvu nikdo nezapomeneme. Nad městem se vznášela mlha s příchutí krve a spolkla všechen modrý svit, který dodával našim duším klid. Naše město už nikdy nebude stejné.

Jediným způsobem, jak se pokusit napravit svět, je spojit všechny úlomky křišťálu střeženého trojicí draků. Na bojišti o kousky vzácného kamene se setkají dva protivníci ve hře Blue Moon Legends, jejímž autorem je Reiner Knizia. Tahle krabice je čerstvá novinka z roku 2014, ale pouze na oko. Ve skutečnosti se jedná o nové vydání hry, kterou již dlouho nebylo možné sehnat. Původně tak vyšla hra jako Blue Moon už v roce 2004. Firma Fantasy Flight Games tak udělala radost mnoha fanouškům. U nás pak tuto novinku distribuuje společnost ADC Blackfire.

Nová edice se ukrývá ve čtvercové krabici klasických rozměrů. Není nijak extrémně vysoká, ale ono to ani není potřeba. Všechny hlavní komponenty tvoří karty, kterých je celkem přes 340. Většinu z nich představují karty národů (296 ks) a to konkrétně postav, které mají jméno, sílu v obou základních elementech (oheň a země), ale také řadu ikonek a text popisující speciální schopnosti. Místo v balíčku s nimi sdílí také podpůrné karty. Ten zbytek do celkového počtu představují specifické karty.

blue-moon-legends-06

Hra ale nabízí kromě toho také herní plán. Ten je prostorem, po němž se budou pohybovat nedůvěřiví draci. Současně ale slouží také jako bojiště pro obě znesvářené strany. Draky tu představují krásné plastové figurky. Výčet můžeme zakončit několika málo žetony krystalů.

Na začátku partie si hráči mezi sebe položí herní plán a do jeho středu postaví trojici draků. Ve hře je devět národů vždy po 31 kartách, které rozeznáte snadno podle počátečního písmene v pravém dolním rohu. Tento balíček reprezentuje různé příslušníky daného klanu. Každý z protivníků si musí vybrat jeden národ, který bude v dané partii reprezentovat.

Každý si najde postavu velitele ve své barvě a položí ji vedle plánu. Pro zamíchaný balíček je také na plánu označena pozice. Oba soupeři si ještě do začátku doberou horních šest karet, které vytvoří jejich startovní nabídku.

blue-moon-legends-08

Hráči se střídají na tahu, ve kterém je čeká hned několik po sobě jdoucích fází, než předají šanci odpovědět svému protivníkovi. A hned na začátku každého kola má aktivní generál možnost zahrát vůdcovskou kartu (leadership), pro její efekt, který ale trvá pouze v daném tahu.

A protože taková bitva je plná malých šarvátek, právě kolem nich se točí i celá hratelnost Blue Moon Legends. Druhou fází kola totiž už jsou výzvy (engagements), ve kterých je možnost si vždy vybrat ze dvou možností v závislosti na stavu bojiště. Hráč tak může začít novou bitku, pokračovat ve stávající, ale také může být zbabělý a vyhnout se boji nebo z aktuální potyčky vycouvat.

Zbabělost se někdy může vyplatit. Pokud hráč odmítne zahájit novou bitvu, může si místo toho zahodit tři karty z ruky a dobrat si ze svého balíčku zpět do šesti. Ať už hráč začíná nový souboj nebo pokračuje ve stávajícím (= reaguje na tah protivníka), čeká jej fáze postav, ve které musí zahrát jednu kartu charakteru z ruky do bojové zóny na své straně plánu. Svoji armádu pak mohou ještě podpořit zahráním karet vylepšení (booster) nebo podpory (support).

blue-moon-legends-15

Složení vojska na této straně bojiště je už jasné. Nyní je na hráči, aby oznámil svoji sílu. Ta může být vyhodnocovaná buď v elementu země nebo ohně. Výběr je na hráči, který danou šarvátku zahájil. S využitím všech výhod a vylepšení sečte hráč sílu všech svých jednotek a tuto hodnotu ohlásí soupeři. Poté si hráč dobere karty a jeho tah končí.

Oba protivníci se v boji přebíjí. Síla aktivního hráče v boji musí být vždy vyšší než protivníkova, kterou ohlásil v minulém tahu. Generálové se tak několikrát vystřídají do chvíle, než je jeden z nich nucen utéct. Draci jdou ve stopách silnějšího. V případě, že nějaký momentálně obývá město, pak jeden zamíří pod kontrolu vítěze šarvátky. Pokud protivník má nějakého draka před sebou, má takové stvoření v pohybu prioritu. Takový drak se vrátí o jeden krok do města a soupeř nad ním ztratí vládu.

Po bitvě jsou všechny jednotky i podpůrné karty uklizeny a partie pokračuje dál. Jednou zahrané karty už se ale na ruku nevrátí, protože vyčerpání zásoby je jedna z možností, jak hráč může prohrát. Vítězství lze zaznamenat v případě, že některý z bojovníků dokáže získat tři draky pod svoji kontrolu a vyhrát další bitvu, ve které by měl nalákat přízeň čtvrtého. Vítězí ten z hráčů, který má více draků na své straně.

blue-moon-legends-13

Blue Moon Legends je ohromně jednoduchou hrou, ve které jde vlastně o pouhé přetahování o moc. Hráči se snaží jeden druhému zasadit smrtící ránu ne v jedné bitvě, ale ve válce. Každá šarvátka sice je cestou k vítězství, ale zdaleka ne rozhodujícím krokem. Těch musí být víc, aby mohl generál slavit úspěch.

Každá bitva je taktická. Není to žádná karetní válka. Zahrání všech karet je třeba pečlivě zvážit a výběr z šesti je většinou dostačující. A když už nastane krize, vždy má hráč možnost místo tahu vylepšit svoji ruku. Ale obětuje tím svoji životní energii, kterou karty představují. Pokud generál svoje jednotky příliš točí a neváží si jich, najednou se ocitne na bojišti sám s prázdným dobíracím balíčkem. A to už je pozdě litovat nebo něco měnit.

Jednotlivé národy jsou ověřené časem. Jedná se o karty, které v původním Blue Moonu byly vydávané jako rozšíření. Tentokrát ale vše dostanete rovnou v kompletní sadě a díky tomu si můžete užívat ohromné variability. Vyzkoušet všech devět frakcí a jejich výkon proti všem ostatním národům vás zabaví na pěkných pár desítek partií. Navíc zásluhou náhodného dobírání nebude žádná bitka nikdy stejná.

blue-moon-legends-23

Jenže toto získávání karet ze zamíchaného balíčku je také prvkem, který může nepříznivě ovlivnit výsledek partie, aniž by nad tím měl hráč kontrolu. Jednoduše stačí trocha smůly, špatné karty na ruce a najednou můžete jen sledovat křídla odlétajících draků.

Hra je ohromně svižná a jediné, co může jednotlivá kola mírně zdržovat, je počítání nové sumy po zahrání nových karet. V soupeřově tahu má hráč tak akorát čas si rozmyslet další postup a už se musí adaptovat na právě zahranou postavu. A to jsme vůbec nezmínili, že samotné charaktery mají svoje specifické dovednosti, které do hry dále vstupují a dělají ji ještě zajímavější.

Od jednoduchosti se odvíjí také herní doba. Ta se snadno vejde do třiceti minut. Náročnost pak je daná pouze hromadou textů na kartách. Samotná pravidla jsou intuitivní a dokáží je pochopit i začátečníci. To narušují až nové národy, které představují další techniky a zaručují, že budete mít pocit, že hrajete opravdu za někoho jiného.

blue-moon-legends-27

Zpracování této hry je na velmi vysoké úrovni. Karty mají překrásnou grafiku a to kvalitativně vyrovnanou od prvního až po poslední obrázek. Figurky tu jsou vlastně jen na ozdobu, ale potěší. No a pravidla zvládají vysvětlení na jedničku, ačkoliv mohou zájemce zaskočit svojí délkou, která je nepoměrná vůči nenáročnosti samotné hry.

V krabici Blue Moon Legends se opravdu jedna taková legenda rodí. Ono se tak už dokonce stalo před pár lety. A tahle nová edice je pokračovatelem, který vše posouvá ještě dál. Stále tu zůstává důraz na náhodu, ale vaším úkolem bude právě ji ukočírovat. Jedná se o parádní zábavu pro dva soupeře, která přetéká kartami a variabilitou. Blue Moon Legends můžeme doporučit všem, kdo si rádi sednou tváří v tvář svému protivníkovi a rozdají si to na bojišti nemilosrdně do poslední kapky krve.

AutorReiner Knizia
IlustraceDaren Bader, Scott Fischer, Lars Grant-West, Todd Lockwood, John Matson, James Nelson, Michael Phillippi, Raimundo Pousada, Brian Schomburg, Claus Stephan, Franz Vohwinkel, Imelda Vohwinkel
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Galakta, Game Harbor, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan
Počet hráčů2 - 2
(17 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyDeck Construction, Hand Management, Sudden Death Ending, Variable Player Powers
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Miniatures, Game: Blue Moon, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyBlue Moon Légendes, Die Legenden von Blue Moon, Legendy Blue Moon, ライナー・クニツィアのブルームーン:レジェンド, 蓝月秘境

Blue Moon Legends je karetní hrou pro dva, ve které jedna bitva střídá druhou. Hráči pokaždé vykládají svoje jednotky, přestřelují se silou a snaží se vydržet v souboji déle než protivník. Pouze ten, jehož vojsko nakonec vyjde silnější, přiláká na svoji stranu jednoho draka. Ti jsou hlavní možností pro K.O. vítězství. Balíček karet je ale současně také ukazatel života. Jak jednou dojde, je pro generála konec. Jenže protože postavy v něm jsou zamíchané, náhoda rozhoduje o tom, co hráč drží v ruce. A to je jediný šrám na jinak parádní, zajímavé a ohromně variabilní hře. Blue Moon Legends je příjemně rychlou a svižnou hrou, u níž nabídku protějšku na partii nikdy neodmítneme.

+ elegantní jednoduchá hratelnost
+ velká nabídka národů / karet a z toho plynoucí variabilita
+ napínavé souboje